FOTA głosuje przeciwko KERS
Stowarzyszenie zespołów Formuły 1, FOTA, na ostatnim spotkaniu zdecydowało o odrzuceniu systemu KERS w przyszłym sezonie z powodu zbyt dużych kosztów jego wdrożenia i używania.Decyzja o odrzuceniu KERSu w przyszłym roku nie zapadła jednomyślnie. Jednym ze zwolenników technologii odzyskiwania energii kinetycznej był szef zespołu BMW, Mario Theissen, który po głosowaniu powiedział: „Głosowaliśmy za systemem KERS, ale jak do tej pory patrząc po pozostałych decyzjach, pójdziemy zgodnie z głosem większości.”
Zgodnie z bieżącym regulaminem FIA, zespoły także w sezonie 2010 nie będą musiały używać KERS, a decyzja FOTA sprawi, że tym razem wszystkie stajnie, bez względu na stopień zaawansowania prac nad układem, nie użyją go w przyszłym roku.
komentarze
1. Morfero
I gdzie tu oszczednosc? Tyle pieniedzy poszlo w badania nad KERSem, a teraz nie beda tego uzywac. Glupota!!!
2. Voight
Wytłumacz to Mosley'owi i Berniemu
3. tReNt
hej.... kiedy będą strategie doboru ogumienia i najszybsze okrążenia? To zawsze bardzo pomaga ocenić forme zespołów!
4. mpstir
Usunięty
5. walerus
he he he he - ups... KERS.....
6. gogo09
A Marian jaki elastyczny.
7. psniemy
KERS nadaje się do osobówek albo na wyścigi na 1/4 mili a nie do f1.
8. casper666
Mysle jednak ze nie zrezygnuja z KERS poniewaz F1 to takze testy do aut osobwch a swiat idzie w kierunku jak najlepszego odzyskiwania energi ze wszystkiego
9. Gosu
Pewnie FIA jak zwykle będzie nieugięta :)
10. lwg1103
psniemy do 1/4 mili?:O a gdzie tam jest hamowanie podczas ktorego kers zbieral by energie? tam potrzeba nitro a KERS wlasnie dobry dla F1 jesli bylby bardziej wydajny.
11. zu7
WIELKA SZKODA! Gdy wreszcie pojawiło się coś innowacyjnego i możliwego do zastosowania w zwykłych samochodach to to skreślono. A już myślałem że w przyszłym roku zwiększą dopał i będziemy oglądać ciekawsze wyścigi. Fajnie było oglądać w Turcji jak Kovalainen wyprzedza dzięki KERS Barichello.
12. baranq
a ja uważam, że to świetny pomysł - i tak KERS nic nie dawał, a dla Roberta to świetna wiadomosc - bedzie mial mozliwosc lepszego ustawienia balansu - do tego jesli wejdzie planowane zwiekszenie wagi bolidów to bedzie dla niego kolejny + ;) pozdrawiam
13. zu7
@baranq ale jeśli BMW dałoby Kubicy najlepszy KERS to byś go pokochał no nie? Żałosne. Co do wagi to nie problem KERS a wagi minimalnej. Jak dla mnie to udupienie ciekawie zapowiadającej się technologii, dzięki której moglibyśmy zaoszczędzić trochę paliwka w naszych samochodach i jednocześnie dostać trochę dopału. Ja tam nie wzgardziłbym nawet tylko 82 dodatkowymi końmi.
14. Skoczek130
Ja jestem całą pewnością za FOTA. KERS nie jest potrzebny F1. Miał pomóc w wyprzedzaniu, ale jak się okazuje, pomaga w obronie i odzyskiwaniu jej. Tak więc, albo niech go ujednolicą (dostawcą mógłby byc McL), albo niech go wycofają.
15. Maniek 81
Skoczek130@ Przecież odzyskiwanie utraconej pozycji TAKŻE jest wyprzedzaniem..........
16. Ra-v
Ja jestem przeciwny wycofywaniu tej technologii... takie teamy jak McLaren Ferrari czy BMW maja przez ten system stracony sezon ale w nastepnym beda gora bo maja juz doswiadczenie z tym systemem, jesli FIA zabroni KERSU w 2010 to bedzie to ewidentne pojscie na reke takim zespolom jak BGP czy RBR.
17. psniemy
lwg1103 baterie można wcześniej naładować i połączyc z nitro. Wtedy to dopiero będzie wymiatać:)))
18. lukasz1
Ja wole bolidy z KERS. Trzeba szukać nowych tehnologi i rozwiązań, a nie ulepszać stare. Pozatym zadużo pieniędzy poszło na KERS żeby teraz go nieużywać, nigdy nikomu niedogodzisz, ale zmiany są potrzebne. To polepsza widowisko.
19. Orlo
Mario jest żałosny...
20. gogo09
zu7...."ale jeśli BMW dałoby Kubicy najlepszy KERS to byś go pokochał". Co Ty człowieku pleciesz?. Ten cały KERS to psu o dupę rozbić,..taki z niego pożytek. Piszesz ze gdyby RK dali najlepszy KERS.......,niech dostanie dobry bolid a nie kajak to beda wyniki. Piszesz o wyprzedzaniu Barichellę przez Kovala, a co poza tym?, widziałeś miejsce Kovala, pamiętasz które?. Tyle jest warte to urządzeni, nie wspominając o kosztach jego opracowania i zbudowania. Nie wiem czy na dwa, trzy wyścigi w sezonie opłaca się wykładać tak ciężką kasę. Już nawet Marian się powoli z tego wycofuje, głosował za ale chyba tylko by zachować twarz, przecież był największym orędownikiem tego urządzenia. Tyle chyba jest ono warte.
21. atomic
z wprowadzeniem kersu to wyszło jak z teściową . niby się odchudziła ,niby zrobiła fajny fryz,niby może dałoby się z nią żyć ale do domu lepiej kobiety nie wpuszczać .bmw już wcześniej opracowało system do samochodów dla ludu i myślało,że złapie oba tytuły w tym sezonie. prawda o ich systemie okazała się straszna. dla nas z resztą też.
22. jawiemwszystko
"Wyobraźcie sobie państwo, że KERS tylko inaczej pisane znaczy po angielsku nie mniej nie więcej tylko przekleństwo" i coś w tym jest, urządzenie to daje więcej szkody niż pożytku.
20. "Barrichellę" - bożesz ty mój...
23. zu7
@gogo09 - a co myślisz że jeśliby inni mieli słabszy KERS i Kubica dzięki swojemu wygrywał to byś go nie pokochał? To ty pleciesz bzdury. Większość z was jest przeciw KERS bo nic to nie dało Kubicy i BMW. To nie znaczy jednak że pomysł jest zły. Zwłaszcza że to dopiero pierwszy rok. Może spróbuj sobie wyobrazić że BMW ma równie dobry aerodynamicznie bolid i ma KERS. Obecnie jedynym problem KERS jest za mała (odgórnie ograniczona moc). I słusznie, od czegoś trzeba zacząć. Szkoda że wyobraźnia takich jak ty jest ograniczona tym co widzisz w tym sezonie.
24. gogo09
22 jawiemwszystko,...Tywieszwszystko, ja nie.
25. gogo09
23.....A komu coś dał KERS?. Nie mówmy co mogli byśmy sobie wyobrazić, mówmy o faktach. Nic nikomu to nie dało.....Zobacz na klasyfikację.
26. Voight
Niech mi ktoś proszę powie jak to cholerstwo na miłość Boską to wpakować do seryjki??? KERS z F1 nijak pasuje do cywili. To jak ze spoilerami... To, że cos działa przy 300km\h to nie znaczy że działa przy 50km\h.
27. jaro m6
hmmm qr.. czy aby to nie było zamierzone?! SF MC BMW RENAULT wydały kase i straciły czas na ten sziet. Tylko dzlaczego Brawn i Redbull go nie mają ???? Czyżby postawiły wszystko na jeden sezon czy nie mieli kasy a może wyczuli że większość sobie z tym nie poradzi i nic z tego kersu nie będzie. Ostatnie zmiany ...........co one dały??????? dala kibiców ikon jak SF to wszystko to jedno wielkie dno!!! Miało być więcej wyprzedzania ale ja nie widzę żeby było ciekawiej . Zmieniły się siły ale jakoś myślę że tylko dla celów marketingowych a nie dla atrakcyjności wyścigów. Mi nie odpowiada to że ciągle widzę Batona na topie, i jakoś nie przypominam sobie jakiegoś fajnego wyprzedzania w jego wykonaniu. Bolid Browna się trzyma toru jak przyklejony i kierowca musi tylko bezbłędnie jechać (kierowcy nie muszą kontrować w zakrętach, auto jedzie jak po szynach). W tym roku to tylko deszcz miesza w stawce.
Jak dla mnie to żenada!!!!!!!! zeszły sezon był ciekawy, a końcówka to już wyjątkowo!!!! w tym jakos nie spodziewam się fajerwerków.
Pozd.
28. fezuj
I bardzo dobrze, to g.... więcej sprawiało problemów ( balans) niż dawało pożytku a po za tym to plus dla Roberta bo gdziekolwiek by nie jeździł to nie będzie to miało większego wpływu na ustawienia balansu w jego bolidzie.
29. wamu2
Prawda jest taka że to geriatryczne FIA wymyśliło sobie tani tramwaj z ziemi na księżyc i z powrotem (czyli inaczej KERS) tyko że sen się skończył, a rzeczywistość jest taka że z tą technologią nikt sobie jeszcze nie poradził. Koszty uzyskania tej "taniej energii" są takie gigantyczne że nijak się to ma do Mosleyowskiego obniżania kosztów w formule1(Idea szczytna, ale obłudna!) Podsumowując moją uwagę problem polega na tym że już w tym sezonie utworzono dwie ligi tych z KERSEM i bez niego. FIA powinno pozwolić testować konstrukcje z KERSEM bez ograniczeń i wprowadzić ten system obowiązkowo dla wszystkich zespołów.Jak kogoś nie stać na wdrożenie własnej konstrukcji powinien zakupić ją u innych (tak jak ma to miejsce z silnikami).
30. gringo234
dla mnie KERS, jak i większość zmian w tym sezonie jest po prostu do dupy. Miało być więcej wyprzedzeń dzięki KERS a jest wręcz odwrotnie, pomaga w obronie pozycji. Podobnie zmiany z aero, bolidy w tym roku wyglądają jak te z przed kilkunastu lat. Tegoroczne zmiany według mnie wcale nie uatrakcyjniły F1. Ciągle tylko BRAWN i Button. Jestem za ustaleniem nowych przepisów w porozumieniu z FOTA
31. lukasz1
W początkowej fazie nie daje to ogromnej pzewagi. ale po kilku sezonach kiedy zostanie dopracowany, będzie dobrze działał i będzie lekki. A to że KERS służy głównie do obrony to chyba dobrze, wkońcu szereg nieudanych wyprzedzeń to też widowisko. Myślicie że te innowacje to odrazu były dobre? Pare lat temu terz musieli się namęczyć żeby dojść do tego że może inny materiał będzie lepszy, może reklamy na bolidach, a może 2 spojlery i dyfuzor, a może pełny kask, a może ustawiane przednie skrzydło, a może silnik chłodzony powietrzem, a może wielopoziomowy dyfuzor, KERS itp. Myślicie że to samo przyszło do głowy. Trzeba było lat żeby rozwinąć poszczegulne części dodaj ąc nowe. A czasami trzeba coś usunąć żeby wsadzić coś lepszego. Lub usunąć bo bez tego będzie ciekawiej np. kontrola trakcji, aktywne zawieszenie itp.
32. grzes12
Zastanawiam się dlaczego własnie teraz, na parę dni przed rąztrzygnięcjem konfliktu stowarzyszenie FOTA decyduje się na odrzucenie systemu KERS w przyszłym sezonie (być moze jest to koleina karta przetargowa w rękach FOTA.Przynaimniej tak myślę chociaz mogę się mylic) Tak czy inaczej widać ze to co daje KERS w ciągu paru sekund ,zabiera na przestrzeni całego kólka. A dla Mario to jedyna szansa zeby wyjść z twarzą po wpakowaniu kupy szmalu i cennego czasu
33. obi216
No właśnie . Cóż za świetna ocena sytuacji - Mario i koncernu BMW he he he........Z dwojga złego - też wolę ketchup na kiełbasce , aniżeli szaszłyk w węglu.........
34. leo_
zu7-zgadza się po części. KERS powinien być rozwijany, ale: 1. bez standaryzacji-pełna konkurencja. Kto ma lepszy KERS ten wygrywa (tu jest jednak kwestia kosztów). 2. Znieść lub zmniejszyć ograniczenia w kwestii mocy KERSu. 3. Podnieść limit wagi. Moim zdaniem KERS ma sens, a to że on obecnie się nie sprawdza wynika właśnie z powodów tych ograniczeń, o których wyżej wspomniałem.
35. L Szendzielorz
A ja jestem zdania, ze "nowinki" powinny byc wprowadzane w innych seriach wyscigowych! A formula1 jako krolowa sportu motorowego powinna byc szybka i widowiskowa, a nie jak jest teraz placem badawczym!
36. theadzik
35. L Szendzielorz - F1 zawsze było placem badawczym, dopiero od paru sezonów nastąpiła stagnacja.
Zgadzam się też z leo_ dodac 30kg masy minimalnej do bolidu i nagle KERS przestaje przeszkadzac, ograniczenie energii na 1 kolku tez glupie... skoro maja juz wymyslac jakis system to niech bedzie on najlepszy jak sie da, a nie tylko na tyle dobry na ile przepisy pozwalaja
37. bussyboss
niech nawet zwiększa jeszcze minimalna wage, zwieksza takze moc silnikow i wycofaja sie z ograniczenia energii do wykorzystania na kolku... i jeszcze zeby limit obrotow zniesli... wtedy F1 wrocilaby na prawidlowy tor :)
38. lechart
KERS z założenia jest urządzeniem wpływającym na podniesienie sprawności samochodu. Ma zmniejszyć zużycie paliwa przy jednoczesnym podniesieniu osiągów. Dotychczasowe GP pokazały jednak, że samochody bez KERS zachowują się lepiej na torze, co nie znaczy ekonomiczniej. Każdy zespół chce wygrywać, dlatego układ ten jest wycofywany przez coraz więcej zespołów. A szkoda, bo to co przetestowane w F1, trafia potem do zwykłego samochodu. Zatem wszystkie zespoły powinny stosować KERS przymusowo. Szkoda, że wycofano się z tego w roku 2010. Jednocześnie podejrzewam,że w samochodach Brawn GP i Red Bulll projektowanych na ten rok, nawet nie myślano o tym układzie, stąd ich świetne osiągi.
39. sivshy
Szczerze mówiąc chciałbym zobaczyć w przyszłym roku KERS, jednak o conajmniej dwukrotnie większej mocy. Ciekawe, jak wtedy wyglądałyby wyścigi?
40. AC/DC
Według mnie bolidy powinny być bardziej nastawione na umiejętności kierowców, a nie na wygrywanie na zasadzie kto ma lepszy dyfuzor, czy KERS.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz