2024-04-19 GP Chin - Sprint kwalifikacyjny 09:30
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | L.Norris | McLaren | 1:57.940 | |
2 | L.Hamilton | Mercedes | 1:59.201 | |
3 | F.Alonso | Aston Martin | 1:59.915 | |
4 | M.Verstappen | Red Bull | 2:00.028 | |
5 | C.Sainz | Ferrari | 2:00.214 | |
6 | S.Perez | Red Bull | 2:00.375 | |
7 | C.Leclerc | Ferrari | 2:00.566 | |
8 | O.Piastri | McLaren | 2:00.990 | |
9 | V.Bottas | Stake Sauber | 2:01.044 | |
10 | Z.Guanyu | Stake Sauber | 2:03.537 | |
11 | G.Russell | Mercedes | 1:36.345 | |
12 | K.Magnussen | Haas | 1:36.473 | |
13 | N.Hulkenberg | Haas | 1:36.478 | |
14 | D.Ricciardo | Visa RB | 1:36.553 | |
15 | L.Stroll | Aston Martin | 1:36.677 | |
16 | P.Gasly | Alpine | 1:37.632 | |
17 | E.Ocon | Alpine | 1:37.720 | |
18 | A.Albon | Williams | 1:37.812 | |
19 | Y.Tsunoda | Visa RB | 1:37.892 | |
20 | L.Sargeant | Williams | 1:37.923 |
Norris wygrał emocjonującą sprinterską czasówkę!
Deszczowa aura zapewniła kapitalne emocje kibicom podczas kwalifikacji do chińskiego sprintu. W zdradliwych warunkach najlepiej poradził sobie Lando Norris, który po niemałym zamieszaniu pokonał Lewisa Hamiltona i Fernando Alonso. Dopiero 4. lokata przypadła Maxowi Verstappenowi.Powracający do kalendarza Shanghai International Circuit okazał się pierwszym torem goszczącym w tym roku weekend sprinterski i to w dodatku w jego nowym formacie. Sobota nie będzie już osobnym dniem zmagań, ponieważ sprinterskie kwalifikacje zostały przesunięte na piątek, a klasyczna czasówka utrzymała swoje standardowe miejsce przed wyścigiem.
Oznaczało to, że po jedynej sesji treningowej kierowcy przystąpili do kręcenia szybkich okrążeń na dystansie 12, 10 i 8 minut. Co więcej, radary pogodowe sugerowały duże szanse na opady deszczu i w końcówce faktycznie miały olbrzymi wpływ na rywalizację. Wszelkie mieszanki nie miały jednak łatwego życia, gdyż temperatura powietrza wynosiła 20 stopni Celsjusza, a zdradliwego asfaltu tylko 29.
SQ1: potężna strata Tsunody do Ricciardo, ponowny pożar trawy
W pierwszym segmencie zmagań stawka musiała zameldować się na pośredniej mieszance. Rywalizację oficjalnie rozpoczął idol miejscowej publiczności, Zhou Guanyu. Pierwsze przejazdy uwypukliły duże różnice między zespołowymi partnerami. Wystąpiły one wśród zawodników Ferrari czy Mercedesa. W międzyczasie pojawiły się pierwsze komunikaty o coraz mocniejszych opadach deszczu.
Nie przeszkodziło to jednak duetowi Red Bulla wysforować się na czoło stawki z dużą przewagą. W bezpośrednim pojedynku lepszy okazał się niespodziewanie Sergio Perez. Czas Maxa Verstappena zdołał przebić też Lando Norris.
Z rywalizacją na tym etapie pożegnali się kierowcy Alpine, Williamsa i zaskakująco Yuki Tsunoda, który stracił aż 0,571 sekundy do Daniela Ricciardo. W przypadku francuskiego pojedynku należy odnotować, że Pierre Gasly pokonał Estebana Ocona, co jest pierwszą taką sytuacją w kwalifikacjach w tym roku. Z dużych kłopotów wykaraskał się George Russell, który w ostatniej chwili załapał się do Q2.
Gdy stawka zjeżdżała już do swoich garaży, na torze pojawiła się czerwona flaga spowodowana... ponownym pożarem. Tym razem wystąpił on w zakręcie nr 5, podczas gdy w treningu objawił się w 7. Z tego powodu dyrekcja wyścigowa opóźniła moment startu SQ2, a FIA jako potencjalną przyczynę tych problemów wskazała wydobywające się spod samochodów iskry.
#ChineseGP🇨🇳: There's a fire!#F1 #Formula1 pic.twitter.com/eyseSbpwpR
— 🪐🏎️ (@plutoformula1) April 19, 2024
SQ2: mocniejsze opady deszczu, podwójny awans Saubera, odpadnięcie Russella
O godzinie 9.54 zapaliło się zielone światło. Nie to jednak wzbudziło ekscytację wśród kibiców, ponieważ na trasę poleciały spore krople wody, a zespoły zaczęły szykować przejściowe opony. Nic zatem dziwnego, że pod koniec alei serwisowej doszło do sporych przepychanek, jeśli chodzi o pozycje na torze. Każdy kierowca chciał bowiem jak najszybciej wykonać okrążenie na gładkim ogumieniu.
Całej piętnastce udała się ta sztuka i najlepiej wykorzystali to zawodnicy Stake'a Saubera, który w komplecie awansowali do trzeciego segmentu. Szybka próba nie wyszła z kolei George'owi Russellowi, który zajął 11. miejsce. W końcówce sesji FIA poinformowała o mokrej nawierzchni i Brytyjczyk nie był w stanie poprawić swojego czasu.
Zhou makes it into SQ3...
— Formula 1 (@F1) April 19, 2024
And the home crowd goes wild 🙌#F1Sprint #ChineseGP pic.twitter.com/hsTzYTocq2
Oprócz niego do SQ3 nie awansowali zawodnicy Haasa, Ricciardo i Lance Stroll, który kilka godzin temu wygrał jedyną sesję treningową przed GP Chin. Po wywieszeniu flagi w szachownicę realizatorzy pokazali powtórki różnych przygód kierowców w tych zdradliwych warunkach, a najwięcej miał ich Lewis Hamilton.
SQ3: Norris potwierdził świetne wyczucie w zdradliwych warunkach
W sprinterskim finale opady deszczu okazały się na tyle duże, że dyrekcja wyścigowa wyłączyła system DRS, a pozostała na polu bitwy dziesiątka wyjechała na przejściowych oponach. Zanim jednak rozpoczęto szybkie kółka, błyskawicznie kierowcy zaczęli mieć poważne problemy z prowadzeniem bolidów.
Norris zwiedził pobocze, a Charles Leclerc zaliczył nawet kontakt z bandą, zgłaszając uszkodzone przednie skrzydło. Pomiarowe okrążenia zwiększyły jeszcze skalę trudności z przyczepnością. Poza tor wyjechał m.in. Verstappen i z tego powodu skreślono mu konkurencyjny czas. Po premierowych przejazdach listę wyników z czasem 2:00.455 otwierał Perez.
Inters bolted on across the board but no one can find any grip, including Leclerc and Verstappen! 😵#F1Sprint #ChineseGP pic.twitter.com/Zameisw0lS
— Formula 1 (@F1) April 19, 2024
Wynik ten zdołali jednak przebić wielokrotni mistrzowie świata, ale w tym gronie nie było Verstappena, który nie zmieścił się w torze w ostatnim zakręcie. Dopiero na ostatniej próbie Holender zdołał ustanowić reprezentatywny rezultat, ale nie zdołał wyprzedzić Lewisa Hamiltona i Fernando Alonso.
Jednakże ani reprezentant Mercedesa, ani Astona Martina nie wygrał sprinterskiej czasówki. Okazał się nim Norris i to po sporym zamieszaniu. Najpierw bowiem sędziowie poinformowali o skreśleniu jego czasu 1:57.940, natomiast później go przywrócono. Zamieszanie to było spowodowane wątpliwościami co do zysku Lando po szerokim wyjeździe przed wyjściem na prostą startową.
Koniec końców, z ponad sekundową przewagą przedstawiciel McLarena pokonał swojego rodaka. Kolejne lokaty przypadły Alonso, Verstappenowi, Sainzowi, Perezowi i Piastriemu. Dziesiątkę zamknęli Valtteri Bottas oraz Zhou Guanyu, który dał sporo radości chińskim kibicom swoim awansem do SQ3.
Zdjęcia:
komentarze
1. Proctor
A: Komenda Policji w Szanghaju
B: Halo, Policja
A: Tak, Policja w Szanghaju
B: Proszem pana mówi Zhou Guanyu, Stake F1 Team, Sauber #24 . tutaj jak sie wjeżdza, zaraz
koło Williamsa objazd TUTAJ. ZGŁASZAM. Wybuch, styrte ktoś nam podpalił styrte.
A: Co podpalił?
B: Nie wiem kto
A: Ale co podpalił?
B: No nie wiem kto, ktoś podpalił
A: Nie kto tylko co!
B: Słucham?
A: Co podpalono?
B: Mówi Zhou Guanyu
A: Tak, ale co się stało?
B: Styrta jest podpalona, i styrta już prawie się dopala.
A: Ta trawa tak?
B: Stake F1 Team, Sauber #24, za Williamsem wkoło.
A: A marshalle jedą?
B: Słucham?
A: Marshalle!
B: No ktoś podpolił ja nie wiem kto.
A: A FIA?!
B: Słucham?
A: Czy FIA powiadomiona jest, czy jedzie?
B: Ja nie wiem kto podpalił..... ale ktoś podpalił.
A: Trawę tak?
B: Jest FIA........ jest FIA. Przyjechali marshalle.
A: Dobrze.
B: Ale....
A: Jak jest to dobrze, jak jest FIA to dobrze no
B: Nie Gasly.
A: Gasly?!
B: Styrta sie dopala. No ja nie wiem Takie F1 Team, Sauber #24.
A: No dobrze, jest FIA tam na miejscu?
B: Słucham?
A: Czy jest tam FIA na miejscu?!
B: Na miejscu ja jestem.
A: A FIA?!
B: No Bottasa nie ma w domu.
2. bendyz
Szkoda, że Hassy tak zawaliły ze zjazdem pod koniec 2 części czasówki. Była dobra okazja na świetny wynik, a Hulk na mokrym sprawiał już wcześniej niespodzianki.
3. TomPo
Popadalo, zaczely sie liczyc glownie umiejetnosci, a nie konstrukcja bolidu i co?
I na czele NOR, pozniej HAM, a za nim ALO.
A gdzie Maxiu?
A no Maxiu ledwo ledwo przed PER i Ferrari.
Wyscig przydalby sie tez w deszczu...
4. Dzogurt92
Starzy mistrzowie pokazali nowemu, rzekomo nieskazitelnemu i doskonałemu w wyścigowym rzemiośle, że tak cudowny to on nie jest. I owszem, nieskrywaną radość sprawiało mi oglądanie jego jazdę driftem lub wypadnięcie w ostatnim zakręcie. Tylko tyle niestety pozostało, patrząc na potężną przewagę pod kątem maszyny, która w normalnych warunkach nie pozwala na niespodzianki.
5. kiwiknick
@TomPo tzn że Lewis i Alonso mogą Norisowi buty czyścić :)
6. jogi2
Przecież takie warunki dalej nic nie mówią .
Dopiero wtedy mogą się rozjeżdżać ustawienia bolidu .od docisku po rozgrzewanie opon . Za dużo to nam nie powie o umiejętnościach kierowców
7. Manik999
@TomPo - bo Max wielokrotnie nie robił różnicy w deszczowych warunkach. ;) Bolidy zwyczajnie nie były przygotowane po pierwszym treningu. RB20 kompletnie nie miał przyczepności. Przypominało to GP Turcji 2020. Wtedy tor też był od lat nieużywany i asfalt średnio nadawał się do jazdy. ;) To była zwykła loteria. I akurat McLaren i Mercedes lepiej odnalazły się na zielonym torze bez przygotowania. Co do wyścigu, fajnie byłoby zobaczyć rywalizację w deszczu.
8. Vendeur
To jakaś kpina, że Norrisowi uznano ten czas, a nie skreślono. 1,5 sekundy szybszy od reszty, która trzyma się w podobnych czasach...
9. poppolino
@3 Czyli co? Hamilton i Alonso nie mają żadnego podjazdu do Norrisa? Tak powinno wynikać z tego komentarza. Tak samo Saubery - skoro weszli do SQ3, to nagle powinniśmy ich traktować jako czołowych kierowców? XD
10. Supersonic
@3 Masz jakąś obsesję na punkcie Maxa, bo za każdym razem mu umniejszasz gdy tylko nadarza się okazja?
11. Danielson92
@10 Komentarz nr 3 to oczywiście spora przesada i krzywdząca Maxa opinia. Jednak to też pokazuje fanom Holendra, że to żaden cyborg i jeśli samochód nie chce jechać to i On nic nie zrobi.
12. Litwak
Ogólnie fajny układ, dlaczego nie mogło by to zmienić co wyścig ale, to byłaby formuła 1
13. nsxturbo
@10 gość ogólnie ma niechęć do RBR. Kiedyś regularnie obrywało się Vettelowi za cokolwiek. Taki typ, szklanka do połowy zawsze pusta
14. Proctor
@3 Nie widzisz TemPaku że twoje TemPe komentarze już na nikim nie robią wrażenia i każdy się z ciebie nabija?
15. fistaszeq
@12 czyli co wyścig powinien być bolid o faktyczne 1,5 sekundy szybszy (nie mówię o waszych mitycznych 2s redbulla) żeby było ciekawie?
16. Litwak
@15 nie chodzi mi o czasy tylko układ sił, że mógłby się zmieniać co wyścig
17. Dreszcz
@16 w sumie nawet fajnie by było oglądać walkę Williamsa z Sauberem i Alpine
18. Tom66
Proctor ....Nie widzisz TemPaku że to z ciebie się ludzie nabijaną. Twoje komentarze już na nikim nie robią wrażenia i każdy się z ciebie nabija? Popierasz Holendra tego oszusta, a sam nim jesteś.
Proctor obudz się..............
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz