Międzynarodowa Federacja przed rozpoczęciem sezonu 2022 po raz kolejny zmieniła przepisy sportowe w zakresie procedury oddublowania kierowców po okresie neutralizacji, co jest pokłosiem zamieszania z ubiegłorocznego finału sezonu w Abu Zabi.
Poprzednio w przepisach zapisane było, że "każdy" zdublowany bolid może wyprzedzić lidera wyścigu podczas neutralizacji wyścigu.
Znacznie słów w tym przepisie było rozpatrywane na wszelkie możliwe sposoby po tym jak Michael Masi podczas finału w Abu Zabi na ostatnich okrążeniach pozwolił oddublować się tylko części kierowców znajdujących się akurat między lirem wyścigu, Lewisem Hamiltonem, a drugim Maksem Verstappenem.
Pozostali zdublowani kierowcy mieli pozostać na swoich pozycjach, także Ci, którzy znajdowali się pomiędzy trzecim Carlosem Sainzem i walczącym o tytuł Holendrem.
Podczas restartu zawodnik Red Bulla wykorzystał swoje świeżutkie opony, aby na ostatnim okrążeniu wyścigu wyprzedzić Lewisa Hamiltona i sięgnąć po swój pierwszy tytuł mistrzowski.
Decyzje dyrektora wyścigu wywołały falę kontrowersji, które ostatecznie zmusiły FIA do zmian w strukturze kontroli wyścigów, a sam Masi zapłacił za nie swoim stanowiskiem.
Po fakcie wiele osób wskazywało na dwuznaczne znacznie słowa każdy [ang. any], które w nowych przepisach zastąpiono słowem wszystkie [ang. all].
Artykuł 55.13 obecnie brzmi więc: "Jeżeli dyrektor wyścigu uzna, że na torze jest wystarczająco bezpiecznie, a wiadomość 'ZDUBLOWANI KIEROWCY MOGĄ TERAZ WYPRZEDZAĆ' zostanie wysłana do wszystkich kierowców przez oficjalny system komunikacyjny, wszystkie bolidy, które zostały zdublowane przez lidera będą musiały wyprzedzić bolidy prowadzące oraz samochód bezpieczeństwa."
Zmiany zostały opublikowane na stronach FIA we wtorek wraz z innymi drobnymi poprawkami regulaminu sportowego.
Wśród nich znalazły się zapisy dotyczące tego jak kierowcy mają być ubrani podczas ceremonii wręczenia nagród na podium oraz podczas udzielania oficjalnych wywiadów w zagrodzie telewizyjnej.
Do przepisów dodano: "Podczas trwania ceremonii podium oraz podczas powyścigowych wywiadów kierowcy, którzy ukończyli wyścig na pierwszym, drugim i trzecim miejscu muszą być odziani tylko w swojej kombinezony, zapięte pod szyję, a nie rozpięte do talii."
"W trakcie trwania wywiadów telewizyjnych w zagrodzie oraz podczas powyścigowej konferencji FIA, wszyscy kierowcy muszą być ubrani w stroje swoich zespołów."
Podczas zeszłorocznego GP Brazylii Max Verstappen został ukarany za dotykanie skrzydła w bolidzie Mercedesa, gdy ten znajdował się już w parku zamkniętym po czasówce.
W regulaminie pojawił się więc nowy zapis: "Kierowcy nie mogą w żaden sposób naruszać regulaminu parku zamkniętego."
Z ważniejszych tematów dokonano także zmiany w kluczu punktowym jeżeli wyścig zakończy się między 50 a 75 procent dystansu. Liczba punktów za czwarte miejsce zwiększyła się z 9 do 10, a za siódme zmniejszyła się z 5 do 4. Obecnie pełny klucz punktowy w takim wypadku wynosi: 19-14-12-10-8-6-4-3-2-1.
16.03.2022 08:52
0
No tak przepis który był jasny jest jaśniejszy czyli tak powinno to wyglądać w Abu Zabi ....
16.03.2022 08:55
0
Czyli gdyby wszyscy kierowcy się oddublowali i Verstappen wyprzedziłby Lewisa to przestałby być papierowym mistrzem?
16.03.2022 09:07
0
@2 NIEE Znalazłby się inny pretekst
16.03.2022 09:14
0
Ale są i tacy co nadal będą pisać że wszystko odbyło się zgodnie z regulaminem...
16.03.2022 09:15
0
@2 Max nie jest papierowym mistrzem, jest papierowym zwycięzcą GP Abu Zabi 2021, po którym został mistrzem świata. Obaj zasługiwali.
16.03.2022 10:29
0
@2. Oczywiście, że tak, bo został jeszcze złamany przepis stanowiący o tym, że po owym oddublowaniu samochód bezpieczeństwa i restart może odbyć się dopiero na kolejnym okrążeniu.
16.03.2022 10:35
0
@2 Nie. Bo @6 dobrze wspomnial. A po drugie miał lepszy samochód więc dalej papierowy.
16.03.2022 10:42
0
A wystarczylo tylko robic to co do FIA nalezy, a wtedy Verstappen bylby Mistrzem na kilka wyscigow przed Abu Dhabi. Po co to zamieszanie? FIA doskonale wiedziala co robia, bo swiadomie skupili sie na rywalizacji dwoch pretendentow do tytulu. W tej sytuacji prosciej byloby wydac oswiadczenie w stylu: Federacja nie zamierza niegdy wiecej ingerowac w przebieg walki o tytuly. Tylko tyle i az tyle, bo przeciez wiadomo, ze zawsze beda pchac lapy ingerujac w wyscigi.
16.03.2022 10:48
0
@Xandi. Marna prowokacja, no ale jaki biznesmen taki biznes.
16.03.2022 13:00
0
Czyli już nie będzie ideologicznych koszuleczek?
16.03.2022 13:23
0
@2. patryko92 Takiej możliwości nie było, bo by nie zdążył tego zrobić...
16.03.2022 17:30
0
@Kruk Żadna prowokacja. Jest moja opinia i musisz ją przyjąć do wiadomości.
16.03.2022 18:07
0
Prowokacji i gdybania ciąg dalszy. Co by było gdyby HAM mocniej ukarali w Silverstone Co by było gdyby nie udawać że "wyścig" w SPA się odbył Co by było gdyby na Monzy VER nie rozwalił HAM Co by było gdyby VER dostał kary za powtarzające się wypychanie z toru Co by było gdyby Merc nie poprawił bolidu Co by było gdyby RB nie był zmuszony do zmiany koncepcji przedniego skrzydła Co by było gdyby BOT nie skasował PER i VER w mokrym wyścigu Co by było.... I teraz zwolennicy HAM nie widzą sytuacji gdzie zyskiwał HAM, zwolennicy VER nie widzą sytuacji kiedy zyskiwał VER i każdy ma swoją wersję rzeczywistości... ... a Massi nie widzi wszystkich przepisów i ustawia wyścig żeby "się więcej działo" :-)
16.03.2022 18:09
0
Przepis poprzedni był jak dwa plus dwa. Teraz jest jak dwa plus dwa równa się cztery. Było jasne jest jaśniejsze. W sumie to Max Verstappen został poszkodowany przez nie zastosowanie tego przepisu. Na zawsze zostanie papierowym mistrzem sezonu 2021.
16.03.2022 18:27
0
@13 w punkt. Szkoda tylko, że dyrekcja F1 tak uległa Liberty, że zgodzili się na zszarganie swojej i tak już słabej opinii za emocje i nowych widzów... Dla tych, którzy i tak nie oglądali to i samochody zderzane będą za mało agresywne
16.03.2022 19:20
0
@12 Xandi. Rozmawaiam z Toba, zeby karcic Cie i edukowac a nie przyjmowac Twoich rewelacji do wiadomosci, one nadaja sie jedynie do puszczenia bokiem. Cos ci w glowie zaswitalo, ale zbyt niski poziom oleju w glowie nie pozwolil napisac komentarza wyrazajacego Twoich mysli i wyszly komentarze nr 7 i 12.
16.03.2022 21:22
0
@Kruk Twoje również do spuszczenia w kiblu... Tyle. Musisz się pogodzić z moim zdaniem
17.03.2022 06:23
0
@Xandi. No to ignoruj, kto ci karze czytac? To co Ty wypisujesz jest beltem zebranym z calego internetu a nie Twoim zdaniem. Najchetniej teraz poprzeklinalbys, powyzywal i pieprznal focha jak na dzieciaka przystalo, wiec albo rozwin kulturalnie swoja mysl zawarta w komentarzu nr 7 albo zamilcz.
17.03.2022 09:22
0
@Kruk To co Ty wypisujesz jest bełtem zebranym po zażyciu ewidentnie czegoś nielegalnego a nie Twoim zdaniem. A Ty tydzień nic nie bierz, przeczytaj @8 jeszcze raz i wtedy napisz jeszcze raz wersję jak przystało na normalnie zrównoważonego człowieka. Kruk: Xandi, Max nie jest papierowym mistrzem. Nie mam czasu z Tb rozmawiać. Xandi: Ale to Ty dzwonisz Kruk: Zamilcz.
17.03.2022 10:22
0
@Xandi. "Kruk: Xandi, Max nie jest papierowym mistrzem. Nie mam czasu z Tb rozmawiać. Xandi: Ale to Ty dzwonisz Kruk: Zamilcz." Podaj tytuly artykolow i nr komentarzy, wtedy wrocimy do rozmowy, bo jak narazie to ani nie chcesz zmadrzec, ani ignorowac mnie.
17.03.2022 12:14
0
Nie bardzo chce mi sie specjalnie dla Ciebie przeszukiwac, bo Tobie akurat cos umknelo.
17.03.2022 13:54
0
@Xandi. Z bezradnosci nasladujesz moja taktyke rozmowy i brniesz w jeszcze wieksze glupstawa wymyslajac dialogi, ktorych nigdy miedzy Nami nie bylo.
17.03.2022 14:04
0
Zdrowia
17.03.2022 14:58
0
@Xandi. Wzajemnie i do zobaczenia na nastepnej lekcji.
18.03.2022 00:10
0
@5 niee HAM zasługiwał na to, żeby mieć mistrza w tym roku, czas VER nadchodzi i szkoda, że rekord MSC nie zostal podbity, HAM w tym roku nie będzie miał tak łatwo, bo a) RUS b) zobaczymy co bolid mercedesa ma tak naprawde do zaoferowania
18.03.2022 07:30
0
Zostawmy to kto zasłużył, a kto nie. Bo nie wygrywa ten który zasłuży ale ten który zdobywa więcej punktów. I gdyby wszystko odbyło się zgodnie z regulaminem, oddublowanie, to wyścig zakończył by się za SC. Bez emocji ale uczciwie i sprawiedliwie. Wtedy mistrzem byłby Hamilton. Taki jest fakt i żadne tłumaczenia tego nie zmienią. FIA chciała show, chciała emocje, chciała walkę, a tylko zmarnowali cały sezon i spuścili go w kiblu sztucznie tworząc coś co normalnie nie miało by miejsca.
18.03.2022 08:37
0
@26. "Zostawmy to kto zasłużył, a kto nie. Bo nie wygrywa ten który zasłuży ale ten który zdobywa więcej punktów." Swiete slowa! Podpisuje sie pod nimi i ciesze sie, ze zaczynasz rozumiec istote rywalizacji w F1. Natomiast nikt ci nic nie poradzi na to, ze "gdyby" oznacza nic innego jak tylko GDYBY i dlatego Max Verstappen jest Mistrzem Swiata F1.
18.03.2022 08:39
0
*Max Verstappen jest Mistrzem Swiata F1 sezonu 2021.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się