komentarze
  • 25. Qbus81
    • 2012-01-21 20:35:34
    • *.polineo.pl

    a może w ogóle podpisać kontrakt z jaką Dalarą czy coś... niech pierdyknie wszystkim jednakowe bolidy według "jedynie słusznej linii" FIA i zespoły będą miały okazje wykazać się inwencją w... malowaniu bolidu... nie no komedia

  • 26. sliwa007
    • 2012-01-21 20:40:24
    • *.centertel.pl

    18. devious akurat jestem fanem Ferrari...
    Wszyscy wiemy kto jest prezydentem FIA, jeśli uważasz że Todt wspiera Red Bulla to przypominam chociażby próby zakazania stosowania dmuchanych dyfuzorów w trakcie poprzedniego sezonu. Kto na tym miał stracić a kto zyskać (w jednym wyścigu zyskał) nie będę pisał bo taki wielki ekspert i fachowiec w dziedzinie F1 jak Ty na pewno wie to doskonale.
    Ferrari podobno (zwracam uwagę na to słowo) złożyło projekt tego systemu do zalegalizowania. Być może system ten nie dawał im na tyle dużej poprawy osiągów że postanowili go zastopować na początku sezonu, bez ryzyka że inny zespół na tym zyska.
    Na pewno FIA nie zrobiłaby nic żeby zaszkodzić Ferrari, czy inne zespoły także maczały w tym palce nie wiem, ale to możliwe.

  • 27. Reseller
    • 2012-01-21 22:14:51
    • *.dynamic.chello.pl

    No to kolejnym krokiem będzie zaspawanie zawieszeń, wprowadzenie jednego producenta i jednego modelu paneli aerodynamicznych, dalej będzie jeden producent silników a na koniec losowanie bolidów przed każdym wyścigiem... Katastrofa - F1 się kończy.

  • 28. głodny
    • 2012-01-21 22:17:33
    • *.dynamic.chello.pl

    Wolne żarty.
    Najpierw projekt Lotusa jest zaakceptowany i dopuszczony a tu nagle łup.
    Jak by chcieć się dopatrywać teorii spiskowych to na pewno nie u Ferrari bo i oni też nad takim projektem pracowali.
    Jak by co to Horner nie widział powodów żeby się przejmować takim czymś, i chyba miał ,racje.,
    Szkoda bo kupa kasy poszła w błoto a podobno w F1 nie o to chodzi co by psu w tył korpusu wsadzać kasę.
    Może DRS nam pomoże na autostradach przy wyprzedzaniu sfrustrowanych kierowców, bo po co nam system który stabilizuje przód pojazdu podczas hamowania . A całkiem możliwe że skrucił by czas hamowania co by może uratowało komuś życie.
    No ale cóż show must go on.
    Coż pewnie wojsko już od dawna si w takich projektach specjalizuje.

  • 29. waldi1
    • 2012-01-21 23:50:27
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Skoro fia faworyzuje jeden zespół, i po raz trzeci red bull bedzie dzieki temu ciagle wygrywac to fia samo zakłada sobie petle na szyje. Wyscigi pod dyktando jednego zespołu stają się coraz nudniejsze(a przepisy fia dodają tylko oliwy do ognia), a co z tym niesie mają coraz mniejszą oglądalnośc i mniejszą popularność(F1 staje się nudna), a to będzie powodowało ze coraz mniej firm będzie chciało sponsorować to kiepskie widowisko, zwłaszcza w dobie światowego kryzysu.

  • 30. Porky2
    • 2012-01-22 00:56:02
    • *.rzeszow.vectranet.pl

    czyz nie czytalismy kilka dni temu, iz owy system jest dozwolony? smiech na sali, co panowie wyrabiaja. Ktos poswiecil szmat czasu na rozwoj systemu, a tutaj nagle zakaz.... ehhh, decyzja zaiste, jakby tym wszystkim kierowali polscy politycy.

  • 31. bbbyku
    • 2012-01-22 01:50:38
    • *.adsl.inetia.pl

    szkoda słów

  • 32. mariann
    • 2012-01-22 02:33:51
    • *.gate.cable.virginmedia.com

    K***a, normalnie nie wierze! To nawet nie jest prima luty, a gdzie tam do prima kwietnia...
    Droga FIA, czy aby w wasze szeregi nie wstąpił pan Kononowicz, który to już dawno zapowiadał, że nie będzie niczego... Jeśli tak, to proponuję zakazać wszystkiego realnego, a zespołom nakazać jedynie ścigać się w sieci na symulatorach... Idę spać :(

  • 33. ULTR93
    • 2012-01-22 10:27:26
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    tak jak napisał to bula28 Lotusowi już możemy podziękować tak samo jak Mercedesowi i Ferrari.

  • 34. luca motorsport
    • 2012-01-22 10:48:22
    • *.193.97.108

    33. ULTR33
    Watpie zeby system kontoroli zawieszenia zmienil jakos specjalnie uklad sil, na tym zakazie najwiecej straci Lotus jednak nie uwazam zeby byla to jakas tragedia, Ferrari i Mercedes raczej na pewno na tym nie straca

  • 35. RoyalFlesh F1
    • 2012-01-22 11:41:09
    • *.205.238.142

    34. luca motorsport
    Skoro jest zamieszanie w tej sprawie to pewnie cos daje

  • 36. RoyalFlesh F1
    • 2012-01-22 11:42:40
    • *.205.238.142

    Czekam teraz na reakcje Lotusa. Skoro dostai zielone światło od FIA na budowe i rozwijanie bolidu pod tym kierunkiem to chyba są na to dowody.

  • 37. zelik76
    • 2012-01-22 11:57:18
    • *.gorzow.mm.pl

    No niestety tak dziś wygląda sport - germańce i makarony pakują w F1 największą kasę więc robią co chcą bo uważają że to ich podwórko. To samo jest w skokach - austryjacy i w biegach narciarskich - norwegowie. Dzisiejszy "sport" można o kand du..y rozbić. Chyba zacznę ogladać szachy...

  • 38. zelik76
    • 2012-01-22 11:58:45
    • *.gorzow.mm.pl

    Miało być kant...

  • 39. ULTR93
    • 2012-01-22 12:34:57
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    34. luca motorsport może Ferrari i Mercedes wiele nie stracą, ale taki system byłby na pewno przydatny.
    poza tym Lotus jak dostał pozwolenie to na pewno wydali sporo kasy na budowę systemu i można rzec, że kasa poszła w błoto po tym co zrobiło FIA

  • 40. luca motorsport
    • 2012-01-22 12:52:26
    • *.193.51.168

    ULTR93 na pewno cos daje, ale na pewno nie bedzie to kluczowy element bolidu dajacy tak znaczna przewage nad rywalami, Lotus stracil na tym bardzo duzo i jak sam mowisz poszlo sporo kasy w bloto, to co zrobila FIA jest po prostu gupie, podobny system zostal opracowany wlasnie przes Lotusa w 2006 roku (wtedy jeszcze Renault) wiec nie mozna mowic tu o zupelnie nowym systemie

  • 41. ULTR93
    • 2012-01-22 12:58:49
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    a swoją drogą nic nie słychać o np. McLaren'ie, któremu zawsze najbardziej kibicuję. oni tak jak Red Bull szykują na sezon na pewno coś dobrego i przynajmniej się z tym nie obnoszą i się tym nie chwalą. duży plus.

  • 42. ULTR93
    • 2012-01-22 13:03:22
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    40. luca motorsport wiadoma sprawa, że to nie jest innowacyjny projekt, ważną częścią bolidu jest oczywiście aerodynamika.
    poza tym jeżeli Lotus miałby ten system u siebie w bolidzie to może w końcu zaczęliby lepiej jeździć, bo to co prezentowali w sezonie 2011 to nie było "niesmaczne".

  • 43. ULTR93
    • 2012-01-22 13:04:13
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    "smaczne" *

  • 44. krzysiek000
    • 2012-01-22 13:42:30
    • *.debica228.tnp.pl

    No jak nie jest znana przyczyna zmiany stanowiska FIA? Raczej powinno być zadane pytanie "od kogo i ile?"

  • 45. zelik76
    • 2012-01-22 13:43:41
    • *.gorzow.mm.pl

    I tak na początku sezonu ktoś z McLarena, Bed Bulla czy Ferrari wyskoczy z czymś nowym a FIA będzie udawać że nic nie widziała. Znowu będą protesty innych ekip które spłyną po FIA ciepłym moczem...

  • 46. leo_
    • 2012-01-22 13:45:43
    • *.dynamic.chello.pl

    Z tego co wiem, Ferrari i Lotus spokojnie przyjęli decyzję FIA. Dla mnie jest to poparcie tezy, że sprawa została specjalnie nagłośniona, żeby zmusić FIA do wyrażenia konkretnego stanowiska (może też dla zmyłki konkurencji). Zdecydowano na :nie: i teraz sprawa jest jasna (mam taka nadzieję) jeszcze przed sezonem. Natomiast nie jest wykluczone, że zespoły (może nawet Lotus) mają w zanadrzu zupełnie coś innego (dla zmyłki konkurencji, jak wyżej)...

  • 47. robertunio
    • 2012-01-22 16:56:01
    • *.zone12.bethere.co.uk

    Ciesze sie ze mamy juz emocje jeszcze przed startem sezonu. Faktycznie sprawa jest sliska:
    10.1.2 The suspension system must be so arranged that its response results only from changes in
    load applied to the wheels. - Tu jest ok bo system dziala wtedy i tylko wtedy kiedy dzialaja hamulce, a hamulce wywoluja “load applied to the wheels”.
    10.2.2 Any powered device which is capable of altering the configuration or affecting the
    performance of any part of the suspension system is forbidden. - Urzadzenie nie jest dodatkowo zasilane i dziala calkowicie pasywnie.
    Natomiast wydaje sie ze inne zespoly (ciekawe jakie btw) oprotestowaly to rozwiazanie w oparciu o artykul 3.15, ktory mowi (m.in.) ze:
    Any device or construction that is designed to bridge the gap between the sprung part of the
    car and the ground is prohibited under all circumstances. - To urzadzenie zostalo celowo zaprojektowane w celu zmniejszania wlasnie tej odleglosci.
    Mnie tylko zastanawia dlaczego FIA poczatkowo (rzekomo az rok temu) oglosila ze rozwiazanie to jest legalne a teraz w oparciu o te same przepisy przedstawia mowi ze nie jest.
    Zamiast mechanikow lepiej miec prawnikow ;-). Moim zdaniem sprawa bylaby do wygrania przed sadem przez Lotus'a. Jak w 2009 Brawn wyskoczyl z nienacka ze swoim podwojnym dyfuzorem to sprawa trafila do sadu i Brawn wygral. Moze lepiej dla Lotus'a by bylo gdyby tez z tym wyskoczyli z nienacka. Kto wie??? Briatore pytal sie ekspertow z FIA o podwojny dyfuzor w pazdzierniku 2008, bo tez chcieli cos takiego wprowadzic i mu powiedzieli ze to bedzie nielegalne, a pozniej okazalo sie ze bylo legalne. Moze lepiej jest miec swoich prawnikow i byc przygotowanym do batalii prawnej, a nie pytac sie FIA w kwestiach techniczych bo oni sami nie potrafia podac jednoznaczenej wykladni wlasnego regulaminu.

  • 48. luca motorsport
    • 2012-01-22 17:25:54
    • *.193.43.83

    Moim zdaniem F1 powinna byc bardziej otwarta na tego typu innowacje, powinni zaakceptowac system kontroli zawieszenia tak ja zaakceptowali podwojny dyfuzor w 2009 czy przedni spoiler Red Bulla, wystarczy przypomniec ze w 1976 roku mieliszmy bolid na 6 kolach, kto wie jak by dzis wygladala F1 gdyby byla bardziej otwarta na rozne pomysly inzynierow?

  • 49. maziboss
    • 2012-01-22 19:40:50
    • *.dynamic.chello.pl

    Czyżby RedBull posmarował $ ? F1 zaczyna być żanująca.

  • 50. be_rcik
    • 2012-01-22 22:57:50
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    He he, kilka tygodni temu wyrokowałem, że Lotus jest za cienki w polityce na takie patenty.

  • 51. radzix
    • 2012-01-23 09:10:25
    • *.ip.netia.com.pl

    to są kpiny, znów mam patrzeć jak "tenkju gajs chlip chlip" zdobywa PP na weekend otwarcia tegorocznej edycji... to będzie chyba najmniej podniecający początek sezonu od kilku sezonów, o braku Roberta nie wspomnę...

  • 52. Blaz
    • 2012-01-23 12:07:57
    • *.sileman.net.pl

    51. radzix - "tenkju gajs chlip chlip" hahahaha mało nie spadłem z krzesła.
    Patrze na to tak samo jak Ty.

    Problem jest podstawowy. Dlaczego jak coś rok temu było legalne to teraz nagle nie jest??
    I nie chodzi tu o jakieś grupy nacisku. Tylko o FIA ,która to jest zmienna jak kobieta.

    /Taka myśl ma marginesie przeszyła mnie ,niczym błyskawiczna refleksja.
    NO tak FIA sprzedajna jest jak dziwka/

    /no offence dziewczyny/

    /Wracam do głównego wątku/

    Takim sposobem jak robi to FIA można podważyć wszystko!! Nawet to czy przednie skrzydła są zgodne z przepisami. I to mnie wkurza najbardziej.
    A o ujednoliceniu silników, nadwozi itd uważam tyle ??
    Takie ujednolicenie miałoby jeden sens zasadniczy. Uzyskali byśmy tak na prawdę odpowiedz, który z kierowców jest najlepszy. W sumie to mi się podoba a jednak mi się nie podoba.

  • 53. Jacu
    • 2012-01-23 19:47:05
    • *.dynamic.chello.pl

    Żenada w wykonaniu FIA jest od lat tradycją tej organizacji. Z całym szacunkiem dla Todta ale praktyki, które stosował będąc w Ferrari na linii czerwoni - FIA, chyba za bardzo mu weszły w krew. Niektórzy pewnie nie pamiętają jak to było chociażby z deflektorami w 99, technicznymi "smaczkami" w autach czerwonych z lat 2000-2004 (dyfuzory, elektronika), aferą oponiarska w 2003 na niekorzyść Michelina, czy chyba koronne zawirowania z mass damperami, które były legalne przez półtora sezonu, i nagle w połowie kolejnego ich zakazano (w kluczowym momencie walki o tytuł niemalże rujnując sezon - o ironio temu samemu zespołowi co teraz :P - czyli ówczesnemu Renault i Alonso). Nie twierdzę, że Todt robi to obecnie dla Ferrari czy innego zespołu, ani że w jakiś sposób osobisty traktuje dawne Renault, ale na odległość śmierdzi to niekonsekwencją i naciskami z zewnątrz. Bo kto bezzasadnie nagle zmienia zdanie po dłuższym czasie bez wyraźnej przyczyny wcześniej orzekając całkowitą legalność systemu.... ??
    Zresztą to niejedyna wtopa w tym roku FIA... WRC też promocje ma na poziomie dna... aż żal, że były zwycięzca Rajdu Polski z lat 70 w roli pilota tak daje ciała... robi co chce nie martwiąc się blamażem całego motorsportu... prawie jak urzędasy chcący dać zielone światło dla ACTA (sorki musiałem to wtrącić). Czasem nie wiadomo czy się śmiać czy płakać nad tym wszystkim :/...

  • 54. mattimek
    • 2012-01-24 22:02:41
    • *.dynamic.gprs.plus.pl

    @ 52
    Takie ujednolicenie byłoby dobre dla sportu, ale nie dla rozwoju technologicznego, który FIA zresztą sama świadomie(?) hamuje

    @53
    Nie! dla ACTA

  • 55. botor
    • 2012-01-26 16:26:32
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    To jest jakaś parodia. Najpierw informują, że jest legalne, że wszystko cacy, a kiedy już w zasadzie prace nad bolidami są kończone, oni decydują, że jest to nielegalne. Tym sposobem zespół Lotus jest podobnie jak w zeszłym sezonie wy**ujany przez FIA.


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo