W drugim pełnym dniu testów na torze w Walencji najszybszym kierowcą okazał się Heikki Kovalainen, który za kierownicą MP4-23 uzyskał czas okrążenia wynoszący dokładnie 1 minutę i 11 sekund. Wynik ten był o przeszło 0,6 sekundy lepszy od drugiego dzisiaj Felipe Massy oraz o kolejne 0,2 sekundy lepszy od wyniku Kimiego Raikkonena.
Zawodnicy Ferrari, podobnie jak wczoraj przejechali dużą liczbę okrążeń w nowym F2008. Mimo to rano w bolidzie Felipe Massy jeden z czujników temperatury dał sygnał ostrzegający. W efekcie czego Brazylijczyk musiał zatrzymać się na torze, powodując wywieszenie czerwonej flagi.Czwarty czas dnia wykręcił drugi kierowca McLarena- Lewis Hamilton, który nowym bolidem pokonał dzisiaj kolejne 115 okrążeń, na najlepszym uzyskując czas 1:12,076.
Niecałe 0,2 sekundy wolniejszy od Brytyjczyka okazał się kierowca testowy zespołu Williams- Kazuki Nakajima, który nieznacznie wyprzedził dwukrotnego mistrza świata, Fernando Alonso, testującego nowy bolid Renault R28. Hiszpan ku uciesze zgromadzonych na torze kibiców pokonał dzisiaj tor Ricardo Tormo 111 razy.
Za mistrzem świata dzisiejszą sesję testową zakończył Nico Rosberg, który nowym FW30 pokonał dzisiaj dystans 117 okrążeń. Na ósmej pozycji, przed Nickiem Heidfeldem znalazł się testujący nowego Red Bulla RB4 Mark Webber. Wysoka pozycja nie pozwala jednak patrzeć z optymizmem w przyszłość, gdyż nowy bolid RB4 ponownie miał problemy techniczne, dwukrotnie zmuszając obsługę techniczną toru do wywieszenia czerwonych flag.
Dzisiaj na torze nowy bolid BMW Sauber F1.08 testował Robert Kubica. Nick Heidfeld prowadził przejściową wersję F1.07B. Niemiec przejechał 51 okrążeń toru.
Pierwszą dziesiątkę zamykał dzisiaj Sebastian Vettel, któremu udało się wyprzedzić zarówno Timo Glocka z Toyoty oraz Roberta Kubicę i Sebastiana Bourdais- drugiego kierowcę Toro Rosso. Polski kierowca okazał się dzisiaj najbardziej pracowitym zawodnikiem na torze, przejeżdżając największą liczbę okrążeń- 121.
14 miejsce przypadło w udziale Adrianowi Sutilowi z Force India. Tuż za młodym Niemcem uplasował się Jarno Trulli. Tabelę z czasami zamykali kierowcy Hondy. Rubens Barrichello testował debiutującą na torze nową wersję RA108 i zajął 16 miejsce, podczas gdy debiutujący dzisiaj za kierownicą japońskiego bolidu Takashi Kogure 17. Jutro kolejny, ostatni dzień testów na hiszpańskim torze.
23.01.2008 18:14
0
Czasy BMW nie za dobre ale cieszy liczba okrazen Roberta ;> zas z drugiej strony mala liczba okrazen Heidfelda moze martwic, w sumie to on dzisiaj jezdzil w F1.08...
23.01.2008 18:20
0
Można się zastanowic,czy czas Roberta to wynik słabszej jego jazdy,słabego jego bolidu na tle innych,czy testowanie "czegoś" co ma wpływ na czas okrążenia...?Obawiam się , że inne teamy mają naprawdę mocne i udane konstrukcje,niż ładny BMW.
23.01.2008 18:31
0
ludzie to sa testy!!!!!!!!
23.01.2008 18:32
0
to tylko testy, wg mnie specjalnie jadą wolniej, pokażą w Australii na co ich stać ;)
23.01.2008 18:43
0
wszytko fajnie, tylko ze zdjec z gpupdate wynika, ze Robert dzis jezdzil F1.08
23.01.2008 18:43
0
zreszta z artykulu tez to wynika ;)
23.01.2008 18:45
0
można byłoby powiedzieć że narazie osfajaja sie z nowymiprzepisami czyli jazda bez TC
23.01.2008 18:52
0
Nie tylko ze zdjęć, ale także z informacji na oficjalnej stronie BMW Sauber, gdzie jest podsumowanie dzisiejszego dnia.. Pisałem już o tym , ale usunięto mój post. a błędu nie poprawiono. Jutro Robert nadal jeździ F1.08 , a Nick F1.07B
23.01.2008 18:59
0
na f1today.nl pisze ze to Heidfeld jezdzi F1.08, wiec sam juz nie wiem, no ale jezeli na oficjalnej pisze ze jednak Robert no to znaczy ze Robert ;p
23.01.2008 19:06
0
Przejmujecie się testami jakby był to wyścig.Robert testował długi przejazd.Chodzi o sprawdzenie niezawodności bolidu a nie wykręcenie jak najlepszego czasu-zrozumcie to wreszcie.
23.01.2008 19:16
0
no tak,ale gdyby Robert był dzisiaj pierwszy to wszyscy mówiliby ze bolid jest super.Paru innych kierowców z innych teamów też wykręciło sporo okrążeń i zrobili lepsze czasy.Nikt nie ma teorii spiskowej,ale BMW nie ma chyba jak na obecną chwilę mocnych bolidów.Kierowców napewno ma dobrych
23.01.2008 19:16
0
ad: Raven89 Chcesz przez to powiedzieć , że Ferrari, Mclaren, Williams i Renault tego nie rozumieją ?? Jak to się dzieje w takim razie, ze zespoły które wygrywają GP są także w testach na czele. Każdy zespół ma z pewnością inny kalendarz testów, ale jeśli przez całe trzy dni BMW będzie reprezentowało taki poziom, to raczej przychylę się do opinii, że mają jakiś problem ( o którym Nick sam mówi ) a nie, ze testowali przez trzy dni długie przejazdy. Oczywiście to nie znaczy, że sobie z tym nie poradzą , mam nadzieję, że tak. Ale na przykład Honda nie poradziła sobie ze złym balansem przez cały 2007 rok, mimo, że rok wcześniej zajęła 4 miejsce i świetnie się zapowiadała. Jak BMW teraz :-))))
23.01.2008 19:28
0
ciekawe wyniki zwłaszcza KOV-a i HAM-na: ponad sekunda różnicy, różne plany treningowe z pewnością
23.01.2008 19:31
0
Trzymam kciuki za BMW i Roberta. Ale ciekawa jest jedna rzecz, o ktorej nie wiele sie mowi. Tzn Williams i ich bolidy. Nie bylo prezentacji, pompy z tym zwiazanej... ale ich wynikiz testow sa dobre zeby nie powiedziec ze bardzo dobre. Mam wrazenie ze to wlasnie Williams bedzie zaskoczeniem dla wszystkich, na plus oczywiscie.
23.01.2008 19:34
0
„Każdy daje z siebie wszystko, aby poprawić samochód i wydobyć z niego cały potencjał" - komentuje Robert przygotowania do nowego sezonu. F1.08 daje ku temu bardzo obiecującą podstawę. „Tunel aerodynamiczny i informacje od inżynierów pokazują, że nowe auto poczyniło ogromny postęp w dziedzinie osiągów" - mówi Robert. „Musimy jednak poczekać do Australii na definitywne odpowiedzi." Proponuje, aby zostawić wyniki testów w spokoju i poczekać do pierwszego GP :)
23.01.2008 19:42
0
to tylko testy liczy sie caly wyscig i caly zeson:)
23.01.2008 19:50
0
Co sie dzieje z BMW? Heidfeld w starym bolidzie lepszy od Kubicy w nowym bolidzie, w ogole BMW jakos sie nie popisalo. Nie wiadomo, czy slaba jazda Roberta, slaby i wolny bolid czy po prostu BMW zaszkodzil zakaz TC? McLaren spisal sie dobrze i Koval chyba lepszy jest od Hamiltona i nie chce byc bezczelny, ale nie wiadomo czy ten bolid jest legalny i czy przypadkiem nie jest wlasnoscia intelektualna Ferrari.
23.01.2008 20:03
0
Dzisiaj i wczoraj F1.07B okazal sie szybszy od F1.08. Raczej nie jest kwestia lepszego lub gorszego dnia kierowcy bo wczoraj jezdzila inna para. Nie mozna tez wyciagac wnioskow, ze F1.08 jest gorszy niz F1.07B. Odpowiedz jest najprostsza z mozliwych: oba bolidy maja inny program testow. Wiec na razie nie ma sie czym przejmowac.
23.01.2008 20:13
0
Żeby objaśnić nieco zawiłość testów (z których my tak naprawdę możemy sobie pooglądać zdjęcia, bo nic innego, wartościowego nie znajdziemy) powiem, że takie BMW F1.08 oblepione elementami aero jeździ po tym torze dla badania np. prędkości na zakrętach, balansu hamulców, zużywania się podzespołów, wydajności gum i takie tam. Bo tylko o to chodzi. I np. na torze na jakim odbywają się testy można pojechać szybciej, z mniejszą przyczepnością, ale to był nasz problem, chcemy poprawić, więc badamy skuteczność większego docisku, którego miernikiem nie jest czas okrążenia, o! W tym czasie F1.07B sprawdza nowości elektroniczne i porównując dane, które z tego napłyną, możemy określić jak na bolid wpłynie np. brak TC. Potem robimy symbiozę tych dwóch płaszczyzn projektowych i bach! F1.08 na wyścig w Melbourne! Mam nadzieję, że każdy już rozumie co znaczą "inne plany rozwojowe na testach" i że w końcu przestanie się wiązać rezultaty okrążeń z prawdziwymi zdolnościami bolidów, a przynajmniej, że będzie się przyjmować te wyniki z jedno-sekundowym przymrużeniem oka. No!
23.01.2008 20:21
0
@reikorp - nie wiem czy Twoja "łopatologia" zadowoli wszystkich? ( a szkoda)
23.01.2008 20:23
0
no! narazie jest do d..y
23.01.2008 21:06
0
Zauważcie, że więcej nowym bolidem jeździ Robert. Oczywiście znaczy to, że mają do niego większe zaufanie jeżeli chodzi o prace rozwojowe nad bolidem. Z ilości okrążeń wynika, że były to długie przejazdy. Mnie zastanawia coś innego, mianowicie większość zespołów poszła w kierunku "spojlera" nad przednim skrzydłem a BMW nie, chyba tylko nowa honda tego nie ma. ciekawe.
23.01.2008 21:53
0
Tym spoilerem bym się specjalnie nie przejmowal. Bardzo często zapomina się o bardzo istotnej sprawie... rozkladzie masy, wszyscy sie koncentruja na aero. Tymczasem rozklad masy, srodek cięzkości to punkt wyjscia, dopiero potem przychodzi aerodynamika. Mowiac w duzym uproszczeniu... im lepszy rozklad masy tym szybciej pojedzie bolid w zakrecie. Jezeli natomiast cos jest nie tak, pojawia sie np. nadsterownosc/podsterownosc i zakretu nie da sie pokonac tak szybko jak sie zaklada to wtedy jedna z metod korygowania problemow sa zmiany w aero, czyli mowiac krotko, gdzies trzeba "docisnac"... A jak trzeba docisnac... to mamy mniejsza predkosc na prostej. To co powinno nas napawac optymizmem to fakt, ze w F1.08 zastosowano sporo nowych lżejszych materiałow, dzieki czemu można zastosowac wiecej balastu... Inzynierowie BMW maja wiec wieksza kontrole nad rozkladem masy, wieksze pole manewru. Natomiast co do przedniego spoilera... moim zdaniem to mniej istotne. Zreszta zawsze jeszcze moga zmienic.
23.01.2008 22:02
0
Nie powiem żebym się nie martwił ale przed każdym gp w sezonie 2007 często BMW na treningach zajmowało miejsca w środku stawki. Ja wierze w BMW.. Progres musi być... Testy to tak na prawde wróżenie z fusów...Nigdy nic nie wiadomo :)
23.01.2008 22:50
0
Poprostu dłuży nam się posucha przed sezonowa i pojawiają się takie herezje o testach (z nudów)
23.01.2008 22:53
0
Kazuki Nakajima nie jest kierowcą testowym Williamsa lecz normalnym 2 kierowcą tego zespołu
23.01.2008 23:09
0
Dołączam do grona osób zaniepokojonych, ale bardziej dlatego, ze czytam narzekania Nicka na zły balans wózka oraz słysze w TVN-Turbo jakoby przedni nos okazal się katastrofą i inzynierowie muszą opracować nowe rozwiazanie. Mimo to jeszcze wierzę, że inzynierowie szybko uporają się z tymi kilkoma niedoróbkami i wkrótce na kolejnych testach, zobaczymy BMW bliżej przodka.
23.01.2008 23:25
0
Katastrofa to dopiero będzie jak na Albert Park Bejca da plame. A teraz trzeba być cierpliwym i z przymrużeniem traktować te demagogie
23.01.2008 23:39
0
Z tym nosem to media na pewno przesadzaja oni po prostu testuja wersje aero na inny tor. Zapewne specyfikacja tego noosa i zestawu aero nie pasuje do charakterystyki toru w Walencji i z tad te słabe czasy. Jak by Bmw chciało to wykreciło by napewno tu czas w granicach 1;11;800 a moze nawet ponizej 1;11;500.Wezcie pod uwage czas Roberta z ubiegłego tygodnia 1:12.321 wtedy tor nie był nagumowany i warunki pogodowe były duzo gorsze tak ze smaiło mozna odjac od tego czasu jakies 0,3 sek. a moze wiecej. A wracajac jeszcze do teori ze Bmw testuje nowy nos z "rogami" bo tamten poprzedni był nieudany to uwazam taka teze za czysta głupote. Wystarczy jeszcze raz porównac czasy bolidu z tamtym pakietem a z tym i zadac sobie pytanie Po co zamieniac i szukac innego rozwiazania przez które bolid jest wolniejszy ( wyniki z tego tygodnia z nowym pakietem aero)?Bmw po prostu tydzien temu odrobiło widocznie wystaczajaco dobrze poprzednia prace i teraz zajmuje sie szukaniem nowych rozwiazan, specyfikacji i ustawien na inne tory a nie jak sugeruja media :nagła przeróbka nosa bo tamten był niedobry . Bmw na tym torze jest po prostu o krok przed innymi . Tak przynajmiej ja uwazam .
23.01.2008 23:55
0
O krok przed innymi w sensie ze Oni juz przetestowali swoj bolid wystarczajaco na tym torze i teraz zajmuja sie innymi rozwiazaniami a nie tak jak reszta szukaja ustawien na tor o tej specyfikacji
24.01.2008 00:02
0
jak można testować specyfikację aero np na Monze, Monaco czy którykolwiek tor w Walencji? Myślcie ludzie!!
24.01.2008 00:08
0
Smola - to w takim razie wytłumacz mi po co Bmw testuje teraz Inny typ nosa na tym torze na dodatek bolid z tym nosem ma gorsze osiagi od poprzedniego ? Nie maja co robic to sie pewnie tak bawia dla rozrywki ? skoros takis madry to wytłumacz to wszystik tutaj ludziom
24.01.2008 00:23
0
No sorki Zako ale Cie troche nie rozumiem "bawić" ? Bawić to się mogą swoimi wackami. Bo jak zawalą sezon to nie bedzie nikomu do śmiechu i zabawy
24.01.2008 00:29
0
Ja odpowiem! Jeśli wiemy, że przed walką bokserską potrzebujemy kondycji, to biegać możemy po lesie, pływać na basenie, nie zaś tylko walczyć w ringu. Tak samo tutaj: skoro wiemy czego oczekujemy od bolidu na torze w Monako, to możemy tego szukać nawet jeżdżąc pod moim domem. Powie ktoś, że lepiej bezpośrednio w Monako. No lepiej, ale nie ma takich testów:)
24.01.2008 00:41
0
Sory z tym bawia to niechcacy taka prowokacja wyszla chodziło mi o odpowiedz do Smoli. bo wg Niego/Niej na takim torze nie mozna mozna testowac specyfikacji aero na Monze albo Monaco czy na inny tor. wiec w takim razie spytałem (bynajmniej mi chodziło o to ) co Bmw robi w Walencji co tam testuje i po co testuje rozne zestawy aero na jeden tor ? Skoro nie moga testowac (lub to nie ma sensu wg Smoli ) innych zestawów na tym torze ? A i po drugie Smola nie przypominam sobie aby jakikolwiek zespół testowal na wszystkich torach z kalendarza F1 wiec w takim razie skad wiedza jaka specyfikacja spisze sie lepiej na jakim torze ? gdzie testuja zestawy na Monze Monaco i inne tory ?Chyba na samych pomiarach z tunelu aero sie nie opieraja ?
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się