Postulaty z konferencji FOTA
Dzisiaj w Genewie odbyła się pierwsza oficjalna konferencja prasowa FOTA (Stowarzyszenie Zespołów Formuły 1), na której przedstawione zostały jednomyślnie ustalone propozycje zmian w F1 na najbliższe lata, a które dotyczą spraw technicznych, sportowych oraz komercyjnych.Sprawy techniczne
2009:
- podwojenie przebiegu silnika (osiem silników na sezon),
- Ograniczenie użytkowania tuneli aerodynamicznych i technologii CFD (Komputerowa Dynamika Płynów),
- Silniki dostępne za 8 milionów Euro na sezon,
2010
- Silniki dostępne za 5 milionów Euro za sezon,
- skrzynia biegów dostępna za 1,5 miliona Euro za sezon,
- standardowy układ KERS (z założeniem kosztów na poziomie 1 – 2 milionów za sezon),
- Dalsze ograniczenie o 50 % prac rozwojowych nad aerodynamiką,
- określona liczbą zmian (homologacji) w konstrukcji podwozi, nadwozi i aerodynamiki podczas sezonu,
- zakaz stosowania szerokiego wachlarza egzotycznych materiałów, w tym metali i kompozytów,
- Standardowa telemetria i systemy łączności,
Sprawy sportowe
2009
- Ograniczenie testów (o 50 %),
- Nowy system punktowy (12-9-7-5-4-3-2-1), aby dać większe wynagrodzenie zwycięzcy GP,
- Poziom paliwa na starcie, specyfikacje ogumienia i dane dotyczące tankowania upublicznione,
2010
- zmiana formatu kwalifikacji - Radykalne nowe możliwości zdobywania punktów ( np. jeden punkt przyznawany w mistrzostwach konstruktorów za najszybszy pit stop podczas wyścigu),
- Dalsze ograniczenia w testach (cztery, czterodniowe testy przed sezonem jednym bolidem plus jeden pojedynczy shakedown przed sezonem),
- ograniczenie trwania wyścigu Grand Prix (250 km lub maksimum 1 godzina i 40 minut) w zależności od zgody osób mających prawa komercyjne,
Sprawy komercyjne
2009:
- Zwiększenie zaopatrzenia w dane mediów
- Nominacja jednego z szefów zespołów dostępnego dla potrzeb TV podczas Grand Prix,
- Ulepszenie możliwości dla kibiców przez strony internetowe zespołów i FOTA,
- obowiązkowa sesja rozdawania autografów przez kierowców podczas weekendów GP,
2010:
- Poprawa transmisji TV dla kibiców.
komentarze
1. norbertinho
punkt za najszybszy pit stop ?? to jest chore, bo zeby miec szybki pit trzeba tankowac jak najmniej paliwa, co kierowcą z czołowki nie bedzie sie oplacac bo im ten punkt nic nie da, co innego te teamy które sa na koncu stawki
2. Hubi
ten punkt może dać właśnie bardzo dużo .... a fajne są te sprawy komercyjne ;]
3. morek150
i koszulka z twarzą borowczyka dla kazdego
4. yaneq
no jednak jak pisałem gdzie indziej. cóż... punktacja całkiem mi się podoba...
5. ~~quike~~
formuła1 schodzi na psy i to mnie martwi (2009r ostatnim normalnym sezonem?) szkoda, a z tym upublicznianiem danych o ilości paliwa to też moim zdaniem błąd bo tak zawsze było bardziej ciekawe :((((
6. GawoLoveKubica
Quike - Nic dodac nic ujac ;/ alez to mi .... kazdy bedzie wiedzial jak taktyke pod rywala dostosowac ... -.-
7. GawoLoveKubica
zawsze było to oczekiwanie na zjazd :D
8. Skoczek130
Wiele z tych zmian bardzo mi się podoba m. in. klucz punktowy. Przynajmniej Bernie nie będzie miał już głupich pomysłów, w postaci medali. Szkoda tylko, że nie ma przyznawanych "oczek" za NO i PP.
9. lania01
Sprawy komercyjne sa wporzo, ale martwi mnie to ze bedzie upubliczniny poziom paliwa na starcie, przeciez to psuje cala mysl strategiczna, a dla nas kibicow to bedzie takie za bardzo oczywiste bez tego dreszczu emocji, kiedy zjedzie, kto pierwszy zjedzie, kto ma wiecej, kto ma mniej. okaze sie w praniu jak to bedzie wygladac moze bedzie fajnie ale to sie okaze. Pozdro. SF
10. lania01
Wporzo punktacja
11. sk0k
poprawa transmisji czemu dopiero w 2010 ? lol
12. grzybo
Nie podoba mi się skracanie wyścigów i ujawnianie ilości paliwa. Punkt za najszybszy pit stop to jakaś bzdura
13. Skoczek130
Ta poprawa transmisji, to pewnie m.in, Upowszechnienie na całym globie jakości HD, chociaż mogę się mylic.
14. Xig
standardowy układ KERS ..... no super... to po kiego grzyba oni teraz go rozwijaja? I kazdy inny ma? Skoro i tak za rok wszystko bedzie takie same i wlasciwie to niewiadomo jakeigo producenta i jakiej jakosci... -.-
15. lakik
No dobra podoba mi się tak naprawdę tylko punktacja za miejsca w wyścigu . Ale już np. skrócenie czasu wyścigu bez sens , albo np. ten punkt za pit stop po co to i za wszelką cenę cięcie kosztów rozumiem można oszczędzać ale bez przesady nie długo z f1 zrobi się formuła renault albo coś w tym stylu .
16. hipcio
według mnie powinno być wręcz odwrotnie punkty powinny wyglądać tak 8,7,6,5,4,3,2,1, żeby uatrakcyjnić całe F1, koniec sezonu byłby fascynujący.
17. Xig
"Dalsze oszczędności przyniosą ograniczenia dotyczące rozwoju nadwozi. – Jeśli chodzi o nadwozia, chcemy ograniczyć liczbę części, które będzie można poprawić – dodał Theissen. – Będziemy mieli tylko jedną specyfikację wanny bezpieczeństwa. Dwie wersje zawieszenia, w tym jedną poprawioną. Trzy warianty osłony silnika, sekcji bocznych, dyfuzora, podłogi oraz pięć rodzajów skrzydeł." <- ze co? :o ze beda mieli sobie bolid poskladac i juz? Koniec? Zadnych nowinek technicznych, wszystko ustawione z gory? To po co tunele aero skoro i tak nie beda sie rozwijac te bolidy specjalnie?
18. Lord_Darnok
jednynie " Poprawa transmisji TV dla kibiców." mi sie podoba :)
19. atomic
całe szczęście że w dobie inernetu można oglądać wyścigi z dawnych lat
20. Piotre_k
Nowa punktacja to dobry pomysł, "usprawnienia" komercyjne też. Niestety ograniczanie testów, skracanie wyścigu i upublicznianie informacji o strategii na wyścig już mi się nie podoba. A przyznawanie punktów za coś innego niż miejsce na mecie to kuriozum. Jedyne dla mnie do przyjęcia odstępstwo, to punkt za najszybsze okrążenie w wyścigu - ale tylko dla kierowcy, a nie zespołu.
21. Xig
Jak to pitstop bedzie uzalezniony od ilosci paliwa? Przeciez tankowanie w srodku wyscigu tez bedzie za rok zakazane... :>
22. pz0
ciekawe z tymi tunelami. Teraz ma być dozwolony jeden tunel, w przyszłym roku mają jeszcze ograniczyć, czyli można będzie wykorzystać połowę tunelu. Interesujące jak mają zamiar ograniczyć wykorzystanie CFD? obetną moc superkomputerów? Taki BMW będzie musiał sprzedać połowę swojego Alberta i osiągnąć moc np 25TF? Czy może to będą ograniczenia w czasie używania superkomputera. Jeżeli będą ograniczenia czasowe to będzie to dodatkowa zachęta żeby zwiększać moc maszyn. Standardowy KERS to nieporozumienie. podawanie ilości paliwa na starcie to zarżnięcie kupy emocji. Po co to? Skrócenie wyścigu to znowu obcięcie części emocji. Wtedy wszyscy będą jeździli na jeden pit. Często właśnie końcówki są niesamowicie emocjonujące. Weźmy takie Spa, albo Interlagos z zeszłego roku. Tam właśnie ostatnie okrążenia były ciekawsze niż cała reszta sezonu. Reszta może być.
23. onetent1
Wolę punktację z sezonu 2008 (10,8,6,5,4,3,2,1) a nie 12,9,7,5,4,3,2,1
24. borgolot
wszystko OK tylko poco skracać wyścig? (może jeszcze wprowadzić przerwe reklamową) i ten punkt za pit stop to też głupota.
25. Ra-v
Jak zwykle przewaga głupot nad madrymi zmianami... co za dupki, chca skrocic dlugosc wyscigow - a po cholere sie meczyc moze lepiej w ogole ich nie zaczynac... tylko potrafia wszystko skracac i ograniczac tak jak obroty silnika... pelne dystanse wyscigu to lekko ponad 300km a oni chca skrocic do 250km... a jesli bedzie zabawa w safetycar'y to pewnie kazdy wyscig bedzie sie konczyl przed czasem... żal dupe sciska po prostu, o plusach nie mowie bo juz wczesniej zostaly wymienione zreszta i tak jest ich zdecydowanie za malo
26. Budyn_F1
W ty mwszystkim jest najlepsze widownia dla kibicow i punktacja za wyscigi.
27. renault f1
obowiązkowa sesja rozdawania autografów przez kierowców podczas weekendów GP,
to mi się podoba ale z tymi punktami z najszybszy pit stop ?!
28. Jacobek
Punkty za najszybszy pit stop to wcale niegłupi pomysł! o co wy sie czepiacie? To mają być punkty dla konstruktorów a nie dla kierowców, to jest właśnie dobre, bo zwraca uwagę na to, że cały zespół się liczy a nie tylko bolid i kierowca. Punkty to też bardzo dobry pomysł, w końcu zwycięzca jest najważniejszy i zdecydowanie powinien dostawać więcej punktów. Reszta zmian jest dość kontrowersyjna, powinno sie raczej dać całkowitą swobodę w konstruowaniu, przy ograniczonym, równym dla wszystkich budżecie ...
29. niza
Mówię stanowcze NIE: skracaniu wyścigów (jak dla mnie to i teraz mógłby wyścig chodź ciutkę dłużej trwać, a oni jeszcze chcą skracać), standardowemu KERS (po cholerę teraz pracować pełną parą nad tym systemem, skoro w następnym sezonie będzie obowiązkowy taki sam dla każdego teamu?), poziom paliwa na starcie, specyfikacje ogumienia i dane dotyczące tankowania upublicznione ( to po prostu zabija całą otoczkę związaną z emocjami, nigdy nie wiadomo kto ma jaką strategię, a teraz jak będziemy znać to wszystko to już nie będzie to takie emocjonujące :/) Podobają mi się tylko sprawy komercyjne na 2009 rok no i oczywiście punktacja
30. niza
error: w drugiej linijce powinno być choć a nie chodź :P
31. elin
Jacobek- zdecydowanie zgadzam się, jeśli chodzi o punkt za najszybszy pit stop- cały zespół się liczy, a nie tylko kierowca, więc niech oni również zostaną zmotywowani do jeszcze lepszej pracy, może będzie przy tym nieco mniej błędów, bo każdy będzie wiedział jaki zespół faktycznie jest w tym najlepszy ...
32. pz0
Proszę powiedzcie w czym jest dobry ten punkt za najkrótszy pitstop. To nie jest nawet nagradzana praca mechaników. Zespół chce punkcik za pit, to nie ma sprawy, pierwsze tankowanie przedłużamy, drugie maksymalnie opóźniamy, lejemy dzięki temu mniej paliwka i punkcik leci. Jak dla mnie chore, po prostu na jednym tankowaniu wystarczy wlać mniej paliwa, ot cała tajemnica.
33. Messi23
poczekamy zobaczymy... zobaczymy czy to wszystko wejdzie w zycie...
34. walerus
przynajmniej coś się rusza w tej F1.....
35. badzio
Witam fanów. Skracanie wyścigów ma sens i chodzi tu pewnie o kierowców. Nie raz widzieliśmy jak byli wykończeni po wyścigu szczególnie na torach gdzie są wysokie temperatury powietrza i to pewnie w trosce o ich zdrowie ta zmiana. Jako kibic też wolałbym aby wyścigi były dłuższe a może w zamian zwiększyć ilość wyścigów też byłoby nieźle. Punkty dla zawodników i zespołów ok i nic po za tym po co wydziwiać. Pozdrawiam.
36. sivshy
@badzio: O kierowców to ty się nie martw, bo są oni do tego przyzwyczajeni. Po to ćwiczą przez cały rok. Zapewniam Cię, że ani FIA, ani FOTA o to się nie martwili, wprowadzając ten pomysł. Chodzi po prostu o to, że każde okrążenie sporo kosztuje, choć dokładnej sumy nie jestem w stanie Ci podać. W każdym razie tych kilka kółek mniej to i tak moim zdaniem będzie tylko kropla w morzu, więc nie warto. Co do podawania ilości paliwa, to podobnie jak większość forumowiczów, uważam że to bezsens, zabijający jeden z największych smaczków-strategie. Z drugiej strony, fajnie jest mieć do dyspozycji jak najwięcej danych, ale nie kosztem emocji. Jeśli chodzi o poprawę transmisji dla telewidzów, to myślę że chodzi po prostu nie tylko o wprowadzenie jakości HD, ale również o zmianę całego layoutu transmisji, czyli wszystkich ramek, okienek i innych pierdół, które pokazują różne dane.
37. Bobekman
Niektórzy chyba wogóle nie wiedzą co to jest FOTA. i chyba nie rozumieją sensu tej konferencji i tego artykułu. To są tylko propozycje zmian wskazane przez właścicieli zespołów.
38. niza
Bobekman no oczywiście, że tak, chyba nikt sobie nie pomyślał, że jest to już zatwierdzone. Ja mam tylko nadzieję, że większość tych poronionych pomysłów nie przejdzie. pozdro :)
39. elin
pz0- Punkt za najszybszy pit stop, chyba nie będzie nagrodą dla mechaników, raczej motywacją i ( mam nadzieję ) wykazaniem, który zespół ( nie tylko kierowcy ) pracuje najlepiej czyli najszybciej. Ponieważ, mechanicy mogą iść na łatwiznę i jest tak jak piszesz ( tu się zgadzam ), ale taka taktyka, będzie opłacalna jedynie wówczas gdy wszystko na torze przebiega " gładko" i nic się nie dzieje, a takich wyścigów jest raczej mało. Dlatego, uważam to za zbyt ryzykowne- jeden wyjazd samochodu bezpieczeństwa itp. i cały plan się sypie. A, trzeba brać pod uwagę, nie tylko punkt za pit stop, ale głównie najlepszy wynik kierowcy- co z tego, że zdobędą punkt dla konstruktorów, jeśli zawalą wyścig kierowcy- więc, kombinowanie z opóżnionym lub przedłużonym tankowaniem może się nie sprawdzić. Podsumowując, przy wprowadzeniu tego przepisu, punkt trafi dla najlepszego zespołu, który wykaże się najlepszą taktyką- dobrą zarówno dla kierowców, jak i zespołu- czyli komplet punktów, co będzie najbardziej prawdziwym kryterium w ocenie, kto faktycznie pracuje najlepiej. Takie jest moje zdanie na ten temat.
40. sivshy
@elin: Taki przepis to szansa dla zespołów z końca stawki na zdobywanie punktów. Im i tak już nic nie szkodzi, więc mogą sobie wlać mało paliwa. Zawsze lepiej dojechać na ostatnim miejscu z punktem, niż z mniejszą stratą, również na ostatnim miejscu i bez punktu.
41. dżeku
Jeden punkt za najkrótszy pitstop ma sens.Zapomnieliście o poprzednich propozycjach zmian,które przewidują brak tankowania bolidów podczas wiścigu.Pitstop będzie zatem ograniczał się do zmiany opon i ewentualnych korektach ustawień przedniego skrzydła.Zmiany tu przedstawione są propozycjami zespołów(sprawy techniczne i sportowe),z uwzględnieniem zdania kibiców,po przeprowadzonej na całym świecie specjalnej ankiety(sprawy sportowe i komercyjne).Niektóre z tych zmian ma charakter przejściowy.
42. elin
Tak czy inaczej- obojętnie, czy w grę będzie wchodzić tankowanie, czy tylko opony i korekty- dla zespołów z końca stawki może to być jedyna szansa na punkty, a dla tych z czołówki, pomoc w zdobyciu mistrza konstruktorów, jeśli wynik byłby wyrównany
43. dżeku
Czy tego chcemy,czy nie, F1 na naszych oczach zmienia się,i to diametralnie.Od jakiegoś czasu prace inżynierów ograniczały się do optymalizacji już istniejących technologii,co wbrew pozorom wymagało ogromnych nakładów finansowych,a przynosiło niewielkie zmiany w osiągach.F1 zmierza do opracowania bardziej m.in. energooszczędnych silników przy podobnych osiągach,co wiąże się z pracą nad nowymi technologiami,a nie ciągłym poprawianiem już istniejących.Trzeba pamiętać,że to co pojawia się w F1 i się sprawdza,jest póżniej wykorzystywane w samochodach seryjnych,a chyba wszyscy chcą,aby ich "bryczki" były jak najtańsze w eksploatacji.Pozdr ;)
44. Ra-v
ja mam nadzieje tylko ze podczas tej walki o najszybszy pitstop teamy nie beda do celu szly po trupach i nie bedzie takich sytuacji ze ktos np odjezdza z niedokreconym kołem, węzem w baku albo podnosnikiem zahaczonym z tyłu... bo w szczegolnym pospiechu takie rzeczy moga sie zdarzac
45. Xig
No chyba "liczylby sie" tylko ten prawidlowy pit-stop co? Poza tym po kiego ryzykowac dla jednego punkciku powodzenia calego wyscigu...
46. Shotgun
Ze względu na bezpieczeństwo podczas wyścigu proponuję przyznanie punktów dla kierowców za najwolniejszy przejazd przez boksy.
Ponadto należy wprowadzić punkty dla konstruktorów dźwigów i pojazdów, które najszybciej usuną uszkodzony bolid poza tor.
47. pz0
Punkt za pitstop to jednak kolejne pole do jakiegoś mataczenia. Owszem było wspominane o zakazie tankowania, ale na szczęście w obecnych propozycjach tego już nie ma. Tak samo nie była dobra propozycja przyznawania punktu za PP. Zdobycie PP to i tak cały sens kwalifikacji, dodatkowy punkcik niczego by tu nie zmienił. Punkt za najszybszy pitstop w normalnych warunkach też niczego nie zmieni, bo i tak zespoły chcą go wykonać jak najszybciej, jedyne co może zmienić to właśnie kombinowanie z tankowaniami albo z czymś jeszcze.
48. pz0
aha i jeszcze dla kubicomaniaków, jak wiecie BMW przedkłada wynik zespołu nad indywidualny. Więc bardzo możliwe że nieraz w takim przypadku bylibyśmy świadkami przedziwnych tankowań w wykonaniu akurat tego zespołu, oczywiście kosztem Roberta, może to przemówi?
49. URAN
Leśne dziadki gonią w piętkę, aby uzasadnić swoje wysokie apanaże. Chyba skleroza ich dopadła, bo przecież już kiedyś było tankowanie przed startem i koniec zabawy. Co poniektórzy nie byli w stanie dojechać do mety! Zmieniono ten przepis w celu uatrakcyjnienia wyścigów. Rozumując logicznie, to teraz likwidują pit-stopy w celu zmniejszenia ich atrakcyjności? Zarzynają powoli F1 i tyle! Punktacja 12-9-7 może być, ale cała reszta to stopniowe zmniejszanie sensu rywalizacji i poszukiwania nowych rozwiązań i technologii, które przecież zawsze były przenoszone do zwykłych samochodów. Oczywiście nie w 100%, ale był to czynnik postępu całej branży motoryzacyjnej. Teraz będzie monotonne wyrobnictwo. Nie podoba mi się! Dziady do lasu, na emeryturę!
50. elin
sivshy- po dłuższym zastanowieniu ... - oprócz tego, że masz rację, takie rozwiązanie może być pewną niespodzianką, ponieważ jak do tej pory, słabsze zespoły widzą swoją jedyną szansę głównie, nie w najmniejszym tankowaniu ( najszybszym pit stopie ), tylko wręcz odwrotnie ...- ale, jak będzie to i tak nie od nas zależy
51. elin
Shotgun- najpierw muszą wprowadzić tytuł " Mistrza Pomocy Technicznej Toru " ;)
52. elin
pz0- nie ma dziedziny na której nie da się znależć sposobności do mataczenia, większe lub mniejsze pole manewru w tym zakresie zawsze sie znajdzie ...
53. pz0
elin - to po co dawać kolejna okazję?
54. dżeku
Zmian w przepisach chcą przede wszystkim same zespoły,jak również kierowcy(jeśli chodzi o skrócenie czasu wyścigu)więc pewnie mają w tym pewien cel.Pompowanie kolosalnych pieniędzy w ten sport powoli się kończy,gdyż prawdopodobnie,przy coraz wyższych budżetach,w niedługim czasie,więcej zespołów podzieliłoby los Hondy.W związku z tym zespoły podejmują decyzje wprowadzania zmian w kierunku oszczędności.(po prostu chcą jak najmniej stracić).To wcale nie musi oznaczać brak postępu.Przeciwnie,może stać się polem rozwoju zupełnie nowych technologii,które zminimalizują koszty eksploatacji(silniki).Jeśli chodzi o aerodynamikę,doszła ona do takiego punktu,w którym możemy ją jedynie optymalizować,łącząc poszczegulne elementy w rozmaite konfiguracje,co w znaczący sposób nie poprawia osiągów,jest w zasadzie tym samym,jedynie troche ulepszonym.F1 powinno się rozwijać i poszukiwać nowych rozwiązań,a nie krążyć wokół tych samych.
55. gerter
punkty za najszybszy pit stop ???
przeciez kierowcy z konca stawki moga to wykorzystac w koncowce wyscigu i zjechac do pit lane zeby zdobyc punkt
56. niza
URAN ale to są akurat pomysły FOTA a nie Berniego i Maxa, więc w tym momencie to nie do nich pretensje
57. darecky3
o to teraz juz wiadomo ile punktow uciula FI, postoje 1 sekundowe pod koniec przegranego wyscigu hahaha no to postep w teamie ale beznadzieja!!!
58. dziarmol@biss
Mnie się najbardziej podoba pomysł z obowiązkowymi autografami rozdawanymi przez kierowców .... super.. ;-)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz