Lauda: DRS to zły kierunek dla F1
System ruchomego tylnego skrzydła, który do F1 został wprowadzony wraz z sezonem 2011 jeszcze przed jego wdrożeniem wzbudzał sporo kontrowersji. W trakcie sezonu także pojawiały się sprzeczne opinie, co do jego wykorzystania w F1, jednak większość kierowców była zadowolona z nowinki technicznej, która pozwalała na uniknięcie monotonnej procesji, gdy szybszy zawodnik utknął za wolniej jadącym rywalem.Nie wszystkim jednak taka wizja się podoba. Jednym z krytyków nowego systemu pozostaje trzykrotny mistrz świata, a teraz komentator stacji RTL, Niki Lauda.
„Obserwowanie wyprzedzania za pomocą naciśnięcia przycisku jest fundamentalnie złym kierunkiem, jeżeli chodzi o F1” mówił Austriak dla Salzburger Nachrichten. „Kierowca jadący z przodu stawki jest zupełnie bezbronny. Sądzę, że ze sportowego punktu widzenia nie jest to w porządku.”
Lauda uważa, że w sezonie 2011 wystarczająco duży wpływ na widowisko miało nowe ogumienie firmy Pirelli.
„Podejście Pirelli jest w porządku. Mamy wystarczająco dużo wyprzedzania za sprawą ogumienia, które często musi być wykorzystywane przez kierowców do granic jego możliwości.”
komentarze
1. bendyz
Jestem tego samego zdania. Nie premiuje się obecnie tych którzy jeżdżą na granicy przyczepności tylko "maszyny" które potrafią kręcić takie same kółka non stop. Uważam, że skrócenie żywotności opon przy jednoczesny poprawieniu ich przyczepności i usunięcie DRS-u będzie miało lepszy wpływ na Formule 1 niż trzymanie się tego systemu.
2. fan massy
DRS powinien byc uzywany po 20 okr. a nie po 2 okr. przynajmniej mozna by było sprawdzic w tym czasie czy kierowcy sie wyprzedzali czy nie. A jak było duzo wyprzedzeń bez DRS to mogli by go nie uzywac przez cały wyscig
3. Deamon
Tez tak uważam. O wiele lepszy wydawał mi się pomysł z F-duct, gdzie moment użycia wybierał sobie kierowca. W obecnych warunkach walka na torze często stawała się bez sensu, bo w strefie DRS zwykle lepiej było być tym z tyłu.
4. Voight
DRS to jedna z przyczyn dominacji RBR i co za tym idzie nudnego sezonu
5. mourinho33
Nie powinno być dwóch stref DRS na torze.
Ale pamiętajmy,że system DRS działa we dwie strony.
6. sliwa007
DRS to dobra sprawa, przynajmniej coś się na torze dzieje. Pozostaje jedynie odpowiednio zarządzać strefami wyprzedzania, bo w niektórych wyścigach były one zbyt długie i robiło się wielkie zamieszanie na torze. Co do opon to mam trochę wątpliwości. O ile na początku sezonu poprawiały widowisko, tak już pod koniec nie podnosiły znacząco możliwości wyprzedzania. Wynika to z tego że zespoły nauczyły się lepiej je wykorzystywać, ale głównym powodem były ciągłe udoskonalenia ze strony Pirelli.
Kiedyś kibice F1 narzekali na brak wyprzedzania, teraz narzekają na sztuczność wyprzedzania...
7. gregn
Klasyczny problem, nie da się dogodzić wszystkim.
Było dobrze a będzie może i lepiej...
8. xeoteam
Generalnie , DRS pomagał jeśli ktoś przed strefą był blisko zawodnika poprzedzającego, widać było na wielu wyścigach, że DRS nie pomagał jeśli bolid był za daleko. Także nie ma co przesadzać , jeśli ktoś nie trzymał się w miarę blisko to i DRS mu nie pomagał.
9. atomic
8@ jak nie był dostatecznie blisko to nie mógł go użyć
10. mazur81
Tradycyjna nasza mentalność narzekaczy. Jak nie było wyprzedzania to było źle. Teraz było dużo wyprzedzania, to znowu źle bo wyprzedzanie nie takie jak należy. Jakby Pirelli skróciło żywotność opon, to znowu by było, że wszystko się boksach rozgrywa a nie na torze.
Po prostu tragedia. Proponuję wiecznym malkontentom przerzucić się na lekką atletykę, tam nie zależy nic od sprzętu tylko 100% od człowieka. Choć tam też pewnie jest źle bo każdy sprint wygrywa Usain Bolt i zaraz by było że nudno.....
11. ULTR93
drs spoko ale wolalbym zeby konstruktorzy skupili sie nad poprawa kersu
12. Fojart
Jeżeli kierowca zbliżył się na wymaganą odległość, czyli jest szybszy, to niech w nagrodę użyje DRS i wyprzedzi wolniejszego rywala. Niektórzy zapominają chyba, że najpierw trzeba kogoś dogonić, a dopiero potem można to uruchomić (nie licząc sytuacji, że ktoś dopiero został wyprzedzony).
13. Skoczek130
Ja również uważam, iż ten system nie jest niezbędny. Nie uważam jednak, by był czymś złym. Trzeba po prostu zmienic przepis jego używania. Jedna strefa jest głupia. Może wprowadzic jakiś limit użycia go?? Chodzi o to, aby wyeliminowac sztuczne widowisko, gdyż kierowcy (co jest słuszne w sumie i logiczne) czekając na prostą, gdzie można użyc DRS. Nie miałbym nic przeciwko używania go na całym, aczkolwiek mogłoby to byc niebezpieczne. A może usunąc strefę DRS i wprowadzic zasadę jednorazowego użycia systemu na całym torze?? Cóż, w każdym razie coś trza zmienic, ale niekoniecznie go usuwac. ;]
14. Święty
Jezeli ktos chce ogladac masowe wyprzedzanie na torze, to niech się przerzuci na inne serwie wyścigowe. Blędne jest zalożenie, ze brak wyprzedzania = nuda. Przypomne chociażby sezon 2010 i wyścig w Abu Zabi. Gdyby był wtedy DRS to Alonso śmignąłby ruska i tyle byłoby z wyścigu, a tak to emocje do końca i jazda praktycznie z nosem w tyłku ruska, na granicy kolizji. Kolejnym przykładem jest Monako, gdzie wyprzedzania jest jak na lekarstwo, a jest to jeden z najciekawszych wyścigów w całym sezonie. TO są emocje, a nie to, że na prostej wciskam przycisk i jadę szybciej. I szczerze mówiąc władze F1 to jacyś debile - po co wydawać zapewne duże pieniądze na ten cały DRS jak wystarczyło zrobić tak, że wyprzedzany kierowca nie może korzystać w danym momencie z KERSu - wyszłoby na to samo i byłoby równie bezsensowne.
I wiadomo, że dawniej, jak były procesje za jakimś wolniejszym bolidem to mogło to wkurzać, ale - no właśnie - gdy Robert był tym, którego taka procesja nie mogła wyprzedzić to wtedy się to podobało - także to wszystko zależy z jakiego punktu widzenia się patrzy. Podejrzewam, że w 2010 wszyscy Niemcy modlili się, żeby Witold nie zaliczył dzwona i dowiózł za sobą Ferdynanda. Także nie można mówić, że coś z założenia jest nudne i nieciekawe.
Ja chcę oglądać na torze szybką jazdę i walkę, a nie naciskanie przycisków itp itd.
I jeszcze jeden problem - bolidy są różne i mają różne ustawienia. Może być tak, że dany bolid w całym okrążeniu będzie szybszy od innego, ale np na prostej będzie miał gorszą prędkość maksymalną i zostanie wyprzedzony przy pomocy DRSu, ale sam już nie odzyska później tej pozycji na tej samej prostej, bo jest szybszy w zakrętach gdzie DRSu nie wolno używać.
Więc jednym słowem - DRS to próba stworzenia widowiska które niewiele ma wspólnego z prawdziwymi wyścigami.
15. Leito100
wg mnie wystarczy wzmocnić system KERS i wtedy usunąć DRS. KERS można użyć tam gdzie się chce, a co za tym idzie - manewry wyprzedzania nie będą ciągle w tym samym miejscu.
16. xeoteam
@9. nie chodzi mi o pomiar czasu do możliwościa użycia DRS, tylko o to , że gdy była zgoda na DRS a nie był blisko to i tak włączenie DRS nie gwarantowalo sukcesu wyprzedzenia.
17. athelas
Nie wycofujcie DRSu! niech po prostu będzie dla każdego... Zawsze twierdziłem, że i tak byłoby łatwiej, bo po wyjechaniu z tunelu aerodynamicznego nie działałby nagle duży docisk i prędkość po efekcie slipstreamu nie zmniejszałaby się. DRS jest sztuczny! i ja ktoś świetnie zauważył u góry bez wyprzedzania też jest ciekawie, jest napięcie, kto popełni błąd? Jakim sposobem ktoś w słabszym bolidzie ma teraz wygrać? Bo wcześniej była szansa, że jakoś dobrą, równą obronną jazdą kierowca wygra wyścig w słabym bolidzie... teraz nie ma takiej opcji. I to jest niszczenie ważnego elementu F1. Problem leży gdzie indziej, wcale nie w bolidach. Trochę w kierowcach - większość boi się atakować... Jest niewielu walczących na prawdę: Hamilton przede wszystkim, Button na swój sposób, Alonso, Vettel (rok temu walka źle się kończyła, ale atakował i to się liczy wg mnie... w tym to Monza świetnym przykładem), Kobayashi. Robert jest mniej agresywny, ale on ma dziwną umiejętność, że wie ile może wycisnąć i jeśli może wyprzedzić - robi to.
Ale kierowcy to raz. Inna sprawa to TORY. To jest największa porażka F1! jakoś na Monzy czy Spa rok temu się wyprzedzali... nie było problemu. Jakie powinny być tory? mało zróżnicowane. Albo proste i wolne zakręty (Monza), albo same techniczne partie (Monako, Hungaroring). Spa to co prawda dziwoląg i ma i proste i techniczną partie a i tak jest ciekawy... No i żeby nie robili lotnisk z stref wyjazdowych. Żwir, trawa, zero asfaltu poza torem i niech walczą... najmniejszy błąd - koniec wyścigu. A nie, że za późno zahamuje, wróci i straci max sekunde...
Do tego mocne silniki, które ciężko opanować na wyjściu z zakrętów.
Ale niestety nie mam na to wpływu. Niestety FIA wrzuca takie przepisy jak DRS i pozamiatane... Co do porady żeby przerzucić się na inne serie wyścigowe - próbowałem, ale F1 to F1... zawsze będzie najważniejsza. Chociaż nie ukrywam, że wyścigi WTCC bardzo lubie.
18. luca motorsport
Ja uwazam ze dziesieszej Formule 1 nic nie brakuje, no moze troche wiecej klasycznych torow takich jak Magny-Cours czy Imola to wszystko
19. Polak477
Cóż tą ciekawość DRS nam pokazał jak dojechali wszyscy kierowcy. Nie chodzi o to, żeby się rozbijali, ale o to, żeby coś ryzykowali. Co za problem wyprzedzić na prostej? Jak dla mnie najciekawszym sezonem ostatnich lat był ostatni sezon ze starymi zasadami, czyli 2008. Od 2009 zaczęło być nudno i jedynie urozmaicenia w konstrukcjach coś poprawiały. W poprzednich latach była walka do samego końca, a wyprzedzanie było baardzo emocjonujące. Zresztą widać po komentarzach tego sezonu, które manewry były najciekawsze. Były to kraksy Massa-Hamilton. Inna sprawa to tory, które w tej chwili wyglądają jak lotniska. Co w nich może być ciekawego skoro są tak skonstruowane, że bolidy jeżdżą w równych odstępach i każdy bolid jest w 100% bezpieczny(oczywiście, jeśli chodzi o pozycję)?
20. GrzeSzNY
Wlasnie urodzila mi mysl (podczas konsumpcji kawy z paczkiem) ze ciekawym rozwiazaniem bylo by danei opcji A) bolid z KERS B) Bolid z DRS . bez zadnych stref DRS i z wyzszymi parametrami obu variantow. Boild mogly by posiadac tylko jedna opcje. Moglo by to miec dosc ciekawe efekty na wyscigi :)
21. DonMotylos
jestem zdania, aby DRS był do użycia na całym okrążeniu i wtedy byłoby ciekawie. Jeśli dodać do tego opony Pirelli robi się BARDZO CIEKAWIE :)
22. bod
20.GrzeSzny - pij słabszą kawę... :)
23. GrzeSzNY
Bod :)c 3 godziny snu tez swoje robi ;)
24. fanAlonso=pziom
17 łał nie spodziewałem się że lubisz starą szkołę a szczególnie mocne silniki i tory ! Właśnie! jak tak sobie oglądam filmiki sprzed 7-8 lat to była dla mnie super zaje extra fajna F1 ( ba trudno opisac to słowami) i wtedy tory nie miały żadnych stref asfaltowych na 130R czy eau rouge jak zobaczyłem samą trawę i żwir to aż zbaraniałem ci kierowcy musieli miec niezłe jaja a SILNIKI ! jak niedawno ściągnąłem moda na rfactora z seoznu 2005 to do teraz trudno
25. krzysiek000
19. Polak477
Co racja to racja, najciekawszymi sezonami były 2007 i 2008, przynajmniej była jakaś walka o mistrzostwo.
26. fanAlonso=pziom
mi ujarzmic te maszyny a dochamowania do szczególnie średnio szybkich zakrętów kończą się spinem
19 ja też uważam że 2008 był ostatnim sezonem z prawdziwego zdarzenia bolidy wyglądały extra jak bolidy a teraz jak pługosolarki, testy dozwolone a i silniki wybuchały i jakoś inaczej brzmiały ( choc dla mnie v10 jest jedynym słusznym i godnym silnikiem dla F1) 2006 2007 2008 silniki brzmiały całkiem nieźle choc w 2008 nie było już kontroli trakcji
a do 2009 mam wrażenie że już nie brzmią tak intensywnie jak wcześnie może to zmiany aerodynamicznie tak na to wpłynęły a może to tylko jak tak mam i nikt inny tego nie dostrzega
a tymczasem udanego sylwestra !
sorry urwało mi dalsze cześci
27. fanAlonso=pziom
sorry urwało mi dalsze cześci - to miało byc na początku
eh przydałaby się możliwosc edycji komentarzy
28. Knight Rider
powiem tak : kiedys jak kierowcy sie wyprzedzali siedzialem w napieciu czy wyprzedzi czy nie , emocje siegaly zenitu , teraz jak kierowca wyprzedza w strefie drs nie robi to na mnie zadnego wrazenia , bo wcisna przycisk to wyprzedzil... powiem wiecej , nudzi mnie strasznie jak tak sie wyprzedzaja.
Tesknie za rokiem 2008 , to byl sezon ... a teraz..?
DRS to zlo!
29. athelas
W sumie zmiany z 2009 roku miały słuszny cel... zwiększyć docisk mechaniczny, zmniejszyć aerodynamiczny żeby wyprzedzanie było łatwiejsze. czemu się nie udało? Tak jak napisałem, stawiam na to, że na torach jak Abu Dhabi to nawet bolidy z lat 70. i 80. z kierowcami z tamtych lat nie dawałyby gwarancji dobrego wyścigu.
30. athelas
Inna sprawa, że w 2008 roku bolidy były piękne i rzeczywiście nie było nudno. Po nich było widać, że to najszybsza maszyna świata, szybkie strzały.
31. szerter
DRS sam w sobie nie jest zły, to strefy wyprzedzania są złe. Jakby pójść w kierunku obranym przez Mercedesa i zrobić DRS sterowany pedałem tak, żeby kierowca mógł dobrać stopień redukcji docisku i zezwolić na stosowanie tego cuda na całym torze, bez względu kto ile za kim jedzie, to byłby taki lepszy, tańszy i bezpieczniejszy kanał F.
Śmieszne natomiast jest to, że Lauda krytykuje akurat ten obszar gdzie Vettel był pokrzywdzony...
32. Jahar
Wycofać drs wzmocnić KERS i do przodu. Wycofać także zamrażanie silników przez zespoły. Prędkość F1 jest słaba i dlatego wymyśla się jakieś DRS. Próby zrównania stawki wychodzą bokiem i tyle. Winne przepisy a mniej tory.
33. Grzesio22
Nie powinno być Drsu niech go tak szybko wywala jak wprowadzili
34. zet075
Szybkiego powrotu na tory F1 w 2012 roku Robert. Nie martw się... my poczekamy !!!
35. atomic
31@ co w tym śmiesznego pracuje dla niemieckiej stacji tv/ pobiera kasę/ to co ma mówić
34@ ciekawe czego robert życzy swoim fanom?
36. maniek_88
ja nie mam nic do DRSu, ale aktualnie to wygląda tak że kierowcy kombinują żeby tylko w punkcie pomiaru być o tą niecałą sekundę za przeciwnikiem... A jakby zrobić 3 punkty pomiaru na całym torze? Za 3 strefa drs ale tylko dla tych kierowców którzy we wszystkich 3 punktach mieli stratę mniejszą niż sekunda? Wtedy faktycznie DRS pomagałby tym kierowcom którzy utkneli, a nie tym którzy przypadkowo znaleźli się za przeciwnikiem wskutek jego jakiegoś lekkiego błędu.
37. Tutankhamun
tak mysle czy nowinki z F1 nie powinny czasem isc w kierunku koncernow samochodowych? (no jak np. teflon z nasa na naszych patelach)?
DRS - wrzesien 2005 rok, wchodzi Bugatti Veyron, po przekroczeniu xxx na godzine wysowa sie automatycznie tylna lotka dociskowa - drs to plagiat uruchamiany guziczkiem?.
KERS - co tu pisac od dawna stosowany w autach dla mas, mozna go zobaczyc dokladnie na YT jest animacja.
zaraz mi wyjedziecie ze pierwsze auto spalinowe nie bylo wyscigowe, racja. Ale wg. mnie F1 powinna wnosic nowinki w motor spalinowy! tymczasem F1 cofa sie w rozwoju i p..li o ekologii i oszczednosci kasy, nie mam pomyslu co jeszcze mozna wniesc do silnikow Formuly 1, od tego sa fachowcy i powinni usasc na d0pie i myslec, nie nad elektryka ale raczej nad innym paliwem. a chocby i kurde atomowym:)
Wszystkiego najlepszego w tym nowym roku 2012-ym, zycze wszystkim zdrowia, kasiory, cuksow, ladnych panienek, i adrenaliny przed tv f1.
38. Voight
37. Tutankhamun CO?! Gdzie ty masz KERS w cywilach?!
39. Cwirs
Jak dla mnie, to DRS to jest jedna wielka porazka, nie chce mi sie rozwijac, zdania sa rozne. Moje - SYF
40. athelas
37. To chyba w Veyronie jest odwrotnie, przy większej prędkości zwiększają docisk żeby łatwiej było samchód opanować... DRS czyli po prostu ruchome tylne skrzydło było już używane w latch 60 w F1. Więc to żadna nowość. Ale wreszcie można go używać... Szkoda, że tak idiotyczne zasady są wokół niego. a KERS w cywilnych autach? nie spotkałem w takich, na które przeciętnych ludzi stać... Jest od dawna używany w londyńskim metrze, to wiem na pewno.
F1 jest zbyt ograniczona przepisami. Dlatego m.in. koncerny się wycofały - brak pola do rozwoju technologii do zwykłych samochodów.
41. Tutankhamun
38 i 40 dali sie podpuscic, albo nie, sa oblatani. sorki za dziolk, Tutek ma dzis urodzinki
42. sever
WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO W NOWYM 2012 ROKU!
43. mourinho33
Niech rok 2012 będzie lepszy.
44. melo
Brak wyprzedzania jest nudny to fakt , ale sztuczne wyprzedzanie a w zasadzie omijanie przeciwnika przy uzyciu DRS jest jeszcze bardziej nudne i bez sensu. Ja chce widziec walkę koło w koło, fruwające elementy aerodynamiczne i wygrażających sobie rękami zawodników, to są emocje to jest sport i ja tak to widze, Walka i jeszcze raz Walka!!! DRS to niszczy
45. GoQu
I Robert już jest wolny na rynku. ; )
46. Samurai_Hideto
Robert K. podpisał roczny kontrakt na kierowcę rezerwowego Scuderia Ferrari...
Joke :)
47. frg1pl
Nawet krótkiego "newsa" z noworocznymi życzeniami? W takim razie nawzajem :)
48. Konik_mekr
Tak, Robert jest już wolnym kierowcą, teraz pytanie, czy będzie się starał o któreś z pozostałych miejsc w sezonie 2012 (zostało po jednym w Williamsie i HRT). Myslę, że obojętnie gdzie miałby przejeździć ten sezon, ważne żeby wrócił do czynnego ścigania w F1. Może być też opcja, ze w skoczy do któregoś zespołu z czołówki w połowie zesonu, nie wykluczałbym takiego rozwiązania.
49. xeoteam
a według kempy next wyścig bedzie w Brazylii :D jak to zapowiada na głównej stronie portalu ;)
50. leo_
Ja tam bym nie krytykował DRSu. Ma spełnić podstawową funkcję , jaką jest pomoc kierowcom, którzy utknęli za wolniejszymi (którzy jednak nie są na tyle powolni, żeby można było ich normalnie wyprzedzić). Działa, raz lepiej, raz gorzej, ale działa. Czasem może zbyt łatwo sie wyprzedza, ale to jest kwestia dopracowania stref (potrzeba doświadczenia). Choć wydaje się, że rozwiązań jest więcej, np podoba mi się to, żeby znieść DRS i zlikwidować ograniczenia odnośnie mocy z KERSu, i po prostu stosować podobne zasady jego używania, jak w przypadku DRSu. Następne – dalej tak trzymać z oponami (one chyba najbardziej namieszały). No i wreszcie jest opcja bardziej rewolucyjna ( i docelowo chyba najlepsza), która ostatecznie powinna być max prorozwojowa. Mianowicie w regulaminie ograniczyć się do określenia mocy silnika i pojemności baków paliwa (tak z grubsza), a reszta, to jak kto chce, byle by było w miarę bezpiecznie i max innowacyjnie . Dałoby to oszczędne silniki + KERS i byłoby zarazem ekologicznie, co jest szczególnie ważne dla masowej produkcji samochodów. Byłoby również ciekawie , a poza tym uprościłby się regulamin, co byłoby na pewno tzw. plusem dodatnim.
51. xeoteam
olac to wszystkie dodatki, i wrócić do tankowania w czasie wyscigu, i kwale ciekawsze i wyscigi ciekawsze,
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz