2024-09-14 GP Azerbejdżanu - Kwalifikacje 14:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | C.Leclerc | Ferrari | 1:41.365 | |
2 | O.Piastri | McLaren | 1:41.686 | |
3 | C.Sainz | Ferrari | 1:41.805 | |
4 | S.Perez | Red Bull | 1:41.813 | |
5 | G.Russell | Mercedes | 1:41.874 | |
6 | M.Verstappen | Red Bull | 1:42.023 | |
7 | L.Hamilton | Mercedes | 1:42.289 | |
8 | F.Alonso | Aston Martin | 1:42.369 | |
9 | F.Colapinto | Williams | 1:42.530 | |
10 | A.Albon | Williams | 1:42.859 | |
11 | O.Bearman | Haas | 1:42.968 | |
12 | Y.Tsunoda | Visa RB | 1:43.035 | |
13 | N.Hulkenberg | Haas | 1:43.191 | |
14 | L.Stroll | Aston Martin | 1:43.404 | |
15 | D.Ricciardo | Visa RB | 1:43.547 | |
16 | L.Norris | McLaren | 1:43.609 | |
17 | V.Bottas | Stake Sauber | 1:43.618 | |
18 | G.Zhou | Stake Sauber | 1:44.246 | |
19 | E.Ocon | Alpine | 1:44.504 | |
20 | P.Gasly | Alpine | DSQ |
Leclerc wywalczył 26. pole position w karierze, Norris odpadł w Q1!
Charles Leclerc wygrał sesję kwalifikacyjną na torze w Baku, wyprzedzając Oscara Piastriego oraz zespołowego kolegę Carlosa Sainza. Największą sensacją jest jednak odległa pozycja Lando Norrisa, który zakończył udział w czasówce już w Q1.Warunki pogodowe w Baku przed sesją kwalifikacyjną ponownie uległy zmianie. Nad tor powróciło słońce i kierowcy przez całą czasówkę mogli spokojnie korzystać z gładkich opon.
Przyczepność toru cały czas pozostawiała jednak wiele do życzenia. Już wczoraj kierowcy narzekali na bardzo niską przyczepność nawierzchni, która jak się okazało nie została przed weekendem wyczyszczona specjalnymi myjkami, jak to czyniono w latach ubiegłych.
Jeżeli chodzi o temperatury, to te siłą rzeczy po południu nieco wzrosły. Temperatura powietrza stabilnie utrzymywała się na poziomie 29 stopni Celsjusza, za to temperatura toru rozgrzanego promieniami słońca zbliżyła się do 40 stopni.
Q1- Leclerc najszybszy, Norris kończy udział w kwalifikacjach
Pierwsza część azerskiej czasówki rozpoczęła się dość spokojnie. Zdecydowana większość kierowców postawiła na miękką mieszankę opon, ale kierowcy Mercedesa jako jedyni zdecydowali się na pokonanie pierwszych okrążeń na średniej oponie.
Po pierwszych przejazdach najszybszy na torze był Sergio Perez, który o 0,081 sekundy wyprzedzał Carlosa Sainza.
Nieźle na początku Q1 zaprezentowali się też kierowcy Williamsa. Albon i Colapinto pewnie uplasowali się w czołowej dziesiątce i co ciekawe to młody Argentyńczyk był szybszy. Niewiele, bo o tylko 0,003 sekundy, ale jednak szybszy od bardziej doświadczonego Taja.
Colapinto nie poprzestał tylko na tym, gdyż na kolejnej próbie wykręcił trzeci wynik, tracąc do lidera 0,1 sekundy.
Po zmianie opon na prowadzeniu znalazł się ze sporą przewagą Charles Leclerc. Drugi George Russell, który również przeszedł na miękkie ogumienie, tracił do niego już 0,364 sekundy.
Wzorową współpracą zespołową popisali się za to kierowcy Stake Sauber. Valtteri Bottas na prostej startowej był podciągany przez Zhou Guanyu na tyle dobrze, że Fin wskoczył na 10. miejsce, ale i to nie pomogło mu w awansie do kolejnej części rywalizacji.
Pod presją wykręcenia dobrego czasu jechał w końcówce Max Verstappen, który został wypchnięty z czołowej 15. Holender nie zawiódł, awansując na czwarte miejsce.
Niemałe zdziwienie wywołać musiał za to Alex Albon, który wskoczył na drugą pozycję i chyba jeszcze większe Pierre Gasly, który wskoczył na czwarte miejsce.
Oscar Piastri rzutem na taśmę awansował na trzecie miejsce, podczas gdy największą negatywną niespodziankę sprawił Lando Norris, który przerwał ostatni przejazd i z 17. wynikiem odpadł z czasówki. Z pewnością nie na taki rozwój wydarzeń liczył pretendent do tytułu mistrzowskiego w tym roku.
Oprócz Norrisa do Q2 nie przeszli: Ricciardo, Bottas, Zhou oraz Ocon, w którego aucie po sobotnim treningu ekipa Alpine wymieniła pompę wysokiego ciśnienia.
Q2 - Colapinto błyszczy na tle Albona
W drugiej części czasówki wszyscy korzystali już z miękkiego ogumienia i kontynuowali poprawę czasów względem Q1. Po pierwszym przejeździe tempo w stawce dyktowali niespodziewanie kierowcy Red Bulla- Verstappen przed Perezem. Trzeci był Oscar Piastri, który do mistrza świata tracił przeszło poł sekundy.
Świetnie po porannym wypadku pozbierał się Oliver Bearman, który po pierwszej próbie zajmował piąte miejsce.
W drugiej próbie kierowcy Ferrari poprawili swoje czasy, ale nie byli w stanie pokonać Maksa Verstappena. Leclerc przedzielił tylko zawodników Red Bulla, a Carlos Sainz wskoczył na czwarte miejsce.
Mimo iż wielu kierowców podjęło próbę jeszcze jednego przejazdu w końcówce sesji, nikomu nie udało się przebić wyniku lidera Red Bulla
Holender w przeciwieństwie do swojego zespołowego kolegi również wyjechał na tor, ale też nie poprawił swojego czasu.
Po raz kolejny za to niespodziankę sprawił Williams. Alex Albon do Q3 awansował z 10. czasem, a sensacyjne wręcz szóste miejsce w Q2 wywalczył Franco Colapinto, który przegrał tylko z kierowcami Red Bulla, Leclerkiem i Alonso.
Do Q3 nie przeszli: Oliver Bearman, Yuki Tsunoda, Pierre Gasly, Nico Hulkenberg oraz Lance Stroll.
Q3- Leclerc po raz czwarty sięga po pole position w Baku
Fernando Alonso, Oscar Piastri oraz kierowcy Williamsa rozpoczynali Q3 na używanym komplecie miękkich opon. Reszta stawki od razu postawiała na świeży komplet.
W takich warunkach najszybsi po pierwszej próbie okazali się kierowcy Ferrari- Leclerc przed Sainzem, którzy wyprzedzali Oscara Piastriego. Max Verstappen na swoim kółku popełnił błąd na wyjściu z zakrętu numer 16 i ostatecznie pierwszy przejazd kończył dopiero na szóstym miejscu, za swoim zespołowym kolegą.
Druga tura przejazdów w Q3 rozpoczęła się od dość niecodziennie sytuacji, w której Alex Albon został wypuszczony z boksu z założonym na wlot powietrza wentylatorem. Taj zatrzymał się już na wyjeździe z alei serwisowej między pierwszy i drugim zakrętem bezradnie oczekując na pomoc porządkowych. Sesja nie została przerwana, a Taj ostatecznie sam usunął zbędny element.
George Russell nie poprawił czasów kierowców Ferrari, podczas gdy Oscar Pistri zdołał ich rozdzielić .
Stawkę zamykali kierowcy Red Bulla. Max Verstappen swoje finałowe okrężnie kończył jednak na szóstym miejscu. Nieco lepiej pojechał Sergio Perez, który zdołał wskoczyć na czwartą pozycję przed George Russella.
Za nim znaleźli się Hamilton i Alonso, a kierowcy Williamsa, którzy obaj przeszli do Q3 powalczyli jedynie między sobą o ostatnie dwa wolne miejsca. Górą wyszedł z tego młodziutki Franco Colapinto, któremu z pewnością pomógł nieco incydent z udziałem Alexa Albona.
Zdjęcia:
komentarze
1. MALCOLM
Rzadki obrazek w którym zarówno Hamilton jak i Verstappen zostali rozgromieni w kwalifikacjach przez słabszych kolegów zespołowych. Dziesięć tytułów mistrzowskich...
2. giovanni paolo
Obiekt w Baku jest korzystny dla kierowców, którzy nie potrafią zarządzać oponami, nie muszą i różnica się nie pojawia.
3. fistaszeq
To jest niesamowite jak Albon przez kilkadziesiąt sekund stał i nikt mu nie pomógł wyrzucić tego wentylatora. Pomijając to jak on się tam znalazł, Albonowi niedużo zabrakło żeby zdążył więc nawet bez zdejmowania, jak już Alex trzymał to i czekał aż ktoś od niego weźmie, starczyło by czasu. To jest jakiś żart. Gdyby to był Verstappen czy Hamilton to od razu by im to zdjęli.
4. jogi2
@1
Chłopie ..tu jest tyle zmiennych .Począwszy od psychofizycznej dyspozycji kierowcy do ustawień i sprawności poszczególnych zespołów ,że twoje obserwacje możesz sobie w buty włożyć .Chyba ,że oglądasz F1 od niedawna lub przy rosole w niedzielę to rozumiem
5. Harman1997
Ale by bylo gdyby max utrzymał swoją formę czyli p4-p5 na mecie każdego wyscigu a leclerc wygrał wszystko do końca i został mistrzem :D
6. Jacko
@3. fistaszeq
"i nikt mu nie pomógł" - Pytanie, czy porządkowi mogą wykonywać jakiekolwiek czynności przy bolidzie. To nie jest jakaś niedozwolona pomoc?
Podejrzewam, że dopiero gdy sam to odrzucił, mogli to zgodnie z przepisami "uprzątnąć".
7. tytus83
I ci stewardzi co patrzą na Albona i myślą sobie o co mu chodzi.
8. fistaszeq
@6 Potem Alex trzymał to w ręce poza bolidem i machał do nich żeby to wzięli
9. Lulu
Co tam Leclerc , Hamilton czy Verstappen
Colapinto fantastyczna postawa i wielkie gratulacje !
Co występu Hamiltona , cóż chciałem i spodziewałem się więcej. Mam nadzieję że wyczaruje coś tempem wyścigowym.
Max cóż powiedzieć. Teraz każdy zaślepiony fan Maxa widzi ile można bez topowego sprzętu. Nawet nieudolny Perez jest wyżej.
Ferrari typowo dla siebie jak w ostatnich latach . Pasuje im charakterystyka obiektu , zobaczymy jak będzie jutro .
Lando , nie komentuje . Choć nie lubię Verstappena a cenie go za umiejętności, to Lando na tytuł nie zasługuje.
10. Harman1997
@9 LULU
Lando nie zasługuje na tytuł dlatego go nie zdobędzie :)
Chyba że nastąpi interwencja z niebios i max odpadnie jtr a lando wygra
11. BlahFFF
@9. Lulu, nie wiem czy HAM cos w wyscigu wyczaruje, jesli w trzecim sektorze az tyle traca. Moze byc i ciezko doganiac, i ciezko wyprzedzac.
12. luki716
Lando coś ty zrobił?! Ciekawe co będzie jak Piastri wygra, Nor nie zdobędzie punktów i okaże się, że różnica między nimi to ledwie kilka punktów? Będzie komunikat Maclarena, że jednak stawiają na Oscara?
13. luki716
@Lulu - Colapinto może mocno zweryfikować Albona i pokazać, że Williams ma więcej potencjały niż się wydawało. Mega mi dzisiaj zaimponował. Pytanie czy to pojedyncza jaskółka czy żółtodziun potwierdzi swój talent
14. Lulu
@13 luki716
Jutro będzie miał szansę pokazać co potrafi i czy coś potrafi . Dobre wrażenie robi się tylko raz ;-)
15. Lulu
@11 . BlahFFF
Właśnie drugi sektor w wyścigu mu nie potrzebny , tam ma się tylko utrzymać w miarę możliwości blisko za kimś. Wszystkie manewry wyprzedzania będą w pierwszym i trzecim sektorze .
No zobaczymy . Liczę że będzie przed Georgem a jak szczęście pomoże i będzie tempo to może i okolice podium.
16. fistaszeq
@13 w q1 Albon go rozwalił, w q2 Albona Sainz spowolnił w tej najwolniejszej szykanie (nie znam nazwy, tam gdzie było i am stupid) a w q3 Albon przez zespół nie miał kółka na świeżych oponach
17. Lulu
@16
W kwalifikacjach udział bierze 20 kierowców a nie tylko Albon . Mimo to Colapinto awansował do q3 . To można nazwać chyba wielkim zaskoczeniem kiedy debiutant bez perspektyw na regularne starty w sezonie 2025 jadący Williamsem awansuje do tej części czasówki?
18. antonelli-herta
A miejsce w Audi obok Hulkenberga nadal nie zajęte... Wygląda, że nie będą się teraz tym bardziej spieszyć, mają czas. Przyglądać się.
19. fistaszeq
@17 Porównuję go do Albona ponieważ Albon też jeździ williamsem
20. przesio
Gratulacje dla ludzi którzy wieszczyli Tytuł dla Lando . Mentalnie nie dorósł by walczyc o mistrza . Nie zdzwiłbym się gdyby to Oscar walczył o Mistrza w nastepnym sezonie . W tym niestety / lub stety dla niektórych , Max powinien dowieźć mistrza .
Co do tytułu konstruktorskiego to Jednak Ferrari ma szanse zdobyć go od wielu wielu lat .
21. TomPo
- brawa dla Colapinto - mowilem ze pozbycie sie Sierzanta to byla najlepsza decyzja i bardzo spozniona. Zobaczymy jak bedzie sobie dalej radzil, bo moze doswiadczony Hulk i mlody COL to nie bylaby glupia decyzja
- Bearman tez pokazuje, ze wielu obecnych kierowcow jezdzi gorzej niz nam sie wydaje
- NOR mentalnie nie dorosl do tytulu i pisalem to juz ostatnio. Ewidentnie silniejsza psychike ma PIA
- gdzie buk psychofanow? Nie ma furmanki, ktora w 100% jezdzi tak jak VER tego chce, to i wynikow nie ma i sredni PER jest szybszy
- HAM odstaje w kwali od RUS, no ale zobaczmy co pan sobota zaprezentuje w niedziele. Generalnie cos Merc nie ma tempa w 3 sektorze.
- zobaczymy kto bedzie mial lepsze tempo wyscigowe, czy PIA czy LEC, o ile nie zrobia cos glupiego i nie skoncza w bandzie.
22. Raistoppen
@TomPo, Piastri nie walczy o tytuł, a przynajmniej nie bezpośrednio, więc ma ten komfort psychiczny, że nikt niczego od niego nie wymaga. O Norrisie wszyscy już głośno powiedzieli, że walczy z Maxem. Nie przeceniaj psychiki Piastriego, łatwiej jest być underdogiem.
23. TomPo
@22 nadal podtrzymujesz swoje zdanie po dzisiejszym wyscigu na temat PIA? Bronil sie przez prawie caly wyscig przed LEC i wytrzymal do konca. Sam atak na LEC tez byl pierwsza klasa.
24. Malmedy19
Cóż za statystyka! 4/0. W przyszłym roku, wygra po raz ostatni i będzie 5/0.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz