Dyrektor techniczny zespołu Lotus Renault GP, James Allison, w krótkim wywiadzie przeprowadzonym przez biuro prasowe zespołu zdradza kilka szczegółów na temat budowy nowego bolidu Roberta Kubicy i Witalija Pietrowa.
James, opowiedz nam o R31 i tym, co różni go od poprzednika„Słowa takie jak agresywny czy innowacyjny są ostatnimi czasy bardzo modne w Formule 1, ale czujemy, że przymiotniki te są odpowiednie do określenia R31. To prawda, że samochód został zaprojektowany w ambitny sposób, a rzut okiem na całość potwierdzi, że od podstaw koncepcja jest zupełnie inna – nie tylko w porównaniu z ubiegłym sezonem, ale w porównaniu z jakimkolwiek wyprodukowanym przez ten zespół bolidem. Te zmiany oddają nasze próby wyciągnięcia absolutnie maksimum z aerodynamiki w obliczu regulaminów, które zmieniły się dość znacząco oraz dopracowania pomysłu wykorzystującego wydech do poprawy pracy dyfuzora”.
Można więc powiedzieć, że R31 jest znacznym krokiem naprzód w porównaniu z R30?
„Bardzo trudno porównać te dwa samochody. Rok 2011 jest zupełnie inny – zmianie uległy regulaminy i to właśnie dlatego R31 tak bardzo różni się od swoich poprzedników. Dla przykładu, w tym roku powrócił KERS, a samochód został przekonstruowany od podstaw w celu przystosowania go do tego systemu w wydajny sposób. Po raz pierwszy od dziesięcioleci zdecydowaliśmy się również na zmianę układu tylnego zawieszenia na system pull-rod. Tak jak już powiedziałem, każdy może na własne oczy przekonać się, że w porównaniu z poprzednimi modelami, zupełnie inaczej podeszliśmy do pewnych obszarów. Wszystko po to aby R31 było jak najlepsze w świetle regulaminów na rok 2011”.
Jak zespół poradził sobie z projektem i fazą budowy nowego samochodu – czy zima była stosunkowo przystępna?
„Nigdy nie jest łatwo – taka jest szczera odpowiedź – w tym roku było jednak szczególnie trudno, ponieważ mamy sporo niemałych dodatków, takich jak KERS i regulowane tylne skrzydło. Rozwój skrzydła dodał pracy na etapie projektowania i produkcji – nie był to prosty rozwój ubiegłorocznego projektu, wiązał się bowiem z rozpoczęciem pracy od podstaw. Tak samo było w przypadku wydechu – prace nad nim zaczęliśmy od początku”.
Co jeszcze możesz powiedzieć nam na temat regulowanego tylnego skrzydła i jego wpływie na samochody...
„Zyski w prędkości na prostych płynące z regulowanego tylnego skrzydła nie będą takie same dla wszystkich samochodów – o tym kto zyska najwięcej zadecyduje to, czyja wersja będzie najbardziej wydajna. Każdy zespół będzie starał się stworzyć skrzydło, które zapewni kompromis pomiędzy dociskiem aerodynamicznym w zakrętach i jego wytracaniem na prostych – im lepiej twoje skrzydło poradzi sobie z tym zadaniem, tym lepszy czas okrążenia w kwalifikacjach i większa konkurencyjność w warunkach wyścigowych. Jeśli chodzi o wydajność systemu, będzie ona większa niż w przypadku zeszłorocznych kanałów F. Jednak – podobnie jak kanał F – system nie jest prosty, a my spędziliśmy mnóstwo czasu projektując go przy pomocy systemu CFD i tunelu aerodynamicznego – wszystko w celu osiągnięcia jak najlepszego kompromisu”.
Jak sądzisz, gdzie w stawce znajdzie się R31 na początku sezonu?
„Z każdym sezonem profesjonalizm reprezentowany przez zespół jest coraz większy. Jest wiele zespołów, które wiedzą jak stworzyć dobry samochód, a my nie łudzimy się odnoście skali wyzwania sezonu 2011. Myślę, że ubiegły rok prześcignął oczekiwania niektórych ludzi, ale na pewno nie przewyższył naszych. Wtedy cieszyliśmy się ze zmierzania we właściwym kierunku – teraz jednak bylibyśmy sfrustrowani rozpoczynając sezon 2011 na poziomie reprezentowanym w ubiegłym roku. To oznacza, że chcemy aby R31 było konkurencyjne od samego początku – żeby od pierwszego wyścigu w jego zasięgu były podia i nie tylko. Biorąc pod uwagę ogromy wysiłek włożony w stworzenie tego samochodu, byłoby to odpowiednią nagrodą”.
31.01.2011 15:47
0
Może jednak jest coś na rzeczy z tym wydechem, skoro Alison tyle razy o nim wspomina. Ale jeżeli to prawda, że ma być skierowany do przodu i będzie skuteczny i zgodny z regulaminem, to... leżę i kwiczę :)
31.01.2011 15:53
0
Noke54 - dużo też wspomina o przepisach na rok 2011 i wielu zmianach, czy to znaczy, że kierowca będzie mieć książkę z przepisami f1 do dyspozycji? Gdzieś w schowku koło kierownicy:D
31.01.2011 15:53
0
Strasznie widzę dużo artykułów o tym,że to będzie świetny sezon..Mi się zdaje ze mają kilka niespodzianek ; >
31.01.2011 15:55
0
Póki co to jedyną niespodzianką jest exhaust, którego nie widać. Pożyjemy, zobaczymy.
31.01.2011 15:55
0
3. GoQu - Mi też się tak zdaje, dość Pewnie się wypowiadają, ale tak naprawdę nie wiadomo co będą reprezentować inne zespoły
31.01.2011 16:06
0
Mam ogromny apetyt na ten sezon. Jeśli R31 będzie w stanie walczyć o podia, to wierzę, że Robert zdobędzie World Champion Achievement :)
31.01.2011 16:25
0
tyle tematów o renówce że nie wiadomo w którym pisać xD
31.01.2011 16:34
0
pull-rod ponoć nie jest już stosowany w f1, dlaczego do niego powrócili??
31.01.2011 16:37
0
Question: Renault, gdzie macie wydech? Renault: To magia, nie będziemy tego tłumaczyć. A tak na serio nad takim rozwiązaniem pracował ponoć również Mercedes, więc możliwe, że będzie to innowacyjne, ale nie jedyne w swoim rodzaju.
31.01.2011 16:38
0
Są tacy pewni siebie że robi się to troche bezczelne, oby mieli coś konkretnego na pokrycie tych wszystkich zapowiedzi...
31.01.2011 16:51
0
pull-rod wyjaśni mi ktoś na czym to poleg??
31.01.2011 16:52
0
a co mają wszystkie asy wyrzucać na stół ... ???
31.01.2011 16:55
0
@ 9. Tristan, o tym nie słyszałem, możesz podać źródło ?
31.01.2011 16:56
0
Tu dokładnie widać wydech: htt p:// ww w. face book. com/ pages/Lotus-Renault-GP-The-Official /173854285966083?v=photos#! /photo.php?fbid=175454449164689&set= o.173854285966083&theater
31.01.2011 17:02
0
@14. FiFiLeK to jest stary bolid pewnie
31.01.2011 17:04
0
FiFiLeK to jest zdjecie z wczoraj bo sa komety do tego zdjecia z wczoraj wiec to r30
31.01.2011 17:07
0
o której jutro zaczynają się testy?
31.01.2011 17:14
0
fakt obok jest większe zdjęcie tego boku i widać płetwę... sry sorry :)
31.01.2011 17:15
0
ale w sauberze widać :) na eng. f1 wydech idzie tam na tylne zawieszenie...
31.01.2011 17:16
0
Witam wszystkich forumowiczów. Sezon sie niedlugo zacznie wiec emocje widze rowniez u nas na forum rosna. Nie chce sie bawic w jasnowidza wole poczekac na testy chociaz , ale chyba ktos tu chce namieszac w czolowce :) Pozyjemy zobaczymy. Chcialem zwrócic uwage na cos zupelnie innego. A mianowicie na dzisiejsza prezentacje, ktora podobala mi sie w wykonaniu Roberta. Nie wiem czy ktos uwaznie sie przygladal jak Pietrov skakal jak pajac chcac juz odkrywac bolid, a Kubica niewzruszony popatrzyl przez chwile na niego po czym go olał. Pietrov probowal blagalnie patrzen na szefa ale to nie pomoglo. Bardzo mi sie to podobalo. A pozniej gdy Kubica stwierdzil ze to juz pora to szybko Pietrov sie zerwał :) niestety pomylil przod z tylem bolidu i stanal ze zlej strony :) Widze ze jest bardzo narwany i podescytowany ale wlasnie go to gubilo w tamtym sezonie chyba nie wyciagnal wnioskow :) Pozdrawiam wszystkich fanow R.K. i odsylam do obejrzenia krotkiego filmiku z prezentacji, czy ktos jeszcze mial takie odczucia :D
31.01.2011 17:21
0
Ej w Ferrari tego wydech widac;d ale jaja na serio Renault ma go sprytnie schowanego
31.01.2011 17:24
0
@ 20. dorotka20 W obliczu emocji jakie mi dzisiaj towarzyszyły podczas prezentacji pewnie sam bym pomylił przód z przodem :)
31.01.2011 17:28
0
20. dorotka20 - "dzisiejsza prezentacje, ktora podobala mi sie w wykonaniu Roberta(...) czy ktos jeszcze mial takie odczucia" - Ja takich nie mam . Mnie się podobała prezentacja akurat w wykonaniu Pietrowa. W żadnym momencie nie zachowywał się 'jak pajac'.
31.01.2011 17:31
0
ScarbsF1 has apparently confirmed on twitter that there is no exhaust on the back of the car… I was told they're not at the back fuel to the theory
31.01.2011 17:31
0
fanka znowu szuka zaczepki a tutaj zaraz bedzie 100 postow o pouczaniu siebie nazwajem...
31.01.2011 17:34
0
widzę że fanka Vettela szuka prowokacji..... tylko żebyś nie płakała jak Vettel będzie zajmował miejsca od 4-8:) xd
31.01.2011 17:36
0
Car dimensions Front track: 1450 mm Rear track: 1400 mm Overall length: 5100 mm Overall height: 950 mm Overall width: 1800 mm Overall weight: 640 kg, with driver, cameras and ballast KERS Motor generator unit: Renault Sport F1/Magneti Marelli Electronic control unit by Magneti-Marelli Control Unit: Magneti-Marelli Batteries: Not disclosed
31.01.2011 17:37
0
dane dotyczące nowego bolidu kubicy:)
31.01.2011 17:43
0
fanka to chyba źle oglądałaś prezentacje, bo pajacował pietrovek, włączcie sobie filmik z prezentacji i obejrzycie od czau 7:10 się wyrywał jak oparzony żeby bolid odsłonić
31.01.2011 17:59
0
generalnie to widac ze nic tu sie nie zmienilo , poziom wypowiedzi - gimnazjum, chociaz pewnie gimnazjalisci niektorzy by sie obrazili, a komentarze pod artykulami nazywacie forum...pogratulowac.
31.01.2011 18:00
0
Chyba wykonali przez zime dobrą robote.Ale mogli by byc troche skromniejsi.
31.01.2011 18:01
0
Za bardzo się przejmujecie tym co ta dziewczyna pisze. Nerwy sobie tylko szargacie przez jakiegoś bachora który nie ma co robić więc siedzi przed komputerem. Radzę po prostu to olać ciepłym moczem i tyle. Już dawno zdałem sobie sprawę że nie ma sensu z nią dyskutować ani zwracać jej uwagę. Admin pewnie nic z tym nie zrobi, daltego napiszę jeszcze pod koniec: GÓWNA się nie rusza bo śmierdzi! Pewnie dostanę ban, ale co mi tam, ten portal i tak upadł już dość mocno, więc nie ma sensu tu zaglądać. Pozdrawiam myślących!
31.01.2011 18:18
0
to jak z tymi testami, wie ktoś o której Pietrov rozpoczyna jutro crash test R31?
31.01.2011 18:29
0
13. SilverX Źródło to ogólnie internet, czyli równie dobrze może być wielka ściema, trzeba czekać aż Mercedes zaprezentuje bolid. Też się uśmiechnąłem jak Petrov chciał odsłaniać bolid od tyłu, zaskoczył nawet Kubicę, normalnie mistrz.
31.01.2011 18:35
0
Jutro Testy o 10
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się