WIADOMOŚCI

Stella podał przyczyny błędu strategicznego McLarena
Stella podał przyczyny błędu strategicznego McLarena © McLaren

Obecny mistrz świata konstruktorów postanowił dokładniej wyjaśnić decyzję o niezjeżdżaniu do alei serwisowej podczas neutralizacji w Grand Prix Kataru, która otworzyła furtkę dla Maxa Verstappena i umożliwiła końcowo osiągnięcie przez niego triumfu w wyścigu.

2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Wyjazd samochodu bezpieczeństwa na 7. okrążeniu rywalizacji spowodowała kolizja Nico Hulkenberga z Pierrem Gaslym. Wówczas liderem wyścigu był Oscar Piastri, za nim znajdował się Verstappen, a na trzeciej pozycji był Lando Norris.

Podczas liczącego 57 okrążeń wyścigu obowiązywał limit 25 okrążeń na jeden zestaw opon, więc na tym etapie zespoły mogły już ściągnąć swoich kierowców do boksów na pierwszy z dwóch obowiązkowych pit-stopów. 

Tak postąpiła praktycznie cała stawka, oprócz zaledwie trójki kierowców - duetu McLarena oraz Estebana Ocona; kierowca Haasa zjechał jednak do boksu już na następnym okrążeniu. McLaren jako jedyny więc wyłamał się z szeregu i nie zdecydował się na ten ruch, co okazało się mieć dla nich dość nieprzyjemne konsekwencje.

Sytuacja ta przede wszystkim pozbawiła zwycięstwa Oscara Piastriego, który przez cały weekend znajdował się w bardzo dobrej dyspozycji. Zawiedziony Australijczyk komentował po wyścigu, że taki błąd prawdopodobnie boli go bardziej, niż dyskwalifikacja z Las Vegas.

Andrea Stella przyznawał zaraz potem, że na pit wallu podjęto zdecydowanie złą decyzję, a zespół najzwyczajniej nie spodziewał się, że wszyscy pozostali kierowcy zgodnie zjadą do boksu:

“To była świadoma decyzja, uznaliśmy, że nie powinniśmy zjeżdżać”, mówił Stella w wywiadzie dla Sky Sports. “Tak szczerze to nie spodziewaliśmy się, że inni zjadą. Kiedy jednak wszyscy za tobą udają się do boksów, to można już poczuć, że to oni podjęli słuszną decyzję.”
“Kiedy przewodzisz stawce, nie wiesz do końca, co zrobi reszta. W sytuacji, w której ściągnęlibyśmy obu kierowców, Lando mógłby na tym stracić, ale i tak głównym powodem naszej decyzji było myślenie, że nikt inny nie zjedzie. Była to więc nasza decyzja, lecz, jak się okazało, była ona niesłuszna.”

Stella nie spodziewał się też, że kierowcy zjeżdżający na swój pierwszy pit-stop już na 7. okrążeniu tak dobrze poradzą sobie z utrzymaniem konkurencyjnego tempa:

“Myśleliśmy, że tempo w naszym aucie otworzy jakiś rodzaj luki czasowej. Nie było jednak tak silnej degradacji opon, więc nie mogliśmy wykazać pełnej mocy naszego bolidu. Na pewno nam to nie pomogło.”

Zwycięstwo Verstappena zbliżyło go do prowadzącego Norrisa na zaledwie 12 punktów, natomiast trzeci Piastri traci do swojego kolegi z zespołu następne 4 punkty. W McLarenie nie zamierzają jednak priorytetyzować któregoś z kierowców w trakcie finałowego pojedynku w tym sezonie:

“Chcemy dać szansę obu zawodnikom. Obaj mają perspektywy na wygranie tytułu. Były już w historii F1 przypadki, gdzie to trzeci w klasyfikacji kierowca zdobywał mistrzostwo. Pamiętam 2007 rok z Kimim [Raikkonenem]; w 2010 było chyba tak samo [z Sebastianem Vettelem]. Będziemy respektować szanse Oscara i dlatego pozwolimy im się ściagać.”


Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

0 KOMENTARZY
zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.