WIADOMOŚCI

  • 10.03.2008
  • 11049
Zmiany w przepisach na sezon 2008
Zmiany w przepisach na sezon 2008
W nadchodzącym sezonie FIA wprowadziła wiele zmian dotyczących nie tylko parametrów technicznych bolidów, ale również regulaminu przepisów sportowych mistrzostw. Zobaczmy zatem, co zaproponowała Międzynarodowa Federacja Samochodowa na rozpoczynający się już niebawem sezon 2008.
baner_rbr_v3.jpg
Silnik

W odróżnieniu do zeszłego sezonu zakres homologacji parametrów silnika zwiększył się. W konsekwencji zespoły nie będą inwestować znacznych środków na rozwój obszarów, które dawałyby małe zyski. Wyszczególniono także elementy, objęte homologacją, których wymiana w bolidzie nie będzie wiązać się z żadną karą, warunek jednak jest taki, aby wymieniany element był dokładnie tak samo zaprojektowany jak poprzedni. Najistotniejszą z punktu widzenia ewentualnego wpływu na wyniki wyścigów zmianą jest możliwość bezkarnej pierwszej wymiany silnika. Uniknięcie kary będzie możliwe tylko w przypadku faktycznej usterki jednostki napędowej.

ECU

Kolejna zmiana dotyczy standaryzacji centralnej jednostki elektronicznej w bolidzie. Obecnie wszystkie elementy sprzężone z silnikiem, także skrzynia biegów nadzorowane będą przez standardową jednostkę centralną (ECU). Sama jednostka i jej oprogramowanie będzie, zatem takie samo dla wszystkich zespołów. Moduł wyprodukuje McLaren przy współpracy z Microsoftem. Nowy moduł różni się od tych, jakie były używane dotychczas przez poszczególne zespoły. Różnice nie dotyczą tylko kształtu samego urządzenia czy jego komponentów, zastosowanie nowej jednostki pociąga za sobą konieczność zmiany specyfikacji technicznej całego bolidu, zespoły używające wcześniej innych jednostek musiały poświęcić znacznie więcej uwagi na przystosowanie swoich bolidów do nowej sytuacji. Nowa jednostka posiada o połowę mniejszą moc obliczeniową oraz jest o 35 % cięższa. Główną zmianą, jaką niesie standaryzacja ECU jest zlikwidowanie systemów wspomagania kierowcy takich jak: kontrola trakcji oraz system hamowania silnikiem.

Kokpit

W nowym sezonie bolidy będą mieć zmodyfikowany szablon kokpitu, zmiana ta ma polepszyć boczną ochronę głowy kierowcy. Obecnie osłona głowy kierowcy będzie wyższa o 20mm. Wprowadzone zmiany mają polepszyć bezpieczeństwo kierowcy szczególnie w przypadku, kiedy jeden bolid przejedzie nad drugim. Zmiana ta w dużej mierze spowodowana jest incydentem z ubiegłego sezonu na torze w Australii. Korekcja kokpitu spowodowała również, iż zespoły musiały poświęcić większą uwagę na optymalne ułożenie wstecznych lusterek bolidu.

Dozwolone materiały

FIA wprowadziła aneks do regulaminu, w którym przedstawiła listę materiałów, które mogą być stosowane przy produkcji bolidu. Z listy materiałów dopuszczonych do stosowania zniknęły te najbardziej egzotyczne i najdroższe a zmiana jest podyktowana redukcją kosztów w Formule 1.

Paliwo

FIA kontroluje mieszankę paliwową w F1 już od 1993 roku, kiedy to nakazała wykorzystywanie tylko paliwa bezołowiowego. Obecnie FIA ustaliła, że w nowym sezonie przynajmniej 5,75 % całkowitej ilości paliwa musi stanowić biopaliwo. Taka ilość paliwa pochodzącego ze źródeł organicznych ma spełniać normy dla samochodów cywilnych w 2010 roku.

Jak wspomniano wcześniej zmiany w nowym sezonie nie obejmują tylko uaktualnień w obszarze technologicznym. Wprowadzono również innowacje w regulaminie sportowym mistrzostw.

Testy

W ramach promocji rozwoju talentów młodych kierowców FIA uściśliła, iż czas, jaki spędzą na torze młodzi zawodnicy, którzy w ostatnich 24 miesiącach nie uczestniczyli w żadnym wyścigu Formuły 1 nie będzie liczony jako oficjalny czas testów. Młodzi szczęśliwcy będą mogli przejechać 350 km bolidem F1, ponieważ taki limit ustaliła FIA. Ta zmiana bardzo odciąży zespoły, które do tej pory niechętnie oddawały cenny czas testów młodym adeptom Formuły 1. Jednym z pierwszych kierowców, którzy skorzystali z tej zmiany był Alvaro Parente, który testował bolid Renault w nagrodę za zwycięstwo w Word Series by Renault w sezonie 2007.

T-car

T-car to tzw. samochód zapasowy, który w poprzednim sezonie był na wyposażeniu każdego teamu na wypadek doszczętnego rozbicia bolidu zasadniczego. W sezonie 2008 T-cary zostaną zlikwidowane, każdy zespół w weekendzie wyścigowym będzie, więc dysponował tylko dwoma bolidami, a każde złożenie nowego bolidu, w skład, którego wchodziła będzie komora przetrwania, silnik, zawieszenie, karoseria, chłodnice i miski olejowe będzie traktowana jak nowy bolid. Wprowadzenie takich zmian spowoduje, iż całkowite zniszczenie bolidu podczas weekendu przed wyścigiem może odebrać możliwość startu kierowcy w danym wyścigu.

Skrzynia biegów

W nowym sezonie skrzynia biegów będzie musiała wytrzymać obciążenia czterech weekendów wyścigowych. Każda wcześniejsza usterka skrzyni spowoduje, iż kierowca zostanie cofnięty o pięć pozycji na starcie wyścigu. Nawet, jeśli kierowca nie ukończy wyścigu skrzynia biegów musi pozostać w bolidzie na następne wyścigi. Wyjątkiem jest sytuacja, w której kierowca nie ukończy wyścigu z przyczyn niebędących pod kontrolą samego kierowcy i zespołu. W takim przypadku wymiana skrzyni może odbyć się bez kary. Podobnie jak w poprzednim sezonie, jeden raz w trakcie weekendu zespół może zmienić przełożenia skrzyni biegów, aby lepiej dopasować się do charakterystyki toru.

Paliwo podczas kwalifikacji

Paliwo, które zostało wlane do bolidu przed trzecią (Q3) częścią kwalifikacji nie może zostać uzupełnione aż do startu w wyścigu. Nie ma zatem możliwości uzupełnienia paliwa po trzeciej części kwalifikacji jak to miało miejsce w ubiegłym sezonie. Taka zmiana spowoduje oczywiście, że podczas wyścigu dużo wcześniej obserwować będziemy wizyty kierowców w pit stopie.

Przebieg kwalifikacji

Kwalifikacje rozpoczną się dzień przed wyścigiem i będą trwać od godziny 14:00 do godziny 15:00. Sesja będzie przebiegać następująco:
    Od 14:00 do 14:20 odbędzie się Q1, czyli pierwsza część kwalifikacji, na tor będą mogły wyjechać wszystkie bolidy. 6 kierowców z najgorszymi czasami po zakończeniu tego etapu odpadnie z udziału w dalszej części kwalifikacji. Czasy pozostałych zostaną skasowane.
    Od 14:27 do 14:42 odbędzie się Q2, czyli druga część kwalifikacji, na tor będzie mogło wyjechać 16 samochodów, po skończeniu tego etapu 6 najwolniejszych kierowców odpadnie z rywalizacji w dalszej części kwalifikacji. Czasy pozostałych zostaną skasowane.
    Od 14:50 do 15:00 odbędzie się Q3, czyli trzecia część kwalifikacji, podczas której na tor będzie mogło wyjechać dziesięć pozostałych bolidów. Powyższe wyliczenia ukazują sytuacje, w której startuje 22 kierowców. W przypadku kiedy startować będą 24 bolidy po dwóch pierwszych etapach kwalifikacji odpadnie po 7 kierowców.

Jak widać format kwalifikacji uległ zmianie do postaci 20/15/10. Każda kolejna część będzie zatem krótsza. Zakaz tankowania bolidu po trzeciej części kwalifikacji ma położyć kres kolejkom w pit lane. Skrócenie do dziesięciu minut Q3 jest podyktowane ograniczeniem dużej ilości wypalanego paliwa w tej części kwalifikacji.

Miejmy nadzieję, że wprowadzone zmiany w przepisach uatrakcyjnią Formułę 1. Pierwszą okazję do weryfikacji ich trafności będziemy mieć już w nadchodzący weekend, podczas pierwszego wyścigu nowego sezonu w Australii. Na kompletną i miarodajną ocenę będziemy musieli jednak poczekać zapewne do końca sezonu 2008.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

69 KOMENTARZY
avatar
sboarder

10.03.2008 21:21

0

Bardzo ciekawie zapowiada się już pierwszy wyścig! A to już tuż tuż :)


avatar
przesio

10.03.2008 21:22

0

uu troche tego jest :)


avatar
michal92

10.03.2008 21:22

0

Nareszcie jakiś artykuł opisujący wszystkie zmiany w sezonie 2008 w F1!!!!!!!


avatar
Ziobul

10.03.2008 21:23

0

Co ciekawsze, wszystkie zmiany mają sens ( no może poza biokomponentami oraz oczywiście poza ECU produkcji McL) i wpłyną pozytywnie na rywalizację. BTW w temacie skrzyń, ciekawe czy FIA będzie jakoś ścigać przypadki celowego niekończenia wyścigów przez kierowców aby bezkarnie można było zmienić skrzynię na nową ? :-)


avatar
poper

10.03.2008 21:37

0

rewelacyjny pomysł z zakazem tankowania po Q3 !!


avatar
Leeloo

10.03.2008 21:45

0

w Q3 teraz czasy będą grubo wolniejsze niż Q2 i Q1, ale znajdą się i tacy co zaryzykują małą ilość paliwa aby tylko wywalczyć lepszą pozycję startową.


avatar
poper

10.03.2008 21:48

0

PS to już wiadomo czemu BMW testowało bolidy na pełnych bakach :))


avatar
Adi08

10.03.2008 21:48

0

No właśnie ten zakaz na tankowanie po Q3 nie jest taki zły......będzie więcej się działo na torze!!!!!!!


avatar
pionek16-80

10.03.2008 21:56

0

Oj wymyślili z tym kokpitem. Teraz wiadomo dlaczego Nick miał słabsze czasy podczas testów. ON NIC NIE WIDZI;)))


avatar
badylek

10.03.2008 22:00

0

bez zapasowego pojazdu ? i tu chyba najwiekszy bezsens a zarazem ostrożniejsza jazka by nie rozbic wozu :) takie to po środku


avatar
granat88

10.03.2008 22:13

0

troche bezsensu ze nie ma T-caru


avatar
tReNt

10.03.2008 22:16

0

"całkowite zniszczenie bolidu podczas weekendu przed wyścigiem może odebrać możliwość startu zespołowi w danym wyścigu." Zesołowi? To jeden samochód rozbity i obydwa by miały nie pojechać??? Jakaś nieścisłość chyba


avatar
Supek

10.03.2008 22:37

0

Kilka rozwiazan mi sie podoba, Q3 a zwłaszcza jej poczatek byl nieco żenujacy...teraz będzie tylko dziesięć minut na zajecie dobrego miejsca a więc liczę że trzeba sie będzie zmieścić max...w 5 kółkach, a na SPA może i we 4... nie bedzie miejsca na błędy...likwidacja T-car'a to trochę zły pomysł..na testach zwłaszcza jak popada nikt nie zaryzykuje...a i w kwalifikacjach lepiej jechac z 16 miejsca niż wcale..dobrze też, że nie każda wymiana elementów w silniku bedzie już automatycznie cofnięciem o 10 miejsc...choc z drugiej strony obawiam sie przekretów w tej kwestii...tak samo jak niejasna i niczym nie uzasadniona jest decyzja w sprawie standaryzacji ECU i to akurat z MCL...hmmm....niesmak troche...bo to już pierwsza zagrywka jak z sezonu 2007..skrzynia na cztery weekendy...oj mam obawy ze co niektorzy czesto beda stali piec pozycji nizej....obym nie byl prorokiem...ale byle do piatku ...wtedy znowu bedzie o czym pogadac ...:)


avatar
Cahir

10.03.2008 22:41

0

Ziobul jeśli ktoś nie ukończy celowo wyścigu albo będzie miał awarie wymiana skrzyni pociagnie strate 5 pozycji. Wymieniac skrzynie bez kary mozna tylko wtedy gdy ktos nam rozwali bolid z przyczyn niezaleznych od kierowcy ani teamu. Nie rozumiem natomiast jednego. 7 odpada w Q1, 7 w Q2 i w Q3 zostaje 10. To startuja w kwalifikacjach 24 bolidy? skad az tyle?


avatar
Supek

10.03.2008 22:45

0

No ja wyczytałem, że dwa razy 6 odpada...i zostaje 10 ...po siedmiu odpadałoby gdyby Prodrive miał bolid i licencje...bo wtedy byłoby 24 zawodników


avatar
maso

10.03.2008 22:46

0

Cahir, w przepisach przedstawiono dwie sytuacje 1. startuje 24 bolidy i 2. startuje 22 bolidy. Odpowiednio dla 24 odpada po 7, a dla 22 odpada po 6.


avatar
tomtdk

10.03.2008 23:08

0

jasne jak slonce. tylko te ECU z maca jak to Supek ZADELIKATNIE ujal.


avatar
Alakhai

10.03.2008 23:30

0

nikt nie bedzie wyjezdzał w Q3 na 4 kólka bo nie ma dotankowania paliwa po kwalifikacjach , stąd właśnie uniiknie sie kolejki , bo każdy tak naprawde bedzie chcial zrobic jedno super szybkie obkrążenie


avatar
Dagmara_W

10.03.2008 23:36

0

całkiem niezłe zmiany. Jeszcze 3 dni do testów i sie zacznie sciganie na nowo. Pozdrawiam wszystkich kibiców.


avatar
Supek

10.03.2008 23:41

0

Alakhai...ja ujalem ze maksymalnie maja 4 kolka......bo coz ci da pelny bak jesi utkiesz na pierwsze okrazenia za stadem bolidow...albo musisz miec na tyle duzo aby miec pewnosc ze zjedziesz na pit lane kilka kolek po wszystkich i zdazysz nadrobic straty albo musisz ryzykowac kolejne kolko w Q aby miec le[pszy start...zwlasdzcza przy zmiennych warunkach bedzie ciekawie...i byc moze juz pole position nie bedzie tyle znaczylo co do tej pory


avatar
matias

10.03.2008 23:54

0

paliwo po q3 nie bedzie uzupelniane, w q3 uczestniczy 10 bolidow. a reszta? te co odpadna q1 i q2 ? jak bedzie z paliwem w tych samochodach ?


avatar
lewusFIA

11.03.2008 00:18

0

Dobre pytanie matias. Niepodoba mi się zmiana dotycząca skrzyni biegów, bez sensu, już wystarczającą karą jest nieukończenie wyścigu.


avatar
Kadet

11.03.2008 00:23

0

Q3 teraz będzie jak Q2 - każdy wyjedzie kiedy zechce, a nie stadnie na początku, starając się wstrzelić w pusty tor - stawiam na dwa kółka pomiarowe. Likwidacja T-cara wydaje mi się głupia, ale coż - zobaczymy, czy po kliku solidnych stłuczkach Makówek nie zmienią tego przepisu ;>


avatar
reikorp

11.03.2008 00:24

0

Powiem może tak: za trzy dni, o tej porze, to ja będę se trening jak Rolf oglądał:P


avatar
yantar

11.03.2008 03:12

0

Zupelnie nie moge sie dopatrzec plusow zmiany dotyczacej likwidacji T-cara. Ktos nie bedzi mogl wystartowac to strata dla calego wyscigu. Specjalnie przeciez nikt bolidu nie rozwalal. (No dobra glupie zagrywki sa mozliwe ale sa inne metody eliminacji :/)


avatar
fckteam

11.03.2008 06:04

0

Uwzam ze nowe zasady, sklaniaja sie ku mlodym kierowca. Koniec ze starymi wyjadaczami :)


avatar
sydemon

11.03.2008 08:22

0

@matias: tak jak w poprzednim sezonie - beda startowali z iloscia paliwa jaka beda chcieli


avatar
jajjo82

11.03.2008 08:28

0

przeciez z zeszłym sezonie nie mozna było tankowac po Q3, mogły tylko tankowac kierowcy ktorzy odpadli przed Q3. ale to dobra zmiana. koniec z Coulthardem jadacym na 1 pit!!!


avatar
majkawiolka

11.03.2008 08:46

0

nie podoba mi się zlikwidowanie T-car'a... W zeszłym sezonie były przypadki kiedy trzeba było go użyć, niesprawiedliwe, że jakiś kierowca nie pojedzie, bo nie będzie miał czym. To się nie będzie przedkładało na ostrożność tylko na nudność, bo kierowcy będą jeździli mniej okrążeń... Oj naoglądamy się pustego toru w trenignach i klasyfikacjach (szczególnie Q1). A Q3 wydaje się dobrą zmianą, pewnie ma zapobiec jak wyżej jajjo82 wspomniał jechaniu na 1 pit stop i spowalnianiu połowy stawki.


avatar
crackoos

11.03.2008 08:53

0

Microsoft w jednostkach ECU?????????? Wrzucą Viste i bolidy zwolnią do 100 km/h :D Ciekawe ile razy wyskoczy bluescreen hehehe A bedzie można w bolidzie przeglądać Internet? Jakby się tak kierowcy nudziło...


avatar
walerus

11.03.2008 09:13

0

Lepper ucieszy sięz biopaliwa..... Piquet nie ucieszy się z braku T-cara - przez to może długo czekać na swój pierwszy wyścig.... wyjdzie na to że w wyścigu będzie np. połowa kierowców bo kilku skasuje bryki na kwalifikacjach - szczególnie że mamy kilku nowych zdolnych do tego....


avatar
crackoos

11.03.2008 09:15

0

System do ECU oprą na jądrze Visty basic edition więc po uruchomieniu systemu bolid zwolni do 100 km/h :D i pojawi się ostrzeżenie o tym, że nie masz antyvira, antyspyware'a i "system może być zagrożony". Będą musieli przed każdym wyścigiem ściągnąć poprawki a na połowę sezonu wyznaczono pierwszy ServicePack. Zaletą systemu będzie możliwość skorzystania w trakcie wyścigu z wyszukiwarki internetowej MSN. Obecnie największym problemem, ze względu na ograniczenia sprzętowe (procesor, pamięć itp.) jest wprowadzenie przeźroczystych okienek ale FIA zapowiedziała zmianę w przepisach odnośnie zwiększenia mocy obliczeniowej układu ECU aby przeźroczyste okna wprowadzić. ECU będzie dostępne w trzech wersjach. Bogatsze zespoły będą mogły zakupić wersję Professional, dla biedniejszych zespołów przygotowano wersję Basic oraz Home. Zaletą dystrybucji jest 90-dniowy pakiet MS Office 2007 za free!


avatar
Tamers

11.03.2008 09:24

0

No wlasnie McLaren i Microsoft???No ludzie bez przesady ja rozumiem ze np. to że to podwyższenie boku od strony glowy kierowcy to dla jego bezpieczenstwa ale napewno nie zrozumiem i nawet nie chce czemu ni bedzie mozna miec T-cara!Wedlug mnie to uklon w strone slabszych zespolow ktorych kierowcy jezdza wolniej i "bezpieczniej"...Przez to kierowcy beda po prostu bali sie wykonywac dosc ryzykownych manewrow wyprzedzania a na tym straci widowisko!No moze na pocieszenie siec WI-FI internet explorer i pakiet gier standardowych fatalnej Visty...


avatar
fezuj

11.03.2008 09:36

0

Fajny artykuł - całe zawiłości na jednym talerzu. Mnie też tak jak innym nie podoba się tylko ten brak T-cara, bo za co ma być ukarany kierowca który np. zostanie uderzony przez innego i to nawet w czasie kwalifikacji tak nieszczęśliwie że ten Bogu ducha winien roztrzaska kompletnie bold i nie pojedzie- a winowajca zmieni koło czy nos i wystartuje z przyzwoitej pozycji ! to jest baaaaardzo głupi wymysł.


avatar
fezuj

11.03.2008 09:47

0

@walerus- "szczególnie że mamy kilku nowych zdolnych do tego...." tu też masz rację ale całe szczęście że nie jeździ już w F1 największy fachowiec od kasowanie konkurencji- R. Schumacher :) ten by dopiero narozrabiał ! . @crackoos - rozbawiłeś mnie :) :)


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu