WIADOMOŚCI

Standardy jazdy według FIA
Standardy jazdy według FIA
W opublikowanych dzisiaj przez FIA regulaminach F1 można także przeczytać jak ciało zarządzające chce wpłynąć na poprawę standardów zachowania na torze.
baner_rbr_v3.jpg
„Manewry utrudniające innym kierowcom jazdę, takie jak więcej niż jeden raz zmieniany kierunek jazdy w obronie pozycji, celowe wypychanie bolidu poza krawędź toru a także każda inna niecodzienna zmiana kierunku jazdy nie są dozwolone” pisze w regulaminie sportowym, co jak się można domyślać jest reakcją na zachowanie Michaela Schumachera podczas GP Węgier, kiedy to Niemiec brutalnie spychał Rubensa Barrichello na betonową ścianę.

Regulamin zezwala także na ukaranie kierowców, którzy opuszczają tor.

„Kierowcy muszą korzystać z toru cały czas. Aby uniknąć nieporozumień, białe linie definiują krawędź toru i są uważane za jego część, ale krawężniki [tarki] już nie.”

„Kierowca zostanie oceniony, jako że opuścił tor, gdy żadna część bolidu nie będzie miała kontaktu z torem.”

„Gdy bolid opuści tor, nie ważne z jakiego powodu, kierowca może na niego powrócić. Niemniej może to zostać wykonane jedynie, gdy będzie bezpieczne i bez zyskiwania na tym przewagi.”

FIA stara się także zadbać o odpowiedni standard poruszania się na torze wolniejszych zawodników, którzy teraz będą musieli natychmiast, bez czekania na niebieskie flagi oddać pozycję dublującemu kierowcy.

„Jak tylko bolid zostanie dogoniony przez inny bolid, który ma go zdublować podczas wyścigu, kierowca musi pozwolić szybszemu zawodnikowi wyprzedzić się przy pierwszej nadarzającej się okazji.”

„Jeżeli kierowca, który został dogoniony nie przepuści szybszego kierowcy, zostaną wywieszone niebieskie flagi nakazujące mu przepuszczenie jadącego za nim zawodnika. Każdy kierowca, który będzie podejrzany o ignorowanie niebieskich flag będzie odpowiadał przed stewardami wyścigu.”

FIA zadbała także o porządek na alei serwisowej, zakazując wyprzedzania innych kierowców podczas zamknięcia wyjazdu na tor. Jak się można domyślać może to być reakcja na sprytne zachowanie się Roberta Kubicy podczas kwalifikacji przed GP Malezji.

„Każdy bolid jadący na koniec pitlane przed startem lub restartem sesji treningowych lub każdy bolid, który musi zatrzymać się na końcu alei serwisowej podczas okresu neutralizacji toru, musi ustawić się w szeregu na szybkim pasie i opuścić go w kolejności, w której dojechał do jego końca, chyba że inny bolid jest nadmiernie wolny.”

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

24 KOMENTARZY
avatar
fanAlonso=pziom

13.12.2010 18:49

0

szkoda ze zakaz kolejny tak jak z f - ductem i dyfuzorami człowiek jest sprytny i mądry a oni go ograniczają


avatar
roberttc

13.12.2010 18:54

0

kurde...jeszcze trzy miesiące:(:(


avatar
Ugwer

13.12.2010 19:10

0

ja bym wolał żeby kierowcy musieli się ścigać z dublowanymi, dało by to duże widowisko a w czasie neutralizacji żeby dublowani mogli wyprzedzać SC tyle razy by dołączyć do grupy ;)


avatar
mariusz199734

13.12.2010 19:55

0

z tym torem to zenada ...Nie wiem czemu jak zaczalem czytac o tych wyjazdach to mi sie nasz pietia przypomniał...


avatar
konradosf1

13.12.2010 20:10

0

4. mariusz199734 mi też. Nie zrozumiałem jednego mianowicie czy wyjechanie na tarkę czy poza białą linie (jak np w Monzy lub Singapurze) gdzie jest linia jazdy też jest niedozwolone


avatar
konradosf1

13.12.2010 20:11

0

a i jeszcze te manewry utrudniające... też takie niezprecyzowane


avatar
essien15

13.12.2010 20:21

0

przeciez pisze ze bolid musi jakas czesci zostac na torze : „Kierowca zostanie oceniony, jako że opuścił tor, gdy żadna część bolidu nie będzie miała kontaktu z torem.”


avatar
DanielloooS

13.12.2010 20:24

0

Ja też uważam, że nie powinno być niebieskiej flagi. Jeżeli bolid jest w stanie nadrobić jedno kółko to czemu miałby mieć jakiekolwiek problemy z wyprzedzeniem marudera? Więcej wyprzedzania na torze w duchu walki to lepsze widowisko i zbawa dla kierowców. A takie przepuszczanie dublujących dodatkowo wpływa na rywalizacje pomiedzy innymi zawodnikami. Mam tu na myśle tegoroczny sezon gdzie dublowani byli zawodnicy na pozycjach nawet 7!!! Dochodzi potem do sytuacji, gdzie są zawodnicy dublowani 2-3 razy inni raz i kiedy wyjeżdza SAFTY CAR wszystko się tak miesza, że chyba nikt nie wie komu i kiedy może dać się wyprzedzić a komu nie. My kibice siedimy przed tv i starmy się zrozumieć, kto ile razy był dublowany i w któym miejscu wyjechał SAFTY CAR, kto na tym skorzystał a kto nie itd. Zgadzam się dlatego z 3.Ugwer, że dublowani po wjeździe Safty CARu powinni nadrobić stracone kółka i zabawa zaczyna się od początku :) Pierwszy jest pierwszy, drugi jest drugi itd...


avatar
miszalajew

13.12.2010 20:45

0

3. i 8. pamiętajcie, że dublujący nie walczy z dublowanym o pozycję, więc nie powinien tracić z powodu tego, że zdobył kółko przewagi nad jakimś maruderem. Dodatkowo 8. - wiedz, że kierowcy nie ścigają się dla zabawy (a przynajmniej nie przed wszystkim), a samochód bezpieczeństwa to safety car.


avatar
atomic

13.12.2010 20:50

0

a powiem wam ,że już mnie to " nie obchodzi" .organizują quizy mają drogich PR owców , ludzi od marketingu a jest coraz gorzej . może trzeba zostawić bidon w pit stopie żeby uniknąć kary za nielegalne opuszczenie toru.nie chce mi się nara


avatar
Ugwer

13.12.2010 21:34

0

@9 właśnie o to chodzi że Berni chce wyprzedzań i wprowadza jakieś bzdetne ruchome tylne skrzydła których sami zawodnicy pewnie nie będą wiedzieć kiedy używać, a wystarczy zdjęcie niebieskich flag a może być ciekawie. Dodatkowo 9:) każdy musiałby walczyć z dublowanymi jeśli chciałby być wyżej. Przykład: do chcącego zdublować Kovalainena dojeżdża Vettel a za nim Kubica, Vettel nie może sobie poradzić z zielonym bolidem gdy przed zakrętem lepiej dohamowywujący czarno złoty bolid Kubicy znajduje się przed obydwoma kierowcami. Sory fanko ale nie mogłem się powstrzymać ;)


avatar
witam

13.12.2010 22:07

0

A tak z innej beczki to nie wydaje wam sie ze troche dziwne jest, ze nie ukazuja sie zadne wypowiedzi Roberta? Przeciez ma wkoncu "nowy bolid" Lotus i ani slowa nie mowi. Czyzby to nie byl jego bolid? Tyle sie dzieje Lotus wykupil Renie, przeciez po takim newsie obojene jaki kierowca pewny swojej posady powiedzialby cos..Obojetne co, czy tam fajnie ze tak jest, czy ze sie cieszy albo jesz zmobilizowany do walki z nwym inwestorem o mistrzostwo lub zejuz nie moze sie doczekac jazdy nowym bolidem...Cos tu smierdzi..I do tego tyle zmian w przepisach a Robertnic nie mowi.... To troche dziwne...A w dodatku Montezemolo cos wspomina o zmianach w Ferrari ale jeszcze teraz nie moze o tym mowic...Hmm.. Podejzane troche, a Domenicali przyznał także, iż po przegranych mistrzostwach świata w ekipie nastąpi pewna reorganizacja. – "Wprowadzimy pewne zmiany, ale zostaną one ujawnione w odpowiednim czasie." Przeciez przed sezonem 2010 ukazywaly sie co chwile wywiady i opinie Roberta a teraz nic...


avatar
ris

13.12.2010 22:22

0

Będzie lipa i kontrowersyjne decyje ! Coś dla oka http:// www.youtube .com/watch?v=z1McIcTlLjg


avatar
RoninRonin

13.12.2010 22:27

0

a co ma mówić jak sam nic nie wiem. Stare dupy jesteście to nie chce mu się z wami gadać.


avatar
elin

13.12.2010 22:40

0

12. witam - Montezemolo podczas imprezy w Walencji, kończącej sezon powiedział - " kilka DROBNYCH zmian jest możliwych, ale żadnych większych przewrotów ". Dodatkowo, włoska prasa spekuluje, że jedynym który może stracić ( lub zmienić ) stanowisko, jest Chris Dyer - główny inżynier Ferrari, odpowiedzialny za strategie podczas wyścigu w Abu Zabi.


avatar
hubertus

13.12.2010 23:03

0

dublowany Alonso - a co :) przez Hama nie odpuści mu tylko bedzie opóżniał (bo sie nie kochają) w tym czasie Baby Szumi dogoni Hama i w ten sposób zostanie wypatrzony wynik wyścigu. wg mnie dublowani muszą puszczać 1. Gdy Massa był kilka sekund majstrem w 2008 roku i gdyby hipotetycznie trzeba było Hamowi kogoś dublować i ten by go nie przepuścił to również było by to wypatrzenie wyścigu, a tak Glock odpuścił (nie był co prawda dublowany ale nie miał opon i nie dał rady)


avatar
Zgred Zen

13.12.2010 23:10

0

12. witam Sądze,że wszystko idzie po myśli Roberta więc nie udziela się medialnie.Pozdro. kempa 007 Mółbyś dać chociaż krótki artykuł o gali włoskiego magazynu Autosprint i przyznaniu przez włoskie jury Robertowi "Złotego Kasku" za największego walczaka w F_1.Bo to jest o F_1 nieprawdaż?


avatar
FAster92

14.12.2010 20:08

0

1. fanAlonso=pziom miałam o tym samym pisać zamiast pozwolić zespołom na udoskonalanie bolidów, co za tym idzie ulespzanie F1... szkoda gadać ;(


avatar
FAster92

14.12.2010 20:12

0

Nie wiem czy jakiegoś artykułu nie przeczytałam do końca, ale czy dane dotyczące silników, skrzyń biegów itp. będzie przedstawiona ta stronie , czy może juz jest zamieszczona? ;)


avatar
Arko123

14.12.2010 21:42

0

Sutil bedzie rekordzista kar :d a Vitek jak opusci juz tor to nie wraca, to kary go juz chyba nie lapia.


avatar
marcin_114

14.12.2010 21:54

0

Zniesienie niebieskich flag to (łagodnie mówiąc) najgłupszy pomysł jaki słyszałem(czytałem). Weźmy na to: tak Sakon nie będzie chciał póścić Kubicy dojdzie do wypadku i co? Kubica straci przez kogoś kto tak naprawdę traci 5 km(na Monzy). Moim zdaniem takich powinno się zdejmować z toru lub zamiast 107 to 104%. Wtedy nie byłoby problemu.


avatar
jarko dnb 85

14.12.2010 23:02

0

z tym wyjazdem za tor to chyba bardziej chodzi o ciecie szykan.tak robil bodajze Hulkenberg na Monzie,dzieki czemu nie zostal wyprzedzony.przeciez nie beda karac tych co na wyjezdzie w zwir traca 10 sek.bo to nie mialo by sensu.a zdjecie niebieskiej flagi mija sie z celem;wtedy TO nabralo by calkiem innego znaczenia!pozdro


avatar
Filip1507

15.12.2010 12:18

0

w takim razie Hamilton dostalby kare w polowie wyscigow, za wypychanie z toru. oczywiscie innym tez by sie nalezalo...


avatar
pz0

16.12.2010 22:26

0

3. Ugwer, 8. DanielloooS - to jakieś nieporozumienie. Mam się ścigać z zawodnikiem, którego wyprzedziłem pół godziny temu i jest za mną dobre 5 kilometrów?


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu