Verstappen stracił pole position do GP Kataru!
To George Russell, a nie czterokrotny mistrz świata ustawi się w niedzielnym wyścigu na pole position. Sędziowie nałożyli bowiem na Holendra - dość niecodzienną - karę przesunięcia o jedną pozycję w związku z niepotrzebnie wolną jazdą w czasówce.Śledztwo ws. Maxa Verstappena miało oczywiście związek z sytuacją z Q3, kiedy przyblokował jadącego znacznie szybciej George'a Russella. Początkowe ujęcia wskazywały na to, że Brytyjczyk znajdował się na pomiarowym okrążeniu, ale okazało się, że obaj wówczas przygotowywali się do swoich prób. Swoje zrobił też komunikat radiowy kierowcy Mercedesa o niebezpiecznej jeździe rywala.
Koniec końców, tylko między tą dwójką doszło do zamiany pozycji. Sędziowie nie mieli bowiem wątpliwości, że wolna jazda Holendra nie była zgodna z notatkami dyrektora wyścigowego, ale złożoność całego zdarzenia wymagała innego podejścia niż klasycznego przyznania przesunięcia o trzy pozycje na starcie, co też podkreślono w oficjalnym oświadczeniu.
Jako przesłanki łagodzące winę Verstappena uznano to, że wielokrotnie patrzył w lusterka między zakrętami 11-12, przepuszczając wcześniej jeszcze Lando Norrisa oraz Fernando Alonso. Ponadto zaznaczano, że żaden z tej dwójki nie znajdował się na szybkim kółku, przez co Russell dobrze widział bolid swojego rywala. Obaj też wymienili się swoimi spostrzeżeniami podczas konferencji prasowej:
Verstappen: "przede mną znajdowały się dwa bolidy, które też robiły sobie przestrzeń, więc też musiałem sobie ją zrobić. Miałem też świadomość, że wszyscy znajdują się na wolnym, a nie szybkim kółku. Wtedy George trochę się podekscytował. Chciał wyprzedzić i to zrobił. Oczywiście każdy próbuje zająć swoją pozycję, by jak najlepiej rozpocząć swoje okrążenie."
Russell: "trzymałem się swojej delty."
Verstappen: "następnym razem po prostu pojedź prosto."
Russell: "nie chciałem dostać kary, bo przekazano nam, że mamy trzymać się delty."
Kara przesunięcia o jedną pozycję na starcie jest oczywiście dość nietypowa w środowisku F1. Ostatni taki przypadek miał miejsce przy okazji weekendu na torze Mugello w 2020 roku, kiedy podobną sankcję nałożono na Sergio Pereza (więcej TUTAJ).
Warto także wspomnieć o grzywnie, jaką Ferrari otrzymało za niebezpieczne wypuszczenie Carlosa Sainza w alei serwisowej. Sam zespół nie ukrywał tego, że to główny mechanik ponosi za to odpowiedzialność, w związku z czym kara finansowa wyniosła 5000 euro.
komentarze
1. Biziscoot
Toto musiał nieźle płakać w stronę sędziów.
Wstrzymam się od dalszego komentarza.
2. plmno
Zwykle za zbyt wolną jazdę dawało się reprymendy, a tu dziwna kara przesunięcia. Czyżby w panelu sędziowskim zasiadał ktoś z dwójki Herbert-Mayer?
3. Supersonic
Czy Verstappen zablokował Russella będąc na okrążeniu wyjazdowym?
4. BlahFFF
@3. Supersonic, mi to wygladalo na Alonso, ktory wytoczyl sie z pitu tuz przed Russelem, kiedy ten zaczynal okrazenie, i wstzymal go na tyle, ze ten ostatni odpuscil sobie calkiem to okrazenie. Wyglada jednak na to, ze bylo jeszcze jedno zdarzenie, tym razem Z Verstappenem, https:// youtu .be/PmPRxHh YTjo?t=356
5. przesio
To było wyjazdowe okrążenie czy pomiarowe ? Bo jak pomiarowe to nie powinno być PP dla Maxa a w wyścigu cofnięcie o 3 pozycje ?
6. Gumek73
@5. przesio
A artykuł przeczytałeś ?
7. Fan Russell
@1 Zaraz ty będziesz płakać. Zablokował Russella i tyle
8. Rextrex
Kolejna dziwna decyzja sędziów. Jak ta ostatnio z Norrisem i czerwonymi światłami na starcie. Jedni jadą na czerwonym, z kolei Perez stoi na zielonym :)
9. Denieru
@2
Herbert miał być członkiem każdego panelu sędziowskiego aż do końca sezonu, jednak czy podjąłby ryzyko wydawania kar na podstawie swoich widzimisię widząc ile osób ostatnio pożegnało się z pracą w F1 ?
10. Cube83
Czysta komedia. Jeden kierowca na zjazdowym kółku, drugi wyjazdowym, a ta banda klaunów daje kare przesunięcia na starcie.
11. kawabandos
A może Georgowi zabrać super licencje? Koleś się rozbija nawet jak ktoś krzynie na trybunach. Zmieniają się sędziowie, a cyrk nadal
12. Jacko
Ludzie, pomyślcie trochę...
Już abstrahując całkowicie od Maxa i tej konkretnej sytuacji, to w czasówce ważne jest nie tylko "szybkie" okrążenie. Przecież trzeba je sobie odpowiednio przygotować, rozgrzać opony, wejść w nie z odpowiednią prędkością itp. itd Jeśli ktoś w tym przeszkadza, np. przyblokuje Cię tuż przed startem, to niczym nie różni się to od przeszkadzania na "szybkim", bo i tak całe kolejne okrążenie jest stracone
Po to są sędziowie, a nie jakaś SI, żeby to rozpatrywać indywidualnie.
Czy robią to prawidłowo czy nie, to już zupełnie co innego...
13. Gumek73
Ogólnie fajnie by było aby na ten temat wypowiedzieli się inni kierowcy, bo kara śmieszna ale jak zawsze kontrowersyjna.
Była by to chyba najbardziej obiektywna i expercka opinia.
14. LZ1971
Brytole szyją grubymi nićmi... tym razem Derek Warwick. I to nawet gdy już przegrali... Przed Mohammedem dużo jeszcze pracy żeby rozwalić układziki.
15. Denieru
@14
Kolejny kretyn którego wiedza na temat F1 zaczyna się przed FP1 a kończy po wyścigu, Suleyman to najgorszy rak jaki mógł opanować F1, facet całą swoją karierę budował na łapówkach i groźbach a wy idioci myślicie że on cokolwiek poprawi.
16. LZ1971
@15 Nie wiem kogo nazywasz kretynem i generalnie brak tobie elementarnej kultury. No cóż niektórzy brak wiedzy merytorycznej próbują zastąpić obelgami. Na mnie to nie działa, ja oglądam F1 od 1986 roku i wyrobiłem sobie własne zdanie na temat układów w tym sporcie, który jest pro brytyjski i pro Ferrari. Tak zawsze było. Z racji historii tego sportu. Dzisiaj kiedy układ sił "finansowych" a co za tym idzie sportowych przesuwa się w inne regiony świata jak np. bliski Wschód, USA to niektórym trudno się z tym pogodzić. Ale spokojnie, FIA też z czasem się zmieni. Niestety trochę to jeszcze potrwa.
17. From1993
@16
W pełnie popieram Twoją ocenę i poziom kultury @15 denieru...
Ja oglądam od '93 i brytyjscy kierowcy wielokrotnie byli faworyzowani, zaczynając od Damona HILLa, przez Davida Cultharda, Buttona oraz arcymistrza płaczków - Lewisa H.
18. slipperyfinger
@16 @17 W pełni popieram Waszą opinię a siedzę w tym sporcie od 1988
19. Kamil7
Ale jak Max miał przed soba innych kiwrowcow, to jakby się rozpędził i gwałtownie przed nimi przychamowal to oni też dostaliby karę?
Jakaś abstrakcja. Nałożyć albo 3 pozycje albo w ogóle, a że 3 nie mogą bo nie było to okrążenie pomiarowe to nie powinno być żadnej kary. Dla mnie to jest żart
20. Denieru
@16
Jesteś kretynem bo bez elementarnej wiedzy o Suleymanie zaczynasz wypisywać idiotyzmy o tam jak to on wprowadzi porządek w F1 . . . typ który całą swoją karierę budował na wpływach swojej rodziny a gdy ta nie pomogła sięgał po łapówki i groźby no zajebiste porządki nas czekają.
@17
Ah tak legendarne faworyzowanie o którym płacze każdy członek fanklubu któregoś kierowcy i tak mieliśmy faworyzowanie: Schumachera, Alonso, Vettela, Hamiltona, Rosberga, Verstappena a ostatnio Norrisa, ciekawe który kierowca przyczyni się do waszych płaczliwych wpisów za rok.
21. Vendeur
@19. Kamil7
Żartem do są takie wypowiedzi osób, które nie mają zielonego pojęcia o F1, klapki na oczach względem Maxa i potem takie brednie wypisują. Czytałeś w ogóle artykuł? Russel wspomina w nim o "delcie" - zatem ten parametr byłby istotny, a nie czy Maksiu sobie przyspieszył i przyhamował...
22. MateuszJ
Kara za nic. Russel dostał PP z kapelusza. Denieru: brak elementarnej kultury, a także wiedzy o F1. Prymityw.
23. LZ1971
@20 już Danierku nie tup nóżką bo się spocisz. Rozumiem, że masz jakieś osobiste uprzedzenia wobec Suleymana i powtarzasz nieudowodnione plotki. A jego poprzednik Jean Todt to kryształ? Tak to jest jak zrywasz stare układy, opór jest ogromny bo to chodzi o władzę i kasę. Poczekamy zobaczymy, wiele musi się zmienić, wielu ludzi musi odejść od tego sportu. Sam fakt, że F1 stała się firmą niezależną od FIA to zło! Że kilku ludzi decyduje kto wystartuje w mistrzostwach świata F1 to parodia!!! Nie wystarczy spełnić warunków sportowych tylko jeszcze widzimisię zespołów!!! Tam jest dopiero korupcja i chciwość! Trzeba to rozwalić! Każdy kto spełnia warunki sportowe i zakwalifikuje się do GP powinien móc startować. Tak kiedyś było. Teraz bronią się przed tym i utrudniają pracę nowym ludziom z poza układu. Ale Suleyman ma w dupie ich kasę bo swojej ma więcej. Proponuję tobie przemyśleć to co napisałem, ale to chyba będą dla ciebie za duże wymagania.
24. Denieru
@23
Dziecko drogie mnie oskarżasz o uprzedzenia i nieudowodnione plotki (na które jest wiele artykułów w sieci) a sam wyjeżdżasz z teorią spiskową o kilku bliżej nieokreślonych osobach które zakulisowo kierują całą F1 . . . proponuję wziąć podwójną dawkę leków bo twój urojony świat zaczął ci się mieszać z rzeczywistością.
25. Lulu
Witam . Tak czy owak kara jest kontrowersyjna i dziwna zarazem . Reprymenda spokojnie by w tym wypadku wystarczyła. To kolejny przykład moim zdaniem w którym sędziowie podejmują irracjonalne decyzję i powinno wprowadzić się SI .
Owszem sędziowie powinni nadal zajmować się przisami i co ważne werdyktem SI w danej sytuacji ale myślę że taki system gwarantował by większą sprawiedliwość i co ważne powtarzalność werdyktów. Teraz choć zdarzenia są podobne lub prawie identyczne , nigdy nie można być pewnym jak się do tego odniosą sędziowie
26. LZ1971
@24 za kulisowe???? W świetle reflektorów odrzucili Andrettiego. Szkoda czasu na dyskusję z tobą skoro taki moment umknął twojej uwadze. Do ignorowanych.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz