Whiting: Dyfuzory są legalne
Charlie Whiting z FIA wyjawił, że po sprawdzeniu kontrowersyjnych dyfuzorów w samochodach niektórych zespołów F1, nie może nakazać ekipom zmian ich projektów."Oni wykorzystali lukę w regulaminach, która zawsze tam była" - powiedział w rozmowie z 'Auto Motor und Sport'. "Rozumiemy, że inne zespoły mają inne spojrzenie na ten temat."
Dyrektor techniczny Williamsa Sam Michael powiedział, że jest zaskoczony reakcjami zespołów. Jego zdaniem inne ekipy powinny skorzystać z ich pomysłu, zamiast go skarżyć.
"Relatywnie łatwo byłoby skopiować to rozwiązanie. Zaskoczyło mnie, że więcej zespołów nie zrobiło tego do tej pory."
'Auto Motor und Sport' zacytował także słowa Bernie Ecclestone, który nie przejmuje się zbytnio groźbą protestu konkurencji w Australii.
"Gwarantuję, że ktokolwiek nie wygra wyścigu w Melbourne będzie ogłoszony oszustem, niezależnie od tego kto to będzie."
komentarze
1. pz0
No to teraz czekajmy na modyfikację dyfuzorów przez wszystkie inne ekipy. Ciekawe czy ktoś jeszcze się wyrobi przed GP Australii. Przypuszczam że od GP Hiszpanii większość zespołów skopiuje rozwiązanie tylko ciekawe czyje, Toyoty i Williamsa czy Brawna. W takim wypadku przewiduję że na Albert Park będzie dublet BGP, o ile oczywiście dojadą do mety. Tu nie chodzi o tempo na pojedynczym okrążeniu, tu chodzi o tempo na dłuższym dystansie, gdzie przewaga BGP jeszcze bardziej rośnie.
2. Xardas
ale tempo pozostałych zespołów nie jest dokładnie znane. dopiero wyścig pokaże jak poszczególne zespoły odrobiły pracę domową. Ale ogólnie cieszę się że dopuszczono te rozwiązanie bo to tylko uatrakcyjni widowisko i da większe szanse BGP
3. Komo
Reszta zespołów(bez specjalnego dyfuzora) poprostu bała się zinterpretowania tych przepisów na swoją korzyść.
Teraz sprawa jest jasna i mam nadzieję ze inżynierowie nie zaspali i przygotowali Plan "B".
Co do tempa to zespół który stworzy najmniej zawodny silnik będzie w czołówce.
4. Kimi Rajdkoniem
Cieszę się,że Brown ma szybkie auta, ale mam wrażenie,że jeśli chodzi o wyścig to potrzeba czegoś więcej by wygrać, np dobrej strategii. BGP są szybcy na Jerez, w Melbourne może się okazać,że inna ekipa znalazła lepsze ustawienia. Ale na pewno może być ciekawie, chociaż ze względu na większą walkę w czołowej ósemce.
5. Kimi Rajdkoniem
PS: kiedy w dziale "Prezentacje" pojawi się zespół Brown GP? Wtedy, kiedy FIA zaakceptuje wykorzystywanie przez nich silnika Mercedesa?
Wg mnie wygra ten kto ma dobry, niezawodny KERS i będzie potrafił dobrze go wykorzystać
6. Orlo
Coś w stylu "dlaczego zamiast też "oszukiwać" skarżycie tych co oszukują". Chore to trochę, zamiast się przyznać że jest luka w przepisach której nie powinno tam być, to oni chwalą tych co ją znaleźli i zinterpretowali na swoją korzyść.
7. jankes15
Orlo troche chyba wypaczasz fakty, jeśli jest luka to skorzystania z niej nie można nazwać oszustwem. Po prostu byli sprytniejsi i tyle
8. pz0
Orlo, na tym to polega i to odkąd pamiętam. Właśnie dziury w przepisach były wielkim motorem postępu w F1. Zawsze to pochwalałem, zawsze byłem za wykorzystaniem wszelkich luk. Przepisy są coraz szczelniejsze i coraz ciężej wyskoczyć z jakąś nowinką. Dlatego właśnie chwała inżynierom tych trzech zespołów że im się udało. Nie mów mi ze nie cieszy cię ten prztyczek w nos wymierzony nie przeciwko innym zespołom, bo inne zespoły zaraz będą miały podobne rozwiązania, lecz przeciw dupkom z FIA. Io nie jest oszustwo. Wszystko co nie jest zabronione jest dozwolone :)
9. gregor1
dziury w przepisach to kit,myslicie ze tacy prawnicy jakich ma ferrari by tego nie znalezli,haha,to jest po prostu pomoc slabszym a fanom robi sie wode w glowie,wy tego nie widzicie?
10. yaneq
czy ktoś mi wyjaśni o jaki dyfuzor konkretnie chodzi? chce zobaczyć zdjęcie. tyle wszyscy wrzeszczą, komentują a jestem ciekaw ile osób wie naprawdę o co chodzi?
11. WRC_fan
Chodzi o to, ze dyfuzor bolidu BGP laczy sie z podlaga przez co maja wiekszy docisk i przez to kreca takie czasy :D.
12. pz0
yaneq zdjęcia całego dyfuzora to raczej nigdzie nie zobaczysz, można zobaczyć tylko jego końcówkę. obejrzyj sobie zdjęcia bolidów ''od tyłu''. To jest to co jest na samym dole z takimi pionowymi przegrodami. Tu masz przykładową fotkę z dyfuzorem Toyoty z podwyższonym tunelem środkowym www .f1today.nl/ foto/ 5745/
13. atomic
yaneq w dużym uproszczeniu: gdyby podłoga samochodów seryjnych łączyła się z krawędzią dolną tylnego zderzaka /tworzyła jedną całość/ to moglibyśmy powiedzieć / ze względu na kształt dzisie jszych zderzaków / że tylny zderzak jest dyfuzorem zwiększającym przyczepność tylnej osi . w f1 chodzi o wyprofilowanie tylnej częsci bolidu
14. jankes15
Gregor idąc Twoim tokiem myślenia: Skoro Ferrari ma "takich" prawników to pewnie ma i takich inżynierów, takich speców od wszystkiego... to dlaczego Lewis wygrał mistrzostwo a nie Massa czy Kimi? Wszyscy oni są tylko ludźmi, Toyota miała największy budżet i co z tego? Pewnie też mieli super duper prawników, ale widocznie wszystkie te teamy nie miały akurat tego prawnika, którego miała "Honda". A może sam Brawn zabrał za sobą najlepszego prawnika a Ferrari?;-) Sorry ale ja tego nie widzę. Co więcej wypowiadam się jako prawnik z tylko kilkuletnim doświadczeniem. Nie ma takich ustaw, kodeksów, dyrektyw czy przepisów w których nie ma luk. Zawsze znajdzie się ktoś kto zada dodatkowe pytanie, które nie było wyjaśnione w danym dokumencie. Jeśli Ty tego nie wiesz "widzisz" to raczej nie powinieneś się zabierać za komentowanie z uszczerbianiem innym.
15. atomic
chodzi o samochody seryjne o zacięciu sportowym
16. kondzio
Ktoś może mi napisać co to jest ten dyfuzor cały?:)
17. WRC_fan
atomic, pozwol ze dodam jak to sie ma w teorii z dyfuzorem:). Tylni spojler generuje okolo 45% docisku calego bolidu a dyfuzor to wyprofilowane wykonczenie tylu bolidu. Dyfuzor wplywa na sile i predkosc wplywanego powietrza pod podwozie. Glownym zadaniem inzynierow jest wyprofilowanie i polaczenie dyfuzora w ten sposob, zeby powietrze jak najszybciej uciekalo spod podwozia bolidu. Im szybciej powietrze "przelatuje" przez tylni spojler, tym mniejsze jest cisnienie pod bolidem a co za tym idzie wieksza jest przyczepnosc. Jako ciekawostke o dyfuzorze dodam, ze bolid formuly jeden jest w stanie jechac po suficie (do gorny nogami) i nie spadac, gdy predkosc dojdzie do ok. 200km/h - taka role pelni tylni spojler i dyfuzor. Pozdro.
18. WRC_fan
Natomiast w samochodach seryjnych, tez wystepuja dyfuzory i spojlery ktore pelnia dokladnie taka sama funkcje. Nie sa one znow az tak zaawansowane, ale z certyfikowanym bodykitem pelnia bardzo wazna role - dlatego jak widzicie jakies subaru albo evo z duzym spoilerem i zderzakiem 5cm od ziemi (podkreslam FIRMOWE i montowane przez fachowca) to nie smiejcie sie, ze to na pokaz i dla bajeru - to dziala i bylibyscie zaskoczeni jak bardzo :).
19. lawina
czekałem na ta wiadomość i zaje... się ciesze że dyfuzory są ok.gregor1 napisałeś o pomocy dla słabszych tylko że dziś nie wiadomo kto jest słaby.Zapowiada się gorący sezon!
20. Marcin157
A tak z innej bajki taka ciekawostka wynik Nakajimy z dzisiajszych testów 1:17.494 dla porównania najlepszy do tej pory czas Buttona 1:17.844 no i Ciekawe co teraz wydedukujecie na podstawie testów Williams faworytem ??????
21. pz0
WRC_fan, mam wrażenie że nieco pomieszałeś. Dyfuzor nie ma nic wspólnego ze spojlerem. Dyfuzor nie ma nic do rzeczy jeżeli chodzi i ilość powietrza wpływającego pod podwozie. O ilości tego powietrza wpływającego pod podwozie decyduje głównie cała aerodynamika z przodu bolidu. Dyfuzor to wcale nie samo wykończenie tyłu bolidu, bo dyfuzor to po prostu takie kanały dla przepływającego powietrza pod spodem, a to co widzisz to tylko końcówka dyfuzora. I wreszcie na koniec dyfuzor ma za zadanie nie przyspieszyć przepływ powietrza a wręcz odwrotnie - ma go spowolnić. w dyfuzorze nie spada przekrój, a rośnie. Po prostu dyfuzor to coś w rodzaju rozszerzającego się tunelu powietrznego pod bolidem. W każdym razie nie ważne w jaki sposób działa, ważne że generuje on duży docisk i na dokładkę prawie nie ma strat na oporze.
22. WRC_fan
marcin, jak narazie to ty robisz zamet i szukasz sensacji. I po chuj piszesz to samo w roznych watkach.
23. impostor1981
z tego co wiem BMW tez bylo sprawdzane ale pod innym katem. Wie ktos cos o wyniku tej analizy???
24. Kimi Rajdkoniem
@Marcin157-piszesz tego samego posta pod dwoma rożnymi artykułami: już zostałeś zauważony-może wystarczy?
25. pz0
BMW miało malutkie owiewki przy kokpicie. Już są usunięte.
26. jankes15
tak na chłopski rozum dyfuzor odpowiada za "rozproszenie" albo odprowadzenie powietrza spod bolidu w taki sposób by nie tworzyła się pod nim poduszka powietrzna, która w bardzo dużym stopniu ogranicza przyczepność bolidu.
27. yaneq
nakajima szaleje. pz0: no dobra, ja wiem co to dyfuzor ale chciałbym zobaczyć zdjęcia i porównać to z dyfuzorem innego teamu. poza tym ten dyfuzor niby jest pod podłogą czy nad? po prostu nie wiem o co całe halo... o to, że się łączy z podłogą?
28. Niespokojny
2009-03-19 12:41:02 impostor1981- malutkie ,widoczne tylko przy bliższych ujęciach ,skrzydełka przy kokpicie ,lewa i prawa strona przy głowie kierowcy
29. Marcin157
No rozpocznijmy rozmowo o tym jak napisałm tego posta w róznych tematach bo rzeczywiście to bardzo ciekawe hheheheh śmieszni coniektórzy z was ludzie nie istotne co napisałem w tym poscie ale najważniejsze że napisałem go w dwóch różnych postach hehehehe
30. Niespokojny
K. Nakajima Williams FW31 1:17.494 --- dla podniecających się wynikami testów !!!
31. yaneq
http: //f1. gpupdate.net/en/photolarge.php? photoID=119970&catID=4169
np tutaj
32. Niespokojny
2009-03-19 12:58:45 Marcin157 --- zgadzam się ,z tą różnicą ,że to przekracza nieraz granice śmieszności ,a zwyczajnie jest żałosne !
33. atomic
pzo: cos ci się porypało.dyfuzor ma właśnie jak najszybcie wyprowadzić powietrze spod samochodu /ponieważ powstają tam zawirowania spowodowane konstrukcją podłogi/. i im szybciej to zrobi tym ciśnienie w okolicy tylnej osi jest niższe a co za tym idzie zwiększa się siła docisku.
34. atomic
yaneq: całe to halo jest przez lukę w przepisach /jak już wiadomo/ .każdy tworzy swój dyfuzor licząc ,że zmieści się w przepisach,które są mało precyzyjne .zabawa w kotka i myszke.
35. m_bialek78
pz0 jak zawsze fachowa opinia.A nawiązując do tego co napisał Marcin157, to co dzisja kręci Williams to zastanawiające.(czas lepszy od Buttona)Jakoś nie chce mi się wierzyć, żeby wszyscy nagle okazali się lepsi od BMW i Ferrari.Cos mi się wydaje, że Beemka i Fer zupełnie na czymś innym skupiali się na testach znając juz swoją prędkość.Jedni i drudzy podkreślali, że bardzo ważna jest niezawodnośc i nad tym pracują(BMW mniej bo już to ma).Ale Berni podrzucił im bombkę do ogródka bo nowe przepisy faworyzują sprinterów a nie długodystansowców.Co z tego ,że HEI bedzie se dojeżdżał zawsze do mety.Button raz wygra, zajeżdżając silnik,potem następne dwa wyścigi odpuscza, zmiana silnika i znowu heja>>>>mistrzostwo w kieszeni.Hahahaa, żeby to było takie proste;)).Tak czy siak wyniki testów świadczą dobotnie,że BGP wcale nie tacy mocni.Pozdro..
36. m_bialek78
impostor1981 ____ Williams ma usunąć swoje płetwy za głową kierowcy ze względów bezpieczeństwa, BMW z tych samych powodów ma cuś za głową podnieść tylko nie bardzo rozmumiem co-chyba chodzi o to, że za słabo obudowana jest głowa kierowcy.A dyfuzory no wiadomo, przyzwolenie na kopiowanie jest ;))
37. gregor1
jankes15 ,zle mnie zrozumiales,ja tylko przytoczylem team ferrari,ale chodzi mi o to ze dziwne aby tylko trzy teamy to zauwarzyly,tam luke,nie wierze w to i dlatego podtrzymuje to co napisalem
38. pz0
atomic, jakie zawirowania konstrukcją podłogi? Przecież podłoga jest płaska. Dyfuzor to, według encyklopedycznej definicji, stożkowo rozszerzający się lub spiralny odcinek rury, w którym następuje spowolnienie przepływu płynu lub gazu. Skoro rozszerza się to nie przyspiesza się prędkość strug lecz spowalnia, ale rzeczywiście szybciej wyprowadza powietrze. W każdym razie wyraźnie spada ciśnienie. Nie będę się więcej na ten temat sprzeczał i z pewnością nie będę robił wykładów z fizyki. Jeżeli ktoś jest bardziej zainteresowany fizyką bądź aerodynamiką jest na internecie do ściągnięcia sporo wykładów na ten temat.
39. kciuk32
to inne zespoły też zauważyły, przecież McLaren miał mieć nową podłogę nie zdradzili o co chodzi do końca, ale można się domyślić że ze starą podłogą nie dało się tak zgrać tego dyfuzora aby generował tak duży docisk jak np w Toyocie
40. pz0
Przypuszczam że McLaren będzie jednym z pierwszych zespołów, które skopiują rozwiązanie Toyoty/Williamsa, albo BGP. Wygląda na to że mają problemy z aero z tyłu no i wielkie możliwości by to zrobić.
41. Voight
To, że podłoga jest płaska nie przeszkadza powstawaniu zawirowań. Dyfuzor jest po to by regulować przepływ powietrza czyli przeciwdziałać zawirowaniom czyli zwiększać płynność przepływu. Cały bolid działa jak skrzydła w samolocie. powietrze pod bolidem przepływa szybciej niż nad nim i tworzy się podciśnienie oraz nadciśnienie i generuje docisk (w samolocie siłę nośną )
42. atomic
pzo : bidoku ty mój .pozdrawiam serdecznie
43. pz0
atomic, ok, przyznaję ci rację, niech będzie że po zwiększeniu przekroju prędkość strug powietrza rośnie, a co mi tam szkodzi bidokowi jednemu przyznać rację mistrzowi. Woda w rzece też ma większą prędkość w szerszych miejscach niż w węższych. Niech i tak będzie. i naucz się pisać nick bidoka bo to nie jest pzo. Chociaż niech będzie, znowu nie mam racji.
44. panicz1992
Boze.. jaka zawisc, ludzie wezcie sie opanujcie.. pz0 nie miales racji, trudno, zdarza sie kazdemu, pogodz sie z tym, a ty atomic nie jestes az taki zajebisty jak ci sie wydaje, to, ze raz miales racje nie upowaznia cie do wywyzszania sie nad innymi.. pz0 czesto pisze konkretne i rzeczowe komentarze i nalezy mu sie chyba jakis szacunek.. a ty zamiast wyrazic swoja opinie i "lagodnie" wyprowadzic go z bledu obnosisz sie z tym ze masz racje jakbys conajmniej wycisnal 200 na klate ;/ Ku*wa ludzie, klocicie sie o jakis j3bany dyfuzor!
45. natleniony
pz0 - masz rację, powietrze wchodząc do dyfuzora zmniejsza prędkość i wygładza się jego struga. to powoduje powstanie niższego ciśnienia, które generuje docisk czyli efekt przyssania podłogi do toru :)
46. Skoczek130
A nie mówiłem!!! Wszystko jest w porządku. Skoro Renault (bo w iększości oni mieli o wszystko pretensje) nie umie stworzyc innowacyjnych części, to niech je kopiują, tak jak Michael powiedział, a nie tylko się skarżą.
47. walerus
i znów haja z niczego...
48. dżeku
Chyba nie do końca wiecie o co chodzi z tym dyfuzorem.pz0,natleniony-zwężenie przewodu(np.rurowego)powoduje zwiększenie prędkości przepływu i jest ono spowodowane zmniejszeniem ciśnienia w zwężeniu(tzw.paradoks hydrodynamiczny).W bolidach struga powietrza wlatując pod samochód napotyka na zwężenie z tyłu w postaci dyfuzora.Ciśnienie w zwężeniu jest mniejsze więc "zasysa" powietrze sprzed zwężenia przyspieszając go,następnie"zasysa" go ponownie przy wylocie z dyfuzora,spowalniając przepływ.Tak więc dodatkowy docisk wywołany jest właśnie zmianą ciśnień,tym "zasysaniem" powietrza.Zatem odpowiedni kształt dyfuzora jest w stanie zwiększyć gradient ciśnień.
49. tomek83f
Dyfuzor ma za zadanie wytworzyć podciśnienie poprzez przyspieszenie przepływu powietrza pod tylna częścią nadwozia. Powoduje to spadek ciśnienia pod samochodem, a siła docisku tworzy się właśnie dzięki różnicy ciśnień nad i pod nadwoziem. Wystarczy troche poczytac ale nie na forach bo tutaj sami fizycy chyba.
50. Peti
no I dupa zbita Kubek ma zly dyfer wiec pierwsze wyscigi a tyle. A propo fizyki to to I czym piszecie to nawet asystenci inz wyscigowych maja w malym palcu
51. atomic
przepraszam panów i panie ,które mogły poczuć sie urażone moimi wpisami .będę starał się aby następne moje wpisy były mniej natarczywe .wybaczcie mi proszę ale to wina zbyt długiej przerwy pomiędzy sezonami.
52. tomek83f
Peti jaki dyfer ?? jak cos wiesz o mechanizmie roznicowym w BMW to sie podziel z nami ta wiedza
53. Peti
a co ma dyfuzor do mechanizmu roznicowego?
54. dziarmol@biss
Dyfuzor w bolidzie F1 ma za zadanie przepuścić jak najwięcej powietrza pod bolidem w stosunku do powietrza przepływającego na bolidem , Innymi słowy tak jak pisze @WRC-fan oraz @atomic (Takim fajnym przykładem siły podciśnienia był bodajże Brabham z tym swoim wiatrakiem z tyłu który w zakrętach wlączając się wysysał dodatkowo powietrze ) pod bolidem ma się wytworzyć podciśnienie (efekt przyssania) a jak tego dokonać ? ano różnicując ciśnienie porównując do rzeki to i owszem w wąskim korycie nurt jest szybszy ale w szerokim korycie więcej wody przepływa i o to wlasnie chodzi i wcale nie trzeba być inżynierem fizyki aby to wiedzieć!! to do @bidoka
55. dżeku
tomek83f,podciśnienie nie powstaje na skutek zwiększenia prędkości przepływu,ale odwrotnie, różnica ciśnień,wytwarza siły wewnątrz ośrodka(np.powietrza),powodujące zmiany prędkości.Czyli wytworzone podciśnienie powoduje "zasysanie" powietrza, a więc jego przyspieszenie(wzrost prędkości).
56. dżeku
Peti,użyłeś słowa dyfer,a tym mianem określa się potocznie dyferencjał,czyli mechanizm różnicowy.
57. aees
a ja mam nadzieje ze BGP nie wygra zadnego wyscigu...
58. tomek83f
dżeku masło maślane
59. Peti
Skrót myślowy , a apropo rzeki to dlatego w wąskim korycie wzrasta prędkość przepływu i ciśnienie bo musi przez nie przepłynąć taka sama ilość wody a nie mniej czy więcej, dziarmol - mysle że tylko się przejezyczyles
60. tomek83f
Peti a ja mysle ze Ty sie przejezyczyles z tym ,,dyfrem"
61. tomek83f
Gdzies tu przeczytalem juz nawet nie pamietam gdzie i nie bede tego szukac ze dyfuzor jest pod cala podlaga bolidu,a to nie prawda dyfuzor jest na koncu podlogi bolidu a dla obrazowego przedstawienia podam link ze zdjeciem roznicy w dyfuzorze z 2008 i 2009 roku usuncie spacje http: //img259 .imageshack .us/img259/1156/ comparediffusersaj2qa4.jpg
62. dżeku
tomek83f,co jest masłem maślanym?,skup się...: podciśnienie nie powstaje poprzez przyspiszenie przepływu,tylko odwrotnie.Przyspieszenie przepływu powstaje dzięki podciśnieniu."Coś"(zmiana prędkości)wynika z "czegoś"(zmiana ciśnienia),a nie "czegoś" wynika z "coś".Chyba już wiesz o co mi chodziło.
63. tomek83f
dżeku gdyby nie bylo przyspieszenia to dyfuzor by nie dzialal gdyby kąt dyfuzora byl zbyt duzy to podcisnienie by sie nie wytworzylo a powietrze wolno by przeplywalo tylko pod nim i niczemu by nie sluzyl dlatego napisalem maslo maslane bo to co napisales to jest prawda,bo zeby to powietrze przyspieszylo to najpierw musi zwolnic,podobne dzialanie ma silnik turboodrzutowy wiec nic nowego nie napisales tylko to roszerzyles a moja definicja jest tak samo poprawna jak i twoja
64. deiman
zgadzam sie z dzeku. Nie masz racji Peti mowiac, ze w waskim korycie ta sama ilosc wody musi przeplynac wiec predkosc i cisnienie jest wiekszy. To jest wlasnie paradoks hydrodynamiczny, o ktorym pisal dzeku i opisuje go rowanie Reynoldsa-> gdy cisnienie maleje predkosc rosnie. Na tej samej zasadzie dziala zwezka Venturiego-> (ponownie napisze) zwezenie powoduje wytworzenie podcisnienia w skutek czego predkosc przeplywu rosnie
65. dżeku
tomek83f,przede wszystkim podciśnienie pod podłogą bolidu powstaje dzięki zwężeniu strugi powietrza,które wcale nie zwalnia tylko dzięki obniżonemu ciśnieniu przyspiesza i dyfuzor pomaga szybciej i efektywniej wydostać się temu powietrzu spod samochodu.Więc twoja definicja nie była do końca poprawna pod względem wynikania jednego z drugiego.
66. tomek83f
dżeku przeczytaj jeszcze raz moja definicje,,Dyfuzor ma za zadanie wytworzyć podciśnienie poprzez przyspieszenie przepływu powietrza pod tylna częścią nadwozia."
67. tomek83f
Wiec tak jak napisalem ,,maslo maślane" poprostu to bardziej rozwineles i tyle
68. Niespokojny
...ej ,to może zaprojektujemy super dyfuzor dla BMW Roberta ?
69. hipcio
a mozna?
70. pz0
najlepsze jest to że wszyscy trzej piszemy w sumie to samo, ale trochę inaczej :) Bez sensu są nasze spory. Żeby jeszcze bardziej zagmatwać sprawę to dorzućmy jeszcze równanie Bernouliego, też ma tu zastosowanie :) Jakby nie patrzeć dyfuzor powoduje przyspieszenie przepływu pod podłogą i ciśnienie maleje, a cała furmanka lepiej przykleja się do gleby. W samym dyfuzorze powietrze spowalnia. Strasznie mnie interesuje jak wygląda dyfuzor BGP, bo u Toyoty i Williamsa to oczywiste jaką ma przewagę.
71. dżeku
tomek83f,ok,szkoda,że nie rozumiesz o co chodzi,pomimo,że próbowałem to wyjaśnić jak najprościej potrfię,no trudno,nie wracajmy do tego.
72. deiman
Zgodnie z rowaniem bernoulliego gdy jedna wartosc rosnie to druga maleje, wiec dzeku nie mozesz powiedziec, ze zmiana predkosci wynika ze zmiany cisnienia a nie na odwrot; obie te wartosci warunkuje pole przekroju. Zasade dzialania dyfuzora opisal bardzo ladnie tomek83f. Ogolnie chodzi o to, zeby powietrze przeplywalo szybsciej pod podwoziem a wolniej nad bolidem-> im wieksza predkosc przeplywu tym mniejsze cisnienie-> cisnienie pod bolidem jest mniejsze, nad nim wieksze co powoduje powstanie sily zwroconej ku dolowi czyli tzn "efekt docisku". Sam chetnie zobaczylbym jak dokladnie wszystko dziala bo do konca tez nie jest to dla mnie takie jasne
73. tomek83f
dżeku o to chodzi ze rozumie ale nie wszyscy to rozumia wiec nie rozpisywalem sie tak jak Ty
74. dżeku
aha,to ja już rozumiem,dlaczego nie wszyscy to rozumieją.
75. Peti
Mi chodziło o ciśnienia przed i za dyfuzorem, jeżeli chodzi o porównanie jego działania do codzienności to widzę to tak jak z wezem strażackim. Kiedy trzymasz końcówkę węża i puszczja wodę to trzeba utrzymać go z siła taka jaka chce odrzucić cię do tylu- zakładamy że lejemy wodę równoległe do ziemi a koncowka węża to nic innego jak nasz dyfuzor, a woda symbolizuje powietrze. Jeżeli odchylimy końcówkę węża o jakiś kat ku górze to siła zaczyna odpychac końcówkę ku dołowi czyli siła działa na dyfuzor który jest częścią podłogi bolidu ku podlorzu. Taka jest moja teoria, co wy na to?
76. deiman
hmmm, bardzo ciekawe spostrzezenie:) Sadze, ze to jest jeden z powodow. Drugi jest taki: powietrze spod bolidu powinno ponownie laczyc sie z powietrzem nad bolidem co nie powoduje oporow. Jako dowod przytocze kszalt lzy i przekroju poprzecznego skrzydla
77. deiman
zle napisalem, mialo byc; "co minimalizuje opor"
78. tomek83f
Jak juz tak bardzo sie rozpisujecie to radze zapoznac sie z historia aerodynamiki w F1 najpierw dyfuzor wytwarzal tzw Ground Effect czyli efekt przyziemny,wieksza czesc przyczepnosci byla wywolywana pomiedzy podloga a nawierzchnia,czyli powietrze bylo wysysane z pod auta a jego zamkniete boki nie pozwalaly na wpadniecie swiezego jednak takie wywolywanie przyczepnosci zostalo zakazane.Dzisiaj, przyczepnosc sie uzyskuje na podobienstwo odwroconego skrzydla. Czyli efekt wysysania powietrza spod auta zniknol i teraz wykozystuje sie roznice szybkosci warstw powietrza pod i nad autem.Cale auto pracuje na podobienstwo skrzydla odwroconego Dawnforce , czyli powietrze jest zwalniane nad autem, aby zwiekszyc jego mase co daje duze cisnienie, ale skrzydla pracuja dzieki roznicom w cisnieniach wiec i pod autem musi byc wytworzone podcisnienie. Cisnienie to musi byc jednak mniejsze od cisnienia nad autem. Im wieksza roznica tym lepszy nacisk na auto.
79. tomek83f
Podcisnienie nie moze byc zbyt duze bo wtedy zle odprowadzane sa gazy spalinowe z silnika
80. deiman
czyli tak jak napisalem i kilku przede mna;P
81. niza
hmmmm widzę, że stworzyło się forum o tematyce fizycznej :P
82. Peti
tak, Tomek masz racje, ale ograniczając aero FIA zmniejszyło o 40% przyczepność aerodynamiczna- możliwość zmnijszenia ciśnienia nad bolidem , więc wpadli na pomysł aby dyfuzor odchylil strumień powietrza z poziomego w kirunku prostopadłym i to w połączeniu że zmiana przekroju przy wylotach powietrza za bolidem powoduje powstanie siły dociskajacej tylną os do toru.
83. tomek83f
Peti zasada zostala ta sama,teraz liczy sie poprostu bardziej przyczepnosc mechaniczna dlatego sa slicki a dyfuzor jest czescia aerodynamiczna i dlatego cale to halo o to ze dociska bolidy ze zbyt duza sila
84. Kimi Rajdkoniem
pz0, nie chodzi o równanie Bernouliego ale o prawo Bernouliego i dynamikę płynów. Chcesz to mogęCi wysłać książkę z moich studiów bo to bardzo fajna sprawa:)
85. dżeku
deiman,przyspiszenie ruchu cząstek,a zatem ich prędkość zależy od siły(tzn.siła wprawia ciało w ruch),siły te z kolei wywołane są zmianą ciśnienia podczas przepływu przez przewody o różnym przekroju(tzn.ciśnienie powoduje pojawienie się siły).Prostym przykładem jest strzykawka: najpierw naciskamy na tłok,wytworzone jest ciśnienie,które zkolei powoduje pojawienie się sił w ośrodku(np.cieczy),a dopieru na końcu ta ciecz wypływa ze strzykawki z pewną prędkością.Odwrotna sytuacja nie jest możliwa,tzn.nie ma możliwości żeby ciecz wypłynęła ze strzykawki zanim nie pojawi się ciśnienie wywołane tłokiem.
86. tomek83f
hehe faktycznie zrobilo sie forum Fizyczne ,proponuje zamknac ten temat ;)
87. dżeku
Dlatego istotne jest co wynika z czego.
88. deiman
masz racje
89. darecky3
dzeku normalnie szacun za prawo Bernouliego poparte typowym przykladem zwezki tudziesz stad sie ono wzielo. Pamietam czasy kiedy na termodynamice bylo to oczkiem w glowie naszej profesorki, tym bardziej ze ciezko bylo nam zrozumiec ten fenomen hydrauliczny. Nie dodales jedynie zmian termicznych strug cisnienia ale w tym przypadku chyba nie ma duzego znaczenia. natomiast z dyfuzorem zasada jest dokladnie taka sama z ta roznica ze naczynia w zasadzie nie ma lecz tworzy sie jego forma w sposob mechaniczy pod podwoziem i jest wymuszony predkoscia strug powietrza a zasysanie zasysanie nastepuje przed wytworzona poduszka powietrza przed tylnymi kolami. Sam fenomen dyfuzora, o ktorym spekulacje, dotyczy rozdzielenia strug powietrza odpowiednio rozkladajac wartosci sil nacisku. Otwarta przestrzen pod podwoziem z tylu samochodu zostala tak zamknieta ze jedynie tylko w przypadku @zwlok@ hody wylot powietrza jest rozlozony na dwa poziomy i trzy komory prostopadle czyli tak ze suma wartosci cisnien komor bocznych daje wartosc srodkowej. Ten projekt, zaznaczam wtedy byl to projekt, byl publikowany w polowie sezonu 2008 kiedy bylo glosno o nowych regulacjach aero i niby mial pasc na pysk , ale wlasnie mysle ze ta droga poszli w rozwoju jednostki ktora dysponuja. Wiem ze Toyota posiada dwie komory, ile williams nie mam pojecia. Pozdrawiam "ze zmywaka" (wczytani wiedza co mam na mysli)
90. pz0
Nieźle narozrabiałem. Nie chciałem aby cała dyskusja potoczyła się w tym kierunku. Kimi Rajdkoniem przecież równanie Bernoulliego to przecież nic innego jak matematyczny zapis prawa Bernouliego, czy niektórzy nazywają to zasadą Bernouliego. Nie trzeba mi tej książki, przypuszczam że posiadam coś podobnego :) To naprawdę nie jest to forum na którym powinniśmy to roztrząsać. Na początku chciałem tylko krótko zaznaczyć jedynie o co mniej więcej chodzi. przychylam się do postulatu tomek83f. Zakończmy dyskusję. W Australii dowiemy się inżynierowie którego z zespołów najlepiej opanowali mechanikę płynów w praktyce, a my będziemy praktykować przed tv mechanikę innych płynów :D
91. pz0
darecky, skąd żeś wytrzasnął budowę dyfuzora w Hondzie? Masz jakieś rysunki? przydałoby się to rozkimnić. Dajmy jednak już spokój na tym forum. Jak masz coś ciekawego to pchnij przez rapida.
92. Kimi Rajdkoniem
myślę,że jakby zebrać nas z tego forum to moglibyśmy stworzyć naprawdę niezły dyfuzor dla jakiegoś zespołu:P Rzecz jasna za skromne parę milionów:P Co do aero to o ile dobrze się orientuję na przełomie lat 80' i 90' podłoga bolidu nie musiała być płaska. Stosowana wtedy była pewnego rodzaju odwrócona dysza na całej długości podwozia [nie pamiętam nazwy-pochodzi od nazwiska wynalazcy]. Minusem był prześwit, który był mniejszy od aktualnego co nie było do końca bezpieczne.
93. atomic
yaneq.mam nadzieje ,że coś ci się wyświetliło w sprawie dyfuzora w f1.pozdro
94. tomek83f
Kimi Rajdkoniem ja juz to napisalem i to nie byla nazwa od nazwiska tylko Ground Effect czyli efekt przyziemny,gdy zginal Senna to podejrzewali ze jego bolid uderzyl podloga o nawierzchnie i stracil efekt przysysania do ziemi ale juz to obalili
95. Kimi Rajdkoniem
nie do końca chodzi mi o to. Jak sobie przypomnę nazwę to napiszę. Z tego co pamiętam to dysza ta został zabroniona przed wypadkiem Senny, natomiast po jego wypadku podniesiono minimalny prześwit. To o czym piszesz to coś troszkę innego. Ale oczywiście mogę się mylić
96. Kimi Rajdkoniem
przypomniałem sobie: chodziło o dyszę de Lavala. Kształt podłogi był formowany na wzór przekroju poprzecznego tejże dyszy. Efekt przyziemny jest wywołany tylko bliskością podłogi i ziemi. Modelem efektu przyziemnego są dwie umieszczone bardzo blisko siebie kartki papieru wiedzy które przy pomocy słomki lub pompki dmuchasz powietrze. W efekcie kartki "przyklejają" się do siebie
97. pz0
Nie chcę się kłócić ale dysza Lavala ma zupełnie inne zastosowanie. w tych dyszach przyspiesza się gazy do prędkości ponaddźwiękowych, nie wiem jak ona będzie działała przy małych prędkościach (rzędu 200-300km/h). Czyli z dyszy Lavala obecnie pozostał tylko dyfuzor, a konfuzor został zakazany. Ale naprawdę dajmy sobie z tym tematem już spokój.
98. Kimi Rajdkoniem
Dysza Lavala przyspiesza płyn do prędkości naddźwiękowej. W zależności od prędkości płynu na wejściu dobiera się przekrój zwężki by osiągnąć odpowiednie parametry [prędkość] na wyjściu. Nie koniecznie na wyjściu musi być to prędkość konkretnie naddźwiękowa. Masz rację, odbiegamy od tematu F1, tak trochę:P
99. darecky3
hehe nie wiedzialem ze jeszcze poza praca (dla niektorych na zmywaku) poznam kogos kto troche kuma te sprawy. Jasne dysza Levala odwzorowuje zwezke z ta roznica, ze wykorzystuje potencjal rozprezonych gazow w przekroju krytycznym. Nastepuje to w przpadku zwiekszenia srednicy po wyjsciu ze zwezki. Zakladajac ze ta sama masa gazu lub strumieni powietrza ma przeplynac przez taka tuleje to nastepuje sztuczne przyspieszenie czasteczek po przekroczeniu srednicy zwezki a tym samym wzrost predkosci do wartosci wiekszej niz predkosc dzwieku i tym samym poczatkuje efekt zasysania na wlocie. Niestety aby uruchomic ten proces nalezy sztucznie pobudzic przeplyw masy gazow przez dysze, dlatego zastosowanie ma w silnikach odrzutowych, chociaz juz na mniejsza skale. Wiecej w silnikach rakietowych. Najbardziej pospolite zastosowanie w przemysle maja w turbinach parowych i nie jestem pewien jak to sie ma teraz ale w latach 88 - 92 Polska byla potentatem w produkcji tego typu turbin. W f1 chyba nie bardzo da sie to zastosowac dla pozyskania predkosci dzwiekowej ale byly tego typu proby lecz samochody byly bardzo poddane duzym wibracjom i niestabilne na kiepskiej jakosci podlozach. No nie wiedzialem ze jeszcze termodynamika mnie pozdrowi. Was tez pozdrawiam.
100. dziarmol@biss
Tak na zakończenie dyskusji to sprawa dyfuzorów (legalność) jest w dalszym ciągu otwarta i prawdopodobnie zespoły będą zgłaszały zastrzeżenia do sędziów wyścigu w Australii co będzie miało dalsze konsekwencje
101. pz0
no to kurcze nie może się zebrać jakiś Trybunał Arbitrażowy i rozstrzygnąć sprawy przed rozpoczęciem sezonu. Co do BrawnGP to było mało czasu, ale w przypadku Williamsa i Toyoty to już trochę trwa. Zresztą Frank twierdzi że konsultował się z FIA w zeszłym roku w tej sprawie i miało to być legalne. Postęp obecnie jest możliwy głównie dzięki lukom w przepisach. Teraz nie pora na łatanie dziur.
102. sivshy
co do dyfuzorów, to mam jeszcze pytanie do fizyków, których jak widzę sporo tutaj. Czy te kontrowersyjne dyfuzory mogą wpłynąć na zakłócenia powietrza za samochodem i utrudnić wyprzedzanie? W końcu są one, podobnie jak przednie skrzydła, umieszczone dość nisko. Jeśli dobrze rozumuję, to skoro dyfuzory są bardziej wydajne, to przepływa przez nie więcej powietrza, czyli strumień za samochodem jest bardziej zakłócony. Mam rację? Bo jeśli tak, to absolutnie jestem za załataniem akurat tej dziury w przepisach.
103. pz0
sivshy - żeby dyfuzor był wydajniejszy to wcale nie musi przez niego przepływać więcej powietrza, ale jednak im więcej przepływa tym ten docisk jest większy. U toyory, chyba nie ma większego przepływu, jednak ten dyfuzor jest wyższy więc raczej bardziej zaburza. U Williamsa jest taki dodatkowy jakby rozdzielacz powietrza w sekcji środkowej i wygląda że on lepiej zasila w powietrze i ten przepływ wygląda na większy. U BGP oprócz rozdzielacza podobnego jak u Williamsa wygląda że dyfuzor jest zasilany jeszcze dodatkowo i mam wrażenie że tam idzie jeszcze więcej powietrza. Tylko że to dodatkowe zasilanie w BGP to znowu sekcja środkowa i na dokładkę jeszcze współpracuje z tym przednie skrzydło. Wszystko zatem jak najbardziej legalne. Przy większym przepływie nawet na standardowym dyfuzorze będziesz miał większe zakłócenia. Jednak ciężko jest cokolwiek zawyrokować bo jak się domyślasz nikt nie ma jakichkolwiek danych z tunelu. Wszystko co piszę to jedynie przypuszczenia. Nawet nie bardzo wiem jak jest rozwiązany dyfuzor w BGP a szukałem tego długo w pocie czoła. jedyne światło rzucił darecky. Jego pytaj, jak widzę w hydrodynamice on jest naprawdę mocny (i nie tylko w tym). już chyba ponad rok temu dostałem od niego naprawdę ciekawe i stosunkowo szczegółowe materiały na temat KERS, jak jeszcze nikt nie wiedział z czym to się je. Skąd on to bierze? W każdym razie jestem niemal pewien że szczegółowych danych nie dostaniesz.
104. sivshy
skąd on to bierze? Pewnie czyta w przerwach podczas pracy na zmywaku ;] Oczywiście bez obrazy ;]
105. darecky3
hehe... no troche wam podpowiem....z dyfuzorem u BGP to jest tak ze kluczowa role nie odgrywa strumien powietrza i jego trajekcja lecz jego jakosc dynamiczna. Ze srodkowa czescia dyfuzora pz0 jestes calkowicie w sednie sprawy. BGP wykorzystuje efekt zasysania wprowadzajac gazy spalinowe do bocznych komor, ktore z kolei posiadaja system kanalikow itd. Roznica temperatur a co za tym idzie wlasciwosci rozprezania masy gazowej na wylocie przy roznych predkosciach powoduje jakby gospodarowanie kierunkiem cieplego powietrza i jest to dyktowane dana predkoscia samochodu. Oczywiscie na wyjsciu wymieszanych spalin z chlodnym powietrzem nastepuje turbulencja i jest ona skierowana tak wysoko jak sie da, a przynajmniej jej kierunek, gdyz zbyt mocne sprezanie powietrza spowodowane mieszaniem z chlodnymi masami powoduje sciaganie obu kol tylnej osi do srodka i tym samym podcinanie opon od strony wewnetrznej. Wyciagnieciem tego powietrza jak najszybciej do gory zajmuje sie tylni plat spojlera (zreszta pelni on rowniez inna funkcje), zatem najsilniejsza turbulencja jest katapultowana do gory. To nie jest najwiekszy problem dla jadacych za takim bolidem. Problemem staje sie wtedy gdy samochod zbliza sie do osdtepu krytycznego kiedy masy oplywajacego powietrza nie zdaza sie zamknac. Wtedy przeciwnik z tylu jedzie praktycznie bez zadnego aero a silnik chlodzi sie goracym powietrzem. pozdro ze zmywaka
106. pz0
Darecky, chyba jednak coś nie tak. U BGP wyraźnie widać końcówki wydechy i przy takim ich umieszczeniu nie da się zasilić dyfuzora. Już prędzej powietrzem z chłodnicy jakimiś dodatkowymi kanałami wprowadzić do dyfuzora. W każdym razie nie widzę zasilania dodatkowych komór spalinami.
107. darecky3
jasne ze widac wydechy, wiec spojrz jeszcze raz i zadaj sobie pytanie czy sa one umieszczone na wysokosci, za czy przed tylna osia kol. Odprowadzanie spalin pod tylne kola to standardowe rozwiazanien i stosowane od lat. Niestandardowe to jest wprowadzenie spalin nie pod skrzydlo lecz czesc tylna dyfuzora a jest to mozliwe poniewaz dyfuzor w przypadku bolidu f1 jest naczyniem, ktorego sciany a raczej obszar tworza jedynie strumienie powietrza. Zly pakiet aero z poprzednich sezonow powodowal niekontrolowany przeplyw spalin pod tylna czesc podwozia i na duzych predkosciach zmienial parametry (typowe w 2008 u BMW). Natomiast jak sie przyjrzysz dosc oryginalnie i wysoko podniesione wloty powietrza chlodzenia silnika pozwalaja spychac poduszke powietrza sprzed tylnich kol. Strumien jest na tyle silny ze pokonuje opory mas sprzed tylnich kol i zaciaga je pod tylny sektor podlogi a tym samym zasysa spaliny. Stad te boczne komory bo jak sie domyslam inzynierowie hondy wiele sie natrudzili aby kontrolowac wlasnie te najbardziej goraca struge i nie zaklucac calej dynamiki pod podloga.
108. pz0
Darecky, wiem do czego zmierzasz, chcesz powiedzieć że powietrze z chłodnic jest takim jakby nośnikiem dla spalin i te dwie strugi współpracują ze sobą dla zasilenia dyfuzora? Obejrzałem kupę zdjęć i nie widzę żeby tak to działało. Wyrzut spalin jest wyraźnie w górę i raczej do środka, a nie na poduszkę powietrza przy kołach. Sądziłem że raczej dyfuzor jest zasilony w powietrze z chłodnic jakoś od góry. Natomiast powietrze z chłodnic jest w stanie dostać się do dyfuzora w sposób opisany przez ciebie. Stąd te dziwne osłony silnika. O ile dobrze wszystko zrozumiałem to w tym sezonie już nikt nie skopiuje tego pomysłu z wykorzystaniem powietrza z chłodnic. To jest powietrze które przeszkadza, a Brown potrafił je wykorzystać w taki sposób. Wprost genialne.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz