WIADOMOŚCI

FIA odrzuca pomysł osłon nad głowami kierowców
FIA odrzuca pomysł osłon nad głowami kierowców
Pod koniec ubiegłego roku, za sprawą poruszających wypadków – najpierw Henry'ego Surteesa z połowy 2009 roku w Formule 2, a następnie Felipe Massy z kwalifikacji do GP Węgier 2009 – pojawiły się pomysły dotyczące wprowadzenia osłon chroniących głowę kierowców w bolidach F1.
baner_rbr_v3.jpg
Jednak zgodnie z doniesieniami Daily Mirror, propozycja uwzględniająca wykorzystanie poliwęglanowych osłon została odrzucona ze względu na obawy kierowców związane trudnościami w wydostaniu się z przewróconego lub płonącego bolidu.

Nie mniejsze wątpliwości, związane z bezpieczeństwem obecnych na torze kibiców, wzbudzało ryzyko rykoszetujących od powierzchni osłon odłamków.

Poniżej znajduje się filmik prezentujący przeprowadzone przez FIA testy proponowanych osłon.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

10 KOMENTARZY
avatar
luka55

15.07.2011 11:58

0

Dobrze że to odrzucili . Po pierwsze standardy bezpieczeństwa są i tak duże , następnie byłoby to w pewnym sensie ,,wykastrowanie bolidu'' . Bolid przestał by pewnym sensie być bolidem jak dla mnie. A kolejną rzeczą to obawy właśnie kierowców przed szybką ucieczką oraz obawa o kibiców. Mam nadzieję że to nigdy nie wejdzie.


avatar
theadzik

15.07.2011 12:28

0

Rykoszytujące od osłony odłamki? To co mają rykoszetować od głowy kierowcy? A do takiej szybki można by było przyczepić ładunki wybuchowe jak w odrzutowcach i szyba by pękała w jakiś tam warunkach.


avatar
Senna_olk

15.07.2011 12:38

0

1. luka55 Myślę, że i tak jesteśmy skazani na tego typu osłonę. Mogłoby to zapewnić dużo lepszą aerodynamikę - zakładając, że "bolid marzeń" Adriana Neweya, posiadał właśnie taką osłonę. Podobnie w lotnictwie.


avatar
meczet

15.07.2011 12:50

0

To niech zrobią osłony podobne do tych montowanych w sportowych motocyklach. Z przodu będą ładnie chronić (z góry niestety nie, ale zawsze jakiś postęp), aero będzie można poprawić, a ewakuacja z auta będzie jak do tej pory


avatar
Kazik

15.07.2011 13:31

0

Generalnie to dobrze,że FIA jednak zajmuje się bezpieczeństwem kierowców i prowadzi jakieś eksperymenty (które kosztują) ale służą temu najwyższemu celowi.Nikt nie chce oglądać tragedii na torze kosztem sportowej rywalizacji. F1 i tak nigdy nie będzie w 100 % bezpieczna.


avatar
fotoman

15.07.2011 13:42

0

a wyobrażacie sobie, jaka byłaby temp.pod taką osłoną, w upalne dni w szczególności ?, albo problemy stwarzane przez taką osłone podczas deszczowego GP, MZ bez wycieraczek by się nie obyło..hehe


avatar
luka55

15.07.2011 14:25

0

Senna_olk @3 Racja racja mam tylko nadzieję że zostanie po staremu na długo.


avatar
fanAlonso=pziom

15.07.2011 16:58

0

z całym szacukiem dla bezpieczenstwa ale to już nie byłaby F1 tylko jacys Jetsonowie może powinni pomyślec o jeszcze bardziej wytrzymalszych materiałach na budowę kaskow ?


avatar
Voight

16.07.2011 14:53

0

8. fanAlonso=pziom co da wytrzymalszy kask przy zderzeniu z kołem?? Przynajmniej poprawiłoby to wygląd bolidów bo obecnie wyglądają jak kosiarki. Dziwią mnie krytyczne głosy w tym temacie. Rozumiem że lepiej żeby ktoś zginął niż żeby zmienił się wygląd bolidów? Trzeba zmienić te archaiczne zasady tym bardziej że jak widać na filmie technika na to pozwala


avatar
Jacu

16.07.2011 19:29

0

Cóż, może i troszkę szkoda bo bolidy zyskałyby na aerodynamice i pewnej urodzie bliższej prototypom z LMP1 czy virtualnemu marzeniu Neweya - RB X-1 lub istniejącemu w realu Caparo T1. Kwestia rykoszetu jest tylko ściemą bo przecież w innych seriach wyścigowych ścigają się auta o nadwoziach zamkniętych i jakoś nikt kwestii rykoszetu nie porusza :P. A w Le Mans dla przykładu prędkości znacznie większe, ludzie bliżej toru, i olbrzymia ilość incydentów i wyprzedzeń. Jednak wprowadzenie takiej osłony niesie inne problemy. Np.:konieczność klimatyzacji. W LeMans series kubatura kabiny jest znacznie większa, a i tak bez klimy zespoły nie są w stanie utrzymać limitu chyba 31 st.C, które narzuca regulamin ze względów, ...hm także bezpieczeństwa. I tu się zaczyna koło graniaste, gdzie jedna kwestia bezpieczeństwa gryzie się z inną. To pokazuje, że zaczynamy dochodzić do poziomu absurdu. Niestety w sportach motorowych bez względu na starania o najlepsze zabezpieczenia zawsze będzie istniało realne ryzyko urazów i zagrożenia życia. Tak jednak musi być, bo taki jest motorsport.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu