Międzynarodowa Federacja Samochodowa oficjalnie przedstawiła sposób realizacji zakazu zmiany przez kierowców w trakcie roku barw swoich wyścigowych kasków.
Według osób odpowiedzialnych za przyszłość sportu nagminne zmiany kolorystyki kasków wprowadzały w błąd kibiców, dlatego w przepisach na sezon 2015 zamieszczono odpowiednie paragrafy, zakazujące tej praktyki.Mimo iż przepisy zostały już zapisane w regulaminie sportowym Formuły 1, cały czas nie są one precyzyjne. FIA zakazała kierowcom „znaczących” zmian w kolorystyce kasków w trakcie mistrzostw ale nie przedstawiła jednocześnie żadnych sztywnych sankcji za nie stosowanie się do tego przepisu.
Poprawiony artykuł 21.1 regulaminu sportowego brzmi teraz: „W celu zapewniania, że kierowcy są łatwo rozpoznawalni gdy są na torze, kask każdego z nich musi zasadniczo posiadać te same malowanie podczas każdego weekendu wyścigowego w mistrzostwach.”
Słowo „zasadniczo” podlega pewnej interpretacji, tak więc kierowcy, którzy będą chcieli nieznaczną zmianą projektu swojego kasku uczcić występ w domowym wyścigu lub dodać logo nowego sponsora nie powinni mieć z tym problemu.
Przy okazji FIA wyjaśniła kwestie zachowywania numerów startowych, gdy kierowcy przestaną już ścigać się w Formule 1. Do tej pory w przepisach nie określono pojęcia momentu zakończenia kariery, dlatego Federacja zdecydowała się to uściślić. Kariera zawodnika zostanie zakończona w myśl przepisów w momencie kiedy ten przez dwa lata nie weźmie udziału w żadnym wyścigu.
Oznacza to, że numery startowe, które kierowcy wybrali przed sezonem 2014 będą chronione przynajmniej do sezonu 2017.
FIA zdecydowała się natomiast nieznacznie poluzować przepisy dotyczące bolidów wykorzystywanych przez ekipy podczas pokazów F1.
W myśl zmienionych zasad zespoły będą teraz mogły podczas przejazdów demonstracyjnych korzystać z nowych bolidów, ale będą musiały pamiętać o dwóch ważnych wymogach formalnych.
Przepisy mówią, że takie przejazdy demonstracyjne „mogą odbywać się tylko między zakończeniem ostatniego wyścigu sezonu a końcem roku kalendarzowego.”
„Przejazdy takie nie mogą przekroczyć 15 kilometrów długości i tylko specjalne opony dostarczone przez wyznaczonego dostawcę mogą być wtedy używane.”
02.03.2015 15:09
0
Kaski - czego mogą jeszcze zakazać? Wchodzenia przez kibiców na trybuny/trawnik/okolice toru, nawet po wykupieniu stosownego biletu? Czy fan F1 jest nierozgarniety i nie wie w którym bolidzie pomyka jego faworyt, któremu z całego serca kibicuje walcząc na forach o jego dobre imię?
02.03.2015 15:24
0
Nie dość że sam zakaz moim zdaniem bzdurny, to dalej nie potrafią się nauczyć i tworzą dziurawe przepisy. Mimo braku jawnie określonej kary, to podejrzewam że w regulaminie przewidziano ogólne kary za nieprzestrzegania postanowień regulaminu. Ciekaw tylko jestem czy to punktu karne, dyskwalifikacje czy kary finansowe. Byłoby zabawnie gdyby te ostatnie:) Bardziej martwi mnie te słowo "zasadniczo". Tak trudno było określić np. że trzeba otrzymać dominujący kolor kasku albo określić maksymalny rozmiar obszaru który można zmienić? I na wszelki wypadek zostawić furtkę że FIA może zezwolić nawet na całkowitą zmianę malowania. Mam nadzieje że któryś z kierowców zrobi ten regulamin w bambuko;D
02.03.2015 15:28
0
Może i zakaz bzdurny. Zgoda. Ale Vettel będzie miał z tym problem, bo on musi być oryginalny i cekiny na kasku w każdym wyścigu muszą być inne:)
02.03.2015 15:31
0
@2 @3 jakiś czas temu już było pisane tu na forum, że Vettel ma zamiar ignorować ten przepis
02.03.2015 15:33
0
A może tak jak z bolidem, podzielić elementy graficzne kasku na tokeny i pozwolić tylko na zmianę np 48% tokenów całego kasku? :D
02.03.2015 16:56
0
@4. sznerbi: Musiało mi umknąć bo ostatnie co do mnie dotarło w kwestii kasków Vettela, to że w tym roku ma zamiar korzystać tylko z jednego. Dzięki.
02.03.2015 17:11
0
@5 Lukas, brilliante idee! Gdyby było więcej takich jak ty, to nie musiałbym tak często pisać ;-)
02.03.2015 18:15
0
@4. sznerbi było, było. Nawet coś mówił że jeśli nie będą to jakieś duże kwoty na cele charytatywne to będzie ignorował. Trochę to prostackie, ale podobno mistrzom się wybacza.
02.03.2015 18:22
0
saint77 podejrzewam, że bardziej chodziło Mu oto, żeby to szło na cele charytatywne, niż żeby kwoty były małe :P
02.03.2015 18:32
0
@9 też mi sie tak wydaje, raczej był gdzieś błąd w tłumaczeniu, nikt by raczej publicznie nie mówił, że nie chce dawać na cele charytatywne.
02.03.2015 19:08
0
Usunięty
02.03.2015 19:09
0
może jeszcze zabronia zmieniać koloru bolidu co sezon.
02.03.2015 19:29
0
Czyli dokładnie tak jak przewidywałem. I dobrze.
02.03.2015 19:55
0
gdzie znajde kaski kierowców na sezon 2015 ?
02.03.2015 20:17
0
Jeszcze powinni wprowadzić max dwie modelki rocznie zgłoszone jako "stałe partnerki" ;) Jak dla mnie kask powinien być w barwach zespołu i kropka. ;)
02.03.2015 22:31
0
Jak pięknie w klasycznym stylu Jody przetłumaczone ostatnie zdanie zostało.
02.03.2015 22:47
0
Kask powinien być w barwach flagi kraju, którego reprezentuje dany kierowca i tyle. Proste rozwiązanie.
02.03.2015 23:39
0
@17 a co jak jest kilku kierowców z tego samego kraju np. niemców ???? nie takie proste :p Przepis durny. Wydaje mi sie że FIA zaczyna się mieszac w co raz więcej pierdół a nie rzeczy ważnych dla fanów f1 jak np. dźwięk silników "ecoboost" :p
03.03.2015 00:24
0
@18 Z tego, co kojarzę każdy z kierowców ma na kasku namalowany własny indywidualny numer startowy ;)
03.03.2015 17:22
0
Bardzo dobrze! Przynajmniej Borowczyk nie pomyli Rosberga z Hamiltonem 😃
03.03.2015 18:00
0
@20 No żebyś się nie zdziwił. W imieniu Borowczyka powiem tylko: CHALLENGE ACCEPTED!
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się