WIADOMOŚCI

FIA podjęła bezwzględne kroki w kwestii elastycznych skrzydeł
FIA podjęła bezwzględne kroki w kwestii elastycznych skrzydeł
Międzynarodowa Federacja Samochodowa zamierza w zdecydowany sposób ukrócić działania zespołów ze sztuczkami dotyczącymi elastycznych skrzydeł. W tym celu została wydana nowa dyrektywa techniczna, jasno określającą niedozwolone triki w tych obszarach.
baner_rbr_v3.jpg

Wątek za mocno wyginających się elementów niespodziewanie powrócił na przełomie lipca/sierpnia, gdy na jaw wyszła prawdopodobna przyczyna spadku osiągów Astona Martina. Miała być ona podyktowana interwencją FIA, która wymusiła wprowadzenie pewnych korekt w przednim skrzydle, by zapobiec takiemu zjawisku. Co ważniejsze, nie tylko Zieloni znaleźli się w podejrzanym gronie.

I to być może jest właśnie powodem, dla którego Federacja postanowiła stanowczo zająć się tym problemem, wydając dyrektywę techniczną TD018 przed GP Holandii. O jej istocie poinformował serwis Motorsport. Ten uzyskał do niej wgląd i nie omieszkał podzielić się bardzo ważnymi informacjami w tej sprawie.

Przede wszystkim w nowych wytycznych podkreślono, iż pod pretekstem znacznej poprawy wydajności aerodynamicznej, zespoły wykorzystują specjalnie do tego zaprojektowane obszary i względne poruszanie się sąsiadujących elementów. Co więcej, ekipy mają używać sprytnych systemów, żeby uniemożliwić wykrycie tego podczas tradycyjnych testów obciążeniowych.

Ponieważ powołano się na zapis regulaminu technicznego mówiący o tym, że elementy mające wpływ na osiągi aerodynamiczne bolidu muszą tworzyć jednolitą, solidną, twardą, ciągłą i nieprzepuszczalną powierzchnię, oficjele techniczni zaakcentowali, że wszelkie odejścia od tego są niedozwolone. W związku z tym wypunktowano cztery kwestie, które prawdopodobnie naruszały ten przepis:

  1. Elementy skrzydła, które można przesuwać pionowo, podłużnie lub bocznie względem mocowań do nadwozia.
  2. Elementy skrzydła, które mogą obracać się względem mocowań nadwozia jak np. obracanie wokół jednego z nich.
  3. Konstrukcje zachowujące elastyczne zaokrąglenia, łatwo ulegające sekcje profilu skrzydła oraz cienkie, elastyczne tworzywo wielowarstwowe znajdujące się na złączeniach, które może zmienić swój kształt, wychylić się z normalnej płaszczyzny bądź zakrzywić, aby zrobić występujące w określonym miejscu odkształcenie.
  4. Konstrukcje mające tzw. miękkie krawędzie, żeby chronić elementy skrzydła przed występującym w danym miejscu pękaniu spowodowanym odkształceniem zespołu elementów.

Co ważne podkreślenia, powyższe punkty dotyczą zarówno przedniego, jak i tylnego skrzydła. Z tego powodu ekipy do 8 września będą musiały przesłać rysunki montażowe oraz przekroje ujawniające mocowanie części przedniego skrzydła do nosa oraz tego tylnego do endplate'ów, konstrukcji zderzeniowej oraz pylonów.

Dzięki temu Federacja lepiej zrozumie, w jaki sposób zespoły zapewniały sobie przewagę na elastycznej płaszczyźnie w tych obszarach. Wszystkie te wytyczne będą egzekwowane od GP Singapuru, co oznacza, że jeszcze na Monzy za mocno uginające się elementy pojawią się w niektórych bolidach.

Warto na koniec podkreślić, że FIA podała też pewne odstępstwa od tej dyrektywy, a dotyczą one kwestii obszaru montażu podłogi, tzw. biba znajdujące się pod nadwoziem oraz małych szczelin na przednim skrzydle.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

18 KOMENTARZY
avatar
Gumek73

30.08.2023 16:16

0

Zabronić, zakazać, to ulubione słowa szefów F1. Osobiście uważam, że skoro są limity budżetowe, to nie powinno być takich obostrzeń w rozwoju. Chętnie powitam ciekawe rozwiązania i pomysły najbardziej błyskotliwych głów w tej branży, nawet gdyby to były tylne skrzydła ciągnące się za bolidem, niczym latawce na wietrze


avatar
3000

30.08.2023 18:03

0

@2 Pamietasz latającego Mercedesa CLR w 99 roku? Też przecież nad tym pracowały "mądre głowy"


avatar
hubos21

30.08.2023 19:10

0

Najpierw były uginające się tylne skrzydła, później podłogi, teraz przednie skrzydła, od lat najbardziej telepią się w czarnych bolidach.


avatar
Wizz89

30.08.2023 20:37

0

Czy ktoś się orientuje (proszę tylko o potwierdzone informacje) jakie zespoły mogą być na celowniku? Akurat sprawa skrzydeł i ich elastyczności mnie ominęła w tym sezonie...


avatar
Jacko

30.08.2023 21:21

0

@. Gumek73 Przecież to jest zabronione od dawna, więc o co masz teraz pretensje do FIA? Chyba raczej nalezy napiętnować zespoły, które te przepisy naginają, czy wręcz zwyczajnie oszukują...


avatar
TomPo

30.08.2023 22:33

0

Jasne... wyregulujcie wszystko do ostatniej srubki najlepiej.


avatar
Gumek73

31.08.2023 08:55

0

@5 Jacko Do nikogo nie mam pretensji, ale komentarz kolegi TomPo bardzo dobrze oddaje obraz sytuacji. Slowo ,,Napiętnować" też.


avatar
olejny

31.08.2023 10:50

0

Zakaz goni zakaz.W końcu z F - 1 żywej pozostanie formułka samochodzików zabawkowych,bo w prawdziwą F - 1 zniszczą tysieczne zakazy.


avatar
NieantyF1

31.08.2023 15:34

0

Powinno nie być żadnych ograniczeń w projektowaniu bolidów F1, projektanci i aerodynamicy mogli by wtedy popuścić wodzę fantazji. Wtedy seria F1 naprawdę byłaby hiper nowoczesna


avatar
hubos21

31.08.2023 17:00

0

@4 Obejrzyj na YT , Echa padoku #689 - Koniec przeginania


avatar
Gumek73

31.08.2023 18:40

0

@ 10. hubos21 Ciekawe, ciekawe, aczkolwiek nic nowego i pokazuje, że kombinują wszystkie liczące się w stawce zespoły. Bo jak to mówią zawsze będą policjanci i złodzieje.


avatar
hubos21

31.08.2023 20:49

0

@11 Delikatnie dr Red Bull zasugerował :)


avatar
Gumek73

31.08.2023 23:01

0

@ 12. hubos21 Oj tam, oj tam :)


avatar
manikspy

01.09.2023 09:35

0

Ja rozumiem że słowo "zakaz" jest irytujące ale należy pamiętać o jednym. Goście brykają po 300 km/h po krętym torze. Jeśli FIA da pełną swobodę to będą się zabijać jeden po drugim. Wiecie doskonale że limity są dla aut a nie dla kierowców. Kilka razy w roku będziemy oglądać całą ekipę stojącą na środku i oddającą hołd jakiemuś nieszczęśnikowi. Ja wolę oglądać ich na torze a nie w anielskim orszaku.


avatar
hubos21

01.09.2023 10:43

0

@14 Trochę dramatyzujesz, skrzydło odkształca się przy dużych prędkościach na prostych zmieniając przepływ i zmniejszając docisk z podłogi, w zakrętach nie tracą docisku, bolid jest tak samo stabilny, niektórzy idac na skróty mogli to robić aby zmniejszyć efekt podskakiwania gdzie bolid był za bardzo przysysany do asfaltu, zawsze ingerencja w skrzydło jest tańsza i prostsza niż robienie nowego zawieszenia.


avatar
manikspy

01.09.2023 11:24

0

@15 Masz absolutnie rację. Ten sport to badania i wdrażania nowych skuteczniejszych technologii tak w aero, zawieszeniu jaki i silniku. Chodzi mi o to że będą tacy którzy kosztem bezpieczeństwa będą przeginać. Przy takich nakładach finansowych człowiek staje się trochę mniej ważny. Senna zginął bo albo on sam albo Adrian pomajstrowali samowolnie przy bolidzie. Sytuacja do dziś nie do końca wyjaśniona.


avatar
Gumek73

01.09.2023 11:34

0

@ 14. manikspy A jak od 2026 będzie aktywna aerodynamika, to będzie bezpieczniej czy nie, bo zaczynam się gubić ?


avatar
manikspy

01.09.2023 14:16

0

17@ ale ta aktywna dynamika będzie obłozona wieloma dyrektywami a nie "róbta co chceta"


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu