WIADOMOŚCI

Red Bull złożył już skargę do FIA ws. nowej silnikowej sztuczki Mercedesa?
Red Bull złożył już skargę do FIA ws. nowej silnikowej sztuczki Mercedesa?
Formuła 1 ledwo powróciła z wakacyjnej przerwy, a rywalizacja poza torem między Red Bullem a Mercedesem wciąż się nie uspokoiła. Tym razem to austriacki team zakwestionował ciekawe rozwiązanie w niemieckim silniku i wedle medialnych plotek - mieli złożyć skargę do FIA w tej sprawie.
baner_rbr_v3.jpg

Tuż po GP Węgier pojawiły się informacje o nieoczekiwanej zwyżce mocy w jednostce napędowej Mercedesa. Fabryka w Brixworth miała znaleźć ciekawe rozwiązanie, dzięki któremu samochody W12 były znacznie szybsze na prostych od Red Bulla, mimo iż oni korzystali z tylnego skrzydła o mniejszym docisku na obiektach Silverstone i Hungaroring.

Niemiecka ekipa miała rzekomo znaleźć ciekawe rozwiązanie polegające na chłodzeniu powietrza w komorze podczas przyśpieszania. Według Michaela Schmidta z Auto Motor und Sport, dzięki temu Lewis Hamilton i Valtteri Bottas zyskują cenne konie mechaniczne na wyjściach z zakrętów.

Zdaniem niemieckiego dziennikarza - sztuczka ta jest całkowicie legalna, ale mogą pojawić się wątpliwości związane z czujnikami temperatury w komorze, gdyż jest ona jasno określona. Być może to właśnie z tego powodu Red Bull zdecydował się złożyć skargę do FIA podczas weekendu na torze Spa, aczkolwiek na razie nie mamy żadnych informacji w tej sprawie. Warto dodać, że podobne uwagi ma mieć także Ferrari.

"Zwyżka formy" jednostki napędowej Mercedesa może być pokłosie... "obniżki formy" silnika Hondy. Japoński motor przez pierwszą część sezonu dysponował taką samą bądź nawet wyższą mocą, ale po wprowadzeniu dyrektywy technicznej FIA nagle została ona zmniejszona. Powodem tego miały być kwestie dotyczące zarządzania energią.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

42 KOMENTARZY
avatar
berko

01.09.2021 09:43

0

Już się zaczynają kolejne żale. Dziwnym trafem silnik Hondy też był mocniejszy po rzekomej poprawce niezawodności.


avatar
TomPo

01.09.2021 09:54

0

Patologia nie sport. Na tym chyba polega postep, tak? Skoro nie spalaja przez to wiecej paliwa, nie lamia zadnych przepisow, to chyba nalezy swietowac ze znaleziono konie mechaniczne "z niczego". No ale nie, uwalmy wszelki postep przy samej dupie. Mam pomysl, moze niech silniki ekipom przygotowuje FIA i beda to takie czarne skrzynki szczelnie zapieczetowane, tak zeby nikt nie mogl nawet zajrzec do srodka. A w srodku bedzie chomik z kolowrotkiem.


avatar
MaselkoZ

01.09.2021 10:01

0

Jak RedBull chce żeby fia tego zakazała to niech sam zacznie stosować takie rozwiązanie, wystarczy później tylko o tym powiedzieć i na następne GP już będzie dyrektywa, że takich tricków to nie wolno u nas.


avatar
Cube83

01.09.2021 10:13

0

Bardzo dobrze, Toto non stop biega z płaczem na skargę do FIA.


avatar
hubertusss

01.09.2021 10:56

0

Dokłądnie Mercedes skarży na nich oni na Mercedesa. Jak to mówią trzeba grać jak przeciwnik pozwala. A dzisiaj reguły są takie a nie inne. NIkt nikomu nie popuści na milimetr. Bo na punkty może rozegrać się gra o mistrza.


avatar
Jakusa

01.09.2021 11:24

0

@3 Dokładnie, haha. Jak Mercedes biega z płaczem do FIA to Ci od razu regulują coś zgodnie z ich myślą. A giętkie przednie skrzydło jak mieli tak mają. Onboardy na spa dobitnie pokazywały jak bardzo ten obszar się porusza pod naciskiem powietrza, w porównaniu np. do Ferrari gdzie przedni płat był prawie nieruchomo.


avatar
Krukkk

01.09.2021 11:33

0

@2 TomPo. Mercedes znany jest z przekretu, nie z postepu. Ciekawe co napisalbys, gdyby okazalo sie, ze do schlodzenia komor spalania w trakcie przyspieszania uzywaja np cieklego azotu. Oczywiscie do ujawnienia cwancyka nigdy nie dojdzie, skonczy sie dyrektywa techniczna. Moze byc po prostu tak, ze podkrecili silnik kozystajac z zapasu mocy a cale zamieszanie jest kaczka dziennikarska.


avatar
sismondi

01.09.2021 12:31

0

@7.Może być po przepisach skrojonych pod RBR merc wyglądał jakby stał w miejscu a nie jechał ....coś znaleźli i już dziad płacze ...


avatar
sismondi

01.09.2021 12:35

0

@6.Merc biega bo większych płaczków jak RBR to nie ma w stawce mają takie parcie na szkło że mogą sobie tyłki przeciąć nic nie uzyskają Lewis i tak będzie 8 mistrzem ...MAX może tej presji nie ogarnąć ze strony dziada ...


avatar
Krukkk

01.09.2021 14:01

0

@8. No tak przepisy sa skrojone pod RBR Honda, ze Mercedes ma sie calkiem dobrze i nadal jest na silnej pozycji w rywalizacji o mistrzostwa. Powtorze jeszcze raz: To Toto myslal, ze obleci caly sezon bez wprowadzania poprawek. A co do placzkow z RBR...Fakt, Toto nie placze-On bezposrednio dyskretnie (ostatnio jawnie) kontaktuje sie z Masim.


avatar
sliwa007

01.09.2021 14:05

0

6. Jakusa Jakby faktycznie przednie skrzydło w Mercedesie było nielegalne to Red Bull tego by nie odpuścił a że FIA ostatnio im sprzyja to temat na pewno zostałby załatwiony szybko i po myśli Helmuta Marko. Skoro temat ucichł to widocznie nawet Red Bull wie, że wszystko jest w granicach normy. Przednie skrzydło nigdy nie będzie w pełni sztywne, to normalne, że jak bolid podbija na krawężnikach to i skrzydło odkształca się w nadmierny sposób. Zobaczył jeden z drugim jak przednie skrzydło wpada w drgania po przejechaniu po krawężniku i już od razu - nielegalne! Red Bull w składaniu skarg ma PP, proponuję aby FIA wprowadziła kolejną klasyfikację - "największa ilość skarg w sezonie", Red Bull w końcu coś wygra a i kolejny sponsor będzie miał co sponsorować...


avatar
hubertusss

01.09.2021 14:13

0

@11 a ty znowu zaklinasz rzeczywistość. Pisałem ci już twoje bajki to jak zawracanie rzeki kijem. Możesz próbować ale to i tak się nie uda. Mercedes tak samo skarży jak tylko ma pretekst. Więc nie twórz nowej fikcji.


avatar
scud

01.09.2021 14:26

0

Im więcej obostrzeń przepisowych tym bardziej wychodzi kombinatorstwo.... Określić główne parametry i dać wolną rękę inżynierą oraz możliwość kopiownia uzyskanych poprawek przez inne ekipy. Regulamin tak z roku 1990:-)


avatar
scud

01.09.2021 14:27

0

sorki za błędy ...inżynierom :-)


avatar
Krukkk

01.09.2021 14:33

0

@11 sliwa007. Jezeli ogladales uwaznie, to przednie skrzydlo Mercedesa ugina sie podczas duzych predkoci a przy dohamowaniu wraca do pozycji poczatkowej. Krawezniki zostaw w spokoju, bo nie o to tutaj chodzi. Oczywiscie przednie skrzydlo nie jest tutaj kluczowe, tylko moc ukladu napedowego i w jaki sposob (czy legalny?) Oni ja uzyskuja.


avatar
sliwa007

01.09.2021 14:51

0

15. Krukkk Ale to jest proste do udowodnienia, dlaczego Red Bull tego nie robi? Dlaczego nikt nie protestuje? To Ci na szybko wytłumaczę - skrzydło Mercedesa jest w pełni legalne a Helmut Marko, chcąc się zemścić i odbić piłeczkę wymyślił sobie "problem" z tym skrzydłem a fani Red Bulla łykają to jak pelikany i powtarzają dalej. Marko wie, że w rzeczywistości problemu nie ma więc temat odpuścił, ale wśród fanów Red Bulla w dalszym ciągu krążą plotki o nielegalnym skrzydle Mercedesa, spirala nienawiści się nakręca i oto właśnie Helmutowi chodziło. Odwraca uwagę od swojego obozu, działa podobnie jak Kaczyński - co złe to nie my. Nie znam dokładnie regulaminu technicznego, nie jest mi ta wiedza do niczego potrzebna i nie wiem jak bardzo przednie skrzydło może się uginać, ale wiem jedno - Red Bull to wie doskonale i wiedzą jak to udowodnić. Skoro tego nie robią to znaczy, że wszystko jest w normie.


avatar
Krukkk

01.09.2021 14:59

0

@16 sliwa007. Dlatego napisalem: "Oczywiscie przednie skrzydlo nie jest tutaj kluczowe, tylko moc ukladu napedowego i w jaki sposob (czy legalny?) Oni ja uzyskuja". Czytaj dobrze.


avatar
sliwa007

01.09.2021 15:02

0

17. Krukkk Dobrze, ale odpisz mi dlaczego nie protestują w sprawie skrzydła, skory wszyscy w kółko piszą, że jest nielegalne?


avatar
Krukkk

01.09.2021 15:18

0

@18 sliwa007. Ale jacy Wszyscy? Jest postepowanie w FIA na temet przedniego skrzydla Mercedesa-nie ma, wiec sprawa zmknieta. Nie pisz, ze nie widzisz jak ich skrzydlo ugina sie, bo w takim przypadku udajesz slepego. Ugina sie, ale to jest nieszkodliwe dla rywalizacji, bo to jest pryszcz w porownaniu do mocy jaka dysponuja. Tak jak pisalem wyzej, Mercedes prawdopodobnie uruchomil zapas mocy i jest torpeda? Oczywiscie, ze jest-pisalem o tym w trakcie pierwszej czesci sezonu, ale Ty i inni fani Mercedsa woleliscie podnosic lament zamiast poczekac na rozwoj wydarzen.


avatar
TomPo

01.09.2021 15:33

0

Marzy mi sie seria wyscigowa gdzie zespoly dostaja takie oto wytyczne: - budzet na sezon wynosi xxx - maksymalna kubatura bolidu nie moze przekroczyc xx/xx/xx - bolidy musza przejsc testy zdezeniowe - bolid musi byc w stanie przejechac dystans wyscigu bez tankowania / doladowania podczas pit-stopu. KONIEC A wy juz kombinujcie by miec jak najlepszy stosunek mocy do masy, by to nie byla jezdzaca cysterna ani zeby to opon nie zdzieralo na 1 kolku. Nie obchodzi mnie czy bolid bedzie napedzany ropa, wodorem czy moze stadem chomikow. Nie obchodzi mnie czy bedzie wazyl 5 ton bo to bedzie v12 i 4 tony paliwa czy co innego Nie obchodzi mnie czy sie jakies skrzydlo ugina, odgina, rusza, czy zmienia geometrie Nie obchodzi mnie czy zawieszenie ma 3 drazki czy 33 drazki wspomagajace Nie obchodzi mnie czy dyfuzor jest dmuchany, podwojnie dmuchany czy moze go nie ma wcale. Kombinujcie - dzieki temu mamy cos takiego, co sie nazywa postep.


avatar
Davien 78

01.09.2021 16:21

0

Śliwa 007 podziwam twoją anielską cierpliwość w dyskusji z klientami typu hubertuss i krukk. To kompletni ignoranci ślepo zapatrzeni w RB i Maksymiliana. Jak ktoś pisze o jakiejś super mocy to śmieję się na głos. Ta ,,super moc" to 5 do 6 KM dorzucone do 1060 KM jakie rozwija silnik Merca. Trik jest nieznany i stąd wściekłość RB ale polega na ciągłym chłodzeniu kolektora dolotowego. RB też ten kolektor chłodzi ale workami z lodem zawsze przed startem (wystarczy patrzeć co robią na polach startowych) co starcza im na 1 kółko chłodnego powietrza w cylindrach. A chłodne powierze przy nagrzewaniu w cylindrze wydziela parę która zwiększa ciśnienie eksplozji mieszanki. Stąd ta ,,super" moc. Aha dla tych co nie wiedzą ile KM ma Honda to śpieszę powiedzieć że 1065 -1068 KM wg pomiarów dB na Silverstone. Oczywiście zapewne zarzucą mi manipulację więc dane przytaczam za niejakim Peterem Winsorem.


avatar
Krukkk

01.09.2021 16:39

0

@21 Davien 78. Co maja decybele do koni mechanicznych? Naczytales sie glupot albo naogladales i powtarzasz je. Jezeli nie masz wiedzy technicznej, to zacznij od przeczytania artykulu i od tego o czym w nim jest mowa.


avatar
Krukkk

01.09.2021 16:44

0

@21 Davien 78. PS. Bylem nazywany tutaj: gimbusem, trollem, kibolem internetowym, januszem itd. Dla Ciebie moge byc fanatykiem RB i Maksymiliana :)


avatar
Davien 78

01.09.2021 17:07

0

No jakbyś miał elementarną wiedzę to wiedziałbyś że istnieje sposób pomiaru mocy jednostki napędowej przez głośność silnika. No ale tej wiedzy nie masz. Jedyne głupoty jakie czytuję to twoje posty kolego.


avatar
sismondi

01.09.2021 17:29

0

@10.Żeby RBR nie skamlał to do tej pory by ich Merc lał ale musieli pozmieniać bo nie było widowiska.....


avatar
Krukkk

01.09.2021 17:35

0

@24 Davien 78. Napisales najpierw do kolegi @sliwa007, ze podziwiasz Jego anielska cierpliwosc w stosunku do mnie, a teraz sam probujesz robic z siebie samarytanina? Gdyby dalo sie okreslic moc jednostki napedowej za pomaca decybelomierza, to niepotrzebne bylyby hamownie.


avatar
sliwa007

01.09.2021 17:54

0

19. Krukkk Nie twierdzę, że się nie ugina tylko, że może się tak uginać, skoro FIA i Red Bull nic z tym nie robią. Wystarczy przejrzeć forum i poczytać ile ludzi dalej nie może zrozumieć, że skrzydło Mercedesa jest legalne, w dalszym ciągu czytam takie wypociny jak #6. Jakusa, który nie połapał się jeszcze, że skrzydło jest zgodne z regulaminem i widocznie może się tak uginać. 21. Davien 78 Ta strona zamiast "f1 dziel-pasję" powinna się nazywać "f1 nienawidzę Hamiltona i Mercedesa". Niestety, ale kibicowanie Mercedesowi czy Hamiltonowi przestało być modne a frustracja wśród fanów Maxa oraz antyfanów Hamiltona (tych jest chyba więcej) ciągle narasta. Ktoś napisze coś pozytywnego o Hamiltonie czy Mercedesie i od razu zleci się grono "ekspertów", które zwyzywa od debili. Na szczęście jestem dość odporny na krytykę, więc spływa to po mnie, ale da się zauważyć, że większość normalnych kibiców już dawno przestała tutaj komentować bo brakuje tutaj kultury o poziomie merytorycznym nie wspominając.


avatar
Davien 78

01.09.2021 19:39

0

@ sliwa 007 Zgadzam się w 100%. Z tym że ci którzy kibicują Mercowi czy też Ham to raczej stonowani ludzie. Próbujący podjąć jakąś merytoryczną dyskysję ale natychmiastowo są gnojeni przez hordy kiboli RB bo inaczej ich nie można nazwać. Przykład krukk który zarzuca mi braki w wiedzy technicznej kiedy ja przytaczam liczby i przynajmniej czego dotyczy nowinka Merca podczas kiedy sam potrafi opisać ,,super moc" jako decydujący czynnik o przewadze Merca której nota bene nie ma. O czym można z nim dyskutować jeśli twierdzi że moc można określać tylko na hamowni co zapewne wyczytał na google, podobnie jak skrót dB ( idę o zakład że do tej pory nie wiedział co to dB). Czy można z nim podyskutować o belce Deckermanna w bolidzie F1, lub o efekcie Coandy? Zaraz będzie googlował co to jest. Ech szkoda gadać. Nie mniej zostało paru ludzi piszących sensownie jak niejaki sliwa 007. Pozdrawiam. Robota wzywa.


avatar
Krukkk

01.09.2021 21:08

0

@27 sliwa007. Ciesze sie, ze w trakcie rozmowy ze mna zmieniles merytoryke wypowiedzi. @28 Davien 78. No popatrz jacy ci producenci silnikow F1 sa glupi, przeciez wystarczy uzyc decybelomierza i od razu wiadomo ile KM maja do dyspozycji. Po cholere traca cenny czas na hamowniach?


avatar
Slazak

02.09.2021 07:10

0

@Davien 78, szkoda Twojego czasu i zdrowia na dyskusję z tymi ignorantami. Reguła życiowa- nie kop się z koniem, nie wygrasz????


avatar
sliwa007

02.09.2021 07:28

0

28. Davien 78 Również pozdrawiam. 29. Krukkk Nic nie zmieniłem, moje zdanie w tym temacie jest jasne i znane od dawna. Skrzydło Mercedesa jest w pełni legalne a ich przeciwnikom jest po prostu wygodnie to wypominać, bo jak się nie ma konkretnych argumentów to przecież zawsze można sobie je wymyślić.


avatar
Krukkk

02.09.2021 09:02

0

@31 sliwa007. Jak to nic nie zmieniles? W komentarzu nr 16 napiasales, ze przednie skrzydlo Mercedesa odksztalca sie pod wplywem najechania na kraweznik i zaczales najezdzac na kolege @Jakusa tylko dlatego, ze smial napisac to co pokazaly kamery. Potem przyznales, ze faktycznie ugina sie ale jest zgodne z regulaminem. Natomiast, to co napisales w drugiej czesci swojego komentarza nr 27 i to co napisal @Davien 78 w komentarzu nr 28 to juz jest lekka przesada z Waszej strony (kulturalnie rzecz ujmujac).


avatar
sliwa007

02.09.2021 10:13

0

32. Krukkk Czy na krawężnikach czy na prostej startowej ugina się zgodnie z regulaminem. Jest legalne, co tu jeszcze można wyjaśniać. Natomiast wpis nr 6 to insynuacja, że skrzydło Mercedesa w dalszym ciągu jest nielegalne bo się nasłuchał wypowiedzi Helmuta Marko, naczytał tutaj postów hejterów Hamiltona i myśli, że jak ktoś powiela głupotę 100 razy to już nie jest głupotą tylko prawdą. Przykład z krawężnikami jest bardzo dobry, bo 90% niedzielnych kibiców ogląda właśnie takie powtórki w zwolnionym tempie jak skrzydło Hamiltona rusza się na krawężnikach i później mamy właśnie takie komentarze - nielegalne skrzydło bo się rusza...


avatar
giovanni paolo

02.09.2021 10:25

0

Honda kilka lat temu zadeklarowała, że nie korzystają i nie mają zamiaru korzystać z "szarej strefy przepisów". Z Ferrari wiadomo jak było, afera rozdmuchana do granic, a mercedes nawet gdyby taką deklarację złożył to i tak byłaby nic nie warta. Trzeba było czekać trzy lata ale zostali ponownie przyłapani na oszukiwaniu przy silniku. No niby łamią przepisy, oszukują czujniki ale tylko co trzeci wyścig czyli można im wybaczyć, przecież musieli jakoś gonić bolidy RBR.


avatar
Krukkk

02.09.2021 11:26

0

@33 sliwa007.Przeciez juz wyjasnilismy, ze skrzydlo jest legalne. Jezeli skrzydlo Mercedesa jest legalne, to tym bardziej nie powinnienes oburzac sie na to, co pokazaly kamery na Spa (odkszatlacanie sie skrzydla przy duzych predkosciach na prostych odcinkach). "Natomiast, to co napisales w drugiej czesci swojego komentarza nr 27 i to co napisal @Davien 78 w komentarzu nr 28 to juz jest lekka przesada z Waszej strony (kulturalnie rzecz ujmujac). " Przeprosin nie oczekuje, ale w przyszlosci nie wypisujcie takich bzdur.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu