komentarze
  • 2. f1andrewf1
    • 2009-06-01 18:27:25
    • *.icpnet.pl

    a ja monze ;P

  • 3. elin
    • 2009-06-01 18:35:44
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    a ja SPA :-)

  • 4. blue57
    • 2009-06-01 18:37:29
    • *.wilan.pl

    a mi się podoba sama koncepcja artykułu o torze... fajnie gdyby pojawiała się przed każdym wyścigiem... zawsze można się czegoś dowiedzieć nowego... BRAWO .... P.S. Ja też wolę Montreal =)

  • 5. Niespokojny
    • 2009-06-01 18:40:55
    • *.tvgawex.pl

    ...to i ja dołączę - SPA w Belgii

  • 6. morek152
    • 2009-06-01 18:44:15
    • Blokada
    • *.ds15.agh.edu.pl

    jak napisałem ze wole gp kanady bo w było by w tą niedziele, a nie ze jakis koncert zyczen

  • 7. Niespokojny
    • 2009-06-01 18:49:29
    • *.tvgawex.pl

    Koncert życzeń - DOBRE !!! , rozbawiło mnie ! :-)))

  • 8. jawiemwszystko
    • 2009-06-01 19:22:25
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    elin - znowu kradniesz my myśl :) Też uważam Spa za najlepszy tor w kalendarzu. A Turcja mi zupełnie nie podchodzi...

  • 9. jawiemwszystko
    • 2009-06-01 19:28:02
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ogólnie to moje zdanie jest tego rodzaju:
    Turcja, Węgry, Singapur, Valencia Street Circuit, Fuji, Sakhir - ble.
    Spa, Autodromo Nazionale, Interlagos, Monako, Suzuka, Shanghai - gites :)
    A w ogóle bardzo fajny artykuł. A propos tych "nieagresywnych tarek". Najciekawsze tarki były na Magny Course. Agresywne to mało powiedziane xD

  • 10. Horosz
    • 2009-06-01 20:29:52
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Najlepiej jakby był wyścig na Nordschleife (green hell). To jest dopiero wymagający tor.

  • 11. Szybki123
    • 2009-06-01 21:28:17
    • *.opera-mini.net

    Mam prozbe potrzebuje oficlalny adres foto internetowy po polskh

  • 12. Szybki123
    • 2009-06-01 21:29:38
    • *.opera-mini.net

    Bo czytam nowinki po angielsku i zamotalem sie troche

  • 13. morek152
    • 2009-06-01 21:46:35
    • Blokada
    • *.ds15.agh.edu.pl

    najlepsze tarki były na imoli na tej szykanie po najdłuzszej prostej, heidfled jechał 2 lata temu po starym nuhrburgringu i miał czas chyba 8 min a rekord toru to jakis koles porsche 6 i poł minuty

  • 14. walerus
    • 2009-06-01 21:53:15
    • *.adsl.inetia.pl

    pytanie: - czy Mario i Willy z BMW - czytali ten tekst? Jak nie to znów [*] dla BMW....

  • 15. adamoslaw8
    • 2009-06-02 01:33:12
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Fajny artykuł, ale opis panów z renault sprawia wrażenie jakby na torze był tylko zakręt nr 8:P

  • 16. jawiemwszystko
    • 2009-06-02 07:31:19
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Bo panowie z Renault liczą na pięknego pirueta Nelsinho w tym zakręcie :) A poważnie to turecka ósemka jest znacznie gorsza (moim zdaniem oczywiście) od Parabolicy czy "Muszli Ślimaka" (znaczy to chyba nie jest nazwa formalna, w każdym razie nr. 1 w Chinach mam na myśli)

  • 17. Konik_mekr
    • 2009-06-02 08:12:18
    • *.gorzow.mm.pl

    Łatwo znaleźc balans.. BMW pewnie i tak go nie znajdzie:)

  • 18. Avellana
    • 2009-06-02 08:59:50
    • *.root.com.pl

    ja dopisze się ,,Koncertu życzeń" i powiem że ten tor jest według mnie najlepszym torem w kalendarzu.

  • 19. robtusiek
    • 2009-06-02 09:28:03
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    "Ogólnie tor nie jest szczególnie wymagający dla hamulców" kempa007 dziękuję ci za te słowa, bo obawiałem się o BMW:)

  • 20. przemoziom99
    • 2009-06-02 10:37:09
    • Blokada
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    szzkoda ze nie ma magny cours

  • 21. dziubek414
    • 2009-06-02 12:00:38
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    4. blue57 zgadzam sie z tobą, a jesli chodzi o tory, to jak by wujek Bernie zdecydował że GP Turcji nie bedzie to napewno mało osób by tęskniło za tym wyscigeim, sa duzo ciekawsze tory na świecie, i niektóre maja ciekawa histore w f1

  • 22. morek152
    • 2009-06-02 14:56:32
    • Blokada
    • *.ds15.agh.edu.pl

    mogła by imola wrócić

  • 23. Orlo
    • 2009-06-02 15:44:17
    • *.ssp.dialog.net.pl

    Gdy rozwalasz się na bandzie toru nie zastanawiasz się jak bardzo jest nowoczesny...;-)

  • 24. remie
    • 2009-06-02 16:52:16
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Imola i spa dwa najlepsze tory na świecie moim zdaniem:)

  • 25. kciuk32
    • 2009-06-03 00:08:11
    • *.netcorp.pl

    Ten zakręt nr 8 jest coś ala stary zakręt tamburello czy jak mu tam było... ten gdzie się rozwalił Senna...

  • 26. jawiemwszystko
    • 2009-06-03 08:10:01
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    kciuk32 - stary Tamburello był jednym długim łukiem, a nie kombinacją czterech mniej długich. Był jeszcze szybszy od tureckiej ósemki. Chociaż analogia jest: długi, szybki, lewy, ba nawet też dobijało do nawierzchni...

  • 27. jawiemwszystko
    • 2009-06-03 11:24:00
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jeszcze jedno: widzę wpisy z żądaniem powrotu Imoli. Niestety moim zdaniem (nie wiem czy sie zgodzicie) ten tor po przebudowie w 1994 zabito po prostu. O tej sprawie mogę dlugo pisać. Po pierwsze przebudowa ta spowodowana śmiercią Senny i Ratzenbergera miała na celu poprawę bezpieczeństwa. Więc po co wyrzucili tę sekcje małych łuczków z Aqua Minerale? Tam nie było żadnych niebezpieczeństw. Do przebudowy sekcja Aqua Minerala była jednym z ciekawszych miejsc w F1, a potem już nie. Dalej: zmiany w Variante Bassa (tam wypadek miał Barrichello) nie były duże, a zakręt Villeneuve (Ratzenberger) i tak nie był zbyt ciekawy, zaś wstawiona tam szykana nie jest zła, więc to mnie nie razi. Ale to co z robili z Curva Tamburello... krew mnie zalewa. Tamburello trzeba było przebudować to fakt. Ba, myślę, że zrobiono to za późno bo na przełomie lat 80 i 90 groźne wypadki mieli tam np. Berger i Alboreto. Kto wie co by było gdyby przebudowano wcześniej... Nie mogli zrobić tam puapki żwirowej, bo równologle do Tamburello po zewnętrznej zakrętu płynie rzeka, więc nie było miejsca nawet na dodatkowe rzędy opon, a co dopiero na żwir. Wiec przebudowa była konieczna. Ale wystarczyłoby tak wyprofilować zakręt, aby prędkość w nim osiągana była mniejsza. A wstawienie tam durnej szykany było błędem. I tak się dziwie, ze ten tor tyle czasu po przebudowie był w kalendarzu.

  • 28. dominikzdziabek
    • 2009-06-03 13:22:59
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Witam, dla mnie najlepszy tor na świecie to: 1. Spa 2. Monza 3. Monaco (nudy, ale klasyk). Co do wątku ciekawych zakrętów to bardzo lubiłem słynną bus-stop chicane na Spa, którą niestety przebudowano. Zakręt nr 8 jest z pewnością bardzo interesujący i wymagający, być może nawet najbardziej w całym kalendarzu. Na uwagę zasługują również kilka innych zakrętów. Np szykana w Montrealu przed "ścianą mistrzów", gdzie wielu wybitnych kierowców nie podołało. Kilka szybkich łuków: Parabolica, tunel w Monaco, ostatni zakręt w Hiszpanii (przed przebudową) gdzie JV wyprzedziłpo zewnetrznej MSC. Nie wiem czy znacie zakręt zwany "korkociągiem" gdzieś w USA (Long Beach, albo Laguna Seca), czyli szykanę, gdzie jedzie się w dół i pod górę. Bardzo trudny i interesujący zakręt. Fajny jest również ostatni łuk na Interlagos (pochylony) i szykana za startem. Zapomniałbym o Eau Rouge, który chyba obok zakrętu 8 z Turcji jest najtrudniejszy i najciekawszy (moim skromnym zdaniem). "korkociąg" to takie ciaśniejsze Eau Rouge w drugą stronę. Powinni zbudować tor "posklejany" z najciekawszych zakrętów zdaniem kibiców, a nie Tilkedromy, gdzie nic zazwyczaj się nie dzieje. Co z tego, że są szerokie, jak nie ma gdzie wyprzedzać. Taki tor składający się z najsłynniejszych zakrętów od razu stałby się klasykiem. Kierowcy typu Piquet czy Nakajima by go nienawidzili bo tam co zakręt mogliby wypaść z toru ;-)

  • 29. jawiemwszystko
    • 2009-06-03 14:07:21
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    dominikzdziabek - zgadzam się, tory wykonane przez "nadwornego" (ukłon w stronę pana Borowczyka xD) architekta F1 są generalnie paskudne. A Eau Rouge jest najlepszy.

  • 30. dominikzdziabek
    • 2009-06-03 14:10:09
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Nocne wyścigi też mają swój urok, podobnie jak tory uliczne, ale Bernie powinien wybierać nowe lokalizacje pod kątem możliwości wyprzedzania. W Singapurze nie ma takiej możliwości, podobnie jak w Valencji. Tory uliczne mogą wchodzić do F1 ale powinny byc rozgrywane na szerokich ulicach (4 pasy) i z dużymi dochamowaniami po długich prostych. Myślę, że w Paryżu jest to możliwe.

  • 31. dominikzdziabek
    • 2009-06-03 14:22:56
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Pan Tilke jest napewno genialnym architektem. Tak na marginesie był profesorem mojego kolegi architekta (praca dyplomowa=> przebudowa Hockenheimringu ;-) ) ale te nowe tory są nudne. Ok mają wspaniałą infrastrukturę i zaplecze, są b. szerokie, ale poza zakrętem nr 8 są nijakie. Nie mają kliamtu. Poza może Valencją (też chyba Tilk???) Za dużo już jest podobnych torów w kalendarzu. Wyścigi na tych obiektach przebiegają w ten sposób, że jest start, później kilka prób utrzymania się za samochodem, próba ataku to już coś, a później stawka się rozjeżdza i oglądamy procesje. Nowe tory powinny być i owszem szerokie, bezpieczne, ale niech będzie z conajmniej 5 długich prostych, po których będzie dohamowanie do 80 - 120 kmh, kilka sekwencji wolnych, średnich zakrętów i kilka szybkich łuków (najlepiej przed wyjściem na długie proste). Oczywiście nie jestem projektantem, ale w dzisiejszej F1 wyprzedzać można praktycznie tylko na ostrym dohamowaniu po długiej prostej, ewentualnie na b. długiej prostej. KERS miał rozwiązać ten problem, ale póki co się nie sprawdza. JEst bardziej bronią defensyuwną (o czym wspominali ostatnio nasi "wybitni" komentatorzy Polsatu). Ciekaw jestem co się będzie działo jak w przyszłym roku wszyscy będą mieli KERSa i zabronią tankować. NA początku ruszą cysterny. Decyzje o zmianie opon będą kluczowe dla przebiegu wyścigu. Wszyscy będą tracić (przez KERS) w wolnych partiach, a wyprzedzanie będzie trudne, bo gdy dwóch nadusi guzik od KERSu to będzie ciężko. Niby 80 KM to sporo nawet jak dla bolidu F1, ale widać, że jest problem wyprzedzić nawet z użyciem tego "cuda". Może nadwozia powinny być coraz bardziej ujednolicane, aby aero nie wpływało na osiągi, a ustawienia oraz umiejętności?

  • 32. Skoczek130
    • 2009-06-03 16:52:57
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Obiekt ogólnie jest całkiem w porządku i nie wiem czemu niektórym się nie podoba. Przynajmniej wyścig na nim jest jednym z bardziej emocjonujących, gdyż nie wybacza błędów na szybkich zakrętach i przez to też daje wiele okazji do wyprzedzania. Jego szerokośc również jest plusem.


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo