Aktualny mistrz świata z potężną przewagą wygrał piątkowe kwalifikacje na torze Spa-Francorchamps. Holender nie wystartuje jednak w niedzielę z pierwszego rzędu, a wszystko z powodu kary spowodowanej nieregulaminową wymianą skrzyni biegów. Dzięki temu 20. pole position w karierze wywalczył Charles Leclerc.
Piątkowe kwalifikacje zapowiadały się niezwykle ekscytująco i to nie tylko z powodu weekendu sprinterskiego. Zgodnie z zapowiedziami, obfite opady deszczu nawiedziły belgijski obiekt, w związku z czym piątkowe sesje były rozgrywane w strugach wody. Doprowadziło to do pewnych zmian w harmonogramie i nie chodzi wcale o 10-minutowe opóźnienie spowodowane wyścigiem F2.
Jeszcze w 1. treningu FIA przekazała informację, że w przypadku bardzo złych warunków na torze w czasie kwalifikacji to nie wcześniejsza sesja będzie ustalać kolejność do niedzielnego wyścigu. Na szczęście do takiego scenariusza nie doszło, ponieważ czasówka rozpoczęła się przy zachodzie słońca i temperaturze toru wynoszącej 23 stopnie Celsjusza.
Q1: Leclerc godzi Verstappena i Hamiltona
Z tego powodu większość zespołów zaryzykowała, wypuszczając swoich kierowców na przejściowych oponach długo przed wybiciem godziny 17.10. Spędzili oni sporo minut przed swoimi garażami, zanim wyjechali na tor, co oczywiście wpłynęło na ich temperaturę. Jako pierwsi na belgijski obiekt wyjechali przedstawiciele Mercedesa.
Z powodu polepszających się warunków każdy kolejny przejazd oznaczał znaczącą poprawę czasu, dlatego w stawce dochodziło do wielu przetasowań i zmian rekordów poszczególnych sektorów. W międzyczasie kierowcy zaliczyli premierowe wpadki, których dopuścili się Lando Norris i Kevin Magnussen. Brytyjczyk znalazł się w żwirze w 2. sektorze, a Duńczyk przekroczył tam granice toru.
Norris runs off into the gravel!
— Formula 1 (@F1) July 28, 2023
He manages to steer his way back onto the track#BelgianGP #F1 pic.twitter.com/zBMVo6vE17
Pierwsze czasy poniżej 2:00.00 zaczęły pojawiać się na 5 minut przed końcem Q1. Najpierw takim okrążeniem popisał się Carlos Sainz, którego błyskawicznie wyprzedził jednak Max Verstappen korzystający z używanych "przejściówek" jeszcze z treningu. Na świeżutkim komplecie zdołał go dopiero przebić Lewis Hamilton.
Na finałowych przejazdach obaj kierowcy wymieniali się najlepszymi czasami, aż ostatecznie pogodził ich Charles Leclerc, który przed końcową próbą znajdował się w strefie odpadnięcia. Z niej nie wydostali się reprezentanci Williamsa, Zhou Guanyu, Daniel Ricciardo oraz Nico Hulkenberg. Australijczykowi awans do kolejnego segmentu zabrały limity toru, zaś Niemcowi problemy z hydrauliką w VF-23.
❌ OUT IN Q1 ❌
— Formula 1 (@F1) July 28, 2023
Albon 📸
Zhou
Sargeant
Ricciardo
Hulkenberg #BelgianGP #F1 pic.twitter.com/mU41tex3Jc
Q2: świetny Piastri, szczęśliwy awans Verstappena
Drugi odcinek piątkowych zmagań rozpoczął się tak samo jak pierwszy, czyli od wyjazdów obu zawodników Mercedesa. Najdłużej ze swoim wyjazdem zwlekał zaś Norris. Mechanicy w jego aucie sprawdzali bowiem podłogę pod kątem ewentualnych uszkodzeń spowodowanych wycieczką w żwir w Q1.
Pomimo sugestii wielu kierowców dotyczących założenia slicków wszyscy kierowcy wykonali swoje premierowe przejazdy na przejściowym ogumieniu. Na nich najlepiej spisali się reprezentanci Red Bulla. Później jednak rywalizacja przeniosła się na miękkie opony, które jako pierwszy otrzymał Valtteri Bottas.
Zanim kierowcy doprowadzili swoje mieszanki do właściwej temperatury, dużą wpadkę zaliczył Esteban Ocon w zakręcie numer "9". Francuz uszkodził tam swoje przednie skrzydło, wykluczając się z walki o najlepsze czasy na finiszu Q2. Ten padł łupem Oscara Piastriego, który wyprzedził duet Ferrari.
Dość niespodziewanie do samego końca o swój awans musiał drżeć Max Verstappen, który zajął ostatnie premiowane nim 10. miejsce. Nie udało to się z kolei Yukiemu Tsunodzie, Pierre'owi Gasly'emu, Magnussenowi (który zaliczył efektowny obrót w żwirze), Bottasowi i naturalnie Oconowi. Tuż po zakończeniu segmentu FIA poinformowała o opóźnieniu Q3 z powodu konieczności pozamiatania porozrzucanego żwiru.
🚨 The start of Q3 will be delayed 🚨
— Autosport (@autosport) July 28, 2023
The track needs cleaning after Ocon and Magnussen both clobbered the wall at the “corner with no name” 😬#F1 #BelgianGP pic.twitter.com/sdpYJ30z9q
Q3: Verstappen najszybszy, Leclerc z pole position
W wielkim finale już bez zbędnej kalkulacji, z DRS-em i na miękkich oponach zawodnicy przystąpili do batalii o pole position, która nabrała większego znaczenia po potwierdzonej przez FIA karze dla Verstappena. Fakt ten postanowili wykorzystać kierowcy Ferrari, którzy rzucili wyzwanie Holendrowi na premierowych szybkich próbach.
Po nich na czele listy wyników widniał Leclerc z ponad 0,1 sekundy przewagi nad Verstappenem. Niewiele stracił także Carlos Sainz, który został autorem rekordów pierwszego i trzeciego sektora, a także duet McLarena, przy czym należy podkreślić, iż lepszy czas od Norrisa wykręcił Piastri.
Charles Leclerc is on provisional pole! 🙌
— Formula 1 (@F1) July 28, 2023
Less than 6 minutes remain in Q3!!!! #BelgianGP #F1 pic.twitter.com/rsbDZasRCy
Na finałowych okrążeniach Verstappen nie pozostawił natomiast żadnych złudzeń swoim rywalom i to pomimo znaczącej poprawy czasów przez Leclerca, Pereza czy Hamiltona. Max pokonał Charlesa aż o 0,820 sekundy, natomiast nie zapisze na swoim koncie 28. pole position. To po raz 20. w karierze i 2. w tym sezonie przypadło właśnie Monakijczykowi.
Należy jednak zaznaczyć, że ustawienie na starcie do niedzielnej rywalizacji może drastycznie się zmienić względem czasówki. Pomijając już możliwość przyjęcia kar silnikowych przez innych kierowców, wiele incydentów z piątkowych kwalifikacji znajdzie się jeszcze pod lupą sędziów i niewykluczone są w kilku przypadkach jakieś sankcje.
28.07.2023 18:36
0
Max to jest jednak kozak , genialne kółko i solidna przewaga, brawoooooo. P6 w niedzielę nie takie straszne :D Cieszy mnie ogromnie, że Piastri jest przed tą primadonną brytyjską, oby to tylko w niedzielę utrzymał
28.07.2023 18:38
0
Mimo dużego ograniczenia czasu na testowanie w tunelu Czerwona Krowa stworzyła rakietę z potencjałem do osiągnięcia Świętego Graala Formuły 1 jakim jest wygranie wszystkich wyścigów w sezonów. Naprawdę chylę czoła. Jeśli uda im się wygrać wszystkie wyścigi w sezonie to będzie to Święty Graal Formuły 1. To nie będzie zwykły sezon w którym zespół zdobywa mistrzostwo konstruktorów. To będzie arcymistrzostwo.
28.07.2023 18:39
0
W sezonie*
28.07.2023 18:42
0
Leclerc nie zdobywa pole position. Pole position przyznaje się zwycięzcy kwalifikacji. Przynajmniej od jakiegoś czasu. Verstappen jak zwykle pozamiatał, choć w Q2 urwał się spod topora. A i nie wiem czy jego zdarzenie z Albonem nie zasługiwało na jakąś sankcję. Choć pewnie i tak to nie będzie miało znaczenia i Holender wygra z przewagą 20 sekund. Leclerc to bestia kwalifikacyjna. Ciekawe na ile przełoży się to na wyścig, bo Ferrari ma z tym problem. Trochę zawiodły McLareny. Myślałem, że to właśnie oni będą podgryzać Maxa lub chociaż pierwsze rzędy. Russell znów przeciętne kwalifikacje, ale chociaż jest w Q3. Aston Martin znów piątym zespołem w stawce i tak pewnie już zostanie.
28.07.2023 18:45
0
Drugi wyścig z rzędu ktoś inny niż Verstappen na pole position, ale niestety to tylko przez jego kare. A pomyśleć, że ledwo wszedł do Q3. W każdym razie gratulacje dla Charlesa Leclerca - to jego drugie PP w tym sezonie i 20 w karierze. O wygraną bedzie bardzo trudno, ale o podium już powinien spokojnie powalczyć. Obok niego ustawi sie Perez, który odkąd Ricciardo wrócił do F1, zaczął wchodzić do Q3. O podium może powalczyć z Charlesem Leclercem starujący z 3 pola Lewis Hamilton. Dla Sainza też były to udane kwalifikacje. Mclaren bardzo zawiódł.
28.07.2023 18:55
0
@5 W żadnym wypadku nie jestem zawiedziony postawą McL bo ten zespół już od dawna jest niepoważny podobnie zresztą jak SF, AM i Alpine... BTW brawo Max! Nie będzie na niego mocnych w ten weekend. Przed RBR kolejny rekord do pobicia - najwięcej zwycięstw z rzędu od początku sezonu.
28.07.2023 18:59
0
@4 Nie. PP zgarnia Leclerc. Verstappen po prostu wygrał kwale. Tak było i będzie.
28.07.2023 19:08
0
0,8 sek ale RB odkręcił, pozamiatał rywale myśleli że się zbliżają a tu lipa.
28.07.2023 19:09
0
Ciekaw jestem jaką bolid RB ma faktyczną przewagę nad resztą. VER nawet jak będzie startował ostatni to z takim bolidem i tak wygra. Tutaj nie będzie żadnej walki tylko formalność. Jak jeden zespół tak dominuje jak RB i pomiędzy kierowcami jednego zespołu nie ma żadnej walki tylko od początku sezonu jest ustalone kto jedzie po tytuł a kto tylko wspiera to sezon jest nudny jak flaki z olejem. Za czasów dominacji Merca jak jeździł ROS to w sumie uważałem, że sezon jest nudny bo nie ważne co by się stało to i tak finalnie będzie dublet Merca tylko w różnej kolejności. Jednak tamte czasy były i tak ciekawsze niż to co się dzieje teraz.
28.07.2023 19:43
0
Ziew...
28.07.2023 19:46
0
sorki za szczerość ale kolejny weekend nudy, super kierowca czyni z przeciętnego bolidu arcydzieło. Kiedy FIA zbada w pełni legalność tego bolidu................. FIABULL przepraszam nie mam zamiaru nikogo obrażać
28.07.2023 20:10
0
@11. MB4ever Superkierowca? "Przeciętny bolid"...???
28.07.2023 20:18
0
@12 Też nie wiem o kogo chodzi :-) Albo Leclerk albo Hamilton,
28.07.2023 20:23
0
Russell słabo :-(
28.07.2023 20:55
0
Kolejny raz wybitny Verstappen pokazał innym miejsce w szeregu. Brawo!
28.07.2023 21:03
0
Jako kibic Ferrari i co za tym idzie Leclerca muszę przyznać że te zasady są głupie. PP powinno być zapisane na konto Maxa bo on wykręcił najlepszy czas. A kara została nałożona swoją drogą. Jak gdyby już po zdobyciu PP.
28.07.2023 21:15
0
@4. Supersonic Gdyby wymiana nastąpiła po kwalifikacjach, a przed wyścigiem, to miałbys rację, ale w tym wypadku już podczas czasówki korzystal jakby z "pozaregulaminowego wspomagania", więc kara obejmuje także ją. Chodzi między innymi o to, zeby ktoś nie walczący już o nic, nie dostawał pod koniec sezonu, praktycznie niwego bolidu, aby błysnąć w kwalifikacjach na tle innych "zajechanych" już maszyn
28.07.2023 23:19
0
@2 Do tego cały czas mają problemy ze skrzynią biegów, teraz karna wymiana elementów więc może być już coraz trudniej ale trzeba przyznać że pakiety poprawek mimo, że tylko dwja duże to zrobiły robotę a ostatnia aktualuizacjs była w g)ównej mierze mechaniczna więc czasu w tunelu dużo nie stracili tuż
29.07.2023 00:56
0
@12, @13 inteligencji zabrakło do zrozumienia sarkazmu?
29.07.2023 09:06
0
@19, puszkarze ;-)
29.07.2023 11:43
0
No i zbanowany slazak powrócił...
29.07.2023 12:01
0
@21 Radzę nie wchodzić w żadną polemikę z tym osobnikiem i dodać go do ignorowanych
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się