WIADOMOŚCI

Lotus złożył protest przeciwko Mercedesowi
Lotus złożył protest przeciwko Mercedesowi
Zgodnie z porannymi doniesieniami zespół Lotus przed trzecią eliminacją mistrzostw świata Formuły 1 w Chinach postanowił oficjalnie złożyć protest przeciwko ekipie Mercedesa i jej systemowi F-duct.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg
Charlie Whiting, delegat techniczny FIA do tej pory uznawał system F-duct Mercedesa połączony z systemem DRS jako w pełni legalny i pasywny.

Przedstawiciele Lotusa oprotestowali system Mercedesa opierając się punktem 3.15 regulaminu technicznego F1, który mówi o tym, że za wyjątkiem systemu DRS w bolidzie nie może być żadnych ruchomych elementów aerodynamicznych.

„Za wyjątkiem części niezbędnych do sterowania określonego w Artykule 3.18 [DRS], każdy system, urządzenie czy procedura bolidu, która wykorzystuje ruch kierowcy, w celu zmiany charakterystyki aerodynamicznej bolidu jest zabroniony” stanowi punkt 3.15 regulaminu technicznego F1.

Zespół Mercedes w sprytny sposób postanowił wykorzystać tę część regulaminu sterując systemem F-duct przy okazji otwierania tylnego skrzydła. W dość istotny sposób pomogło to ekipie Rossa Brawna poprawić tempo kwalifikacyjne, jednak na skutek ograniczeń w stosowaniu systemu DRS podczas wyścigu nie jest to aż tak pomocne w niedzielne popołudnia.

Mimo że groźba oprotestowania systemu wisiała nad ekipą Mercedesa od samego początku sezonu, konkurenci postanowili oficjalnie zgłosić protest dopiero przed trzecią eliminacją mistrzostw świata.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

14 KOMENTARZY
avatar
Gosu

12.04.2012 12:02

0

Wreszcie się określili - bardzo mnie ciekawi jakie będzie podejście FIA.


avatar
LeX IcoN

12.04.2012 12:05

0

FIA straci wiarygodność jeśli przyzna się do błędu


avatar
kempa007

12.04.2012 12:06

0

to bedzie rozstrzygal chyba Trybunal...


avatar
kanapka

12.04.2012 12:14

0

Moim zdaniem legalne


avatar
atomic

12.04.2012 12:16

0

z artykułu wynika,że przegrają


avatar
radzix

12.04.2012 12:46

0

a jednak... to chyba już tradycja, oprócz trwającego sezonu i rywalizacji na torze, za kulisami w tygodniu też musi się coś dziać w przerwie między wyścigami :O) Za rok znów jakiś team coś wymyśli i znajdzie lukę w przepisach bądź niejasność w zapisach ich i tak w na okrągło ;)


avatar
adi18

12.04.2012 13:42

0

No nareszcie zrobili z tym porządek . To było podejrzane dobre kwalifikacje a wyścig kiepski


avatar
mario7878

12.04.2012 14:09

0

3. kempa007 a ja myślę, że prezes Kaczyński zorganizuje wiec na placu niebiańskiego spokoju, umieści tam krzyż i będzie wołał do Whiting-a "wychodź szczurze". hehehehehehehehehehhe tak całkiem serio to może nam się zrobić kaszana bo w wypadku uznania protestu za zasadny trzeba będzie zweryfikować wyniki dwóch poprzednich wyścigów.


avatar
pz0

12.04.2012 14:14

0

O ile to prawda co przecieka że jest sterowany przy okazji sterowania DRS to moim zdaniem jest nielegalne. Jednak jest możliwe zbudowanie tego urządzenia bez żadnego połączenia z systemem DRS. Można to sterować wyłącznie przy pomocy strug powietrza i F-duct będzie działał w momencie użycia DRS. Tak mi top przynajmniej w teorii wygląda, trzeba byłoby jeszcze to sprawdzić w tunelu, a takowego w domu nie posiadam. Prawdopodobnie skalibrowanie tego wszystkiego będzie nieco pracochłonne i zajmie wiele godzin ale raczej do zrobienia.


avatar
mario7878

12.04.2012 14:18

0

9. pz0 ale nie mów, że masz F-duct w garażu ;) bo jak coś to ja mam na poddaszu ten tunel ;)


avatar
ULTR93

12.04.2012 14:57

0

To nie mądre zachowanie Lotusa. Mogli złożyć protest przez GP inaugurującym sezon lub zaraz po nim. Teraz to takie szczeniackie posunięcie. Widzą, że są słabsi w kwalifikacjach to kombinują jakby tu uprzykrzyć innym życie i rywalizację. Ponoć Red Bull też miał protestować przeciwko temu systemowi, a jednak oficjalnego doniesienia jak na razie nie ma. Wydaję mi się, że Red Bull przestał się "rzucać" i zabrał się do pracy nad takim systemem. Lotus też powinien to zrobić. Patrząc z drugiej strony na ten problem, to Lotus otrzymał czerwone światło jeśli chodzi o ich pomysł z ruchomym zawieszeniem przed testami, ale tak jak w artykule przepisy zabraniają części, które są uruchamiane przez kierowcę oprócz DRS. Jak dla mnie to ten protest jest bezsensowny i mam nadzieję, że Lotus nie wygra jeśli chodzi o zmianę decyzji przez FIA.


avatar
kukus

12.04.2012 15:32

0

11. ULTR93 "Patrząc z drugiej strony na ten problem, to Lotus otrzymał czerwone światło jeśli chodzi o ich pomysł z ruchomym zawieszeniem przed testami, ale tak jak w artykule przepisy zabraniają części, które są uruchamiane przez kierowcę oprócz DRS." Wcześniej miał zielone światło z tego co wiem dlatego pracowali nad tym a kiedy to dopracowali dostali czerwone swiatło więc nie dziwię sie im. A teraz coś odemnie to że na układy nie ma rady.


avatar
leo_

12.04.2012 19:19

0

Lotus prowadzi politykę- z jednej strony oprotestowuje, a z drugiej - już go konstruuje (albo skonstruował). C'est la vie.


avatar
Tox

13.04.2012 02:24

0

Oczywiście ze nielegalne system nie jest wcale pasywny ponieważ jest uruchamiany przez kierowce a jak coś jest włączane nie jest pasywne tylko aktywne :) #13 Oczywiście ze budują i to jest bardzo rozsądne... nie mogą sobie pozwolić by tracić "czas"


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu