FIA potwierdza ograniczone budżety od 2010 roku
FIA potwierdziła dziś, że od 2010 roku w Formule 1 obowiązywać będą ograniczone budżety zespołów – limit wydatków dla zespołów, które się na to zdecydują, wyniesie 40 milionów funtów.Zespoły, które zdecydują się zastosować do limitu budżetowego określonego przez FIA, w zamian otrzymają większą swobodę w rozwoju bolidu. Chodzi między innymi o ruchome skrzydła z przodu i tyłu bolidu, a także o stosowanie silników nie mających limitu obrotów, czy brak ograniczeń dotyczących testów poza sezonem wyścigowym.
Teamy te będą miały 40 milionów funtów na wszystkie swoje wydatki – poza pewnymi wyjątkami, jak na przykład koszty silników, które nie zostaną wliczone do wydatków w roku 2010. Inne wyjątki obejmują zakwaterowanie, pensje kierowców, a także kary nałożone przez FIA.
FIA powoła specjalną komisję, która będzie odpowiedzialna za monitorowanie poziomu wydatków w zespołach.
Dodatkowo, została zwiększona maksymalna liczba bolidów, która może brać udział w mistrzostwach Formuły 1 – z 24 do 26 bolidów.
komentarze
1. jawiemwszystko
O, to ja rozumię. Git.
2. matwit
Ten pomysł akurat bardzo mi się podoba! Będą mieli wybór. Ograniczamy kasę i robimy co chcemy (tylko za co? :) ) Albo idziemy na całość, możemy wydawać kupę kasy... Tylko rodzi się pytanie: na co to wydać? :) Różne strategie, różne rozwiązania. Super! Tak powinno być. Gorzej jak jakiś zespół założy, że chce się zmieścić w tym limicie, a potem się okaże, że delikatnie przegiął... Wtedy będzie przechlapany cały sezon.
3. walerus
Pewnie skończy sięna 50 mln funtów... ilość bolidów 26 - była wiadomą... a tka wogóle to FIA fiuuuuuu........ (niech Robert założy własny zespół F1 z np. Alonso)....
4. TomPo
Do tego maja wprowadzić brak tankowania i podgrzewania opon. Ciekawe czy opony będzie można chociaż zmieniać, czy też od startu do mety te same? No i ile będzie trwał wyścig? 30 kółek i koniec? To jak ktoś z pozycji np 24 (bo miał pecha w kwalifikacjach i np ktoś był na kółku zjazdowym i go spowolnił) ma niby przebić się w ciągu 30 kółek gdzieś w górę? Mam mieszane uczucia co do tych zmian... lepiej niech coś wykombinują żeby się raz na zawsze pozbyć SC.
5. matwit
Co do zwiększenia ilości możliwych bolidów na starcie: Wydaje się, ze FIA już dokładnie wie, że będą 3 nowe zespoły... nie chcą aby jakiś odpadał w qualu. Można więc powiedzieć, że to już prawie pewne, że będzie 13 teamów! Super! Oby!
6. Xellia
dziwne trochę, jeżeli zespoły przyjmą limit 40 mln będą mogły sobie bardziej rozwijać bolid, ale rozwijanie tego bolidu też kosztuje, nie jestem ani sceptycznie nastawiona ani pozytywnie, zobaczymy co będzie
7. TomPo
Mój pomysł taki, że w przypadku kraksy na torze, jest wysyłany sygnał do bolidów i każdy kierowca w ciągu np 5s musi wcisnąć guzik i ograniczyć prędkość jak do zjazdu do Pit lane... i niech tak jeżdżą aż tor uprzątną, gdzie każdy zostanie na swoim miejscu i w tej samej odległości od rywali. Później kolejny sygnał i ruszamy dalej. Pomysł się podoba?
8. Skoczek130
Moim zdaniem jest jak najbardziej trafna decyzja ze strony FIA. Teraz jestem już raczej pewny tego, że zobaczymy więcej wozów. A "giganty" zrozumieją, że i za "małe" pieniądze da się skonstruować mistrzowskie bolidy.
9. Lauraf1
Moim zdaniem to pieniądze dają im największą swobodę, a nie ograniczony budżet.
10. Simi
dobrze...
11. GP_Fan
nie wiem tylko jak oni tak na prawde chca kontrolowac te budzety, bo to chyba niewykonale,szczegolnie w tak wielkich korporacjach jak np. Toyota, BMW itd... gdzie czesc badan nad rozwojem bolidu moze byc robiona pod szyldem innej firmy z grupy itd...
12. Orlo
A ja mam takie pytanko mam nadzieje że ktoś kto się w tym lepiej orientuje mi na nie odpowie. A mianowicie: w tym sezonie testy są zakazane, ale chyba każdy z teamów fabrycznych ma jakiś tam swój prywatny tor i chyba może se na nim sprawdzić bolid, dobrze myślę czy nie?:)
13. Orlo
@7. TomPo mi Twój pomysł się jak najbardziej podoba. Albo jeszcze lepiej by było jakby FIA czy tam ktoś z góry mógł sam wcisnąć taki przycisk, tak żeby wszystkim zawodnikom prędkość została ograniczona w tym samym momencie, bo inaczej znowu będą wałki jak jeden z kierowców wciśnie go po 3 sekundach i drugi po 4,5 w międzyczasie wyprzedzając tamtego.
14. jawiemwszystko
TomPo - dobry plan. A na pewno lepszy od tych cyrków z SC, wyprzedzaniem go przez zdublowanych i zamykaniem boksów. I ograniczenie budżetów też dobry plan. Byle tylko nie wprowadzili tej planowanej już durnoty o zakazie tankowamia.
15. pawriq
@TomPo - pomysł może by się i sprawdził ale nie w przypadku gdy dużo częsći leży na torze, bo wtedy przez to miejsce co chwile by przejeżdżał jakiś bolid i nie mieli by jak posprzątać a za SC mijają te ok. 2 min za czym objada 1 okr.
16. Seveir
Bardzo dobry pomysł. Myślę, że śmiało wygrał "Jeden z dziesięciu".
17. Adrian14
No to plansza........ Niektorzy beda mieli przerabane np. BMW bo nie ogranicza wydatkow z ok 200 mln na 40 w jeden sezon a pozatym ci co beda miec 40mln moga praktycznie wszystko.....
18. Oskar9191
TomPo twoj pomysl jest naprawde swietny tylko jak go podsunac FIA :(
19. Voight
Super sprawa ale minimalny poziom powinien wynosić 100 mln czyli na poziomie Williamsa i Toro Rosso. 30 czy nawet 40 to stanowczo za mało żeby zapewnić Formule1 tytuł Królowej sportów motorowych. Czy mógłby mi ktoś powiedziec jaki budżet maja teamy z końca stawki? Chociaż może źle to ująłem bo wszyscy wiemy ile ma BMW i Ferrari ;]
20. kosmetyczka
@3 no byłabym wniebowzięta... Rodak i ulubieniec razem... poezja :)
21. kosmetyczka
@7 wyślij im to ... pewnie nie pierwszy na to wpadłeś... zawsze będzie jakieś ale, chociażby ze strony mercedesa który reklamuje się maksymalnie podczas rundek SC ;-)
22. Raven89
Ludzie pomyślcie - skoro przepis wchodzi w życie od 1 Stycznia 2010,to w tym roku teamy mogą wydać ile chcą na projektowanie nowych samochodów.Potem tylko będą delikatne poprawki i tyle.Bardzo podoba mi się pomysł z brakiem ograniczania obrotów - może się wiele dziać :D
23. mario547
Jakoś nie wierzę w jawność budżetów. Będzie to jedynie zachęta do przekrętów np wielu pracowników będzie robić za zaniżoną stawkę lub charytatywnie jak Benhaker w Feynoordzie a kasę dostaną pod stołem.
24. Voight
Jakoś sobie nie wyobrażam żeby np hamilton w walce z alonso wcisnął taki guzik na czas. Poza tym Wyobraźcie sobie walczących kierowców i nagle jeden ostro daje po hamulcach.
25. morek151
jak kers kosztował 15 milionów
26. pz0
7. TomPo - w tamtym roku już roztrząsaliśmy takie pomysły. niestety odpada. Poza tym jak ktoś zauważył spłaszczenie stawki jest konieczne aby bez problemu wykonać prace porządkowe. Pomysł już nie raz chwaliłem, tylko że mając do dyspozycji 40 milionów bonus w postaci braku limitu kilometrów testowych jest trochę niepoważny. Biedniejsze zespoły, dysponujące i tak trzy razy większym budżetem niż ten limitowany nie były w stanie wykorzystać więcej niż 30% obecnych kilometrów testowych. Ruchome skrzydła? Kierowcy mówią że i tak ich nie wykorzystują, niektóre zespoły nawet nie mają. Brak limitu obrotów na silnikach? Też to nie jest jakiś cudowny bonus, bo i tak obecne silniki muszą mieć bardzo dużą żywotność. Podnosząc obroty skraca się czas życia silnika. Chyba żeby wykorzystywać to jako taki darmowy KERS. W odpowiednim momencie jako dopałka przy wyprzedzaniu przez bardzo krótki czas.Fia musi pomyśleć nad jakimś poważnym bonusem. Słyszałem o pomyśle z inną płytą podłogową. Myślę że to byłoby o wiele więcej warte niż te wszystkie dotychczasowe propozycje.
27. Kostek89
uwaga wiadomosc z ostatniej chwili: liczba bolidow zostala zwiekszona z 24 do 26 poniewaz Brawn GP dzieki swoim znakomitym do tej pory osiagam ma zamiar w przyszylm sezonie wystawic 4 bolidy!!! ;D;D;D
28. Aragorn
27. Kostek89 - nie pisz takich rzeczy, bo niektórzy są gotowi w to uwierzyć
29. morek151
ja słyszałem ze bmw bedzie miało 3 bolidy, bo ucieli kubicy nos i zrobili 3 kierowce kopie zapasową kubicy, od hiszpanii zaczyna sie gp 2 i wtcc sie juz zaczęło radze bardziej sie koncentrować na tych seriach juz teraz bo f1 staje sie coraz nizsza ligą
30. pz0
29. morek151 - masz rację. Jak komuś nie pasuje to niech się przerzuci na inne serie. Przeżyłem już niejedną zmianę przepisów, wiele razy zmiany wydawały się głupie, ale prawdziwei głupich zmian nie byłow wiele. najbardziej mi szkoda chyba tej z jednym dostawcą opon i zakaz aktywnego zawieszenia. Nawet likwidacja turbo nie wydaje mi się taka zła. Gdyby nie zlikwidowano turbo to nawet sobie nie wyobrażam jakie moce miałyby teraz silniki. 1500 koni?to byłaby już przesada. Albo musieliby ograniczyć pojemność do pół litra albo do 0,75 (chociaż zarówno pół litra jak i 0,75 dobrze mi się kojarzy)
31. matwit
na stronie BMW Sauber przeczytałem, że jeżeli zespól dostosuje się do ograniczenia, to oprócz tego co jest tu napisane, będzie mógł posiadać KERS o dwa razy większej mocy niż w tej chwili.... Czyli jakieś 150KM :) jeżeli KERS w przyszłym sezonie będzie, no na pewno będzie on przydatny :) Pytanie tylko, czy wtedy ten limit wagi co podnieśli nie będzie znowu za niski :) Poza tym widzę, że nie jest też napisane, że zespół taki będzie mógł korzystać z tunelu aerodynamicznego ile mu się podoba...
32. Kostek89
chodza tez pogloski ze w 2011 roku FIA bedzie chciala jeszcze bardziej obnizyc budżety zespołów i sprawic by scigalo sie jeszcze wiecej zespolow niz dotychczas. W zwiazku z tym chca w 2011 wprowadzic radykalna zmiane dotyczaca bolidow, otoz obaj kierowcy zespolu beda siedziec w jednym bolidzie co znaczaco obnizy koszty, FIA chce doprowadzic do tego by w 2011 roku bylo 20 ekip z czego kazdy bedzie mial jeden bolid.
33. Marti
Popieram, pierwszy raz od niepamiętnych czasów podjęli jakąś mądrą i sensowną decyzję :-)
34. beniamin.uk
@matwit - przeciez dla nikogo nie ma ograniczen w uzywaniu tunelu...
35. pz0
34. beniamin.uk - są ograniczenia w tunelach aero. Można testować makiety makiety o maksymalnym rozmiarze 60% oryginału i maksymalna prędkość powietrza w tunelu to 50 m/sek.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz