WIADOMOŚCI

Testy w Abu Zabi: Crawford najszybszy, kraksa Hirakawy, awaria silnika Ocona
Testy w Abu Zabi: Crawford najszybszy, kraksa Hirakawy, awaria silnika Ocona © Pirelli

Kierowca Astona Martina okazał się autorem najszybszego okrążenia kończących sezon 2025 testów w Abu Zabi. Spośród zawodników sprawdzających ogumienie na przyszłoroczne zmagania najlepszy wynik wykręcił Kimi Antonelli, który w dodatku przejechał najwięcej kółek w całej stawce. Stawka stroniła od większych problemów w trakcie tej sesji z wyjątkiem kraksy Ryo Hirakawy i awarii jednostki napędowej w bolidzie Estebana Ocona.

2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Tym samym F1 w tradycyjny dla siebie sposób zakończyła sezon 2025. Na Yas Marina Circuit corocznie przeprowadzane są takie próby, które od kilku lat dzielą się na sprawdzian dla kierowców niemających dwóch przejechanych wyścigów i tych, którzy zajmują się testowaniem ogumienia.

Tym razem te drugie zajęcia miały zupełnie inne znaczenie ze względu na nowe opony, jakie pojawią się w 2026 roku. Z tego powodu bolidy pod to dostosowane dysponowały dociskiem na poziomie toru Monza, tak aby jak najbardziej odzwierciedlić przyszłoroczne warunki. Ponadto wprowadzono dwie dodatkowe strefy DRS, aby zwiększyć długość odcinków pokonywanych z otwartym tylnym skrzydłem.

Aby zachować właściwe proporcje po stronie obciążeń bolidów, Pirelli wprowadziło limit prędkości do 300 km/h. Wyłączone z tego ograniczenia były zespoły, które zastosowały aktywną aerodynamikę na przednim skrzydle. Mowa o: Ferrari i Mercedesie, przy czym zdecydowanie bardziej - ze względu na grube, wijące się rury - wyróżniało się niemieckie rozwiązanie.


W związku z tym lepsze czasy mogli wykręcać młodzi kierowcy, którzy korzystali z tegorocznych maszyn opartych na większym docisku. To też tłumaczy, dlaczego na czele tabeli z wynikami znalazło się aż pięciu juniorów. Autorem najlepszego rezultatu okazał się Jak Crawford z czasem 1:23.766. Z grona tej dziesiątki jedynie Arvid Lindblad nie wykręcił takiego wyniku na oponach C5.

Jeżeli chodzi o zawodników testujących przyszłoroczne ogumienie, tutaj zdecydowanie najszybszy okazał się Kimi Antonelli z wynikiem 1:25.170. Wpływ na to miała niewątpliwie jazda bez ograniczenia prędkości. Włoch mógł również poszczycić się największą ilością przejechanych kółek - 157. Co ciekawe, 2. miejsce w tym zestawieniu zajął także przedstawiciel Mercedesa, a konkretnie Frederik Vesti.

Na drugim biegunie w tej statystyce znaleźli się kierowcy, którzy musieli dzielić się swoimi obowiązkami. Chodzi konkretnie o duety: McLarena, Ferrari, Williamsa, Haasa oraz Saubera. Zaledwie 4 kółka przejechał Esteban Ocon. Haas potwierdził, że było to spowodowane awarią silnika w jego aucie.

W trakcie 8-godzinnych zajęć kierowcy stronili od większych kłopotów, o czym najlepiej świadczy zaledwie jedna wywieszona czerwona flaga. Pojawiła się ona po wypadku Ryo Hirakawy w pierwszym zakręcie. Na szczęście w samochodzie VF-25 doszło jedynie do uszkodzenia tylnego skrzydła, a Japończyk mógł po chwilowej przerwie wrócić na tor, wykręcając łącznie 121 kółek.


Z innych ciekawostek należy odnotować 12. rezultat Lando Norrisa, który rano po raz pierwszy zasiadł w pomarańczowym bolidzie jako mistrz świata. Okazało się jednak, że nie mógł jeszcze korzystać ze swojej "jedynki", w związku z czym live timing rozpoznawał go pod numerem 4. Brytyjczyk pojawił się za to w złotym kasku.

Na 21. miejscu uplasował się Isack Hadjar, dla którego była to pierwsza jazda bolidem Red Bulla w roli etatowego kierowcy. Francuz cały dzień spędził w austriackim samochodzie, ponieważ Max Verstappen nie brał udziału w tych testach. Podobnie postąpił zresztą George Russell. Zabrakło też obu etatowych reprezentantów Astona Martina, za których jeździł Stoffel Vandoorne.

Pirelli w żaden sposób nie wpływało na harmonogram przejazdów zespołów, które mogły dowolnie sobie go planować. Większość najszybszych kółek została wykręcona na oponie C5 z wyjątkiem ww. Lindblada, Alexa Albona, Nico Hulkenberga, Vandoorne'a, Olivera Bearmana (cała piątka na gumie C4) oraz Estebana Ocona (C2).

Wyniki

Poz. Kierowca Zespół Czas Ilość okrążeń Opony
1 us Jak Crawford Aston Martin 1:23.766 119 C5
2 ee Paul Aron Sauber 1:23.847 126 C5
3 gb Luke Browning Williams 1:23.920 129 C5
4 dk Frederik Vesti Mercedes 1:24.568 145 C5
5 jp Ayumu Iwasa Red Bull 1:24.925 121 C5
6 it Kimi Antonelli Mercedes 1:25.170 157 C5
7 mx Patricio O' Ward McLaren 1:25.418 127 C5
8 jp Ryo Hirakawa Haas 1:25.463 121 C5
9 se Dino Beganovic Ferrari 1:25.720 122 C5
10 au Oscar Piastri McLaren 1:26.099 85 C5
11 gb Lewis Hamilton Ferrari 1:26.138 73 C5
12 gb Lando Norris McLaren 1:26.142 71 C5
13 th Alexander Albon Williams 1:26.289 92 C4
14 mc Charles Leclerc Ferrari 1:26.417 75 C5
15 es Carlos Sainz Williams 1:26.454 76 C5
16 nz Liam Lawson Racing Bulls 1:26.505 141 C5
17 gb Arvid Lindblad Racing Bulls 1:26.519 139 C4
18 br Gabriel Bortoleto Sauber 1:26.767 78 C5
19 de Nico Hulkenberg Sauber 1:27.004 76 C4
20 fr Pierre Gasly Alpine 1:27.433 144 C5
21 fr Isack Hadjar Red Bull 1:27.515 111 C5
22 Kush Maini Alpine 1:27.544 128 C5
23 be Stoffel Vandoorne Aston Martin 1:27.743 108 C4
24 gb Oliver Bearman Haas 1:27.827 80 C4
25 fr Esteban Ocon Haas 1:31.407 4 C2
Galeria

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

0 KOMENTARZY
zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.