komentarze
  • 27. Mati_f1
    • 2007-06-27 22:59:38
    • *.adsl.inetia.pl

    Tanis z tego co wiem to silniki turbo w F1 potrafiły wyciągać nawet 1400KM w kwalifikacjach, a na wyścig skręcano je do 1000KM żeby się nie porozpadały. A co do kosztów to może i słusznie, ale czy panowie z FIA zastanowili się ile będzie kosztowało opracowanie tych wszystkich systemów przechwytujących energię do jej ponownego wykorzystania. Te systemy staną się kolejnym polem walki między zespołami i nie wiadomo czy ich rozwój nie pociągnie ze sobą znacznie większych kosztów niż dotychczas rozwijane elementy bolidów (np. aerodynamika). Nie mówię, że wszystkie przedstawione tu pomysły FIA oraz ich obecna polityka są złe, ale w niektórych propozycjach widać brak pomysłu na F1 przyszłości. Z jednej strony dążenie do opracowywania technologii dla samochodów cywilnych i ekologia, a z drugiej chęć osiągania jak największych zysków z marketingu. Żeby to pogodzić FIA przede wszystkim musi dbać o prestiż i popularność F1 i w tym kierunku zmieniać przepisy, bo to dzięki zainteresowaniu ludzi Formuła przyciąga pieniądze. Gdy ich zabraknie to wszelkie prace nad ekologią i technologiami w F1 nie będą miały sensu. Osobiście nie wszczynałbym lamentu o końcu formuły i mam nadzieję, że te pomysły po przeanalizowaniu ich i pewnych zmianach pozwolą jej być jeszcze atrakcyjniejszą.

  • 28. matcial
    • 2007-06-27 23:12:33
    • Blokada
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    ja pierdole! ludzie F1 stanie posmiewiskiem po tych zmianach! brak slow

  • 29. mrzaza
    • 2007-06-27 23:25:45
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ta hamulce beda nakrecac sprezyny które bedą napędzały samochód na prostych, a wogóle to bolid będzie nakręcany wielkim kluczykiem jak w king size .... już wyobra żam sobie jak w boksie gościu zamiast z pompą do paliwa taska wielki kluczyk lol :-)
    turbo tak
    ruchoma areodynamika tak
    nitro na czas wyprzedzania w ograniczonych ilościach tak
    ekologia nie

  • 30. milosz
    • 2007-06-27 23:30:11
    • *.smtvsat.pl

    ale jaja bedą!

  • 31. Leeloo
    • 2007-06-27 23:34:10
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    z tego co wiem kiedyś mclaren chciał odzyskiwać energię z hamowania ale nie wiem czy im się to udało, może ktoś z Was ma pomysl jak miałoby to działać ?

  • 32. Tanis
    • 2007-06-27 23:40:07
    • *.153.241.203

    Nie dramatyzujcie, by jechac z prędkością ponad 300km/h nie trzeba 3l jednostki napędowej. Rodzaj wykozystywanego paliwa jest bez znaczenia jeśli tylko umożliia uzyskanie 300-350KM (bez turbo) z 1l. pojemności silnika. A standaryzacja niektórych elementów - no cóz teraz też istnieje. Brak TC na pewno poprawi widowiskowość już od przyszłego roku. Może wprowadzą ponownie "slicki" A systemy odzyskiwania energii wprowadzą nową jakość, której do tej pory w F1 nie było. Ja początkowo też klołem na te wszystkie ograniczenia, ale jak się spokojnie nad tym zastanowić (od strony technicznej) to nie powinno pogorszyć widowiska, a wręcz odwrotnie, powinno je poprawic. Bo tak naprawdę co mnie obchodzi czym napędzany jest silnik, niech będzie to nawet jogurt byleby rozpędzał bolid do 300km/h w ciągu 10s i tyle :-)

  • 33. PrisOnN
    • 2007-06-27 23:43:30
    • *.ols.vectranet.pl

    OMG !! Jaki to ma sens ?? Moze i spadną koszty oraz zmniejszy sie emisja spalin ale nie wyobrażam sobie bolidu wyposażonego w silnik 1,3 litra.... Jakoś za bardzo przypomina to żałosne osiągi miastowych superoszczędnych aut typu opel corsa.....
    Zwiększenie możliwości wyprzedzania dla kierowców jak najbardziej TAK, ale nie kosztem wprowadzenia takich idiotyzmów....to żalosne. Już ciekawszy wydaje mi sie pomysł Briatore'go....

  • 34. PrisOnN
    • 2007-06-27 23:55:59
    • *.ols.vectranet.pl

    Jak tak dalej pójdzie to za pare lat bolidy będą jeżdziły na silnikach malucha a w przyszłości to będą żaglówki na kołach.....Żagiel----> ruchomy element aerodynamiczny :P Panowie z FiA za dużo czasu poświęcaja na nakładanie kar a za mało na pożądne przemyślenie sytuacji.... Gdyby to dobrze przemyśleli napewno wprowadziliby godne tego sportu zmiany.... Licze, że w końcu coś uda im sie wymyśleć... A co do standaryzacji.......niech teamy zaczną zaopatrywać sie na szrotach ;D Będzie taniej xD Powodzenia hehe

  • 35. Kazik
    • 2007-06-28 01:42:33
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Idąc za tokiem myślenia Tanisa też uważam,że proponowane "prognostyki" niekoniecznie służą osłabieniu pozycji królowej sportów motorowych jaką bez wątpienia jest F1.Ktoś (FIA) proponujący tego typu zmiany napewno przewiduje efekt końcowy i nie ma na myśli zniszczenie F1.Nie chcę się w tej chwili wgłębiać w wszystkie proponowane tajniki techniczne ale pojemność silnika (niech nawet 1300) nie jest przeszkodą dla konstruktorów w uzyskaniu odpowiedniej mocy i szybkości (Renault z drugiej połowy lat 70-tych zaczął przewyższać rywali w szybkim tempie dysponując silnikiem 1500+turbosprężarka).Jasne,że do czegoś jesteśmy przyzwyczajeni ale powodów do tragizowania chyba nie ma bo przepisy w F1 zmieniały się często ale nigdy tak aby zupełnie zmienić obraz tej najwspanialszej dyscypliny sportu.

  • 36. Jarkeczek
    • 2007-06-28 07:57:25
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    A moze nakazac aby silniki byly produkowane w BB od Autosugestii 126p?

  • 37. Cahir
    • 2007-06-28 08:12:19
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Ogólnie rzecz biorąc PADAKA! Co to za ograniczenie energii? To nie będzie turbo tylko jakieś pseudo turbo. V4 czy V6 turbo tak jak to jest planowane to nie to samo co ryczące V10 :( Zmniejszenie siły dociskowej niewątpliwie zmiejszy przyczepność i przeciążenia na zakrętach co spowoduje mniejsze prędkości w tych miejscach, ale z drugiej strony nie będzie tak dużej straty docisku w bolidzie jadącym za innym bolidem co umożliwi łatwieksze wyprzedzanie. Ta zmiana jest akurat ok. Jak dla mnie też nie ma znaczenia czy bolidy będą jeździć na biopaliwie, na spirytusie czy na oleju roślinnym - niech jeżdżą sobie na czym tam chcą. Najgorsze z tego wszystkiego są ograniczenia co do materiałów, personelu i urządzeń np. tunelu aero. To jest zatrzymywanie rozwoju - absurd.
    Konkluzja z tych przewidywanych zmian jest taka: chcą zwiększyć atrakcyjność i widowiskowość formuły 1 ale niestety robią ją coraz bardziej "zwykłą" a bolidy coraz bardziej standardowe, mniej "wyjątkowe". Chcą zlikwidować to po co ludzie przychodzą na tory, żeby zobaczyć te wyjątkowe samochody. Dlatego zupełnie się nie dziwie, dlaczego w USA większą popularność ma Nascar czy Indy.

  • 38. walerus
    • 2007-06-28 09:03:42
    • *.klingspor.pl

    Podobają mi się te zmiany - szczególnie te o wyprzedzaniu! ;-)

  • 39. fezuj
    • 2007-06-28 09:04:00
    • *.71.98.217.tvknet.pl

    POPIERAM- Zezwolenie na używanie ruchomych elementów aerodynamicznych, wprowadzenie benzyny, która częściowo pochodzi z rolnych, automatyczne eliminowanie braku siły dociskającej samochodu wyprzedzającego. DOPUSZCZAM- czterocylindrowe silniki o pojemności 1,3 – 1,5- litra ( oczywiście- turbo),automatyczne dostosowywanie siły dociskającej w chwili, gdy jedzie się za drugim bolidem, dostosowywane, regulowane skrzydła oraz system chłodzenia. Resztę pominę milczeniem bo od Was na pomysły FIA padło już tyle "razów" że nie będę już kopał leżącego, ale tam naprawdę w niektórych głowach daje o sobie znać
    przerost treści nad formą

  • 40. walerus
    • 2007-06-28 09:31:38
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    a przerost treści nad formą = wymioty...;-)

  • 41. dutch
    • 2007-06-28 09:46:31
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    rozbieram kosiarkę i zaczynam budować bolid F1 ,przy dalszych ograniczeniach w 2020 będę w stanie wystartować

  • 42. [Sebek]F1
    • 2007-06-28 10:09:01
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Czytam tak mniej więcaj Wasze wypowiedzi , i widze , że są zróżnicowane.Można by podzielić te wypowiedzi na dwie części.1 to Ci którzy nie są za zmianami 2Ci którzy uważają zmiany za nie głupi pomysł.Są oczywiście też inne wypowiedzi , ale nie będe dalej się w to wgłębiiał.Ja sam nie jestem za tak radykalnymi zmianami , owszem uważam , że innowacje powinny być wprowadzone żeby widzowie nie oglądali procesji na torach podczas wyścigu.Chciałbym powrotu lat 90-ątych , wtedy rywalizacja mi się podobała , no ale bolidy nie były bezpieczne.Czy te zmiany wyjdą na dobre F1? myślę , że na dłuższą mete większość tak.Nie wiemy w jakim kierunku ta dyscyplina zmierza , możemy tylko nad tym dyskutować.Na koniec dodam , że ci którym te zmiany tak bardzo się nie podobają , to mogą przeżucić się na inne ciekawe serie wyścigowe , a jest ich pare , więc nie ma co płakać , zawsze dla nas znajdzie się jakaś alternatywa.Jednak chyba większość z Was wolałaby pozostać przy F1.Tak czy inaczej ten sport nie zginie (bo jest za bardzo dochodowy) , i wyścigi będą odbywać się każdego roku , a jakimi bolidami będą jeździć kierowcy .... dowiemy się za pare lat : )

  • 43. Disi
    • 2007-06-28 10:16:14
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Wszystko OK...mógłbym się z większością zmian zgodzić...ale silniki V4 o pojemności 1,5? Coś mi tu nie "pasi"...nawet z turbiną.....o ile wiem to przecież w GP2 silniki mają 4 litry a moc 600 koni...Jak widać F1 to przede wszystkim wielka maszynka do robienia kasy i promowania producentów....kierowca pozostaje jakby z tyłu..

  • 44. s_4
    • 2007-06-28 10:18:00
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Wszystko fajnie, tylko troche za duzo tych zmian! Ja bym sie ograniczyl tylko do zuzycia paliwa i wytrzymalosci silnikow (1 silnik na caly sezon) Czyli musialby on wytrzymywac ok 5000 tys km. To chyba nie duzo jak na takie fundusze. Warte uwagi sa rowniez biopaliwa. A moze tak rozwijanie samochodow na inne rodzaje paliw, np "etanol 85" albo wodór, albo nawet woda!!! Są już takie auta - wystarczy tylko poszukać na googlach.

  • 45. paw_ko
    • 2007-06-28 10:19:09
    • *.rtr.bait.pl

    o kurde... przeczytalem kilka pierwszych komentarzy, zauwazylem ze ludzie wypowiadajacy sie nie maja pojecia o czym pisza, pewnie jeszcze dwa lata temu nawet nie widzieli ani jednego wyscigu, a teraz wielcy fachowcy krytykujacy FIA ... zenada panowie. kolejnych nie czytam.

  • 46. s_4
    • 2007-06-28 10:20:00
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    W sprawie innych paliw mozna by bylo zrobic tak ze jedno auto z teamu bylo by napedzane benzyna, a drugie jakims alternatywnym paliwem. W koncu era benzyn skonczy sie za 20 - 30 lat...

  • 47. Messer
    • 2007-06-28 10:56:28
    • *.106.179.236

    Napęd wiatrowy to jest przyszłość F1 hehe :)

  • 48. tomdzio
    • 2007-06-28 11:29:20
    • *.66.70.225

    Moim zdaniem przesadzecie z tym dramatyzowaniem. Najbardziej podoba mi się magazynowanie energii. Jak się doczytałem w wywiadzie z prezydentem FIA na formula1.com obecne tedchnologie pozwalają na zmagazynowanie ok 400 KJ co dawało by dodatkowe 60 KM prze 9s. Ponowne naładowanie takiego "dopalacza" wymagało by przejechania dystansu ok. 1 okrążenia. Biorąc to po uwagę oraz możliwość użycia go przez wyprzedzającego jak i wyprzedzanego atrakcji byłoby co niemiara. Z ograniczaniem przepływu energii wygląda jak ograniczanie mocy ale chodzi chyba o jak najwyższą sprawnośc silika bo będzie pewnie liczona energia zawarta w paliwie. Małych pojemności przy istnieniu turbodołądowanie i nieograniczaniu obrotów też bym się nie bał. Jak ktoś słusznie zauważył ryk silników F1 wynika właśnie z wysokich RPM.
    Moim zdaniem zmiany wyjdą tylko na lepsze bo to co jest w tej chwili to jest delikatnie mówiać mało atrakcyjne.

  • 49. Cahir
    • 2007-06-28 12:16:18
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Tak btw na tej samej konfernencji FIA dokonala tez sporo ograniczen co do rajdów. Zmiejszyli ilość eliminacji Mistrzostw Świata do 12 w ciągu roku a od 2012 roku koniec z WRC. Najwyższe klasy to będzie klasa N i S2000

  • 50. Novy
    • 2007-06-28 12:38:19
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Co do silników o małej pojemności + turbo to taka jest obecnie przyszłośc motoryzacji cywilnej. FIA też chce obniżyc wartosc co2 (ciekawe czy cos ma do tego dyrektywa UE ?)a jedyna możliwościa jest zmiejszenie pojemnosci skokowej silnika. Juz teraz pojawiaja sie nowoczesne silniki o małej pojemnosci(np. Golf 1.4 turbo czy jeszcze przedpremierowe nowe Renault Twingo 1.2 turbo )
    Technika idzie szybko naprzód i mysle ( mam nadzieje ) ze F1 nie straci swojego uroku. Co do kosztów to wydaje mi sie ze w 2011 nie beda to juz takie kosmiczne pieniadze :)

  • 51. walerus
    • 2007-06-28 14:49:44
    • *.klingspor.pl

    zgadza się - postęp trzeba wymuszać - czasami wymusza go zimna wojna, czasami brak paliwa - czasami FIA.... ;-)

  • 52. Sowison
    • 2007-06-28 15:10:51
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    wracamy do epoki kamienia łupanego ;p

    nie no to akurat żart. narazie nie będę sobie wyrabiał opinii na ten temat, poczekam do 2011 i zobaczę jak będzie mi się oglądać f1 ;p z jednej strony jak wszystkie bolidy będa podobne to ujawnią się umiejętności kierowców a nie fabryk ;p z drugiej zaczniemy się cofać w rozwoju...

  • 53. rzetel
    • 2007-06-28 16:02:46
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    niech najlepiej wprowadza ze mozna bedzie sie scigac niedozbrojonymi Hummerami z Polskiej armii(maja niezla plyte podlogowa, odzyskuja energie gdy przejezdzaja przez mine, maly wplyw aerodynamiki hehe no i przeciez amerykanskie aby sie im podlizac fagasom wstretnym o i naped na 4 kola) eh

  • 54. mariok6
    • 2007-06-28 20:38:32
    • *.netia.com.pl

    Najlepiej niech wymontują silniki i wstawią baterie słoneczne emisja CO2 jaki i widowiskowość będą zerowe, gratulacje FIA. Będziemy trzymać kciuki żeby Robert nie jechał w cieniu:) To jest po prostu śmieszne!

  • 55. gml
    • 2007-06-28 23:12:01
    • *.89-161.tel.tkb.net.pl

    dla przeciwników zmian- jestem z Wami :)
    dla zwolenników- lepsze jest wrogiem dobrego i wszyściutko na ten temat :)

  • 56. walerus
    • 2007-06-29 10:10:24
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    gml - chciałbyś maluchem jeździć całe życie - jak wszyscy w koło mają coraz lepsze bryki? czas płynie więc zmiany są nieuniknione......oby były na lepsze... jak na razie przypadek Roberta wskazuje że zmiany są na lepsze!

  • 57. śruba72
    • 2007-06-30 13:34:42
    • *.15.135.127

    W F1 nie powinno być żadnych ograniczeń może tylko co do pojemności silnika a reszta rozkręcona na maxa chyba że wpływało by to na bezpieczeństwo wtedy rozumię o.k FIA doprowadzi do tego że szachy będą szybsze


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo