Wymagania techniczne Fuji Speedway
Fuji Speedway jest połączeniem bardzo wolnych zakrętów z bardzo długą, główną prostą zachęcającą do wyprzedzania. Z tego powodu zespoły muszą się dostosować do kompromisu pod względem ustawień, tak aby osiągać dobrą prędkość na prostej i dobrą przyczepność w wolnych sektorach. Z tego powodu przyczepność mechaniczna oraz silnik z dobrą charakterystyką w dolnej części obrotów pozwoli uzyskać konkurencyjny czas okrążenia.Na torze Fuji przeważają wolne zakręty, więc przyczepność mechaniczna będzie kluczowym czynnikiem. To sprawi, że zespoły pójdą w stronę relatywnie miękkiego ogólnego ustawienia, bardzo podobnego do Bahrajnu, mimo to dobra kontrola zmiany kierunku będzie ważna w ciasnych, wolnych sekcjach, co może sprawić, że zespoły zdecydują się na twardsze zawieszenie z przodu. Trakcja będzie krytycznym parametrem, gdyż bolidy, które słabo będą odchodziły z zakrętu numer 16 będą podatne na ataki wyprzedzania na głównej prostej lub na pierwszym zakręcie. Ze względu na gładkość nowego asfaltu, bolidy będą jeździć z niskim prześwitem, gdyż nie będzie obaw przed dobijaniem auta do ziemi.
Aerodynamika
Jeżeli chodzi o poziom siły dociskającej, tor został zaprojektowany nowocześnie, co wymaga od zespołów poświęcenia czasu okrążenia (i siły dociskającej) w celu osiągnięcia konkurencyjnej prędkości maksymalnej na prostej w celu obrony pozycji lub wyprzedzania. Dlatego bolidy będą jeździł z niżej pochylonym skrzydłem niż optymalnym ustawieniem na kręte sekcje dalej zwiększając ważność dobrej przyczepności mechanicznej.
Na torze znajdują się tylko dwa szybsze zakręty- zakręt numer 3 oraz długi 180-stopniowy prawy nawrót zakrętów 4 i 5. Na drugim z nich w szczególności będzie można zobaczyć bolidy cierpiące z powodu sporej podsterowności, nad którą kierowcy i inżynierowie będą pracować podczas weekendu tak, aby nie tracić osiągów na wolnych łukach.
Hamulce i opony
Hamulce będą miały relatywnie łatwe życie i tylko dwa razy będą mocno używane przed zakrętem numer 1 i 10, mając mnóstwo czasu na schłodzenie pomiędzy nimi. Jeżeli chodzi o obciążenie opon, tor nie jest szczególnie wymagający, ze względu na brak szybkich łuków; niemniej zużycie tylnych opon jest ważnym parametrem ze względu na duże wymagania dotyczące trakcji, a karą za zbyt duże ich zużycie będzie podatność kierowcy na wyprzedzenie. Bridgestone, podobnie jak w ubiegłym roku, dostarczy na ten wyścig miękką i średnią mieszankę dostępną w sezonie 2008.
Silnik
Fuji nie jest szczególnie ciężkim testem dla silników V8, gdyż na pełnym gazie spędza się 53 procent okrążenia, ale problemem są tutaj duże różnice prędkości. Na długiej prostej startowej silnik będzie pracował na pełnym gazie przez 17 sekund, dostarczając ciężki test dla kilku głównych części ruchomych. Przez większość pozostałej części okrążenia dobre osiągi w dolnej części charakterystyki mechanicznej będą kluczowe, a silnik o dobrym momencie obrotowym będzie ważnym elementem przy opuszczaniu wolnych zakrętów. Łagodne mapowanie będzie również ważne dla utrzymania stabilności, gdyż bolidy często będą redukowały biegi podczas skręcania i hamowania w ostatniej części okrążenia.
komentarze
1. alecc
Quite interesting, isn't it? :-)
2. walerus
Dobre gumy które nie są złe - to klucz do sukcesu....
3. Bmw-Sauber_fan
kluczem do podwujnego zwyciestwa ferrari bedzie suchy tor i najlepiej wysoka temperatura oraz jakas kara dla hamiltona. to ostatnie o oczywiscie zart:)
4. lania01
Oby tylko niepadało, w tym sezonie deszcz już dość namieszał lecz niemoge być naiwnym optymistą bo przecież sćigać się będziemy Fujii, jeśli chodzi o góre to sama w sobie jest piękna he he. Pozdro. SF
5. Senior Roger
niech pada pada i jeszcze raz pada, inaczej będzie wiało nudą z TV. Co to za wyścig w Japoni bez żadnych kropelek deszczu. . .
6. Angulo
To jest tor Lewisa, myślę, że wygra.:)))Pozdro. VMM
7. walerus
Niech Lewis się podnieci - bo w Singaporze był chłodny jak stal....
8. doriano
Czy może ktoś wytłumaczyć o co chodzi z "mapowaniem"?
9. Avellana
liczę na dublecik Ferrari. 1. Massa 2.Raikkonen
10. kubakuba1990
doriano: chodzi o ustawienie przebiegu momentu obrotowego i mocy maksymalnej w danej predkosci obrotowej silnika. Im łagodniejsze mapowanie tym łagodniejszy (czyli bardziej płynny) przebieg tych parametrów:)
11. fezuj
Co tam docisk , co tam deszcze jak ja q....a mać nie obejrzę na żywo wyścigu !!!! :(
12. bmwrk
Znam ten bol, Fezuj. Powtorki, skroty i 3minutowe klipy na itv.com. Porazka. Ale moze ktos Ci nagra wyscig? Oby treningi byly owocne dla BMW, bo wtedy sa szanse na przynajmniej 2 linie w Q dla Roberta.
13. baworak
Miejmy nadzieje ze tym razem sedziowie nie potraktuja Kubicy jak w ubieglym roku :-(
14. walerus
kurna F1, mecz, boks, i kurna wesele - i dupcia zbita - fezuj znam ten bóóóóóll......
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz