Dlaczego za Grand Prix Japonii przyznano pełne punkty?
Max Verstappen już w Japonii przypieczętował swój drugi tytuł mistrzowski mimo iż jego koronacja odbywała się w dużej konsternacji. Niemal wszyscy na padoku, włącznie z przedstawicielami Red Bulla wierzyli, że za pokonanie 50 procent dystansu wyścigu kierowcy otrzymają na mecie ograniczoną liczbę punktów w myśl zmienionych niedawno przepisów.Regulamin F1 w zakresie punktacji zmieniony został po zeszłorocznym GP Belgii, w którym za pokonanie kilku okrążeń za samochodem bezpieczeństwa kierowcom przyznano połowę punktów.
FIA szumnie ogłosiła zmiany, wprowadzając trzy różne klucze punktowe, które idealnie wpisywały się w dzisiejszą rywalizację, a komentatorzy niemal wszystkich stacji telewizyjnych najpierw zastanawiali się jaki dystans wyścigu pokona lider wyścigu, a następnie kalkulowali jaką będzie miał przewagę Max Verstappen po przyznaniu nowej punktacji. Poniżej przypominamy jak miała ona wyglądać:
- Przejechane co najmniej dwa okrążenia - 24% dystansu: punkty dla kierowców z miejsc 1-5 według klucza: 6,4,3,2,1,
- Przejechane 25%-49% dystansu: punkty dla kierowców z miejsc 1-9 według klucza: 13,10,8,6,5,4,3,2,1,
- Przejechane 50%-74% dystansu: punkty dla kierowców z miejsc 1-10 według klucza: 19,14,12,9,8,6,5,3,2,1,
- Jeżeli kierowcy przejadą co najmniej 75% dystansu wyścigu, punkty są normalnie przyznawane.
Jak się okazało grafika jaką Formuła 1 pokazała w globalnym przekazie telewizyjnym, z której wynikało, że punkty zostaną przyznane po GP Japonii w pełnej, regularnej wysokości była prawdziwa.
Wszystko za sprawą niepozornie brzmiącego zdania w Regulaminie Sportowym, które wypaczyło zupełnie sens zmiany przepisów w tym obszarze.
Artykuł 6.5 Regulaminu Sportowego F1 zaczyna się od stwierdzenia: "Jeżeli wyścig jest przerwany zgodnie z Artykułem 57 i nie może być wznowiony, punkty zostaną przyznaje z godnie z poniższymi kryteriami [lista powyżej]."
Skoro niedzielny wyścig został wznowiony, to punktację należało przyznać po "staremu", a przez karę jaką Charles Leclerc otrzymał za nieprzepisową obronę przed Sergio Perezem na ostatnim zakręcie wyścigu, spadł na trzecie miejsce i to sprawiło, że to Max Verstappen nawet bez wykręcenia najszybszego okrążenia może cieszyć się obroną tytułu mistrzowskiego na cztery wyścigi przed końcem mistrzostw.
komentarze
1. Raptor Traktor
"Jeżeli wyścig jest przerwany zgodnie z Artykułem 57 i nie może być wznowiony, punkty zostaną przyznaje z godnie z poniższymi kryteriami [lista powyżej]."
Czyli gdyby wznowili rywalizację jeszcze później i zamiast 28 okrążeń przejechali 8, to nadal przyznane zostałyby pełne punkty? Brawo F1.
2. Grzesiek 12.
@1
Gdyby wznowili wyścig i przejechali nawet 1 kółko, kierowcy bo dostali pełną punktację. Czarna komedia hehe
Ale to jest FIA...
3. Raptor Traktor
Niech jeszcze zaczną przyznawać punkty ujemne za korzystny wiatr rodem ze skoków narciarskich (ewentualnie nakładać kary czasowe, kiedy ktoś zyska za dużo podczas zmiany opon na mokrej nawierzchni), albo dodatkowe punkty za nienaganne zachowanie podczas wywiadów.
4. Jacko
Czyli dzisiaj można bylo np. dostać pelne punkty po przejechaniu tylko 2 okrążeń, a przy 39 okrążeniach ich ograniczoną ilość.
Parodia
FIA po prostu błędnie skonstruowala te przepisy, bo na pewno nie taki był ich zamysł. Najśmieszniejsze jest to, że nikt tego błędu nie zauważył i nadal w nim trwają...
5. Markok
Nie bez powodu to się nazywa Obwoźnym Cyrkiem F1. Oni robią sobie z przepisami co chcą, zupełnie jak pisiory w Polsce.
6. xandi_F1
MAX VERSTAPPEN - PIERWSZY 2KROTNY MISTRZ ŚWIATA, KTÓRY NIE POWINIEN MIEĆ "JESZCZE" ŻADNEGO TYTUŁU
7. CrazyYoda
@6 xandi_F1 pierwszy wielokrotny naczelny trefniś który nie powinien mieć dostępu do internetu.
8. xandi_F1
@7
Wiesz stary jak pisać jeszcze większe litery, aby nawet Ci lekko nie tego skumali, że to głupi pisany żarcik?
9. Andrzej369
@8 Trzeba było dodać na końcu !!!11!1!!1
10. xandi_F1
Oczywiście gratuluje Maxowi bo jest jest klasę wyżej od czołówki, dwie klasy od środka stawki w obecnym momencie. Dlatego ten tytuł przyszedł tak szybko, mimo że nie ukończył 1 i 3 wyścigu tego sezonu. Brawo.
11. giovanni paolo
To dopiero afera. FIA ponad rok temu wiedziała, że Verstappen będzie miał szansę sięgnąć po kolejny tytuł na Suzuce w 2022 roku w deszczowych warunkach po czerwonej fladze powodowanej wypadkiem Sainza. Dlatego napisali tak w regulaminie, by ponownie nagrodzić swojego pupilka w nieprzepisowy sposób tytułem mistrzowskim. Szczerze obawiam się o to czy oglądać F1, skoro FIA albo ktoś ponad nimi ustawia wyniki dosłonie każdego wyścigu, każdy rezultat każdego kierowcy i każde przewinienie jest przewidziane w planie pięcioletnim.
12. hubos21
@11
SAI się jeszcze specjalnie rozbija i Crashgate 2.0 :)
13. hubos21
@5
Czemu nie pisałeś tego kilka miesięcy temu jak przepis wszedł tylko teraz będziesz płakał w internecie.
14. Michael Schumi
Ja wsłuchałem się w komentarz Crofty'ego ze Sky F1 - "because the race resumed after red flag, full points could be awarded".
No nic, regulamin jest niestety niejasny i niestety daje się to zauważyć praktycznie co wyścig. W wielu kwestiach jest z tym problem. Zobaczcie na wszystkie ulepszenia - jak tylko jakiś team wymyśli coś, co mu daje super przewagę to zaraz jest to zakazywane, nawet jeśli zostało to wprowadzone zgodnie z regulaminem (lub też nie było mowy o zakazie w danym obszarze). Tak samo jest z karaniem zawodników, to jest apogeum niesprawiedliwości w stosunku do różnych kierowców. Jednak najbardziej śmieszne było to, że od razu, gdy Max zadebiutował to od razu wszyscy się zesrali (przepraszam za określenie, bardzo rzadko takich używam, staram się nie używać w przestrzeni internetowej, ale dobitniej się tego chyba nie da określić), że jak to możliwe, że on legalnie zadebiutował w F1 nie mając ukończonych 18 lat i nie miał też wtedy prawa jazdy. Dopóki w skład FIA wchodzą osoby ograniczone, nie będzie tam nigdy porządku.
15. zero.nero
@14
Regulamin jest niestety jasny, stąd niestety jasne decyzje dziś. Jak się chwilę zastanowić, to ten zapis w regulaminie ma spory sens, ale nie o tym chciałem.
Ktoś o tak niezwykłym intelekcie i światłym umyśle jak Ty powinien aplikować w szeregi FIA, może wtedy wreszcie będzie porządek.
16. Davien 78
8@ Pisz czerwoną czcionką. 80% fanów Ver ma tylko wykształcenie zawodowe.
A pełne punkty przyznano tylko dlatego że wieczorem Honda urządza dla FIA Wielką Imprezę. Będzie lepsza dzięki temu że będzie mistrz. I oto chodziło. Dało się w Abu Dhabi (a FIA było w znacznie gorszej sytuacji) to dało się i teraz. Trzeba być kreatywnym. Przepisy są po to by je łamać. Napisze się nowe.
17. mikusmax
Sorry, zero.nero, ale tutaj akurat zgadzam się z Michael Schumim. Ten zapis nie ma absolutnie żadnego sensu. Dlaczego? No bo po pierwsze - wyścig został wznowiony i przejechano jakiś tam dystans, który z kolei określony został przez ograniczenie czasowe (w tym przypadku limit 3h). Po drugie - zapis 6.5 Reg. Sport. F1 kompletnie wypacza sens istnienia widełek dystansowych w kluczach wprowadzonych, żeby zapobiec sytuacjom jak w Belgii. W myśl punktu 6.5 w Belgii 2021 powinni przyznać pełną pulę, no bo przecież pokonali dwa albo trzy okrążenia. Jeden pies jaki dystans pokonali, czyli się fakt, że wznowili wyścig, żeby przepisom "stało się zadość". Rozumiesz ten paradoks? Najpierw określasz widełki punktowe dla konkretnych dystansów, żeby zaraz mieć zapis, który informuje, że jak wyścig zostanie wznowiony to nieważne jaki dystans przejechali kierowcy, czy dwa okrążenia, czy 1/4 do połowy dystansu, czy połowa do 3/4 dystansu, rozdajesz im pełną pulę.
No z całym szacunkiem. Albo jedno, albo drugie!
18. mikusmax
Powinny istnieć dwa rodzaje zapisów biorące pod uwagę dwa konkretne przypadki.
Pierwszy - jeżeli wyścig został rozpoczęty, po czym przerwany i nie został wznowiony, to w zależności od tego jaki dystans pokonali kierowcy, przyznajesz im punkty według określonego klucza
-> 2 okr. do 1/4 dystansu
-> 1/4 dystansu do 1/2 dystansu
-> 1/2 dystansu do 3/4 dystansu
-> i jeżeli pokonano ponad 75% dystansu dostajesz pełną pulę.
Drugi - jeżeli wyścig został rozpoczęty, po czym przerwany i został wznowiony, ale z powodu ograniczenia czasowego 3h został ukończony wcześniej, to rozdajesz punkty według wspomnianego powyżej klucza.
No i trzeci scenariusz, ale on już jest najbardziej oczywisty - wyścig został rozpoczęty i ukończono pełen dystans.
Zapis 6.5 Reg. Sport. F1 kompletnie wypacza klucz dla drugiego scenariusza.
19. mikusmax
Dlaczego? Bo scenariusz drugi mimo faktu, że wyścig skończył się wcześniej traktowany jest jakbyś pokonał pełen dystans wyścigu, kiedy tak się nie stało
20. mikusmax
Powiedzcie mi czy się ze mną zgadzacie czy nie, a ja z Wami chętnie podyskutuję. Myślę jednak, że podałem logiczne powody, dla których tak myślę, więc nie będzie problemu z przekonaniem Was :)
21. michal78911
:D :D Wiedziałem, że hamiltoniarze się tu zesrają :D :D regulamin był napisany przed sezonem, a nie w trakcie ostatniego okrążenia, więc wszelki wasz lament nie ma najmniejszego sensu.
22. Markok
hubos a komu na tym portalu by przyszło do głowy że za pół wyścigu dostaną wszystkie punkty? Nikomu. Ten kruczek wyszedł dopiero teraz, z dwojga złego wybieram Maksa, ale przepisy powinny być jasne, a nie że cały świat myśli że nie będzie pełnych punktów, a są..
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz