WIADOMOŚCI

Renault zainwestuje 50 milionów dolarów
Renault zainwestuje 50 milionów dolarów
Renault potwierdziło informację o zatwierdzeniu planu rozwojowego centrum technologicznego. W fabrykę, która znajduje się w Enstone francuski producent samochodów chce zainwestować 50 milionów dolarów. Długoterminowy program rozwoju centrum technologicznego ma przede wszystkim poprawić efektywność prac nad aerodynamiką. Nowe centrum technologiczne według założeń ma dziesięciokrotnie zwiększyć wydajność zespołu w zakresie komputerowej dynamiki płynów (ang. Computational Fluid Dynamics).
baner_rbr_v3.jpg
„Program inwestowania w technologię w zespole wysyła silny sygnał na temat naszego zaangażowania w konkurencyjną przyszłość w Formule 1” powiedział szef zespołu- Flavio Briatore. „Każda inwestycja będzie pieczołowicie i efektywnie zarządzana zgodnie z przyszłym regulaminem sportu, tak aby dostarczyć maksymalną korzyść zespołowi, naszym partnerom i całej grupie.”

Dyrektor techniczny Renault F1- Bob Bell dodał: „Jesteśmy zaszczyceni, że możemy ogłosić plan budowy nowego centrum CFD [ang. skrót Computational Fluid Dynamics] w Enstone. Podczas gdy inne zespoły zainwestowały w kosztowne, drugie tunele aerodynamiczne, wierzymy, że CFD jest technologią przyszłości, która będzie integralną częścią przy projektowaniu i rozwoju bardziej wydajnych pojazdów. Nowe centrum pozwoli nam przekroczyć istniejące granice technologiczne i pozwoli rozwijać nowe techniki i umiejętności, które w przyszłości znajdą zastosowanie znacznie dalej niż tylko na torze wyścigowym.”

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

39 KOMENTARZY
avatar
Disi

30.07.2007 14:57

0

Wlasnie mialem o tym napisac:) To tylko potwierdza iz BMW obralo dobra droge


avatar
barteks2

30.07.2007 14:58

0

CIEKAWE CO NA TO BMW, BO WŁASNIE TEAM KUBICY ZAKUPIŁ TUNEL AERODYNAMICZNY :) WIDAĆ, ŻE RENAULT NIE REZYGNUJE Z WALKI O MISTRZOSTWO KONSTRUKTORÓW ZA ROK... OJ BĘDZIE ZNOWU CIASNO....


avatar
Mati_f1

30.07.2007 15:03

0

Jeśli wierzyć w to, że spadek formy Ferrari był spowodowany awarią tunelu to znaczy, że na samym CFD postępów się nie da robić


avatar
kempa007

30.07.2007 15:36

0

BMW ma nowy superkomputer takze- Albert2 tak wiec samych tuneli nie ma...


avatar
Leeloo

30.07.2007 15:58

0

może mi ktoś szerzej opisać co dokładnie oznacza KOMPUTEROWA DYNAMIKA PŁYNÓW ??


avatar
szewczenko

30.07.2007 16:03

0

i o to chodzi


avatar
wegles

30.07.2007 16:54

0

Leeloo: CFD to metoda badania wszelkich zjawisk zwiazanych z przeplywami, np. wplyw przeplywajacego plynu lub powietrza na ciala stale. Komputer, np. taki jak albert w bmw, pozwala na dokladne prowadzenie tych obliczen a takze na symulacje skomplikowanych procesow zwiazanych z przeplywami. Krotko mowiac: skrocony czas badan, mniejsze wydatki i nieograniczona mozliwosc analiz


avatar
wegles

30.07.2007 17:02

0

Mati_f1: masz racje, dowodem jest rowniez renault. Ich obliczenia komputerowe, ktore wskazywaly na stan techniczny bolidu na poziomie mclarena, nie sprawdzily sie w rzeczywistosci, na torze. Ale,z drugiej strony, bez CFD, ktora jest wlascwie realistyczną symulacją kompuetrową, postep technologiczny przy budowie bolidu bylby dzis niemozliwy


avatar
@rakot

30.07.2007 17:27

0

ale jest też druga strona medalu, FIA ciągle mówi o tym, że przyszła F1 będzie się skłaniała ponownie ku większemu dociskowi mechanicznemu (slicki, ograniczenia w areo itd.), co ma niby wyrównywać szanse słabszych zespołów, które odstają właśnie co raz bardziej ze względu na brak dostępu do nowoczesnego CFD... :(


avatar
wegles

30.07.2007 17:58

0

@rakot: to prawda, ale taki juz jest ten sport. Zespoly, ktorych nie stac na nowoczesna technologie, musza zmienic lige. Regulacja przepisow na niewiele sie zda, jesli zespol nie jest w stanie dotrzymac tempa najlepszym. BMW rozbudowuje fabryke, williams kupuje nowy komputer, renault tak samo. Tylko w ten sposob moga jezdzic dalej w F1


avatar
przesio

30.07.2007 19:30

0

Nom. Rośnie konkurencja za rok :( . walerus tylko ty odpowiadasz na pytania czytelnikow. Prawie jak admin :D Gdzie marti i reiktop ? Pozdro


avatar
przesio

30.07.2007 19:31

0

Oj pomylilo mi sie weglas :P podobne nicki Wybaczcie panowie


avatar
ferros

30.07.2007 19:35

0

wegles, mozliwosci analiz sa na dzien dzisiejszy bardzo ograniczone, i to zarowno mozliwosciami sprzetu (te obliczenia sa niewyobrazalnie skomplikowane, a niektore rzeczy sa prawie niewykonalne do obliczenia. W praktyce wiekszosc rzeczy nie da sie wykonac algorytmicznie, a stworzenie dobrych analiz na sieciach neuronowych jest na dzis dzien trudne). Do tego wiedza z zakresu fizyki itd wbrew pozorom nie jest nieskonczona i tez mocno ogranicza takie analizy... Ale ogolnie cieszy to, ze wiele teamow inwestuje w rozwoj, bo od 10 lat nudy w F1 (generalizuje!), moze idzie ku lepszemu....


avatar
wegles

30.07.2007 19:44

0

ferros: troche przesadzilem z tymi "nieograniczonymi" ;)


avatar
reikorp

30.07.2007 20:00

0

walerus na wczasach, marti też odpoczywa, kazik ożywa po piwie wieczorami, ja jestem trzeźwy co trzeci dzień. reszta jest jak najbardziej w idealnym porządku...


avatar
yantar

30.07.2007 20:04

0

Obliczenia dotyczace laminarnego przeplywu powietrza czy cieczy sa czasochlonne i skomplikowane. I wciaz w tej dziedzinie stosuje sie pewne uproszczenia. Superkomputery, ktore maja te zespoly prawdopodobnie w duzej mierze beda wykorzystywane do wirtualnego projektowania czesci bolidow, co zmniejsza koniecznosc recznego modelowania czesci i testowania ich w tunelu co jest znacznie bardziej czasochlonne. Oczywiscie owocuje to tym, ze znacznie szybciej mozna wprowadzac zmiany w bolidach w czasie sezonu.


avatar
Leeloo

30.07.2007 20:59

0

wegles czyli reasumując wypowiedzi z tego tematu jest to wirtualny zamiennik tunelu aerodynamicznego czy się mylę ?


avatar
przesio

30.07.2007 21:12

0

reikorp: wiadomo że każdy ma swoje życie osobiste. Nie może non stop siedzieć na forum. Wierze że przy jakimś Gp zbierzemy sie całą paką i mogli sobie swobodnie i luźnie pogadać nie tylko na tym forum. Pozdro


avatar
Leeloo

30.07.2007 21:34

0

przesio najlepiej byłoby się zebrać grupą zrobić jednakowe koszulki i pojechac na jakieś GP jako kibice F1-dziel pasję


avatar
Ajek

30.07.2007 21:48

0

BMW zaczęło z komputerami, widać, że obrało dobry kierunek rozwoju


avatar
wegles

30.07.2007 21:50

0

Leeloo: dokladnie tak


avatar
psc23

30.07.2007 22:00

0

W przypadku badań aerodynamicznych obie technologie (tunele i CFD) uzupełniaja się wzajemnie. Tak jak napisał yantar nie wszystko daje sie policzyć. Ale im więcej i lepiej sie policzy tym łatwiej jest porwadzic badania w tunelu, które dają dodatakowe, rzeczywiste informacje. A sprawdzenie jest na torze ... gdzie mamy wibracje, boczne podmuchy wiatru, piasek, descz itd.


avatar
Leeloo

30.07.2007 22:24

0

pomimo iż jestem już w wieku po studenckim, to może ktoś z Was wie gdzie poza ASP znajdę kierunek projektowania użytkowego/przemysłowego, w końcu na studiowanie nigdy za późno :)


avatar
reikorp

30.07.2007 22:52

0

mówisz o akademii sztuk pięknych??


avatar
Leeloo

30.07.2007 23:01

0

niestety tak


avatar
reikorp

30.07.2007 23:29

0

dla mnie projektowanie użytkowe to tylko politechnika (warszawska). tam masz do wyboru całą masę rzeczy. jak chcesz projektować taśmy montażowe, rozlewarki soków czy silniki albo turbo sprężarki, to tam popatrz... a potem, jak jesteś zdolniacha, to sobie jeździsz aston martinem i masz gdzieś ceny benzyny:)


avatar
Leeloo

30.07.2007 23:34

0

dobrze o tym wiem co jest po takim kierunku :):)


avatar
Leeloo

30.07.2007 23:35

0

ok politechnika warszawska, ale jak nazywa się ten kierunek bo chyba nie projektowanie użytkowe ?


avatar
wegles

31.07.2007 00:03

0

psc23: dzieki CFD mozna juz na etapie badan wirtulanych wyeliminowac np. te elementy aeordynamiczne, co do ktorych istnieje pewnosc, ze beda bezuzyteczne. Zaoszczedza sie w ten sposob mnostwo czasu na badania. W czasach gdy ekipy mialy do dyspozycji tylko tunele, trzeba bylo testowac wszystko po kolei i okazywalo sie, ze na sprawdzenie 10 elementow poswiecono np. tydzien, a tylko jeden z nich zostal wykorzystany na torze


avatar
reikorp

31.07.2007 00:35

0

no nie, chociaż ja odpowiadam intuicyjnie słysząc nazwę "projektowanie użytkowe" i mogę się mylić, jeśli chodzi o to COŚ. ale ja to rozumiem jako projektowanie instalacji mających czemuś służyć, zatem proponuję na PW inżynierię produkcji (najprawdopodobniej moja opcja za rok), mechatronikę, wydział samochodów i maszyn roboczych. no nie wiem dokładnie co byś chciał robić, sugeruję się tylko "projektowaniem użytkowym", choć to może być również zabudowa kuchni, albo huk wie co w przypadku sztuk pięknych (bleee)


avatar
Ajek

31.07.2007 01:16

0

Leeloo - chyba chodzi o kierunek - robotyka


avatar
Leeloo

31.07.2007 09:57

0

widzicie zajmuje się projektowaniem oraz sprzedażą ospoilerowania do samochodów, ale nie tak jak pan czesiek z panem zenkiem w garażu klepanie kopii z czyjegoś wzrou, do tej pory pomysły były odwzorowane w dość sztywnej piance poliuretanowej na samochodzie następnie odpowiednio utwardzane i wygładzane i tak powstawało kopyto do formy, w tym roku poszedłem dalej i skorzystałem z profesjonalnej firmy gdzie mój projekt przeniosiono do programu 3D który obsługuje obrabiarkę CNC i model został wycięty z dokładnością co do mm ale niestety sama usługa obróbki komputerowej to koszt rzędu 15.000 zł także czemu miałbym się tego nie nauczyć i samemu wszytsko zrobić, zaraz powiecie że wystarczy umieć obsługiwać program w którym można to robić, ale ja chcę poznać wszystko od podstaw.


avatar
szymonszymon

31.07.2007 10:35

0

WIP (Wydział Inżynierii Produkcji) oraz MEiL (Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa) - kierunek Komputerowo Wspomagane Projektowanie Inżynierskie. MEiL jest zdecydowanie trudniejszy (mówię z własnego doświadczenia;)


avatar
Maxter

31.07.2007 10:47

0

Oby tylko sie nie okazało że wrzucili 50 mln w błoto.


avatar
Leeloo

31.07.2007 11:24

0

dzięki szymon


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu