Wczoraj FIA i FOTA ogłosiły iż podczas spotkania obu organizacji w Genewie doszło do porozumienia w sprawie dramatycznego obniżenia kosztów funkcjonowania Formuły 1.
We wspólnym oświadczeniu można było przeczytać: „Dzisiejsze spotkanie w Genewie zaowocowało znacznym ograniczaniem wydatków w sezonie 2009 i 2010.”„FOTA pracuje usilnie nad dalszymi propozycjami na sezon 2010 i dalsze.”
Podczas gdy szczegóły porozumienia nie zostały jeszcze oficjalnie podane, serwis autosport.com, donosi iż ustalono cztery punkty:
- Żywotność silnika zostanie podniesiona do trzech wyścigów w sezonie 2009,
- Producenci muszą być przygotowani do wyprodukowania 25 jednostek napędowych za 10 milionów Euro, dla zespołów chcących nabyć te jednostki,
- W Brazylii odbędzie się kolejne spotkanie członków FOTA, które ustali limit kilometrów testowych na sezon 2009 i podstawy porozumienia dla standardowego systemu KERS na sezony 2010 oraz 2011. KERS ma pozostać otwartą opcją dla zespołów w przyszłym roku,
- FIA i FOTA spotkają się ponownie po Grand Prix Brazylii, aby przedyskutować sposoby redukcji kosztów dotyczących rozwoju podwozia i spraw związanych z podwoziami klienckim (ang. customer cars) w przyszłości.
22.10.2008 10:17
0
dobrze ze nie przyklepali jeszcze standaryzacji silnikow. powinni standaryzowac (jak juz musza) takie czesci jak wloty powietrza do hamulcow. ktos, chyba z FI, mowil ze na badania nad ta czescia wydaja rocznie miliony euro
22.10.2008 10:20
0
Żadne standaryzacje i kropka.
22.10.2008 10:30
0
Czyli nawet KERS będzie standardowy ;/ @ Bmw-Sauber_fan - standaryzacja silników nie przejdzie, zespoły nie zgodzą się na ten warunek.
22.10.2008 10:36
0
Jak dla mnie to żywotność silników powinna być jeszcze bardziej zwiększona.
22.10.2008 10:41
0
standaryzacja jest drogą do powolnej śmierci F1. Sytuacja jest taka, że trzeba ustalać pewne ograniczenia i wymagania -, tak zresztą chyba było zawsze w F1. One powinny być takie, aby wewnątrz nich możne było urządzać prawdziwą rywalizację wyścigowo techniczną. np:1.) budżet zespołu np. do 200 mln euro 2) dowolność dostawców opon 3) silniki z ograniczeniami pojemności itp ale z możliwością większych przeróbek i modyfikacji 4)pomoc wielkich dla małych - silniki, podwozia 5) zmiana punktacji - punkty za najszybsze okrążenie, za PP i
22.10.2008 10:47
0
Zawsze można narzucić projekt silnika i wprowadzić limit mocy a wykonanie pozostawić konstruktorom. To właśnie projekt jest najbardziej kosztowny. Punkty za FL i PP to na dobrą sprawę zwiększenie dystansu między wielkimi i małymi. Niech mi ktoś powie ile takich punktów poszło by do innego zespołu niż McL i Ferrari w tym sezonie?
22.10.2008 10:54
0
Silnik na 3 wyścigi - to będzie ciężki sezon dla Ferrari
22.10.2008 11:05
0
Voight - punkty za pp i najszybsze okr. to bedzie wynik ograniczenia budżetów i pomocy silnych dla małych, sztuka polega na sposobie wyrównania stawki bez zabijania ducha rywalizacji i inwencji zespołów
22.10.2008 11:12
0
2008-10-22 10:30:24 Marti racja. Zespoly nie zgodza sie na standaryzajce silnikow. Zreszta najwieksi producenci juz zapowiedzieli ze w takim przypadku ich istnienie w F1 stoi pod znakiem zapytania.;-)pozdrowki
22.10.2008 12:03
0
- Producenci muszą być przygotowani do wyprodukowania 25 jednostek napędowych za 10 milionów Euro, dla zespołów chcących nabyć te jednostki, Czy to przypadkiem nie oznacza standaryzacji silników?
22.10.2008 12:32
0
no nie bo 10 zespołów x 3 wyścigi x 18 GP = 60 silników + 10 jokerów = 70 silników na sezon 2009.... co do tych silników - to niech BMW szybko wykupi sobie 7 silników merceda - bo jak na razie to lepsze są.....
22.10.2008 12:45
0
walerus wynik Ci wyszedł dobry :P ale pomnóż jeszcze raz 10 x 3 x 18 heheh tak jak to zapisałes ;) Oczywiście 10x(18/3)=60 :) a jesli chodzi o silniki to bmw powinno kupic ferrari i poddac upgraedowi na niezawodnośc :D
22.10.2008 12:56
0
nie dość że standaryzacja silników, to jeszcze standaryzacja ceny za silnik. Hicior!
22.10.2008 14:45
0
standaryzacja byla by kompletna głupota, wyobraźmy sobie Force India i Ferrari na tej samej ( lub bardzo zblizonej ) jendnostce napędowej ....
22.10.2008 14:51
0
baranq - masz + za czytanie ze zrozumieniem...;-) pozdro - albo niech BMW kupi 1 silnik ferrari i 1 silnik mcl i wnioski wyciągnie....
22.10.2008 14:57
0
to co na razie o standaryzacji nie rozmawiali? ja mam nadzieję, że jak dojdzie do tych już konkretnych rozmów to wszystkie zespoły, jak jeden mąż i żona będą się trzymać tego, że jakkolwiek standaryzacja to głupota, żeby potem nie okazało się, że ktoś się wyłamie, bo Max zaproponuje jakieś bonusy bliżej nie określone
22.10.2008 15:05
0
Jasne! nazwa: BMW i silnik Ferrari...
22.10.2008 15:37
0
gerter - przykład chybiony, bo akurat ForceIndia jeździ na silnikach Ferrari. więc silniki takie same lub bardzo zbliżone.
22.10.2008 18:38
0
Racja, robertkubica2, systematyczna standaryzacja doprowadzi do zmierzchu F1 ;/ zgodzę się, że zdobycie PP powinno być punktowane, lecz najszybsze okrążenie niekoniecznie (ponieważ to domena Kimiego :-)) Pozdrówki hot dog ;-)
22.10.2008 19:53
0
PP nie powinno być punktowane. Zdobywca PP ma już i tak nagrodę. Celem kwalifikacji jest właśnie zdobycie PP. To może pójdziemy dalej i będziemy przyznawali punkty za treningi, albo jeszcze dalej i punktujmy testy.
22.10.2008 19:57
0
Z jednej strony standaryzacja wyrówna stawkę i to umiejętności kierowcy będą decydować (lub szczęście). Z drugiej to będą prawie to same bolidy różne pomalowane a F1 zawsze kojarzyła się z innowacyjnościa. Jest wystarczająco dużo serii gdzie bolidy są jednakowe więc dla mnie pomysł głupi.
22.10.2008 20:05
0
Nie doczytałem, to i KERS ma być standardowy? Chore do bólu. Standardowe podłogi, opony, elektronika, aerodynamika, silniki, skrzynie, KERS. To co będzie można robić przy bolidzie? Ostatnie pole do popisu to zawieszenie i hamulce. Spokojnie będzie można wyłączyć tunele aero, wywalić komputery, wywalić większość personelu i zostawić tylko sprzątaczki? No będzie taniej. Ale czy o to chodzi w F1. Przynajmniej spełni się marzenie większości kibiców i Kubica będzie jeździł w takim samym bolidzie jak Hamilton. Totalny bezsens. Chyba doczekaliśmy się kresu Formuły1. I tak długo to trwało - 60 lat. Za rok zapalimy świeczki nad grobem nieboszczki. Mam teraz parszywy nastrój, idę na browara.
22.10.2008 21:37
0
żadnej standaryzacj czego kolwiek w tym sporcie byc nie może, formula 1 na tym polega zeby byly poterzne malo wytrzymale silniki ktore sa bardzo drogie......
22.10.2008 22:45
0
jak chca oszczedzac to niech wprowadza ograniczenia zuzycia paliwa, przeciez na to wydaja cala mase pieniedzy
23.10.2008 10:15
0
Najlepsze zawieszenia ma MacLaren, silniki i skrzynie ? tu może być jednak lepsze Ferrari. Tylko że ECU jest od MacLarena. Za to jestem pewnien że silniki BMW spalają więcej paliwa niż średnio
23.10.2008 12:45
0
Porozumienie o standardowym KERSie stawia w bardzo trudnym położeniu BMW i poddaje w wątpliwość cała ich strategię rozwoju bolidu w 2009 roku. Jest to na razie jedyny team, którego zarząd oficjalnie nie wyraził zgody na porozumienie w tym zakresie. Zastanawiam się, ile czasu i pieniędzy zmarnowali na własny KERS, który teraz mogą zapisać sobie wyłacznie po stronie strat i zacząc budować bolid na 2010. Decyzja FIA jest moim zdaniem nieuczciwa i szokująca. KERS mial nie podlegać standaryzacji, dzięki czemu takie teamy jak BMW czy Honda teoretycznie miały być bardziej konkurencyjne na torze z przełożeniem na produkcję bardziej wydajnych systemów odzyskiwania energii w produkcji seryjnej. Ponadto FIA i FOTA zmieniły reguły w trakcie gry, gdzie część teamów już zainwestowała większość zasobów w rozwój i produkcję niestandardowego KERSu kosztem tegorocznego sezonu. Wcześniej nie było mowy o żadnej unifikacji tego systemu, wręcz przeciwnie Mosley podkreślał znaczenie indywidualnych rozwiązań w tym obszarze. Zastanawiam się, jak czuje sie teraz Mario Theissen - jak frajer, czy w gruncie rzeczy jest to BMW na rekę, bo z KERSem nie potrafią sobie poradzić.
24.10.2008 19:52
0
nie mam zdania
25.10.2008 10:31
0
Budyn_F1 - Twój komentarz minie powalił. Jak nie masz zdania to po prostu nic nie pisz, a nie oświadczasz wszystkim, że nie masz zdania.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się