Specyfikacja techniczna toru w Walencji
Usytuowany w portowej dzielnicy Walencji nowy tor uliczny wydaje się być jednym z najbardziej ekscytujących dodatków w kalendarzu Formuły 1 od lat. Otoczony przez betonowe ściany, składający się z 25 zakrętów tor jest mieszanką szybkich i wolnych sekcji, jednocześnie będąc na tyle szerokim żeby stworzyć dobre okazje do wyprzedzania. Z tego względu dobra prędkość na prostych i stabilność podczas hamowania jest ważnym czynnikiem, jak również dobra przyczepność mechaniczna potrzebna na wolnych i średnio szybkich zakrętach.Aerodynamika
Układ toru sprawia, że zespoły będą używały relatywnie niskiego poziomu docisku, podobnego do tego z Montrealu, gdzie rozegrano Grand Prix Kanady. Możliwe to będzie, gdyż na torze nie ma szybkich łuków, a dobra prędkość jest ważna na długiej prostej położonej z tyłu. Niemniej, dopiero podczas piątkowych sesji treningowych zespoły będą w stanie ostatecznie dopracować ustawienia aerodynamiki, co może zależeć od przyczepności asfaltu.
Hamulce
Tor spodziewany jest być szczególnie wymagający dla hamulców podobnie jak tor w Bahrajnie. Na torze jest sporo mocnych dohamowań z ponad 300 km/h, takich jak przed zakrętami 12 i 17, które są ciasnymi, dwójkowymi łukami. Chłodzenie hamulców także będzie potrzebowało szczególnej uwagi, a zespoły najprawdopodobniej użyją sporych duktów chłodzących.
Ogólne ustawienia
Kierowcy będą potrzebowali czułego i dobrze zbalansowanego bolidu z pewną zmianą kierunku, aby sprostać szybkim skrętom, które są rozmieszczone wszędzie na torze. Ale jak zwykle musi to być połączone z wystarczająco miękkim zawieszeniem, aby dostarczyć dobrej przyczepności mechanicznej potrzebnej na wolnych zakrętach. Na torze znajduje się kilka krawężników, które kierowcy mogą użyć głównie przy wyjściu z zakrętów, ale dopóki kierowcy nie pojawią się na torze ciężko będzie ocenić jaki będą one miały wpływ na ustawienia bolidu. Dobra stabilność podczas hamowania jest również ważna, zwłaszcza pod koniec prostych, gdzie trzeba uniknąć blokowania kół, gdyż na torze jest mały margines błędu.
Opony
Bridgestone dostarczy miękką i super miękką mieszankę dostępną w sezonie 2008, podobnie jak to miało miejsce podczas Grand Prix Węgier. Najbardziej miękkie mieszanki dostarczą dobrej przyczepności, na torze który na początku będzie śliski. Niemniej, tak jak każdy inny tymczasowy tor, można się spodziewać, że nawierzchnia będzie mało przyczepna na początku weekendu i stopniowo poprawiała się, stając się szybsza z każdym okrążeniem, ze względu na zostawianą na niej gumę. Jak na razie zespoły nie mają żadnych danych dotyczących opon, więc rozwój ogumienia i oszacowanie szorstkości asfaltu będzie priorytetem podczas piątkowych sesji treningowych.
Silnik
Kombinacja prostych, wolnych szykan i nawrotów oznaczają, że silnik będzie używany w sposób ‘stop-start’. Spodziewamy się, że około 54 % okrążenia będzie spędzane na pełnej przepustnicy, co jest poniżej średniej w sezonie, więc nie będzie to ciężki test dla jednostki napędowej. Kluczem do dobrego czasu okrążenia nie jest z tego względu moc maksymalna, ale dobry moment, który pomoże bolidom rozpędzić się z wolnych zakrętów wychodzących na proste. Dobre zbalansowanie bolidu będzie więc najważniejsze, aby uniknąć podsterowności na wyjściu z wolnych zakrętów i pozwolić przyspieszać tak szybko jak to możliwe.
Specyfikacja toru | |
---|---|
Długość toru | 5473,5 metra |
Szacowany czas okrążenia | 1 min. 37 sek. |
Szacowana prędkość maksymalna | 323,3 km/h |
Szacowana prędkość minimalna | 95,2 km/h |
Szacowana prędkość średnia | 201,3 Km/h |
Długość pitlane | 657 metrów |
Minimalna szerokość na głównej prostej | 15 metrów |
Minimalna szerokość na reszcie toru | 12 metrów |
Liczba zakrętów | 25 |
Lewych zakrętów | 11 |
Prawych zakrętów | 14 |
komentarze
1. Angulo
Nic nie wiem o tym torze, więc wszystkie obstawienia są po nic, teoretycznie to McLaren ma tu przewagę, bo lubią tory uliczne, ale sam nie wiem co będzie.
2. karolVTEC
Super tor :) już sie go troche nauczyłem nauczyłem i bardzo sie dobrze po nim jeździ :] jest dużo wiekszych dohamowań gdzie można wyprzedzać i dużo szybkich, krótkich zakretów i sekwencji prawy-lewy np. przed mostem gdzie sie jedzie dość technicznie (przed mostem jest też końcówka 1 sektora) a taką jazde lubi Robert :]
3. TOTTI
Prawie jak Monako, miejsca bardzo malo, a takie tory mi sie nie podobaja za bardzo. GP Europy w Valencii to nie bedzie to samo co Nurburgring.
4. walerus
ciekawe ile bryk wykluczy ten tor....?
5. karolVTEC
P.S. gdy dodawałem swój komentarz filmiku jeszcze nie było :P
6. kempa007
byl od poczatku ;-)
7. kosik
Valencia i Monaco są najlepsze... tam okazuje się które bolidy są najlepsze.
8. jarwar
Pojechany tor, szykuje sie niepoważne GP! Bravo VALENCIA!
9. F1KLIN
Już sobie wyobrażam Nelsona na tym torze.Będzie się działo
10. tomekmagic
a ja tam bede... jesli ktos z polski tez to dajcie znac
11. granat88
KOsik chyba mówisz o kierowcach
12. totalfun
Dla mnie ten tor to druga Kanada. Będzie się działo... A wygra bezapelacyjnie Lewis ;D
13. yarzyna
no tor jest całkiem ciekawy ale wymagający i od kierowcy i od bolidy ale zdecydowanie od kierowcy tak mi się wydaje...
no i tylko się zastanawiam czy podczas GP Nakajima, Coulthard, Piquet Jr. cosik nabroją na torze...
bo tor chociarz nowy wydaje się być torem, który nie wybacza jakichkolwiek błędów...
pozdrawiam...
;)
14. jaros69
po takiej przerwie wszyscy mają "apetyt" na GP Taki tor może spowodowac wiele niepodzianek... Po goryczy GP Węgier liczę na lepszą forme Kubicy i Ferrari ( może Kimi bedzie wypoczęty )
15. axel
Może mi ktos podac jakaś stronke gdzie można obejrzec treningi i wyscig F1.
16. piotrulek84
Boję się o rozwój bolidu BMW :( Oby Robert miał możliwość walczyć-tor pasuje pod niego; zobaczymy co pokaże. Maki cholernie mocne się wydają i bardziej im tor pasuje niż Ferrari. Lewis może być tu mocny....A JA I TAK MARZĘ O TYM, ŻEBY POPEŁNIŁ BŁĄD, KTÓRY BĘDZIE GO DUŻO KOSZTOWAŁ :)
17. mirror
Axel tu masz adres strony (http://www.meczyki.pl/home.php) gdzie są transmisje F1 i nie tylko. Zawsze kilka możliwości. Od strony WWW po playery. Zapoznaj się i oglądaj. Pozdro.
18. Supek
No muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem tego toru...zużycie opon będzie miało kolosalne znaczenie....25 zakrętów mówi samo za siebie...są takie sekcje gdzie sie przechodzi zakręt w zakręt więc mała pomyłka i optymalny tor przejazdu bierze w łeb....dla mnie bomba...to może być bardzo ciekawe GP...
19. gigi
Tor wygląda bardzo ładnie dlatego można się spodziewać ciekawego weekendu bo w piątek już może się coś dziać ze względu na to, że kierowcy będą się uczyli nowego toru. Nawet najlepszy symulator nie odda w pełni specyfiki obiektu. Faworytem może być Ferrari ponieważ w Monaco pokazali, że nie boją się ulicznych torów zdobywając pierwszy rząd w kwalifikacjach.
20. casper666
bedzie ciekawie :) ale chyba Kubicy bedzie odpowiadał ten tor:)
21. Dagmara_W
jeszcze dwa dni i sie zobaczy ale zapowiada sie bardzo ciekawie
22. Corvin
Supek..dokladnie..wspieram i popieram spostrzezenie !!!..90 stopni po krotkich prostych i jedna dluga prosta a la Spa :)) oj bedzie sie dzialo :))..i nie ma mocnych i cwanych..moze ten tor pokaze kto naprawde umie jezdzic :)
23. Corvin
P.S. a czy ktos zajrzal moze w forecast ? :))..co najmniej w kwalifikacjach moze byc ciekawie......
24. sivshy
casper666, Kubicy tor nie musi odpowiadać, bo radzi sobie świetnie wszędzie, jeśli bolid sprawuje się dobrze. Pytanie, czy nowy pakiet aero, który ktoś wypatrzył pozwoli mu osiagnąć zadowalający wynik. Btw, formula1.pl wraca do dawnego poziomu. Pojawiają się ciekawe felietony, i trochę danych technicznych. Tak trzymać :)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz