Zespoły usuwają malowanie, aby odchudzić nowe bolidy
Temat minimalnej wagi bolidów F1 przed sezonem 2022 powrócił, gdyż zespoły w dużej mierze miały problemy z zejściem do limitu wyznaczonego przez przepisy, a niektóre z nich w celu oszczędzenia kolejnych gramów postanowiły powrócić do sprawdzonego triku z usuwaniem farby.Nowe przepisy techniczne sprawiły, że waga bolidów po raz kolejny poszybowała do góry i to o blisko 50 kg. W zeszłym roku przepisy wymagały, aby masa minimalna auta wynosiła 752 kg, a w tym roku najpierw było to 795 kg, ale tuż przed sezonem za zgodą zespołów podniesiono ją o kolejne 3 kg.
Ale nawet tak wysoki limit jak 798 kg okazał się dla niektórych zespołów dużym wyzwaniem, a to sprawiło, że część ekip w stawce zaczęła poszukiwać wszelkich możliwych sposobów na ograniczenie masy swoich nowych konstrukcji, w tym usuwanie farby z mniej widocznych elementów nadwozia.
Jeżeli dobrze przyjrzeć się ujęciom z pierwszego wyścigu sezonu w Bahrajnie niektóre auta były pozbawione farby do samej struktury włókna węglowego.
Wyraźnie to widać na przykładzie wlotu powietrza McLarena, który od czas prezentacji zmienił kolor z pomarańczowego na czarny oraz Astona Martina, który dodatkowo usunął farbę z części swoich bocznych wlotów powietrza.
Dyrektor techniczny ekipy z Silverstone przyznaje, że takie oszczędności mogą wydawać się niewielkie, ale w obecnych czasach każdy zaoszczędzony gram jest na wagę złota, a jak zapewnia, tylko dzięki usunięciu w kilku miejscach malowania, udało się zaoszczędzić aż 350 gram masy.
"Waga to ogromny problem" wyjaśniał Green. "Te bolidy są ciężkie już z przepisów, a zejście to masy minimalnej zapisanej w regulaminie to duże wyzwanie."
"Przejrzeliśmy cały bolid od przodu do tyłu i tam gdzie mogliśmy zrezygnowaliśmy z malowania. Myślę, że w sumie udało się w ten sposób zaoszczędzić 350 gramów."
Deficyt osiągów spowodowany nadwagą każdych 10 kg na każdym torze jest nieco inny, ale przyjmuje się, że na standardowym okrążeniu toru Circuit de Barcelona-Catalunya odpowiada on za czas groszy o 0,3 sekundy.
Od początku mówi się, że największy problem z nadwagą w tym roku mają bolidy Red Bulla, ale Toto Wolff z Mercedesa przyznaje, że jego ekipa również nie jest na tym polu najlepsza.
"Gdybym miał strzelać to prawdopodobnie Red Bull i my w czołowej dziesiątce jesteśmy najbardziej przeciążeni" mówił szef Mercedesa. "Jest kilka bolidów, które zatrzymały się idealnie na wadze minimalnej lub nieznacznie ją przekraczają."
"To dość duża korzyść lub strata. Ale trzeba do tego roztropnie podchodzić. Niektórzy podjęli decyzję, aby pójść w kierunku lekkości i obecnie na tym korzystają. Myślę, że my na pewno mamy jeszcze jakieś pole do poprawy w tym zakresie i możemy odchudzić części, które są zbyt ciężkie."
komentarze
1. kiwiknick
Odchodzić?
2. PanMisza
@1 wiadomo, odhódzanie dobra żecz
3. BAR 82_MCE
Kempa ale babola strzeliłeś:-)
4. markak
XDD
5. kiwiknick
Pewnie od "hódy" ;)
6. devious
Ja w pierwszej chwili pomyślałem może chodziło o "ochłodzić" bolidy? I że literówka może jakaś dziwna?
Ale jak oni chcą usuwając malowanie chłodzić bolidy? rozumiem, że biała farba zamiast czarnej ciut wpływa na temp.... Potem wszedłem w artykuł i dopiero dotarło, że o odchudzanie chodzi :D
No cóż, 350 gram to niedużo, ale tutaj i tam po 350 gram i robi się kilogram... Kto ściągnie więcej farby? Z drugiej strony kiedyś czytałem o tym, jak dobra farba zapewnia lepszą aerodynamikę, bo zmniejsza tarcie powietrza o bolid... Więc może te zdejmowanie to tylko z mniej aerodynamicznych elementów ma sens...
7. kempa007
nie wiem jak do tego doszło, ale zaraz po napisaniu musiałem wyjść i nie czytałem drugi raz. No i się
zemściło :D
8. Vendeur
Czyli, przeliczając to na prosty język - 1 kg masy, to różnica 0,03s, a te 350g, to około 0,01, czyli jedna setna sekundy...
9. goralski
@8 no tak wychodzi. Czyli ważniejsze jest to co zje kierowca na śniadanie
10. Vendeur
@9. goralski
Dokładnie - to są bzdury pod publiczkę. Kiedyś o tym mówił nawet Kubica, tylko wypowiadał się, że 10kg, to 0,1s - mogło być wtedy inaczej. Więc to usuwanie farby... Może niech usuną loga sponsorów i w ogóle jeżdżą "gołym" bolidem. Wtedy mistrzostwo w kieszeni i spory zarobek z puli ;)
11. From1993
Nie wiem skąd ten artykuł ale jest to bzdura jakich mało.... Element karbonowy nie został pomalowany razem z bolidem ponieważ Bolid Aston Martin nie wrócił do fabryki po ostatnich testach w Bahrajnie, a zespół zmienił kształt wlotów i dlatego były nie pomalowane...
12. Gumek73
Te 10kg i 0,3s to już było z 10 lat temu, jak bolidy ważyły 600kg. Teraz przy wadze blisko 800 to 10kg proporcjonalnie znaczy mniej.
13. mich11
To już wiadomo dlaczego HAM taki wolny. Przez gęste dredy.
14. TomPo
E tam, ale po co?
Ja bym jeszcze zwiekszyl mase dopuszczalna o 20kg i po problemie.
Do tego koniecznie bolidy trzeba zrobic tez dluzsze i szersze.
15. mcjs
Kempa, powiedz lepiej co zepsuliście przy typowaniu. Próbowałem dwukrotnie w sobotę i nie zapisało, a teraz widzę wyniki podliczone i część userów ma zapisane punkty.
16. BigBen
Jak w sobotę przed czasówką kierowca nie postawi klocka,to z Q1 nie wyjdzie.
17. BAR 82_MCE
@16
A jak jednak postawi,to też źle,bo zmieni się balans.
18. goralski
@17 zmieni się, ale tylko raz. A jak zostanie to po kiszce może się przelewać i trudniej będzie to opanować :D
Walka o gramy a potem w wyścigu oszczędzanie - opony, paliwo, silnik....królowa sportu
19. TomPo
@18 bo to jest krolowa motosportu eco-drivingu ;p
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz