Na kilka dni przed GP Singapuru FIA przesłała do ekip notatkę, która w szczegółach określa zasady ograniczonej komunikacji radiowej. Federacja potwierdziła jednocześnie, że ekipy nie będą mogły obejść korzystania z radia za pomocą tablic informacyjnych wywieszanych na prostej startowej.
Według nowej interpretacji przepisów przez FIA, ograniczenie w przesyłaniu informacji o osiągach bolidu ma dotyczyć także tablic informacyjnych.FIA jeszcze przed GP Singapuru planuje spotkanie z zespołami, aby dodatkowo rozwiać wszelkie ich wątpliwości, jakie mogą się pojawić co do zmiany w interpretacji przepisów.
Poniżej prezentujemy dokładną listę informacji, które są dozwolone i które nie są dozwolone od GP Singapuru w komunikacji za pomocą radia lub tablic informacjach.
Ze względów bezpieczeństwa wdrożenie niektórych zakazów zostało odłożone na GP Japonii, aby dać ekipom czas na opracowanie odpowiednich procedur.
Dozwolone komunikaty
- potwierdzenie, że kierowca usłyszał wiadomość
- czas okrążenia lub czas w sektorze kierowcy
- szczegółowy czas okrążenia rywala
- straty czasowe do rywali podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu
- informacje typu: ”mocno naciskaj”, „naciskaj teraz”, „będziesz ścigał się z xx” lub podobne
- pomoc przy radzeniu sobie z ruchem na torze podczas trening, kwalifikacji i wyścigu
- podawanie odległości między bolidami podczas kwalifikacji, aby umożliwić kierowcy czysty przejazd
- ostrzeżenie o przebiciu opony
- wybór ogumienia na kolejny pit stop
- liczbę okrążeń jaką przejechał kierowca na danym zestawie opon podczas wyścigu
- rodzaj ogumienia rywala
- wskazanie na możliwe problemy z bolidem rywala podczas wyścigu
- informacje dotyczące prawdopodobnej strategii rywala
- ostrzeżenia o żółtych, i niebieskich flagach, wyjeździe samochodu bezpieczeństwa oraz inne sygnały ostrzegawcze
- szczegółowe czasy sektorowe rywala i to gdzie rywal jest szybszy lub wolniejszy
- informacje dotyczące poprawy ustawień układu napędowego
- informacje o zmienia ustawień skrzyni biegów
- informacje o przełożeniach skrzyni biegów (od GP Japonii)
- informacje stanie naładowania akumulatorów lub poprawie ładowania w celu podniesienia osiągów
- informacje o ustawieniach przepływu paliwa (za wyjątkiem prośby ze strony kontroli wyścigów)
- informacje o konieczności oszczędzania paliwa
- informacje o ciśnieniu w oponach czy ich temperaturze (od GP Japonii)
- informacje na temat ustawień dyferencjału
- mapy startowe dotyczące pozycji sprzęgła w przypadku startu wyścigu i pit stopów
- informacje o ustawieniach sprzęgła lub jego pozycji, np. punkt załączenia
- informacje o wypalaniu paliwa przed startem
- informacje o balansie hamulców lub ustawieniach systemu brake-by-wire
- ostrzeżenia o zużyciu hamulców lub ich temperaturze (od GP Japonii)
- wybór ustawień domyślnych kierowcy (za wyjątkiem jasno zdefiniowanych problemów z bolidem)
- odpowiadanie na bezpośrednie pytania kierowcy, na przykład: „czy korzystam z odpowiedniej mapy momentu?”
- wszelkie wiadomości, które są kodowane
16.09.2014 12:30
0
To się przeradza w jakąś paranoje! Przerzucam się na wędkarstwo tam przynajmniej są możliwości rozwoju techniki wędkowania...
16.09.2014 13:10
0
A "bąki" będzie można puszczać :D Przecież to tez można podpiąć pod " wiadomości kodowane " :D:D:D
16.09.2014 13:19
0
Teraz kazdy kierowca bedzie telefon zabierał ze sobą i zestaw głosno mówiący hahha
16.09.2014 14:13
0
Bez sensu. Wystarczy trochę pogłówkować i na podstawie dozwolonych komend można spokojnie przekazać komendy niedozwolone, które nie będą wyglądały jak kod dla niewtajemniczonych. Kolejny durny przepis made by FIA
16.09.2014 14:20
0
To wszystko jest nieporozumieniem,zanim zespół dojdzie do tego czy może poinformować kierowcę o czymś to minie sporo czasu, albo gdy kierowca żąda odpowiedzi a team mu powie"prosimy inaczej skonfigurować pytanie"
16.09.2014 14:21
0
No właśnie gdy się poglowkuje to i tak team przekażę kierowcy co będzie chcial
16.09.2014 14:22
0
Zespoły same tego chciały wiec niech mają.
16.09.2014 14:43
0
@7 Dokładnie. Niemniej jeden punkt z tych niedozwolonych wg mnie może spowodować niebezpieczeństwo: "•ostrzeżenia o zużyciu hamulców lub ich temperaturze (od GP Japonii)", chyba nikt nie powie, że brak informacji o hamulcach nie wpłynie na bezpieczeństwo...
16.09.2014 15:18
0
Pozytywna zmiana, która pozytywnie wpłynie na widowisko (chyba, że ktoś woli zamiast kierowców oglądać tresowane małpy) ale janusze i tak są przeciw. Ciężko wam dogodzić.
16.09.2014 15:20
0
bezsens - nie dlugo wg radio usuną :D
16.09.2014 15:53
0
8.belzebub Masz rację co do hamulców to jest jeden z priorytetów. Przecież kierowca takie rzeczy powinien wiedzieć.
16.09.2014 15:56
0
To co robi FIA to chyba dążenie do tego aby zespoły zrezygnowały ze startów, a najlepiej w ogóle niech zlikwiduja Formułę, tylko kłody pod nogi rzucają tym zespołom
16.09.2014 16:01
0
Nie wiem, o co niektórym chodzi. Radio wreszcie będzie spełniać swoją funkcję tzn. informacyjną, a nie edukacyjną i pomagawczą... ;) Przynajmniej mam taką nadzieje... ;)
16.09.2014 16:18
0
@12 Takie to kłody, które chciały same zespoły.
16.09.2014 16:45
0
"wszelkie wiadomości, które są kodowane" Czyli mam rozumieć, że "Strategy A" będzie zakazane? No, ale widzę, że niby zakazali informowania o stanie silnika, ale nie zakazali podawać informacje "ciśnij". Czyli rozumiem, że "Felipe, push, push, push. Can you confirm you understand that message?" będzie nadal dozwolone? :)
16.09.2014 16:45
0
Skoczek 130 masz rację po to jest radio, ale nie powinno się zabraniać informowania kierowcy w jakim stanie są np.jego hamulce.Faktem jest że takie gadanie , że Ty masz taki czas a ten przed tobą taki czas-to jest bez sensu bo jeżeli jest szybszy, niech wyprzedzi a jak nie może to niech się ciągnie za nim.W radiu powinny być najważniejsze komunikaty(typu box this laps) lub jeżeli jest jakieś zagrożenie
16.09.2014 17:09
0
Z tego co mi wiadomo to w na początku w F1 w ogóle nie było radia i kierowcy jakoś se radzili.
16.09.2014 19:39
0
W sumie to założenia pozwalają decydować kierowcom o sobie więc to pozytywne. Może będzie widać większą różnice w umiejętnościach zawodników.
16.09.2014 19:45
0
Byłem na nie, ale skoro "mocno naciskaj" i "naciskaj teraz" zostają, to jestem ukontentowany. Ciekawe co powiedzą jak jakiś kierowca się rozbije, bo np. nie wiedział, że mu się przegrzewają hamulce, ma złe ciśnienie w oponach itd.
16.09.2014 22:02
0
Moim zdaniem te zmiany są nawet ok. Młodziaki nie będą sobie radzić, bo nikt nie poprowadzi za rączkę. Doświadczenie zacznie odgrywać znacznie większą rolę.
16.09.2014 22:20
0
przedstawie moje całkowicie subiektywne zdanie: Nie uściślili co jest kodowane a co nie - będą się spierać że to nie był kod a to był itp. albo to co wprowadzili teraz zniosą i będzie jak dawniej albo pożegnamy się z radiem na dobre (tak mi sie wydaje - nie jestem Maxem Kolonko xD) osobiście wolałbym 1 opcję bo to co wprowadza FIA praktycznie od 2010/2011r to w 90% szczyt głupoty
17.09.2014 06:19
0
Teraz mają do wyboru... albo na pamięć wykuć listę zakazów, albo mieć ją przed oczami podczas wyścigu i zanim coś powiedzą dokładnie sprawdzą czy mogą :-D zarówno zespół jak i kierowca :-D
17.09.2014 07:07
0
A mi się zmiany podobają. Kierowca będzie miał większy udział w zwycięstwie. Będzie mógł sam decydować w niektórych rzeczach 'co i jak'. Pozytywna rzecz dla mnie. 'wszelkie wiadomości, które są kodowane' - czyli wiadomości o paliwie nie mogą kodować ? typu HJGVCM8976 ?
17.09.2014 09:39
0
Dziękuję Ci F I A za skuteczne zniechęcenie dio oglądania tego sportu. Normalnie jestem pod wrażeniem ich skuteczności
17.09.2014 11:18
0
T.R.A.G.E.D.I.A.
18.09.2014 10:36
0
Widzę, że większość użytkowników na forum to malkontenci dla których każda zmiana wpływa negatywnie na widowisko. Dla mnie tym razem to dobre posunięcie. Teraz tylko czekać aż całkowicie wypieprzą to radio, gdyż pomaga ono w sterowaniu kierowcą jak marionetką i ma wpływ na team orders.
19.09.2014 10:21
0
Mi się ten pomysł podoba, kiedyś niebyło kontaktu radiowego. i było prawdziwe ściganie, a nie sterowanie kierowcami. W MotoGP niema kontaktu radiowego i super. się te wyścigi ogląda. Chlopaki walczą na całego i niema żadnego narzekania na jazdę rywala i widać który kierowca ma jaja, a któremu tylko się wydaje, że je ma. Kierowcy się ścigają na torze, a inzynierzy w fabrykach i niech tak zostanie. Pozdro dla wszystkich.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się