FIA nakazuje usztywnienie wygiętych skrzydeł
Przed zbliżającym się wielkim krokami Grand Prix Kanady FIA wydała dyrektywę nakazującą zespołom F1, używającym tzw. „bridge wings” (wygiętych nad nosem przednich skrzydeł) usztywnienie ich mocowaniem do nosa bolidu.Aktualnie sześć zespołów używa takiego rozwiązania: McLaren, Toyota, Renault, Williams, Red Bull Racing i Toro Rosso. Rozwiązanie zastosowane w bolidzie Renault już zawiera specjalny element przytwierdzający skrzydło do nosa bolidu. W Kanadzie pozostałą piątka zespołów będzie musiała postąpić podobnie.
W maju ubiegłego roku po tym gdy na bolidzie McLarena zadebiutowało innowacyjne skrzydło FIA po specjalnym dochodzeniu dopuściła nowe rozwiązanie do użytku. Po GP Turcji 2008 okazało się jednak iż z kamer zamocowanych na niektórych bolidach można było sugerować iż przednie skrzydła uginają się. Zgodnie z regulaminem ruchome części aerodynamiczne są niedozwolone w F1.
Charakterystyka toru Gillesa Villeneuve’a w Montrealu (długie proste przeplatające się z ciasnymi zakrętami i szykanami), gdzie odbędzie się GP Kanady, sprawia iż ewentualne ruchome części aerodynamiczne mogą stanowić dużą przewagę.
komentarze
1. alecc
Czyżby zapewniłoby to pewien handicap dla BMW względem McL? :) BTW pytanie z serii total zielony, hamulce używane w bolidach są bębnowe czy tarczowe?
2. dominik2440
chyba tarcze a to usztywnienie to moze dla BMW troche przewagi nad Mclarenem :)
3. krystek103
coś mi się wydaje że McLareny nie będą już tak uciekać BMW....
4. borgolot
Po mojemu to jest kolejna restrykcja hamująca rozwój tego sportu. Takie modyfikacje nie kosztują tylo co np.: silnik i każdy zespół mógłby wypracować sobie takie rozwiązanie poprawiając osiągi bolidu. Łatwiej by było ustawić balans bolidu i uzyskać odpowiedni docisk - sprężynujące płaty większość tej pracy "wykonywały" by za mechaników. Proste: im większa prędkość np na prostych tym płaty ustawiają się bardziej poziomo i jest mniejszy opór powietrza, a na zakrętach na niskich prędkościach odbijają do góry i dają lepszy docisk, co też zwiększa bezpieczeństwo. Coraz mniej rozumiem decyzję FIA.
5. alecc
@borgolot:Chyba polega na tym, że ruchome elementy przy i mniejszych stłuczkach mogą się łatwiej oderwać, co powoduje żółte flagi + ewntl. SC. A to już nie jest fajne, bo stłuczek niemało.
6. mpkaras
>>alecc
Tarcze.
7. kempa007
bebnow to juz nawet w nowych autach chyba nie ma ;-)
8. F1CyC
alecc hamulce są tarczowe. Tarcze wykonane są z karbonu i przy hamowaniu nagrzewają się do ponad tysiąca stopni! Do tego tak tarcza prawie nic nie waży. Wiem bo trzymałem taką w ręku w Pit Lane Park... :) A jeśli chodzi o ten ruchomy łuk na nosach to nie raz przyglądałem sie jak sie wygina. Dobrze że FIA sie obudziła. A może BMW będzie miało teraz mniejszą strate...
9. alecc
dz. za odzew, @kemp007: nie no, z tył chyba są i to nierzadko?
10. walerus
GOOD - zniwelować przewagę innych nad BMW....
11. Voight
alecc nieprawda. chodzi o wyeliminowanie zmiennej aerodynamiki czyli np samodostrajanie sie skrzydeł. albo innych dziwactw np brabham fan car. poczytajcie na ten temat.
12. borgolot
Co mi z wyrównywania szans. Niech wygrywa ten kto jest szybszy, także w ulepszaniu swoich bolidów. Jakby takie rzeczy się sprawdziły można by je wprowadzić w cywilu i korzystać (a nie strasznie drogie elektrycznie wysuwane spojlery i tego typu ciężkie bajery.)
13. walerus
nie zgadzam się - renault wygrywało w 2005 i 2006 roku bo było na bakier z regulaminem - a FIA przymykała oko.....
14. pz0
Prosta sprawa - zabronione ruchome aero to zabronione. FIA musi jeszcze coś zrobić z rekinem RedBulla. Widać wyraźnie że ten element również w wyścigu się sporo ugina. Nie wiem dokładnie jak działa ale wygląda że może on po ugięciu dzięki sile odśrodkowej generować dodatkową siłę nośną w zakrętach. Bez sensu jest z brakiem ruchomego aero, ale skoro już jest przepis to trzeba go przestrzegać. Dostawcą opon jest Bridgestone, a np BMW zaczyna jeździć na Michelinach. Głupi przepis o oponach ale obowiązuje i bez gadania wszyscy muszą się dostosować.
15. Fantasmagoria
gdyby nie ograniczenia to bolidy by dzisiaj prawie latały nad torem zamiast jeździć. Od zawsze są jakieś restrykcje i tak już musi być. Ten sport to pokonywanie barier...nie można mieć torbosprężarki, ruchomych części aero, slicków, aktywnego zawieszenia to jakoś inaczej osiągnie się lepszy wynik...a jak znowu zabronią to teamy wymyślą coś nowego i tak w kółko...od samego początku F1
16. Jazz
Ruchome a elastyczne to chyba zasadnicza różnica. Ruchome (w moim rozumieniu) to poruszane jakimś mechanizmem - takie powinny być zabronione. Elastycznych nie powinni zabraniać ;/
17. radzix
odnośnie tych tarczy hamulcowych: w samochodzie o mocy powyżej 100km muszą być obowiązkowo hamulce tarczowe z przodu jak i z tyłu. Z mniejszą mocą z tyłu są bębnowe
18. hot dog
dobrze ze Robet nie ma problemu z tym "NOSEM";-);D
19. walerus
nie chcą żeby cośfruwało w powietrzu jak odpadnie....
20. ja2
No i dobrze!!! Do może dać szansę BMW w walce z McLarenem. No zobaczymy.
21. adamsky_net
Jestem zdecydowanie ZA! Ta zmiana napewno wpłynie w jakimś stopniu na prędkość BMW względem McLarena. Tylko czy ten przepis dotyczy tylko tego GP, czy obowiązuje do końca sezonu? Mam przeczucie, że bawarka będzie nareszcie szybka, bo dostanie nowe części, czyli zmienione przednie skrzydło, zupełnie nowy tylny spojler, znikną też rogi oraz parę skrzydełek tu i ówdzie. Jeżeli teraz BMW nie będzie szybkie na końcach prostych, to chyba już tak zostanie do końca sezonu.
22. mariomario
myślę że decyzja ta spowodowana jest ostatnimi 2 wyścigami bo właśnie spojlery z dodatkowym piórem rozsypywały się po byle dotknięci rajkonena czy innych stosujących take rozwiązania a to powoduje dodatkowe zagrożenie uszkodzenia opony czy podwozia bolidu , więc ja osobiście zgadzam się z tą decyzją. pozdrawiam
23. Shallan
borgolot: właśnie chyba dlatego, że tego typu rozwiązania byłby mało przydatne w cywilu, zabraniają ich stosowania. W F1, gdzie te elementy właściwie wymieniają co wyścig, a niektórym kilka razy podczas wyścigu ;) to nie jest problem. W samochodzie, który ma być użytkowany przez kilka, kilkanaście lat - już tak.
24. hot dog
@mariomario zapewniam Cie ze wprowadzenie tych ograniczen nie wplynie na zywotnosc podczas zderzenia...
25. rooffi
po co FIA karze zmieniać w bolidach skrzydła przecież bolidy mają być szybsze i bezpieczne a oni tylko przeszkadzają
26. Deore1976
:) fajnie sie czyta te wsztkie komentarze. przeczytalem ich chyba z 15, poprawily mi humor!!! Oczywiscie jestem fanem Kubicy, a fanem f1 nie od Kubicy Roberta tylko yy to sie u mnie zaczelo jak zaczolem chodzic, yy okolice 5,6 klasy szkoly podstawowej. Troche nie na temat, ale odmiany sa czasem dobre :)
27. Amadeo
Swoją drogą, to by był ciekawy eksperyment technelogiczny , seria wyścigów, bez żadnych ograniczeń technicznych. Tak wiem, to byłoby strasznie, ale to strasznie niebezpieczne. Jednak z drugiej strony chciałbym poznać odpowiedź na pytanie, jak szybką maszynę poruszającą się lądem po krętej , asfaltowej trasie, jest w stanie stworzyć człowiek. Po prostu fascynują mnie granice ludzkich osiągów. Raczej nie wyobrażam sobie, żeby taka seria miała zastąpić F1, ani pewnie nigdy nie powstanie, ale powiedziałoby to coś ciekawego o mozliwościach konstrukcyjnych człowieka.
28. Voight
Amadeo wystarczy Ci jak napisze, że mozna skonstruować pojazd który bedzie bedzie w stanie jechać po suficie już przy małej prędkości (obecnie F1 potrzebuje ok 150km\h). nie rozumiem was wszystkich. przecież cały bolid jest z włókna węglowego wiec bedzie sie kruszyć. Na siłe wymyślacie dziwne teorie nie mając pojecia o co na prawde tu chodzi.
29. piotrek74
FIA powinno więcej wykrywać takich przegięć ,tylko dlaczego tak późno (dotyczy się wszystkich zespołów, nawet BMW )przepisy są przepisami i należy je przestrzegać a nie naginać na ile pozwoli władza i dokąd się nie zorientuje!!
30. rooffi
odezwał się ten co wszystko wie na temat F1 :)
31. piotrek74
nie komentuj tylko włącz sobie mecz
32. Nazgul
dobrze zrobila FIA, bedzie bezpieczniej na torze :D
33. obi216
I tak w kółko Macieju ! Zabronią tych rozwązań , no to inzynierowie wymyślą inne he he he. I tak w nieskończoność :-)
34. GMK
Być może właśnie te wyginające się skrzydła dawały niewielkie różnice w osiąganych na prostej prędkościach pomiędzy większością teamów z tym rozwiązaniem a np. BMW.
35. pz0
Nic przecież nie stało na przeszkodzie żeby takie BMW też miało wąsy. Jakoś większość ekip była w stanie zaadoptować wąsy w swoim bolidzie a BMW nie, co n ie zmienia mojego zdania że przepisy trzeba egzekwować. Pamiętacie tylne skrzydło bodaj RedBulla, które było na tyle elastyczne że na dużych prędkościach się wyraźnie prostowało generując mniejszy opór. FIA kazała usztywnić i z baniaka, nie ma żadnych niedomówień, nikt nie ma pretensji. Teraz są wątpliwości co do wąsa, to podobnie - usztywnić i wszelkie niedomówienia się skończą. Prosta sprawa, dobre posunięcie FIA i to nie ze względu że BMW będzie miało łatwiej, ale ze względu że będzie bez jakichś wątpliwości.
36. władek
Bo to taki ... SPORT. Cyrk objazdowy i reklama. W normalnym sporcie od razu była by dyskwalifikacja, a tu mamy zachwyty jak wspaniale pojechał. Weźmy na przykład MISZCZA. Brazylia 2006. Na 99% jechał z ruchomą podłogą. I co i nic sędziowie nie zrobili. Potrzebny był protest McLarena, żeby położyć kres temu oszustwu. I pewnie dlatego to oprotestowali bo sami nic nie wymyślili. BMW siedziało cicho, bo zastosowało sprężyny z właściwą charakterystyką. Wracając do skrzydełka. Ono po bokach jest do czegoś mocowane. Wyginając się do góry przy szybszej jeździe na pewno te boki ściąga do środka, czego kamera już nam nie pokazała. A więc wpływ na szybkość bolidu jest trochę większy niż jest to opisane na forach. Pewnie Ferrari poczuło się zagrożone, tym razem. :))))
37. Qbus81
Ale patrzcie jakie to posrane jest... Póki sam McLaren sam sobie na tym jeździł to było wszystko OK i zgodne z przepisami. Rok czasu nikomu to nie przeszkadzało. A kiedy 5 innych teamów też to zastosowało i Maki nie mogą generować wiekszej przewagi z tego tytułu to co... Nagle niezgodne z przepisami!!!!
38. GMK
zgadzam się że nic nie stało na przeszkodzie żeby BMW miało takie samo skrzydło, ale też nie wiadomo czy niektórzy nie stosowali go bo wiedzieli że może się to skończyć karą , tego nie wiemy , tak samo jak nie wiemy jaki to skrzydło ma faktyczny wpływ na osiągi (zwłaszcza w odniesieniu do pozostałej konfiguracji aerodynamicznej danego bolidu) . Możemy się tylko tego domyślać i gdybać, ale w końcu między innymi do tego służy forum.
39. kamil767
Ja pamiętam wypowiedź dr. Mario Theissena, że oni takie skrzydło próbowali zastosować już w Sauberze, ale że tam się nie udało, to teraz też zrezygnowali.
40. alepski
według mnie ta płetwa rekina uginając się może sterować strumieniem powietrza tak, by tylne zewnętrzne (względem zakrętu) koło bolidu było lepiej dociskane.
41. WormBoy
Wg mnie jest to może być to krok będący konsekwencją ograniczenia używania tuneli aerodynamicznych w badaniach. Efektywne użycie takich elementów wymagałoby bardzo intensywnych i drogich badań aero.
42. WormBoy
Przepraszam, miało być:
Wg mnie może być to krok będący konsekwencją...
43. maraseq
no to sprawdzić proszę info na stronach o F1 - BMW nie będzie stosowało "byczych" skrzydeł!
44. CIGAM
Cze... moim zdaniem FIA dziala slusznie poprzez ograniczenie cudow areodynamicznych wyrownuje potrochu szanse zespolow z 1 (patrz BMW) lub brakiem tuneli areodynamicznych jak dla mnie najlepsza byla idea jakiegos szejka z arabi 10 identycznych bolidow 9 wyscigow w kazdym ostatni kierowca odpada a po ostatnim mamy zwyciezce mialo byc ale jak wiemy amerykanie potrzebowali wojenki wiec zawitali na bliskim wschodzie ale to temat na inne forum .... pozdrawiam.... prosze o wyrozumialosc jestem tu nowy... ;)
45. coboss
interesujace ;> czyzby kolejny policzek dla MCL dla czego brytole zawsze graja nie fer jak takie mendy byle by wygrac :) od zawsze na calym swiecie nie przepadano (delikatnie mowiac) za angolami ;]
46. coboss
a jezeli chodzi o same "skrzydelko" to dowiemy sie juz za kilka dni ile ono dawalo przewagi :) moze sie okzaac ze BMW znow bedzie wyraznie przed MCL wtedy wszystko bedzie wiadome. Ale juz dzis spogladajac na to teoretycznie mozna wyciagnac wnioski ze dawalo to wyrazne poprawienie osiagow
47. faV
nie wiem czy ktos jeszcze przeczyta ta wypowiedz i czy odwiedzi ten temat. jest kilka dni po decyzji FIA i z tego co widzialem i sie dowiedzialem to zespoly dostosowaly sie do zelcen FIA ale chyba oporcz Mclarena u ktorego nie widac zadnych usztywnien skrzdydla, albo jest tak male ze w ogole go nie widac...ciekaw jestem co na ten tamet powiedza inni...
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz