WIADOMOŚCI

Riedl: F1.09 to efekt działań ekspertów
Riedl: F1.09 to efekt działań ekspertów
„Rozwój modelu F1.09 był skupiony wokół trzech kluczowych dziedzin: aerodynamiki, optymalnego wykorzystania opon i wprowadzenia systemu KERS” wyjaśnia przed rozpoczęciem nowego sezonu Walter Riedl, dyrektor zarządzający BMW Sauber F1 Team.
baner_rbr_v3.jpg
Jeżeli chodzi o optymalne wykorzystanie ogumienia dostarczonego przez partnera technologicznego- Bridgestone, ważną zmianą jest wprowadzenie slicków. Zespół już latem zgromadził pierwsze dane na temat pracy gładkich opon, które generują znacznie więcej przyczepności niż poprzednie. Wtedy Bridgestone dostarczył pierwszą partię slicków do testów. Szybko okazało się, że decydującą rolę odgrywa odpowiednie rozłożenie masy bolidu.”

O ile przednia oś nieznacznie różni się od znanej z poprzedniego modelu, o tyle tylna jest zupełnie nowym projektem, odpowiadającym zmianom w charakterystyce opon. Celem było uzyskanie optymalnej trakcji, przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu poprzecznych sił działających na szeroką oponę. Dodatkowo model F1.09 powinien zachowywać świetną stabilność przy hamowaniu, znaną z F1.08.

Według Riedla rozwój bolidu na ten sezon wymagał od BMW Sauber F1 Team „ukierunkowania ogromnych rezerw wiedzy zgromadzonych przez ostatni rok. Model F1.09 to efekt działań ekspertów ze świetnie zmotywowanego zespołu, który w czwartym roku startów w F1 da z siebie wszystko, aby osiągnąć nasze ambitne cele.”

Źródło: bmw-sauber-f1.com

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

20 KOMENTARZY
avatar
mckarmi2

05.02.2009 16:36

0

rozłożenie masy...Tej masy to Robus wiele miec nie bedzie jak KERS mu wcisną...


avatar
re-reikorp

05.02.2009 17:02

0

Fascynejting. Jak każden jeden news z ofiszal sajt.


avatar
pietrasek

05.02.2009 17:53

0

mam nadzieje ze przez wage Robert nie bedzie cierpial -przeciez i tak juz jest chudy


avatar
Krzysztof-n

05.02.2009 19:16

0

@re-relikorp słuszna uwaga i do tego przydało by się upomnienie dla autora o jakiś komentarz a nie czyste tłumaczenie, zawsze byłoby trochę ludzi, z którymi można porozmawiać :)


avatar
Skoczek130

05.02.2009 19:52

0

No, żeby tylko ta mozolna praca zaowocowała podwójnym tytułem (albo jednym- dla Roberto oczywiście).


avatar
quick B

05.02.2009 20:20

0

Podstawowy problem to rozmieszczenie tych najcięższych elementów KERS w bolidzie tam gdzie zespół normalnie zamocował by balast. Kto zrobi to najlepiej bedzie sie liczył


avatar
obi216

05.02.2009 20:30

0

Nie podoba mi się to ! KERS , KERS ! A co z balansem u Roberta ?! I szanse na dobry wynik diabli wezmą. Wstawią mu KERS ?! Źle ! Nie wstawią ?! Też do dupy !!


avatar
pz0

06.02.2009 10:14

0

To kamień spadł mi z serca. Nad tym bolidem pracowali eksperci, a ja cały czas obawiałem się że tym razem w BMW nad bolidem pracowali amatorzy.


avatar
bizi

06.02.2009 11:56

0

wogole to dopuszczalna waga to powinno byc nie bolid z kierowca tylko sam bolid,wtedy bedzie sprawiedliwosc


avatar
robtusiek

06.02.2009 13:48

0

Halo, halo a kto powiedział że Robert bedzie jezdzil w tym sezonie z KERS! Z tego co wiem to jest pod wielkim znakiem zapytania, czy w Australii wystapi z KERS. BMW prawdopodobnie wybierze dwie opcje ze Robciu jezdzi bez KERS, a jego kolega Heidfeld z KERS. Atak w ogole to wielka niewiadoma z KERS na przyszly rok, poniewaz zepoly takie jak np.Ferrari jest przeciwna KERS, wiec niczego jeszcze nie mozemy byc pewni.


avatar
alepski

06.02.2009 14:35

0

bizi zastanów się zanim coś napiszesz... gdyby przepisy dotyczyły samego bolidu to takie rozwiązanie faworyzowałoby właśnie lżejszych kierowców. Teraz jest bollid+kierowca > 600kg a gdyby było tak jak chcesz to np bolid > 600kg + kierowca. Wtedy wyścigi wygrywaliby Pigmeje albo Karły. Bez obrazy dla wyżej wymienionych oczywiście.


avatar
walerus

06.02.2009 16:13

0

rezerw to nagromadzili kupę - odpuszczając 2008.....


avatar
Budyn_F1

06.02.2009 16:51

0

Dobrze pracuja nad kazdym malym szczegole to dobrze jak na dobry zespol.


avatar
bizi

06.02.2009 17:49

0

robtusiek fakt masz racje,ale przyznaj ze powinni cos z tym zrobic ?mniejszy kierowca ma wieksze pole do popisu w sensie rozlozenia ciezaru w bolidzie,nie pisze dlatego ze jestem polakiem:) i obstaje za Robkiem ale dlatego ze denerwuje mnie to kwestja.FIA powinna sie wlasnie zajac tym a nie jezdzic i oladac Rzym


avatar
quick B

06.02.2009 19:47

0

Dokładnie bizi. Tacy kierowcy jak Kubica Webber bedą mieli problem. Tym bardziej że Robert juz sie mocno odchudził. To jest jakaś dyskryminacja dla wiekszy kierowców i nie mówi tego bo jestem duży wręcz przeciwnie nie jestem wielkoludem. Ale w tym wypadku faworytem do mistrzostwa bedzie Tony Davidson i Takuma Sato jeśli będą startować.


avatar
leo_

06.02.2009 21:57

0

Zwiększyć limit wagi, i powinno być po sprawie.


avatar

07.02.2009 10:42

0

bizi i quick zgadzam sie z wami ze wyzszy i zarazem ciezszy kierowca bedzie mial trudniejsze zadanie na odniesienie sukcesu, ale z drugiej strony gdzie w F1 szukac sprawiedliwosci! Aby byla tak owa sprawiedliwosc to 1.Takie same bolidy. 2.silniki 3.skrzynie 4.waga kierowcow 5.jedno tankowanie (od poczatku do konca na jednym zbiorniku) wtedy zobaczylibysmy kto ma jakie umiejetnosci i jakim dobrym jest kierowca. Wiec sprawiedliwosc powiazana z nuda, a my (przypuszczam ze wszyscy) wolimy F1 nieprzewidywalna, z niespodziankami, oby nasz Robciu byl wlasnie taka niespodzianka mimo tych wszystkich przeszkod:)


avatar
robtusiek

07.02.2009 10:54

0

bizi i quick zgadzam sie z wami ze wyzszy i zarazem ciezszy kierowca ma mniejsze szanse na odniesienie sukcesu, i to do konca nie jest sprawiedliwe ale patrzec na F1 nie mozemy szukac sprawiedliwosci. Aby owa sprawiedliwosc byla trzeba by bylo znormalizowac wszystko czyli:silniki,skrzynie,bolidy,wage kierowcow,jazda na jedno tankowanie(od startu do mety) wtedy bysmy naprawde mogli powiedziec kto jest dobrym kierowca, ale coz by znaczyla wtedy F1 okropna nuda! a my (przypuszczam ze wszyscy) lubimy F1 za to ze jest nieprzewidywalna i pelna niespodzianek, oby Robciu dla nas byl w tym sezonie taka niespodzianka:)


avatar
pz0

07.02.2009 11:31

0

niech podniosą minimalną wagę bolidu do 1 tony, załatwi to sprawę :)


avatar
alepski

07.02.2009 17:14

0

nie wiem... mam wrażenie, że chyba błędnie postrzegacie F1. To nie jest do końca sport. To jest po pierwsze maszyna do zarabiania pieniędzy. Po drugie pole popisu i walki wielkich koncernów samochodowych - walka o prestiż. I po trzecie trochę sportu motorowego. Nie ma co doszukiwać się tutaj sprawiedliwości i zrównywania szans. Tutaj chodzi o pokazanie kto ma więcej kasy i lepszych inżynierów - kto robi lepsze samochody. Kierowcy to dodatek. Mają wyciskać z bolidów siódme poty i dostarczać jak najwięcej danych dla inżynierów. Nikt nie zwiększy wagi minimalnej bo to spowolniloby bolidy co znacznie oslabiloby widowiskowość tego cyrku i w dodatku nitk nie będzie litował się nad cięższymi kierowcami. Nie pasuje? Zmień zawód. A przepisy i tak są w miarę sprawiedliwe bo właśnie przez ten limit w postaci bolid + kierowca wszyscy mają szansę jeździć tak samo lekkimi bolidami. To do inżynierów należy skonstruowanie takiego bolidu aby był jak najlżejszy i jednocześnie jak najlepiej zbalansowany w kwestii rozkładu masy. Fakt, jest to trudniejsze przy cięższych kierowcach ale o to w tym chodzi. Żeby były wyzwania i żeby taki zespół je podejmował, odnosił sukcesy i mógł to pokazać. W taki sposób pokazuje się siłe marki którą dany zespół reprezentuje.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu