McLaren i Renault muszą zmienić dyfuzor?
Jak podał magazyn Auto Motor und Sport, FIA poprosiła McLarena o zmianę dyfuzora przed następnym wyścigiem sezonu, GP Australii. Ekipa z Woking w czwartek dostała zielone światło dla innowacyjnego projektu tylnego skrzydła.Po ubiegłorocznych doświadczeniach z projektem podwójnego dyfuzora, FIA miała się nie zgodzić na kolejną innowację w tylnej części auta z Woking.
Niemieccy dziennikarze sugerują także, że McLaren dobrowolnie zgodził się na usunięcie nowego dyfuzora przed GP Australii.
Inne media donoszą, że przed podobnym obowiązkiem stanie ekipa Roberta Kubicy.
komentarze
1. kuczek
niech się odczepią od Reni
2. marrkj
to moze niech i Mercedes się stawi oni też mają innowacyjny dyfuzor ale pewnie znając zycie mercedesa dyfuzor bedzie legalny
3. scyzor23
czyżby kolejna wojna??? to już staje się nudne, te wszystkie luki w przepisach kompromitują F1
4. tomboj960
Renault lepiej niech nic nie zmienia, tak jest super i niech tak zostanie.
A co do McLaren'a nie miałbym nic przeciwko by pomieszali coś u siebie w aerodynamice.
5. gobl
Dobrze, że w przyszłym sezonie będą zakazane "podwójne" dyfuzory, jednak pewnie ktoś wymyśli super dyfuzor i tak w koło macieju
6. Niespokojny
Ostatnie zdanie niepotrzebne, przynajmniej na razie.
7. Marti
hehehe ta nasza kochana F1 :)
motorsport-total pisze, że dyfuzor Merca jest też kandydatem do poprawki ;)
8. Marti
*tzn oprócz dyfuzora McLarena i Renault
9. grota
6 wyjaśniło wszystko. Zobaczymy po pierwszych dwóch - trzech wyścigach w jakiej bolid jest formie. Wtedy jeśli, żle to nie zaszkodzą zmiany, ale narazie po treningach i kwalifikacjach jest chyba ok...
10. kuba1808
Co w ogóle oznacza 'poprosiła'? Łaskawie zwróciła się z prośbą? Jest niezgodny z regulaminem, czy może nie do końca zgodny albo budzi podejrzenia? Sąd poprosił, aby winny poszedł do więzienia, hmm.
11. fullbzikaaa
Szkoda komentować tą i następne decyzje FIA. Krytykować komenty w telewizjach, też już mi się nie chce. Dziadostwo takie, że można odwodnić się od wymiotów.
12. rafał78
Ręce precz od Reni....leśne dziadki :)
13. kempa007
poki co trzeba to traktowac jako plotke, co bedzie zobaczymy...
14. kierowca
@10
poprosiła znaczy to ze poprosiła, jesli nie zastosują sie to zostanie wszczete postepowanie, które może zaskutkować dyskwalifukacją.
15. Niespokojny
10. kuba1808 - dokładnie to samo chciałem zauważyć,jaka wysoka kultura w F1, FIA poprosiła?- co to znaczy?, czy teraz McLaren może powiedzieć: bardzo przepraszamy, ale z ogromnym żalem i wielkim ubolewaniem, niestety nie możemy spełnić tej prośby ;-)
16. dziarmol@biss
Jak widać największym aferzystą w F1 jest samo FIA które w tak kontrowersyjny oraz mało profesjonalny sposób rozstrzyga kwestie sporne techniczne. A mówią że Jean Todt to fachowiec pierwszej wody a tu taka amatorszczyzna za grube miliony kibiców ;-((
17. Kpt.
wie ktoś może co jest aż tak rewolucyjnego w dyfuzorze Renault, że zwróciło to uwagę FIA?
18. gonzo
Moim zdaniem FIA zabije F1 tak jak zabiła WRC!
Przecież to elitarny sport, angażuje się ogromne pieniądze ale teraz niestety nie na rozwój technologiczny, a na szukanie luk w przepisach, to chore!
Reguły powinny być jasne! Cztery koła z oponami dostarczonymi, bolid ma spełnić wymogi bezpieczeństwa w testach zderzeniowych, znormalizowany rozstaw osi i kół, min waga, min wysokość i..........JAZDA!!!!!! NIECH WYGRAJĄ NAJLEPSI KIEROWCY W BOLIDACH NAJLEPSZYCH KONSTRUKTORÓW!!!
19. kempa007
wszystkie zespoly przeszly badanie techniczne przed wyscigiem wiec legalnie jada. Kilka ekip ma ten projekt i FIA zapowiedziala niejako ze od przyszlego wyscigu nie bedzie to legalne. Ja to tak odbieram.
20. F1trollmack
Mam pytanie czy w kwalfikacjach bolid musi być zatankowany na full czy jeżdżą na lekkich bolidach? Niesteny nie oglądałem dzisiaj kwalfikacji i dlatego nie wiem a jestem poprostu ciekaw!!! Dzieki za odpowiedź!!!
21. głodny
jak narazie oficjalnie Renault-a nikt nie prosił o zmiane konstrukcji swojego dyfuzora wiec tak sobie myśle że ich to ominie ???
Renault przecież dużo wcześniej samo prosiło o sprawdzenie ich dyfuzora , i nikt nic niemówił ????
22. Niespokojny
16. dziarmol@biss - dokładnie, FIA, FOM - same układy, ciekawe jaki kierowca, jaki zespół jest wytypowany przez nich na zwycięzcę w tym roku, a konkurencji trzeba zamieszać trochę i jak trafnie zauważyłeś , to wszystko za nasze pieniądze! ;-)))
23. AndrzejOpolski
16. dziarmol@biss: nie przeczuwasz kolejnej afery? Przecież sam zauważyłeś nazwisko "Jean Todt", które chyba wszystkim kojarzy się z pewnym zespołem. A ten zespół zapowiedział po sezonie 2009, że zrobi wszystko by powrócić na pierwsze miejsce wśród konstruktorów. I co się dzieje? Skrzydło McLarena nie wszystkim odpowiada, dyfuzor tegoż zespołu i Renault też prosi się o zmianę. Mercedes następny w kolejce "po prośbie". Zaczyna być ciekawie.
24. riqoor
Powiem krótko, aczkolwiek wulgarnie. Odpierdolić się od tych cholernych dyfuzorów. Jak coś FIA nie pasowało to trza było przed sezonem się pluć.
25. guzior
20.
W kwalifikacjach bolidy sa lekkie, dopiero pozniej tankują do pełna.
26. adam f1
Witam panowie system mi sie sypnol nie mam strony na ktorej moge sledzic czasy okrazen na biezaco prosze o linka dzieki z gory
27. guzior
26.
Czemu sledzisz czasy okrazen ? Nie wolisz oglądac relacji tv ?
28. Niespokojny
Dyfuzory- temat tak przewalcowany, że już nie chce się pisać. Wszystko było OK w temacie do ubr. - i potrzebne to było?!, i teraz wymyka się spod kontroli, czy to dziwne?!!!
Dziura czy otwór? -oto jest pytanie.
29. dziarmol@biss
23. AndrzejOpolski- Na razie wygląda to na amatorszczyznę w wykonaniu stewardów z FIA a samo nazwisko głównego machera owej kontrowersyjnej organizacji bardziej kojarzę z pewnym kierowcą niż z zespołem ;-))
@riqoor wprawdzie wulgarnie ale dosadnie i celnie ;-))
30. dziarmol@biss
@Niespokojny -Chyba że FIA wespół z FOM celowo robią szum wokół F1 aby zwiększyć zainteresowanie a co za tym idzie pomnożyć zyski ;-))
31. kierowca
Panowie, to normalna procedura. FIA prosi, jesli nie spełni sie prosby zostanie wszczete postepowanie. I wtedy ewentualnie zostanie (po zakonczeniu postepowania) powzieta decyzja o dyskwalifikacji bądź nie (jesli te zmiany okarza sie zgodne z reg).
Spokojnie. Tak samo było w ub sezonie.
32. kamil b
Usunięty
33. Siffredi
Chciałoby się powiedzieć Briatore wróć. Ten gość nie dałby skrzywdzić Renault jakimiś urojeniami FIA.
34. Niespokojny
30. dziarmol@biss- to jest więcej, jak pewne.
35. olczykandre
co sądzicie o tych maksymalnych predkosciach ?
1. Button 313,7 km/h
2. Hamilton 310,8
3. Sutil 310,3
4. Liuzzi 308,8
5. Kubica 308,8
6. Pietrow 308,5
7. Hulkenberg 307,9
8. Chandhok 307,4
9, Massa 307,3
11. Alonso 306,2
15. Vettel 304,2
36. mith
Nie wiem, o co chodzi z dyfuzorem Renault, ale w przypadku McLarena chyba faktycznie jest nielegalny. McLaren wymyślił sobie taki trick, żeby wykorzystać strukturę wokół dojścia do zewnętrznego startera silnika. To taka dziurka z tyłu na strukturze zderzeniowej pod czerwonym światełkiem. Makówiki wykorzystały to miejsce do zbudowania dodatkowego poziomu dyfuzora, ale regulamin mówi, że to dojście musi być nie większe, niż potrzeba, dlatego muszą przywrócić mu klasyczny kształt.
Ps. McLaren się zgodził ;)
37. kamil b
Do administratora- nic niewłaściwego nie napisałem-stwierdziłem to samo co inni użytkownicy.Prawda zazwyczaj boli.
38. Siffredi
@ 37 kamil b czytałem co napisałeś i masz rację. Co to za cenzura, o co tu chodzi?
39. slawex1983
@37. kamil b co napisałeś?
40. kamil b
Aha dla zainteresowanych- wyraziłem podobną opinię do 23-AndrzejOpolski czy 29dziarmol@biss- ale wzorem minionej epoki,ocenzurowano mnie.pozdrowienia dla administratora!
41. biter1
a ja proponuję zasadę odnośnie aerodynamiki rodem z NASCAR. Tam tylko sprawdzają czy obryz samochodu nie wykracza poza wyznaczoną przetrzeń,, zwyczajnie przykładają kawał tektury i po krzyku. No i oczywiście jakies przepisy odnośnie mechaniki czyli moc silnika takie tam ale te wszystkie dyfuzory skrzydła itp to zrobić że nie mogą przekraczać jakiś rozmiarów i po kłopocie,
42. Jasiu xD
35. a skąd się wzięła prędkość Chandocka?
43. Siffredi
... pomyślałem jeszcze o MSC, że ciężko teraz mu się odnaleźć po drugiej stronie lustra gdzie wiaterek z FIA nie wieje mu już tak w żagle. Jest wyraźny nacisk z FIA na faworyzowanie Ferrari. Czyżby tak wysoką cenę miał zapłacić za zdradę zespołu? To jakby powiedzieć: słuchaj gościu sam wybrałeś, radź sobie teraz. Mamy swojego człowieka tam gdzie trzeba i forza ferrari.
44. Jasiu xD
43. Siffredi - to jest możliwe ale nie koniecznie... W zasadzie to faktycznie sam wybrał. Jakby mógł siedziałby teraz w Ferrari... Ale myślę że woli Rossa niż zespól....
45. Dr Prozac
33. Siffredi A sprawa tuned mass damper z 2005/2006r?
35. olczykandre: niewiele, bo nie wiadomo jaki mają ustawiony docisk.
41. biter1: moze sie mylę, ale auta NASCAR nie mają żadnej zaawansowanej aerodynamiki ;)
46. riqoor
35.
Button jaki kozak xD Kierowcy McLarena popracowali kolanami na prostych więc nie jest to jednak nic szczególnie niezwykłego. Tak jak było mówione, 6 km/h więcej. Renault nieźle, ale po czasach w II sektorze widać, że to sprawka słabego docisku. Jedynie Chandhok mnie w tamtym gronie zastanawia. Można by nawet rzec, że HRT ma nawet szybki bolid i o ile zamienią ten cholerny metal na lżejszy materiał i będą solidnie pracować do do Barcelony może się dużo zmienić w układzie sił w ogonie stawki.
47. re-reikorp
Teraz widzicie, że Ferrari knuje, ale jakimś sposobem nikt nie powiedział Włochom rok temu, żeby sobie zrobili dyfuzor śmierci. Ten sport nie składa się tylko z czystych zagrań, heloooł? Ale nie ma mowy, żeby Todt knuł w FIA na rzecz Scuderii. McL i Renault po prostu przedobrzyli używając jako pokładu dyfuzora miejsce na rozrusznik. Zresztą i tak póki co to plotka;) A co do tułu McL to przecież został uznany za legalny, więc gdzie tu spisek? Zresztą wystosowano tylko zapytanie o legalność, Ferrari dementowało wręcz pogłoski, jakoby mieli protestować przeciw rozwiązaniu Maców. Gdzie tu spisek? Bo ktoś powiedział, że ktoś może powiedzieć, że wprowadzona wczoraj część Kubicy może być zabroniona od przyszłego wyścigu? Wydaje mi się, że o to chodzi.
48. Siffredi
tu o tym piszą
http: //en.espnf1. com/bahrain/motorsport/story/11176. html (3 spacje)
49. darecky3
ja mysle ze FIA popelnia tu jakis blad. McLaren, Renault czy Mercedes maja dyfuzory wporzadku, ja bym sie przyjrzal jaki maja dyfuzor w HRT, pewnie tam jest 3 poziomowy bo pieron trzyma niesamowicie ze az silnik nie daje rady uciagnac....:))))
50. misiauek
@49. ;-)
Pytanie czy u Szerszeni chodzi o to samo co u Mac'a no i ciągle zastanawia mnie to, ze Renault Confidential podawało, że Renia pytała już jakiś czas temu FIa czy ich pomysł na dyfuzor jest zgodny z regulaminem....może jednak R30 okaże się super konkurencyjne i inni juz to wiedza i próbują coś zrobić....??
51. mir11
to jest zwyczajna odpowiedż na słaby wynik schumiego . S pokojnie mcl. i reno dadzą sobie radę . wiem z pewnego żródła że będzie jeszcze lepiej. Zobaczycie to w trakcie wyścigu. mirostro
52. matey89
żabojady piszą zę robert będzie mógł zmienić opone
53. Budyn_F1
predkosci zenujace.
54. kopałłajnem
"Ponadto, Renault F1 byłby poproszony FIA, aby zmienić uszkodzoną oponę w bolidzie Roberta Kubicy podczas Q3. Un changement autorisé par la règlementation, mais qui doit être validé par Charlie Whiting. Zmiany zatwierdzone przez przepisy, ale muszą być zatwierdzone przez Charlie Whiting. " to z confidentiala przetłumaczonego przez Google
55. greeno78
jeszcze się sezon na dobre nie zaczął i znowu kłutnia o dyfuzory.
56. darek4244
a wiecie co z oponą kubicy
57. kopałłajnem
darek 56.
Z tego co wujek Google przetłumaczył to FIA poprosiła renaulta żeby wymieniło oponę w bolidzie Kubicy...
58. matey89
właśnie odwrotnie xD
59. maniak300
Mam wrazenie, ze ktos bardzo chce znow rozpetac wojne dyfuzorow. Media to najgorsze hieny cmentarne jakie w historii ludzkosci powstaly. Zrobia z igly widly...
60. adams100
Ja to się zastanawiam, czy Ci sędziowie, czy tam stewardzi czy kto tam jest za to odpowiedzialny nie mogą sprawdzić konstrukcji bolidów przed sezonem? Dopiero w trakcie sezonu oni im karzą zmieniać to i tamto, bo dopiero teraz dopatrzyli się nieprawidłowości. No głupota. Takie rzeczy w F1? To powinno być już dawno załatwione.
61. seba030189
rączka rączke myje tak bym to nazwał jeden z zespołów musiał posmarowac pewnie mercedes ;/
62. kuba1808
Nie rozumiem w ogóle tej sytuacji. Z jakiej racji mają zmienić dyfuzory? Bo sprytnie stworzyli kolejny kanał/poziom? McLaren sprytnie stworzył ruchome aero i jakoś FIA uznała projekt za całkowicie legalny.
Poza tym, skoro Renault ma podobną konstrukcję do Mclarena, a podobno było sprawdzane przez FIA, to skąd ta 'prośba' o zmianę?
Na konkurencyjnym portalu przeczytałem w newsie takie uzasadnienie: "Chcąc uniknąć powtórki ubiegłorocznego zamieszania, władze sportu poprosiły obydwa zespoły o porzucenie koncepcji." A niby tylne skrzydło Mclarena to co to jest? Drobnostka, zero zamieszania?
Według mnie te dyfuzory, a przynajmniej Reni, zostaną. Mclaren być może nie chce jeszcze bardziej podpadać w kwestii wątpliwej legalności (podziękowania za skrzydło?).
Swoją drogą,ciekawe w jakim stopniu ten trzeci kanał pomaga? Na miarę podwójnego dyfuzora, czy jednak trochę mniej? (Renault było bardzo zadowolone z docisku tylnej osi, w przeciwieństwie do niektórych zespołów).
63. Big master
No to to już jest lekkie przegięcie, w zeszłym roku FIA uznała dyfuzory za legalne, narażając 7 zespołów na poniesie gigantycznych kosztów z przeprojektowaniem bolidu pod dyfuzory, a teraz proszą o przeprojektowanie dyfuzorów, które różnią się troszeczkę od innych. FIA widząc jakie zamieszanie w związku z dyfuzorami powstało w zeszłym roku, mogło bardziej precyzyjnie określić regulamin. Równie dobrze w zeszłym roku mogli poprosić Brawna czy Toyote o usunięcie dyfuzorów i w tym roku nie byłoby problemu.
64. Gumis_81
Według mnie to jeśli chodzi o Reno to moim zdaniem ESPN sobie sam dołożył ze jest nielegalny dyfuzor Renówki bo inne portale podają tylko ze McLaren ma niezaakceptowany, zresztą było wcześniej pisane ze Reno poprosili FIA o sprawdzenie dyfuzora wiec skoro go zaakceptowali przed weekendem to zapewne jest legalny a o McLarenie nic nie było mówione ze ma jakiś nowy dyfuzor zastosować.
65. matey89
Usunięty
66. kempa007
40. kamil b widac czyms sobie zasluzyles nastepnym razem poleci ban
67. yaneq
będzie nowa opona dla roberta... co do dyfuzora, to na razie plotki.
68. dziarmol@biss
Zdaje się że sędziowie wyrazili zgodę na wymianę prawego przedniego koła w aucie Kubicy ;-)) Tak przynajmniej pisze konkurencja ;-))
69. yaneq
a ten guzik nawalający to mogło renault naprawić? jak to wygląda skoro auta przykryte? była taka możliwość, jak się ma do tego regulamin?
70. dick777
69. yaneq: Może kierownicy nie trzeba zostawiać.
71. frg1pl
Od przyszłego roku i tak ma nie być wielopoziomowych dyfuzorów. Znowu wszystko będzie budowane od zera - tak się oszczędza wg FIA. A co do opony Roberta - NIE WYMIENIAĆ!!! Skoro wymyślili sobie by najlepszych w kwalifikacjach kierowców karać zakazem wymiany opon to niech teraz patrzą co narobili- może w końcu ktoś nie wytrzyma i da im po ryjach
72. szuga7
69. Od 8 naszego czasu mogą ponownie majstrować przy bolidach.
73. Jasiu xD
71. frg1pl - wątpię żeby ktoś się odważył cokolwiek powiedzieć...
I jeżeli jest uszkodzona ta opona to faktycznie najlepiej j wymienić.
Bo jeżeli nie to lepiej jak są dwie opony tak samo zużyte.
74. elloco
z tego co pamiętam to zespoły same zaakceptowały aby startować na tych samych oponach co w quelach
75. Manisze
Dyfuzor Renault legalny! FIA się nie zwracała ro nich w tej sprawie.
Info ze strony confidential-renault
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz