WIADOMOŚCI

Rosberg najszybszy na miękkiej oponie Pirelli
Rosberg najszybszy na miękkiej oponie Pirelli
Zespół Mercedesa podczas ostatniej tury przedsezonowych testów coraz śmielej zaczyna odkrywać swoje karty. Nico Rosberg dzisiaj poprawił wczorajszy wynik Felipe Massy, po raz pierwszy zakładając miękkie opony.
baner_rbr_v3.jpg
Kierowca Mercedesa przekroczył dzisiaj barierę 100 okrążeń, jednak nie był najaktywniejszym zawodnikiem na torze. Był za to zdecydowanie najszybszy, uzyskując czas 1:22,792.

Wynik Niemca robi wrażenie zwłaszcza gdy porówna się go z ubiegłorocznym czasem dającym pole position Lewisowi Hamiltonowi, 1:25,232.

Przeszło 1,2 sekundy do Rosberga stracił dzisiaj Valtteri Bottas, a dopiero na trzecim miejscu znalazł się pierwszy bolid napędzany silnikiem Ferrari i był nim Sauber Felipe Nasra.

Testujący nowe Ferrari Sebastian Vettel dzień zakończył z czwartym wynikiem, tracąc do najszybszego Rosberga przeszło 2,5 sekundy. Zespół Ferrari przez większość dnia skupiał się jednak na długich przejazdach.

Miłą niespodziankę w końcu sprawił zespół McLarena, który konstrukcję MP4-30 napędzaną silnikiem Hondy ponownie sprawdzał z Jensonem Buttonem. Brytyjczyk pętlę toru pokonał w czasie 1:25,590, co wystarczyło, aby zająć piąte miejsce w tabeli wyników na koniec dnia. Nie walka o czas była jednak dla McLarena priorytetem. Zespół, który zdecydowanie ma najsłabsze zimowe statystyki desperacko potrzebował bezawaryjnego dnia, podczas którego można byłoby spokojnie skupić się na testowaniu, a nie usuwaniu usterek.

Cel niemal udało się zrealizować. Brytyjczyk pokonał dzisiaj 101 okrążeń, jednak na ostatnie 20 minut przed końcem testów jego bolid zatrzymał się na torze w 7 zakręcie.

Była to jedna z trzech czerwonych flag wywieszonych dzisiaj na torze. Wcześniej w pierwszym zakręcie toru zatrzymał się Daniił Kwiat z Red Bulla, a tuż przed końcem, na wjeździe do alei serwisowej zatrzymał się Pastor Maldonado z Lotusa.

Mimo nieprzychylnych prognoz pogody przez cały dzień w okolicach toru było sucho, a kierowcy mogli cały czas korzystać z gładkich opon Pirelli.

Za McLarenem drugi dzień testów zakończył Pastor Maldonado, który wyprzedził Maxa Verstappena. Holender także przedwcześnie zakończył dzisiaj testy ze względu na awarię układu elektrycznego w jego aucie. Mimo to po wyjściu z bolidu i tak był zadowolony z pokonanych dzisiaj aż 139 okrążeń.

Na koniec piątkowych zmagań tabelę wyników zamykali Daniił Kwiat (Red Bull) oraz Nico Hulkenberg, który jako pierwszy otrzymał dzisiaj szansę poprowadzenia nowego bolidu Force India, VJM08. Zespół testy rozpoczął dopiero po południu, 40 minut przed przerwą obiadową, a 77 okrążeń pokonanych nową konstrukcją bolidu można uznać za sukces zespołu.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

47 KOMENTARZY
avatar
RBR1

27.02.2015 18:21

0

RBR to wielka niewiadoma


avatar
fanAlonso=pziom

27.02.2015 18:26

0

na jakiej mieszance BUT ustanowił swój czas ?


avatar
Nowicjusz

27.02.2015 18:28

0

@2 soft


avatar
FanRosbergaBC

27.02.2015 18:53

0

To jest po prostu pogrom, jeżeli utrzyma się taka przewaga, to Mercedesy będę zyskiwać po 2 sek na okrążeniu. Swoją drogą, ciekawi mnie skąd bierze się ich ta przewaga. Bo nie z samego silnika, albo stosują w samochodzie jakieś unikatowe rozwiązanie, nie wierzę że tyle wyciągają z aerodynamiki.


avatar
MacGyver

27.02.2015 18:59

0

4.@ Kiedy RBR dominował w poprzednich latach początkowo też nikt nie wiedział skąd taka przewaga.


avatar
RedDragon12

27.02.2015 18:59

0

W końcu normalny dzień testowy McLarena. Oby w końcu skończyły się ich kłopoty z MP4-30. Sądzę że jeśli zespół się postara to bolid czasami może zbliżyć się co najmniej do Williamsa, skoro dziś skupili się na dłuższym wyjeździe a nie pokazywaniu osiągów bolidu.


avatar
sliwa007

27.02.2015 19:05

0

4. FanRosbergaBC bolid F1 to nie tylko silnik i aerodynamika, ale póki co trudno mówić o jakiejkolwiek przewadze... mamy testy O przewadze to pogadamy za nieco ponad dwa tygodnie...


avatar
housepl

27.02.2015 19:12

0

Ferrari z Lotusem czarnym koniem chyba :)


avatar
marek007

27.02.2015 19:38

0

Oj córka szalej srebrną strzałą...pewnie będzie chciał się odgryźć Lewisowi za sezon 2014....będzie ciekawie:-)


avatar
dexter

27.02.2015 19:38

0

Zanim sie tutaj na portalu znowu jakas niepotrzebna dyskusja rozwinie to moze powrocmy do podstawowych zagadniec w Motorsporcie :) Oczywiscie ze nie mozna dokladnie okreslic roznicy czasowej miedzy zespolami. Trzeba zawsze pamietac ze na testach z liczby wykreconych okrazen, z uzyskanych czasow nigdy nie nalezy wyciagac zbyt wielu wnioskow, poniewaz zespoly nigdy nie jezdza z pustym bakiem tak jak to np. ma miejsce w kwalifikacjach. Ciezko jest zawsze na oko ocenic ile paliwa znajduje sie baku bolidow F1. Jedynie iskry wydobywajace sie przy uderzeniach podloza o asfalt moga sugerowac ze bolid nie jest calkiem lekki. W 2014 byla taka sytuacja z ktorej wynikalo patrzac na sredni pomiar straty do odpowiednio uzyskanego najlepszego czasu ze Massa byl w zimie najszybszym kierowca - trzy dziesiate przed Alonso i cztery przed Hamiltonem. Daniel Ricciardo ktory w calym sezonie jako jedyny zwyciezca GP ktory pokonal 3 razy Mercedesa w tej klasyfikacji zajal 18 miejsce. Strata do F. Massa ktory nie potrafil wygrac ani jednego wyscigu wynosila 5,769 sek. Albo, inaczej mowiac Massa uzyskal w 2014 2 najlepsze czasy dnia tak samo jak Perez, Magnussen i kto jeszcze? - i Hamilton! Ale tylko jeden z tych kierowcow zostal na koncu Mistrzem Swiata, podczas gdy inni walczyli o pozycje 7, 10, 11. O miazdzacej dominacji Mercedesa nie ma co wspominac, a mimo tego w testach zimowych McLaren i Force India uzyskali tyle samo najlepszych wykreconych czasow dnia co Mercedes. A dlaczego tak sie dzieje? To jest bardzo proste. W czasie weekendu wyscigowego wszystkie zespoly z reguly w podobnych (wolny trning) lub nawet identycznych warunkach (kwalifikacje i wyscig). W testach kazdy moze robic to co mu sie podoba. Dotyczy to takich czynnikow jak ilosc paliwa na pokladzie, rodzaju opon oraz ich stopien zuzycia, uzycie DRS, swiadome przykrecenie maksymalnej mocy i oraz caly plan proby oszukania konkurencji - to jest tylko kilka punktow, a lista jest bardzo dluga... Zacznijmy od ilosci paliwa: Bolid F1 generacji 2015, moze na cale Grand Prix zatankowac 100 kg. paliwa. Ale czy w testach ktos jezdzie z obciazeniem 100 kg, albo tylko z 10 kg. (bo chce, np. symulowac jedno szybkie okrazenie), to robi juz roznice 3 - 3,5 a nawet moze ok. 4 sekundy na okrazeniu. (czym wiecej szybkich zakretow na torze, tym wieksza bedzie roznica). Oczywiscie, logika wszystkim mowi, ze kierowca pokonujac Longrun ktory bedzie wynosil wiecej niz 20 okrazen powinien miec w zbiorniku wiecej niz 10 kilogramow paliwa. Ale problem dla kogos kto nie ma dokladnych informacji polega na tym, ze czlowiek nie jest w stanie stwierdzic czy po tej probie przejazdu kierowca mial nadal duza ilosc niespalonego paliwa na pokladzie. To jest niemozliwe dla osob ktore nie sa wtajemniczone. Opony: W Barcelonie uzywana jest mieszanka Supersoft, Soft, i Medium, jak rowniez specjalna mieszanka o ktorej tutaj na portlu pisalem ktora zostala specjalnie opracowana do niskich temperatur (w czasie sezonu nie bedzie juz w ofercie takiej opony;) ). Roznica miedzy Supersoft a Medium wynosi na torze Circuit de Catalunya-Barcelona od 1,5 do 2 sek. na okrazeniu. I tutaj mowimy tylko o samej mieszance. Ale! teraz moze byc tak, ze dwie opony tej samej mieszanki beda posiadac inny stopien zuzycia. I teraz trzeba mie na rachunku dodtkowo 0,6 (Medium) do 1,8 sekundy (Supersoft). DRS: W czasie wyscigu regulowane tylne skrzydlo mozna otworzyc tylko w okreslonej strefie DRS i tylko wtedy, gdy kierowca miesci sie w 1 sekundzie do bolidu jadacego z przodu. Roznica biorac pod uwage srednia sezonu moze wyniesc - w zaleznosci od dlugosci strefy DRS - trzy do czterech dziesiatych sekundy. W testach kazdy kierowca moze DRS otworzy dowolnie, w zaleznosci od potrzeby. Jesli ktos bedzie probowal do ekstazy na jednym okrazeniu wykorzystc system DRS (co jest rzadkoscia) to takim sposobem moze uzyskac zamiast 4 dziesiate sekundy, spokojnie 1 sekunde. Inne czynniki: W czasie testow limit obciazenia komponentow nigdy nie jest przekroczony, ba malo kiedy dochodzi sie do limitow. A dlaczego? Proste, zespoly nie dysponuja wystarczajacym zapasem czesci i nikt nie bedzie ryzykowal dluzszych przestojow. Albo? swiadomie sie tempo spowalnia, aby wprowadzic konkurencje troche na zly tor. Nawet zaden kierowca nie wycisnie z bolidu tej ostatniej setnej sekundy, jezeli ma taka swiadomosc ze praktycznie o nic nie idzie, a wypadku w przygotowaniach przed rozpoczeciem sezonu nikt nie bedzie ryzykowal. Trudno jest tutaj wszystkie czynniki oszacowac. Ale, ja mysle ze tutaj potencjal bedzie sie wahal na poziomie 1 sekundy. Powiedzmy tak: ilosc paliwa, opony, DRS i inne czynniki obejmuja w sumie obszar roznicy ok. 9 sekund na okrazeniu - albo, inaczej obrazujac np. Rosberg moze w Barcelonie identycznym bolidem teoretycznie pojechac 1:24.3 jak i 1:33.3, bez celowego sciagniecia stopy z pedalu gazu. Dlatego dyskusja czy ktos polepszyl czas o 0,3 czy 0,5 sek znajac wszystkich parametrow tak naprawde nie ma wielkiego sensu. Ale ja osobiscie tez dyskutuje, bacznie przygladam sie jaki kto uzyska czas (uwzgledniajac rodzaj opon) choc w 100% jestem swiadomym tego, ze to nic nie da - no ale, to juz jest takie moje „zboczenie“ lub „goraczka“ przed sezonem ;))


avatar
dexter

27.02.2015 19:40

0

Niemniej jednak, czas okrozen w ciagu tych 9 sekund mozna oczywiscie sprecyzowac. Zalozmy ze Lotus na swiezych Supersoft 1:24.1 a Mercedes na swiezych oponach Medium pojedzie 1:24.3 to wtedy mozna (przynajmniej jesli chodzi o opony) wyczuc, ze uzyskany czas netto Mercedesa bedzie w prawdzie o 1,3 do 1,8 sekundy szybszy. Romain Grosjean wykrecil swoj najlepszy czas w symulacji kwalifikacji, a wiec zbiornik paliwa musial byc prawdopodobnie prawie pusty. Pewnosci nie mam. Nico Rosberg pozostal w swojej najszybszej probie na torze o jedno czy dwa okrazenia dluzej, ale tez nie testowal programu Longrun. W takiej sytuacji mozna sie domyslec, ze on mial te kilka kilogramow paliwa wiecej na pokladzie bolidu. Ale, to jest czysta spekulacja, poniewaz teoretycznie mogl tez Lotus byc o 70 kg ciezejszy niz Mercedes. Jezeli chodzi o DRS czy o inne czynniki, takie jak celowe zwodzenie przeciwnika lub celowa redukcja mocy, zalozmy po prostu ze Lotus i Mercedes beda poruszac sie w tym samym obszarze czasowym ktory bedzie sie roznil maksymalnie pol sekundy. Ale tak naprawde wykluczyc mozna tylko z pewnoscia sam faktor opony, poniewaz tylko ten czynnik widoczny jest z zewnatrz. I teraz w naszych obliczeniach pod kreska pozostanie potencjalne rozproszenie kolejnych 2 sekund (w obu kierunkach) do obliczonego netto czasu Nico Rosberga: 1.3 do 1,8 sekundy I oczywiscie w pewnym momencie w trakcie testow wiekszosc zespolow bedzie posiadalo w baku duzo paliwa i bardzo malo paliwa, poniewaz musi zostac przetestowana symulacja kwalifikacji jak i wyscigu. Ale kto powie ze tor w bezposrednim porownaniu nie byl o 2 sekundy szybszy, gdy jeden z kierowcow osiagnal swoj najlepszy czas? Jesli teraz jeden kierowca bedzie ciagle z przodu, a drugi bedzie zawsze pozostawal z tylu, wtedy mozna z pewnoscia jakas tendencje zaobserwowac. Ale przynajmniej z tylu glowy przy ocenie najlepszego czasu zawsze nalezy o teoretycznej wartosci Delta od do 9 sek. pamietac. Kuszace jest, patrzac na dotychczasowe uzyskane wyniki stwierdzenie ze Ferrari bedzie mocne. Bardziej prawdopodobna jest sytuacja ze Mercedes bedzie poprzeczka dla wszystkich - rowniez dlatego, ze do tej pory (do dzisiejsego dnia) Mercedes nie uzal za konieczne w polowaniu o najlepszy czas zalozenie na srebrne strzaly bardziej miekkiej mieszanki niz Medium. To tylko swiadczy o duzej pewnosci siebie. Znacznie trudniej jest ocenic swietne wykrecone czasy zespolu Sauber w Jerez. Czy naprawde C34 jest az tak wysmienitym dzielem? Teoretycznie, tak. Ale tak powaznie jesli zespol ma do sprzedazy na swoim bolidzie jeszcze tyle wolnego miejsca dla sponsorow, finansowo nie stoi dobrze a wykrecone samemu zrelatywizowuje, zamiast sie nimi chwalic, to jest bardzo prawdopodobne ze Sauber szerokosc pasa 9 sekund bardziej wykorzystal niz inni. Dlatego ja sam tez tak probuje obserwowac wydarzenia na zywo, aby zebrac jak najwiecej informacji. Z wynikow mozna swietnie niezawodnosc zespolw ocenic, obserwowac nowa konstelacje kierowcow i zespolow - i to jest wlasnie ciekawe, a nie tak jak moj ulubieniec (powaznie!) @devious na tym portalu ostatnio stwierdzil ze nuda wieje :)) Jak ktos z pasjonatow tutaj na portalu uwielbia zaklady, to radze nie lokowac swoich pieniedzy opierajac sie o wyniki zimowych testow. Poniewaz piekno sportu jest takie, ze czesto dzieja sie inne rzeczy niz czlowiek mysli... Pozdr.


avatar
marek007

27.02.2015 19:48

0

Zaśmieciłeś pół strony a gówno z tego wynika...jak lubisz pisać wypracowania,rozprawki i inne pierdoły to weź swojego kolegę deviousa i zapiszcie się do szkoły każdy kto się interesuję F1 to nie potrzebuję twoich mądrości.


avatar
Duke_

27.02.2015 19:55

0

Dexter "Lubię to" i dziękuję za ciekawą lekturę.


avatar
andy_chow

27.02.2015 20:28

0

Zadaniem testów jest taka jazda aby o swoim bolidzie wiedzieć jak najwięcej a przeciwnikom aby namieszać w głowach.Do końca nie mogą wiedzieć do czego są zdolni.To jest podstawowe zadanie testów.Jak to ładnie Dexter napisał możemy się tylko domyślać formy a i tak w wielkim przybliżeniu.Równie dobrze możemy wróżyć z fusów


avatar
devious

27.02.2015 20:36

0

22. devious 2015-02-20 12:00:09 (Host: *.static.ip.netia.com.pl/ Ignoruj) "Swoją drogą Rosberg na medium na długim stincie wykręcił 1m25.556s - Mercedes chyba sie mocno maskuje i teraz odkrył trochę tempa ;) Tak więc podejrzewam na softach w symulacji kwalifikacji Mercedesy mogą spokojnie 1:23 albo i 1:22 zrobić... I tymi 1:25 nie ma co się w ogóle podniecać ;)" No to dobrze przewidziałem tempo Mercedesa już tydzień temu :D @dexter Chyba się nudzisz! :)


avatar
nonam3k

27.02.2015 20:39

0

Jak widzę posta na cała stronę to odrazu wychodze z tego newsa.......


avatar
viggen

27.02.2015 20:40

0

"No to dobrze przewidziałem tempo Mercedesa już tydzień temu :D" Tak, odkryłeś na nowo, że niebo jest niebieskie a ziemia okrągła :D


avatar
indrid cold

27.02.2015 20:44

0

16.nonam3k-Wychodź z tego portalu chłopie.


avatar
nonam3k

27.02.2015 21:09

0

Wyjdź to ty z domu nolifie . Dexter pisze nic nie wnoszące komentarze w formie referatu .


avatar
FanRosbergaBC

27.02.2015 21:11

0

@7 Wiem że bolid F1 to nie tylko silnik i aerodynamika, ale ja rozmyślam nad tym co oprócz tych dwóch elementów może dawać ta OGROMNĄ przewagę. Nawet jeżeli to testy to i tak nie zmienia faktu że Mercedes jest najszybszy i można sądzić że jeszcze kilka dziesiątych sekund względem rywali przyśpieszy. Zapewne mają coś czego inne zespoły nie maja. Jakieś nowoczesne zastosowanie w bolidzie, coś jak dmuchany dyfuzor w red bulu. Zawsze można inne elementy modyfikować, ale to i tak nie da tak ogromnej przewagi, więc trzeba szukać czegoś, nowego w ich bolidzie, oczywiście mówię to w przenośni, bo nikt nie będzie do ich bolidów zaglądał. :) Ale rozmyślać możemy.


avatar
jurekxx

27.02.2015 21:39

0

Dexter,ignoruj tych co psioczą na twoje posty i pisz je dalej,jak ich to nie interesuje to niech nie czytają.Ja z ciekawością je czytam i jestem pod wrażeniem Twojej wiedzy na tematy techniczne.Dla mnie są interesujące.Ciekaw jestem skąd masz taką wiedzę.Dla mnie jesteś fachowcem w kwesti F1.Pozdrawiam.


avatar
RBR1

27.02.2015 21:44

0

Dexter szacun dla ciebie.


avatar
indrid cold

27.02.2015 21:49

0

nonam3k.-Dobrze człowiekowi doradzisz to jeszcze cię wyzwie od nolife`a. PS.Dlaczego "nic nie wnoszące"? Koleś ma większą wiedzę niż połowa cwaniaczków na tym forum.


avatar
sebo070

27.02.2015 22:04

0

Wielką niewiadomą jest FI.Ponieważ wiadomo że Merc będzie najlepszy Ferrari mclaren Lotus i Williams powalczą o drugą pozycję red bull zostanie z tyłu STR i Sauber spróbują zawalczyc a Manor zostanie na samym końcu.


avatar
orto

27.02.2015 22:04

0

Dexter - bardzo lubię czytać Twoje przemyślenia!


avatar
KowalAMG

27.02.2015 22:14

0

To mocowanie kamery ale dalo im kopa :)


avatar
Jahar

27.02.2015 22:21

0

Nie no szczytem wszystkiego jest lekceważenie kogoś kto tracił trochę czasu opisując pracę w F1 samemu będąc tym niezaintereowanym tylko po to żeby to obrzydzic komuś komu się podobają opinie @dextera. Ciekawe po co tych 2 ignorantów zagląda w ogóle na te stronę skoro ich to nie ciekawi. Pewnie są to nolife.


avatar
lobuzer

27.02.2015 22:35

0

Niewielu ludzi chyba wie co robi przycisk ignoruj przy komentarzu. Łatwo przecież dokonać wyboru tego co chcemy czytać. Co do testów to widać jak również tam powoli rośnie temperatura przed sezonem. To tylko zaostrza apetyt na początek ścigania. Mam tylko nadzieję, że poprawki w silniku Ferrari przerosną moje oczekiwania. Raczej nie poziom Mercedesa, ale liczę na zdecydowaną drugą siłę w stawce.


avatar
beltzaboob

28.02.2015 11:43

0

marek007...twoje posty za to wnoszą.. słomę pod papciem. razem z tym drugim niedorozwojem o jakże intrygującym nicku nonam3k możecie se snopek ukulać...albo dupę obsraną podetrzeć... Pisz Dexter pisz bo ni mo co czytać na tym portalu, a jestem tu od wielu lat i wiem, co piszę.


avatar
marek007

28.02.2015 12:32

0

Odezwał się drobny wieśniaczek...możecie se....bo ni mo co czytać...podyskutował bym z tobą ale o czym jak nawet poprawnej polszczyzny nie znasz matołku:-)


avatar
beltzaboob

28.02.2015 12:36

0

celowy zabieg lingwistyczny, zniżam się do twojego poziomu cycku


avatar
beltzaboob

28.02.2015 12:39

0

debilku zapomniałem dodać, niedorozwoju..:D


avatar
marek007

28.02.2015 12:51

0

Ok może powiem to bardziej dosadnie...Spierdalaj nie chce mi się z tobą gadać geju.


avatar
Lotuss

28.02.2015 13:06

0

Dla takich "ludzi" jak wy dwóch wyżej powinny być bany, sami znizacie poziom forum swoimi wyzwiskami rodem z przedszkola !! Dexter - Ciebie prosze abyś pisał dalej dzięki temu można dowiedzieć się trochę więcej od strony technicznej w F1 Pozdrawiam wszystkich normalnych forumowiczów Miłego Dnia :D


avatar
beltzaboob

28.02.2015 13:43

0

@33 kleksa już popuściłeś? @34 - nie płacz


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu