Boullier: Zespół przerósł oczekiwania
Szef zespołu Renault, Eric Boullier, przyznał że niesamowita praca zespołu wykonana od początku sezonu zupełnie przerosła jego oczekiwania. Francuski zespół cały czas musi jednak naciskać z rozwojem, ponieważ forma R30 nadal nie pozwala na walkę o pierwsze lokaty. Boullier podkreśla również wagę projektu na sezon 2011 i konieczność pogodzenia tych dwóch przedsięwzięć.„Na początku sezonu poziom osiągów R30 był przyzwoity, a my wiedzieliśmy, że musimy mocno naciskać z rozwojem auta. Wszyscy w zespole stawili czoła wyzwaniu, a my widzieliśmy na torze rezultaty ich wysiłków. Więc tak, jestem zadowolony z wykonanego postępu i liczę na to, że utrzymamy go do końca sezonu”.
Zespół odrobił w Walencji dziewięć punktów do Mercedesa. Myślisz, że będziecie w stanie znaleźć się przed nimi przed zakończeniem sezonu?
„Bitwa z Mercedesem jest walką, którą spodziewałem się oglądać przez cały sezon. Oni są bardzo mocnym konkurentem i błędem byłoby ich lekceważenie. Posiadają dwóch dobrych kierowców i znajdują się przed nami w klasyfikacji konstruktorów, więc jasne jest, że będziemy musieli ciężko pracować aby ich pokonać. Oczywiście brakowało im osiągów w Walencji, co było zaskoczeniem, ale nie sądzę, że może tak być podczas każdego wyścigu. Ważne więc było to, że udało nam się odrobić trochę punktów, ponieważ wiem, że będą starali się odgryźć”.
Witalij ukończył dziewięć wyścigów. Czego możemy się spodziewać w drugiej połowie sezonu?
„Mimo że ma już za sobą połowę sezonu, musimy pamiętać, że w porównaniu z innymi debiutantami, brakuje mu doświadczenia w F1. Kierowcy tacy jak Hülkenberg i Kobayashi pokonali mnóstwo kilometrów testowych w poprzednich sezonach, podczas gdy Witalij po raz pierwszy prowadził bolid F1 w lutym tego roku. Wiem, że była to dla niego niesamowita nauka, jednak już przy kilku okazjach udało mu się udowodnić, że dysponuje prędkością i może być blisko Roberta. Teraz podczas weekendu musimy zobaczyć więcej stałości bez żadnych błędów. Tego właśnie oczekuję od niego w drugiej części sezonu – regularnego awansu do Q3 i punktowania w wyścigu”.
Jaki jest plan rozwojowy na resztę sezonu?
„Strategia bez wątpienia będzie inna, niż na początku sezonu, chociaż jasne jest, że musimy kontynuować intensywny rozwój, ponieważ nadal nie możemy walczyć o pierwsze pola startowe i zwycięstwa. Wiemy również, że musimy utrzymać wysokie tempo, ponieważ Formuła 1 jest bardzo konkurencyjna, a wszyscy nasi rywale ciężko pracują nad poprawą bolidów. Równocześnie istotne jest spoglądanie w przyszłość. Nie możemy zaniedbać samochodu na sezon 2011, który już jest rozwijany. Musimy znaleźć odpowiedni balans środków i taką właśnie decyzję musimy podjąć w ciągu zbliżających się tygodni”.
Silverstone to domowy wyścig zespołu – czy sprawia to, że weekend jest wyjątkowy?
„Renault to Francuska firma, ale w kalendarzu nie ma już GP Francji, a to czyni Silverstone jeszcze ważniejszym. Monako zdawało się być naszym „domowym” wyścigiem, można więc powiedzieć, że Silverstone jest drugim, ponieważ fabryka w Enstone znajduje się tylko 40 minut drogi od toru. Planujemy również zorganizować podczas dnia wyścigu wyjątkowe wydarzenie w fabryce, aby cały personel wraz z rodzinami mógł cieszyć się razem z nami tym weekendem”.
Jakie są twoje nadzieje dotyczące osiągów R30 na Silverstone?
„Z niecierpliwością czekam na możliwość obejrzenia samochodów na torze z nowym układem, który – miejmy nadzieję – zwiększy możliwości wyprzedzania i poprawi widowisko. Jeśli chodzi o nasze osiągi, ostatnie poprawki powinny dobrze spisać się na Silverstone i liczę, że uda nam się wywalczyć spore punkty”.
komentarze
1. pesymista
Pan Eric jest dobrym szefem i ma głowę na karku, ale czy nie za wysokie oczekiwania w stosunku do Vitka: "regularnego awansu do Q3 i punktowania w wyścigu”.
2. karnage
Z prognoz pogody wynika, ze mozna sie spodziewac przelotnych deszczow w niedziele, wiec moze byc ciekawie... a Robert chyba lubi ten tor...
3. kempa007
ladnie na nim wypadal w deszczu ;-)
4. Kotoski
gdzie morzna oglądać f1 wrzućcie jakiegoś linka prosze
5. arekssj4
F-duct już na silverstone? Dają czadu chłopaki :)
6. Bartik
Podobno Renault nie uzyje kanału F do konca sezonu i nawet przestali nad nim pracowac.
7. bhc
Wyobraź sobie ile osób korzysta z internetu. Podejrzewam że wszystkie tematy jakie tylko mogły zostać poruszone są w sieci. Sądzę że około 300 tyś osób. na 2 tyś. forów zadało identyczne pytanie jak Ty generując niepotrzebny ruch zatykający sieć. http://www. soccer-live .pl i pamiętaj na przyszłość - google zna odpowiedź na każde Twoje pytanie.
8. pesymista
A jeszcze dodam, że tutaj są wszystkie powtórki BBC: http:// f1.f-e-n. net/
ta strona to miód na moje wytęsknione serce za f1 kiedy są przerwy między wyścigami.
hehe pozdro B-)
9. bhc
Szto eta ziom :D ni panimaju pa ruski
10. koniarek1996
kotoski www.live-sport-tv.com i sporty motorowe.Tam masz wszystkie linki. więcej nie pytaj. Powiedzcie mi jak to jest że renault miało najlepszą prędkośc w kanadzie a nie mają f-duct.
Silverstone jest szybkim torem,więc powinni być konkurencyjni
11. pawelvod
mieli duze predkasci bo nie mieli dmuchanego dyfuzora. Teraz kiedy jada z pelna przepustnica generowana jest maksymalna sila dociskajaca. To jest git w szybkim zakrecie ale na prostych niestety juz przeszkadza. Zobacz sobie maksymalne pretkosci w ostatnim wyscigu. Przez caly weekand aniKubica ani Witia nie mieli maksow w zadnym sektorze. Dlatego wlasnie przy dmuchancu dobrym niwelatorem nadmiernego docisku na prostej wydaje sie srw czy tam f-kaczka.
12. 6q47
@8
pesymista
wybacz "pes", że pociagnę Ciebie za język - na jakiej prędkości dostępu do neta masz płynny odbiór? Ja wiekowy jestem i nie wiem do ilu Mbit/s podnieść mojego starucha:) - stronka bardzo przyjemna, szczególnie archiwum od Potopu do Współczesności.
@9
bhc
to jest Bułgaria, nie Rosja;)
Pozdr.
13. 6q47
-"Musimy znaleźć odpowiedni balans środków i taką właśnie decyzję musimy podjąć w ciągu zbliżających się tygodni”-
Czy to oznacza "namierzenie" kolejnego sponsora, czy poproszenie Pana Lopeza o znalezienie nowego źródła finansowania?
Tak czy siak, juz sa pochłonieci kompletowaniem nowego bolidu i śąrodkó na kolejny sezon. Ksiegowy zapewne dostał wszystkie koszta zwiazane ze startami i zatrudnieniem załogi, w tym pilotów. Jednego znamy, a co z drugim? Jakieś przecieki co do persony?
Nastawienie przed wyścigiem jest niezłe, dadzą się Mercedesowi? Uważam, że jeszcze nie w tym GP, Mercedes nie zdoła znacząco poprawić trakcji, wymaga to wiekszej pracy niz się wydaje. Oczywiście przyjmę ewentualną porażkę w swoim osądzie, jednak nie spodziewam sie takowej w tym GP.
Pozdr.
14. modafi
3. kempa007
to był jego bodaj jedyny błąd w deszczu jaki pamiętam... ;)
15. dziarmol@biss
14. modafi- nie no bez jaj ;-)) W 06 kręcił bączki na Węgrzech w swoim debiucie :-)) w 07 w GP Chin też fruwał po torze ;-))
16. fotoman
na Silverstone raz wypadł i miał pecha, bo akurat zagrzebał się w żwirku, a inni bezkarnie zwiedzali pobocza po kilka razy(Massa np.)
17. RoyalFlesh F1
chyba maja ten kanał, ale wolałbym zeby wymyslili cos innego. „Z niecierpliwością czekam na możliwość obejrzenia samochodów na torze z nowym układem, który – miejmy nadzieję – zwiększy możliwości wyprzedzania i poprawi widowisko"
18. URAN
F-duct skonstruowany przez Renault nie wykazuje zysku w tunelu aerodynamicznym. To wiadomość od Alana Permane. Aby F-duct działał efektywnie powinien być zaprojektowany i wkomponowany w konstrukcje bolidu od samego początku. Tak jak w McLarenie. Niektórym bolidom rozwiązanie McLarena pasuje bardziej, innym mniej a jeszcze innym - wcale. Ten ostatni przypadek, niestety, dotyczy Renault. Wygląda na to, że w tym sezonie Renault nie będzie miało F-duct, a w przyszłym będzie zakazany. Tak więc prędkości na prostej muszą szukać w inny sposób. Oby znaleźli!
19. zelik76
No i jak zwykle z przepisami odnośnie bolidów na przyszły rok nic nie wiadomo. Coś planują odnośnie wagi, balansu, ale nikt nic nie wie. Budowanie bolidu bez jakichkolwiek wytycznych na przyszły sezon będzie dosyć ryzykowne, ale pewno ktoś znowu wyskoczy z rewelacyjną nowinką i znajdzie jakąś lukę w przepisach. I pewno będzie to zespół z wielkim budżetem z czołówki, bo u maruderów taki F-duct napewno by nie przeszedł. Znowu będzie totolotek.
20. karlito
aquaplaning rzecz zwyczajna, każdemu się może zdarzyć :)
21. Jaro75
"20" Dokładnie :)
22. karlito
21, dziękować :))
23. PrzemekF1
lol Witalij nie ukończył 9 wyścigów...
24. rafekf1
18. @URAN ... Dokładnie tak jak piszesz. Może to być zwykły blef ze strony Renault ale ja w to nie wierzę. Tylko jak mają szukać tej prędkości na prostych?? Ustawienie mniejszego docisku nie zawsze się opłaca czego przykład mieliśmy w Kanadzie. "Grzebanie" przy silnikach jest zakazane, więc nie zwiększą już mocy a w sprawie zmniejszenia spalania a co za tym idzie mniejszej masy bolidu zrobili już wszystko co się dało w tym sezonie. Jedyne co mogą nadrobić, to prędkość w zakrętach ale co z tego gdy są szybcy w wolnych partiach toru skoro rywale odchodzą na prostych ;( Będzie ciężko na torach wyposażonych w długie proste.
25. Lipton
No pesymista pierwszy raz Twój post do czegoś się przydał :D
Dziękuje za tą stronkę. Miałem już ją od dawna w zakładkach, ale po formacie poszła... Pisałem nawet do kempy, ale dzięki Tobie mogę z powrotem oglądać archiwalne wyścigi F1.
26. sssebooo
11. pawelvod mi się wydaje że dyfuzor dociska do nawierzchni bez żadnych strat w oporze powietrza więc bez strat w prędkości, pomyśl trochę jak pracuje dyfuzor...
27. pawelvod
Nie do konca. Opor czolowy to jedno, a opor toczenia to dtuga sprawa. Czym mocniej opony dociskane do podloza tym wiekszy opor ich toczenia. Wszystko to rosnie bodajze z szescianem predkasci wiec na maksymalnych predkasciach jest szczegulnieuwydatniane. Dyfuzor dociska tym mocniej im wiecej powietrza przez niego sie spreza. To z kolei zalezy od predkosci a w przypadku dmuchanca od otwarcia przepustnicy. Na prostych przepustnica jest max otwarta co powoduje wiekszy docisk kol do podloza a to zwieksza opor toczenia. W zakrecie pozwala to na mniejsze dohamowanie przed i jazde na wiekszej predkasci. Na prostych niestety zwalnia choc nie studzi opon z drogiej strony. Pozwala tez na wiekszej predkasci wyjsc z zakretu. Czy dyfuzor czy skrzydla to jeden kij. W sumie skrzydla stawiaja wiekszy opor wraz ze wzrostem predkasci i generuja wiekszy docisk. Dyfuzor pewnie w mniejszym stopniu stawia opor sam w sobie (choc moze wcale nie byc tak rozowo) ale opor toczenia jest zwiekszany w zwiazku z wiekszym dociskiem
28. rafam
26. sssebooo nie osmieszaj sie
29. MaMuT
Ale to jest bardzo dziwne Bo Nielsen (Szef Aerodynamików) powiedział że zarzucają ten projekt, a Boullier powiedział że użyją tego systemu.... Sezon mają udany ale muszą go pociągnąć do końca. Mnie cieszy inna sprawa a jest nią Gerard Lopez: Człowiek który wykiwał Bransona. Branson wiedział że mozna kupić Renatę a nie zrobił tego w efekcie Lopez sprzątnął team mu sprzed nosa. W Efekcie czego Branson ma Virgina (Ach wszystko musi nazywać tak) a Renata rozmawia (Dzięki Lopezowi i Robertowi) z MasterCard. Jeśli Renacie się to uda to z całym szacunkiem dla "komentowania" Laudy Renówka będzie Latać. Widać wszyscy jednak cichaczem (Mercedes to już po pełnej bandzie) zerkają na Renatę ale Renata osiągnie sukces wtedy jeśli wymyślą coś rewolucyjnego i pionierskiego lub skopiują i poprawią coś co inny Team wymyśli
30. zbkie1
"Musimy znaleźć odpowiedni balans środków i taką właśnie decyzję musimy podjąć w ciągu zbliżających się tygodni” czyli środków na równoległą pracę nad R30 i R31 brakuje? Boje się że rozwój R30 zostanie nie jak w BMW zamrożony, ale znacznie ograniczony. A przyszły sezon to jak zwykle jedna wielka niewiadoma. Odnośnie WP to czas najwyższy na regularną dobrą jazdę albo pożegnać się z F1.
31. jar188
@15. dziarmol@biss , nie no tego się nie spodziewałem;)
Raczej powinni zacząć się skupiać już na przyszłym sezonie, może jeszcze jeden max dwa wyścigi z poprawkami a później cała naprzód z nowym projektem (chyba,że wciąż walczą o sponsorów) i nie ma co się oglądać na czołówkę. Trzeba wykorzystać pozostałe weekendy na testy już pod kątem przyszłego sezonu, trochę zmian będzie ale pewne rozwiązania można i na tym bolidzie testować.
Stawanie nawet regularne na podium i tak nie ma większego sensu bo nie sądze żeby dogonili czołówkę (RB,McL), liczą się tylko zwycięzcy!
32. jar188
Dodam tylko, że wspominany F-Duct powinni sobie tym bardziej darować skoro ma i tak być zakazany.
33. fezuj
Swoja drogą jak by trochę pokropiło to złe by nie było, po kilku pierwszych wyścigach zrobiło się bardzo sucho a jak pokropi na Silverstone to znów może być niezłe widowisko.
34. leo_
Szkoda, że nie można regulować siły docisku dmuchaniem pod podwozie, bo pewnie nie. Wtedy uzyskiwałoby się ten sam efekt , co z użycia Kanału F. Ale myślę, że pewien potencjał po dotychczasowych zmianach (dmuchana podłoga, zawieszenie, skrzydło) jeszcze jest, a to znaczy, że po nauczeniu się nowego zachowania się bolidu (po wprowadzonych zmianach) powinno być jeszcze lepiej niż jest. Tak więc zapewne większa część wysiłków będzie skierowana na przyszłoroczny bolid Renault, ale być może i inne zespoły postąpią tak samo. Czy na to liczą?
35. kempa007
14. modafi a debiut tez mial fajny ;-)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz