GP Europy na ulicznym torze w Walencji to już kolejny wyścig, po którym zespół Renault wraz ze swoimi kibicami odczuwa pewien niedosyt. Alan Permane, główny inżynier wyścigowy ekipy Roberta Kubicy, podsumowuje weekend w Hiszpanii, zaznaczając, że na torze Silverstone za dwa tygodnie poprawki wprowadzone w Walencji mogą jeszcze lepiej wpłynąć na zachowanie się R30.
Alan, zespół zdobył dziesięć punktów za piątą pozycję Roberta w Walencji, ale nadal dało się wyczuć rozczarowanie…„To był dobry wynik Roberta, ale liczyliśmy na nieco więcej. Mieliśmy nieco pecha z momentem wyjechania samochodu bezpieczeństwa na tor, gdyż ten pojawił się w chwili, gdy przygotowywaliśmy postój dla Witalija, a mechanicy mieli już przygotowane jego opony. Samochód bezpieczeństwa został wypuszczony na tor, gdy Robert zbliżał się do ostatniego zakrętu, więc szybko wezwaliśmy go na pit lane, aby spróbować zyskać przewagę, niestety mechanicy mieli małe zamieszanie z przygotowaniem jego opon. To kosztowało nas trochę czasu i przedłużyło postój Roberta, co sprawiło, ze spadliśmy za Buttona i Barrichello. Niemniej, była to z pewnością dobra decyzja, szybko zareagować na wyjazd samochodu bezpieczeństwa, gdyż przeskoczyliśmy przed obydwa Ferrari, więc Robert utrzymał piątą pozycję po pit stopach.”
Czyli podium było możliwe?
„Tak, gdybyśmy nie planowali postoju Witalija na tym okrążeniu, wtedy jestem pewny, że obsłużylibyśmy Roberta i pozostali przed Buttonem i Barrichello, co mogłoby nam dać podium. W Formule 1 chodzi właśnie o takie ‘jeśli’ i ‘a gdyby’, a gdy po fakcie zna się wszystko jest się mądrzejszym, ale szkoda, że w ten sposób straciliśmy okazję.”
Mimo to, musisz być zadowolony z odrobienia dziewięciu punktów do Mercedesa, najbliższego rywala zespołu w mistrzostwach…
„Nadrobiliśmy stratę do Mercedesa i skonsolidowaliśmy nas na pewnej czwartej pozycji najszybszego zespołu w tym momencie. Nadal mamy długą drogę przed sobą, aby dogonić Red Bulla, ale jesteśmy zaraz za McLarenem i Ferrari i jeżeli utrzymamy tempo rozwoju auta, możemy spodziewać się wyrównanej walki wkrótce.”
A co z weekendem Witalija? Jak postrzegasz jego osiągi?
„Witalij miał mocną sesję kwalifikacyjną i zakwalifikował się po raz drugi na przełomie trzech wyścigów do czołowej dziesiątki, niestety miał słabe pierwsze okrążenie w wyścigu i stracił kilka pozycji. Pod koniec pierwszego okrążenia był 15, a ciężko jest odrobić taką stratę, zwłaszcza, że na torze ulicznym takim jak Walencja wiemy jak ciężko jest wyprzedzać.”
Obaj kierowcy ukończyli wyścig będąc sprawdzani przez sędziów za przekroczenie dozwolonej prędkości na okrążeniu zjazdowym w trakcie neutralizacji. Czy możesz wyjaśnić czemu dostali po pięć sekund kary i reakcję zespołu?
„Gdy wyjechał samochód bezpieczeństwa, było to tuż przed punktem hamowania Roberta do ostatniego zakrętu, który znajduje się tuż przed pierwszą linią samochodu bezpieczeństwa. Jego czas reakcji od momentu pojawienia się świateł informujących o wyjeździe samochodu bezpieczeństwa do czasu hamowania wyniósł 1,2 sekundy, a potem zjechał do boksów. Ciężko powiedzieć jak mógł uniknąć tej kary, ponieważ nie mógł zahamować ani chwili wcześniej i zareagował tak szybko jak tylko mógł. Niestety, Witalij zjechał do boksu także zbyt szybko i zaakceptowaliśmy karę dla niego, ale ciężko zrozumieć karę dla Roberta.”
R30 miał znaczne zmiany w Walencji- czy byłeś zadowolony z osiągów jakie dały?
„Wszystko zachowywało się tak jak się tego spodziewaliśmy, a nowe przednie skrzydło i podłoga wraz z nisko ulokowanym wydechem spisały się bardzo dobrze. Zawsze potrzeba trochę czasu, aby w pełni zrozumieć nowe poprawki w bolidzie i ciężko to zrobić w jeden weekend, więc czujemy, że nadal jest w nich potencjał. W rzeczywistości, możemy prawdopodobnie spodziewać się, że na Silverstone wyciśniemy większą przewagę z poprawek, zwłaszcza z nowego wydechu i podłogi, gdyż jest tam wiele szybkich zakrętów, przez które przejeżdża się na gazie. Jesteśmy przekonani, że będziemy mieli tam kolejny mocny weekend.”
28.06.2010 18:58
0
To cieszy, znalezli sposób na zwiekszenie docisku. Teraz spokojnie z tym f-duct i kto wie jak sie sezona zakonczy.
28.06.2010 18:59
0
tak Mocny dla Kubicy a Witalij (przecież się uczy) ale dokąd to będzie trwało?? Renault może być szybsze od Ferarri Merca i McL ale co z tego jak KUB tylko będzie punkty zdobywał??
28.06.2010 19:15
0
Szef Renault we Walencji mówił że f-duct jest już gotowy a wiec czy ktoś wie czy bedą go mieli na Silverstone bo by sie tam przydał
28.06.2010 19:17
0
mnie tam wystarczy, ze robert jezdzi bdb, witek niech sobie robi co chce, renault i tak mistrza mialo nie bedzie, wiec niech sam robert przynajmniej bedzie wysoko w klasyfikacji lacznej:) mam nadzieje, ze na silverstone bedzie juz f-fuckt (znajac zycie, bedzie tez nowe skrzydlo:D )i bedzie jeszcze lepiej
28.06.2010 19:18
0
f-duct oczywiscie, sorry
28.06.2010 19:19
0
Błędów nie zawsze da się uniknąć. Taki jest ten sport, że na końcowy sukces składa się wiele czynników, których niekiedy nie da się przewidzieć. Być może tak właśnie było z postojami Reni po wyjeżdzie SF. Mimo tego, że była realna szansa na pudło to i tak piąte miejsce jest bardzo dobre. Było nie było, Renault wg. tabeli jest wciąż na 5 miejscu więc powinni teoretycznie bić się o miejsca 9-10. Robert wypełnia te zadanie z nawiązką, Witalij jedzie poniżej oczekiwań. Nawet jeśli patrząc na aktualne tempo bolidów, czyli Renault niemal na równi z Ferrari i przed Mercedesem, to 10 pkt. Roberta w zeszły weekend, to wynik jak najbardziej solidny. Nie narzekajmy więc. Jest dobrze. w generalce konstruktorów już wkrótce może dojść do przetasowań na miejscach 4-5.
28.06.2010 19:21
0
4. @Porky .... Te skrzydło z GP Europy jest podobno ostatnią ewolucją tego elementu ale głowy nie dam sobie za to uciąć.
28.06.2010 19:22
0
Pewnie w Silverstone będą testować swoją wersję kanału F. Nie przywieźli go, tak mi się przynajmniej wydaje, do Walencji, gdyż ciężko byłoby go sprawdzić w "tłumie" nowych poprawek. Nawet te poprawki nie zostały do końca, na 100% wykorzystane. Muszą się ich nauczyć. Zobaczymy jak to będzie. Mam nadzieję, że będą przed 1 Mcl i 1 Ferrari i może 1 RB ;). Merców nie liczę, niech walczą z FI i Williamsem:D.
28.06.2010 19:36
0
8. @prolim .... Jeśli chodzi o kanał F, to moim zdaniem nic na siłę. Nie ma sensu wprowadzać tego cuda, jeśli nie funkcjonuje w 100%. Cieszę się, że inżynierowie z Enstone to rozumieją. Przykład Ferrar jest dobrą przestrogą dla pochopnych działań. Oczywiście mam nadzieję, że ta zwłoka zaowocuje w pełni sprawnym F-Duct już na Silverstone a jeśli nie, to na Nurburgring.
28.06.2010 19:45
0
8. @prolim Może to niech Renault najpierw powalczy z Williamsem, a potem niech się dobierają do Ferrari, bo do McL I RB Póki co to oni nie mają startu.
28.06.2010 20:12
0
Brat G że raz wiliamsowi przez sfety car udało sie być przed Kubicą to nie znaczy ze mają lepszy bolid zresztą pewnie oglądałeś ostatni wyścig i tylko po nim wysuwasz wnioski chodz ferrari było za renault
28.06.2010 20:13
0
Z Williamsem? A o co oni mają z nim walczyć? To już bardziej z Force India. Chociaż oni i tak już zostają z tyłu. A Chandhok i tak nie odstanie posady w Force. Bardzo dobrze. Ale go u*ebał Vijay.
28.06.2010 20:19
0
9 gp niemiec będzie na torze hockenheim
28.06.2010 20:20
0
Zdaje sie to Williams miał problemy z tempem wyscigowym, i to wlasnie baricz spowalniał stawke !!! Bezsprzecznie renata jest 4 w stawce. Żeby tylko PET punktował to i ferrake sie bedzie kąsać. Zresztą, wystarczy popatrzec na punktacje kierowców.
28.06.2010 20:20
0
10. @Brat G .... Zgadzam się, że póki co, to do RBR i McL jeszcze trochę brakuje ale osiągnąć tempo Ferrari jak najbardziej mają szanse. Jeśli chodzi o Williamsa, to bliżej im do FI niż FI do Renault, czyli coś w tym sensie jak pisał przed chwilką @marrkj.
28.06.2010 20:22
0
11. @marrkj To że przez safety car Barrichello wskoczył przez Kubice to masz racje, ale jednak Kubica jechał za nim aż do końca wyścigu, wiec ten Bolid Williamsa wcale taki zły nie jest skoro nie dało się go wyprzedzić.
28.06.2010 20:24
0
13. @fanAlonso=pziom .... Może i tak, tylko dlaczego wtedy na tym portalu w zakładce "wyścigi" jako 11 wyścig sezonu GP Niemiec widnieje tor Nurburgring??
28.06.2010 20:26
0
16. @Brat G ... Moim zdaniem odpowiedż brzmi: F-Duct!! ;)
28.06.2010 20:46
0
Brat G, idac twym tokiem rozumowania ferrari jest słabsze od saubera i FI !!! O renacie nawet nie wspominam.
28.06.2010 20:55
0
18. rafekf1 Dokladnie. Rubens byl przed Robertem dzieki sytuacji na torze (SC), specyfice toru (bardzo trudno wyprzedzic) i ... F-Duct. Cokolwiek by nie mówic Robert na pewno próbowal gp wyprzedzic ale zwyczajnie sie nie dalo. No nikt mi nie wmówi ze Williams ma lepszy bolid niz Renault. Prawda jest taka, ze gdyby tor byl inny-bardziej krety-to Robert pewnie by go wyprzedzil. Inna sprawa, ze wszyscy z czolówki pojechali na jeden pit-stop, to tez ustawilo wyniki, bo gdyby Rubens zjechal przed Robertem to ten drugi krecilby lepsze czasy a po wizycie w pit-stopie bylby z przodu.Twierdzenie o wyzszosci Williamsa to chyba ironia bo powaznie chyba nikt tak nie powie.
28.06.2010 20:55
0
wie może ktos kiedy renia będzie dysponowała kanałem F???
28.06.2010 20:58
0
Renault: "Nowe poprawki R30 mają potencjał" Orlo: "Nowe "poprawki" sędziów mają większy"...
28.06.2010 21:01
0
Aczkolwiek F-Duct Pszczólce by sie przydal, podejrzewam, ze róznica w czasach wobec McL-a, RB i Ferrari spadlaby drastycznie, a kto wie, czy, znajac Roberta i jego mozliwosci, czy nie byloby czesciej w qual-ach tak jak w Monaco... lub lepiej. Moze wiec warto, zeby Renault nad tym popracowalo nawet jakby mialo to byc tylko w tym sezonie. Mercedes bylby do przeskoczenia a moze i jeszcze jedna ekipa z przodu, ale do tego to jeszcze przydaloby sie zdobywanie punktów przez Witie.
28.06.2010 21:01
0
22. Orlo Obawiam sie, ze mozesz miec racje ;-/
28.06.2010 21:06
0
20. @orinocoPL ... Zgadzam się całkowicie. Na wolniejszych, krętych partiach toru Robert wyrażnie dojeżdżał do Rubensa, który z kolei odskakiwał mu tylko po wyjściu na długie proste ale i tak pakiet Williamsa na tym torze był zaskakująco konkurencyjny. Ten pełen dziwnych sytuacji wyścig w bardzo małym stopniu odzwierciedlał rzeczywisty układ sił w stawce. No może z wyjątkiem podium, na którym mógł się znaleść Webber.
28.06.2010 21:15
0
23. @orinocoPL ... Sprawny kanał F mógłby dać Reni ok. 0,3 sek. na okrążeniu. Nie wiem ile tracą teraz do RBR ale dajmy na to ok. 0,6 s. Do Mcl ok. 0,4 a do Ferrari może być maksymalnie chyba 0,2 sekundy na kółku. Zakładając, że konkurencja się nie poprawi, to byłaby szansa prześcignąć tempem Ferrari. Ale oczywiście nikt nie stanie w miejscu. McL już szykuje spory pakiet poprawek na Silverstone. Nie wiem co knuje RBR a w Maranello podobnie jak w Enstone będą skupiali się pewnie na pełnym wykorzystaniu potencjału swych ostatnich modyfikacji i dopracowaniu i wdrożeniu F-Duct. Jedno jest pewne. Jeszcze będzie ciekawie ;)
28.06.2010 21:23
0
jeśli ktoś jest zainteresowany ścieżką z reklamy n-gine poniżej podaje tytulik The Cardigans - My Favourite Game
28.06.2010 21:23
0
26. rafekf1 Ktos tu niedawno na Forum porównywal róznice w czasach od poczatku sezonu do teraz. Wychodzi, ze na poczatku bylo 1,5-1,8 sekundy a w tej chwili 0,4-0,6 w zaleznosci od toru. Stad widac, ze obietnice Reni o konkurencyjnym bolidzie w drugiej czesci sezonu nie sa bezpodstawne. Fakt, inne zespoly nie stoja w miejscu, ale Pszczólka jednak powoli acz nieustannie dogania czolówka, a MGP juz przeskoczyli. Dlatego mam nadzieje, ze jednak bedzie lepiej. Tak czy inaczej-jeszcze bedzie ciekawie, dokladnie tak jak mówisz.
28.06.2010 21:25
0
27. matidj Fajna piosenka aczkolwiek do jazdy samochodem polecam wersje z gry GT 2 . Nieco moim zdaniem lepsza.
28.06.2010 21:29
0
mam też wersje do samochodu jak chcesz
28.06.2010 21:30
0
Dr.Bellido vs Junior King - My Favourite Game (Original Mix)
28.06.2010 21:37
0
31. matidj http://www.youtube.com/ watch?v=5txGhuDm PjY&feature= related (usunac spacje) Taka wersje posiadam. Tak na marginesie seria GT ma najlepsza, moim zdaniem, muzyke do jazdy samochodem. Zwlaszcza szybkiej ;-)
28.06.2010 21:44
0
Cieszę się z tego, że Renault może jeszcze więcej się poprawić już na bazie tych poprawek, które ostatnio wprowadziło. Ten potencjał , to bardzo obiecująca informacja i myślę że całkowicie realna. Jeszcze ten kanał - i powinno być jeszcze lepiej. A szanse na to są, bo on przecież działa , nawet jako zaimplementowany niedawno element , w takim chociażby zespole jak Force India (pomijam McLarena, bo to oczywiste). A dodam też, że Renault (Roberta) jest już blisko RBulla i bardzo blisko McLarena, a moim zdaniem zrównało się już nawet z Ferrari. Tak jest na pewno na torach typu Monaco, Kanada czy Walencja (mimo, że mają pewne kłopoty z oponami miękkimi, myślę, że do ominięcia już wkrótce) , a myślę że już niebawem tak będzie również na Silverstone i jemu podobnych torach. Wszak docisk Renault ma coraz większy.
28.06.2010 21:54
0
robert nie mógł wyprzedzać bo rubens mial f-duct... tym bardziej ze układ toru nie sprzyja wyprzedzaniu...np. button był szybszy od kobaishiego w kwalach blisko 2s + f-duct i nawet nie bylo proby ataku... To co ma powiedziec kubica jak byl tylko szybszy o 3 dziesiate i slabsza predkośc na prostej.
28.06.2010 21:57
0
Czy renault będzie miało kanał-f albo inne poprawki??
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się