Szczegóły przepisów technicznych F1 na sezon 2026
Nowe przepisy techniczne opublikowane przez FIA są obecnie przedmiotem wielu analiz i wyciągania pierwszych, suchych wniosków. Najpierw należy się jednak dokładnie z nimi zapoznać.Silniki
Szczegółowe przepisy na tym polu znane są już od sierpnia 2022 roku i chociaż przewijały się głosy nawołujące do ich zmiany, na to się nie zdecydowano. FIA w pigułce podsumowała dziś najważniejsze modyfikacje i ujawniła też największą nowość, czyli tryb Override:
- - moc pochodząca z silnika spalinowego spadnie z 550-560 kW do 400 kW, zaś z akumulatorów zwiększy się ze 120 kW do 350 kW (oznacza to prawie 3-krotny wzrost tej wartości);
- - usunięcie MGU-H;
- - ilość energii odzyskiwanej z hamowania będzie podwojona i wynosiła 8,5 MJ na okrążenie;
- - Override Manual Mode, który ułatwi wyprzedzanie. Moc akumulatora będzie zmniejszać się od prędkości 290 km/h, aż osiągnie 0 przy 355 km/h, ale goniący bolid będzie mógł skorzystać właśnie z trybu Override, który zapewni 350 kW do 337 km/h i 0.5 MJ dodatkowej energii.
Podwozie
Jak już wielokrotnie podkreślaliśmy, inżynierowie FIA skupili się na zaprojektowaniu mniejszej i lżejszej generacji samochodów, a wszystko w ramach zwinniejszej koncepcji. Wymienione modyfikacje powinny na pewno ucieszyć kierowców:
- - rozstaw osi zmniejszy się z 360 centymetrów do 340, zaś szerokość bolidów z 200 do 190. Szerokość podłogi zostanie zmniejszona o 15 centymetrów;
- - minimalna waga zmniejszy się z 978 kilogramów do 968, na co złoży się 722 masy auta i kierowcy oraz 46 szacowanej masy ogumienia;
- - docisk zmniejszy się o 30%, natomiast opór aero o 55%;
- - 18-calowe opony pozostaną w F1, natomiast szerokość tych przednich zostanie zmniejszona o 25 milimetrów, a tylnych 30. Nie ucierpi na tym zbytnio sama przyczepność.
Aerodynamika
Sporo zmian zajdzie w tym obszarze, a wszystko przez jasny kierunek F1, która chce postawić na rywalizację silnikową i więcej widowiska na samym torze:
- - pojawi się aktywna aerodynamika, która obejmie przednie oraz tylne skrzydło. Tryb Z-Mode zapewni większe prędkości w zakrętach, a z kolei X-Mode konfigurację o niskim oporze aero, która będzie kluczowa na prostych odcinkach;
- - tylne skrzydło będzie składać się z trzech aktywnych elementów (projekt będzie podobny do poprzedniej generacji bolidów). Z F1 pożegna się beam wing, a endplate'y zostaną uproszczone;
- - przednie skrzydło będzie węższe o 10 centymetrów i posiadać dwie aktywnie aerodynamiczne klapy (sam projekt będzie podobny do bolidów z początku tego wieku);
- - osłony przednich kół zostaną usunięte, ale w tym miejscu pojawi się obowiązkowa geometria aerodynamiczna;
- - tzw. wake boardy pojawią się na krawędziach natarcia podłogi, aby zarządzać przepływem za przednimi kołami i pod nią;
- - podłoga będzie częściowo płaska, a dyfuzor mniejszą siłę. Dzięki temu zmniejszy się wpływ podłogi i zależność bolidów o bardzo sztywnych i niskich ustawień.
Bezpieczeństwo
Rygorystyczna pogoń FIA za kwestiami związanymi z bezpieczeństwem zostanie utrzymana w przepisach na sezon 2026:
- - zmienione przepisy dotyczące zderzeń czołowych wprowadzą dwuetapową strukturę, która ma pomóc uniknąć incydentów podobnych do tych z ostatnich lat, gdzie przednia struktura zderzeniowa (FIS) uległa pęknięciu blisko klatki bezpieczeństwa po pierwszym uderzeniu, pozostawiając bolid niechroniony przed kolejnymi uderzeniami;
- - podniesione zostaną również kwestie bezpieczeństwa na wypadek uderzenia bocznego. Nowa specyfikacja wprowadzi usprawniania w bocznej ochronie kokpitu i podwoi ochronę boczną zbiornika paliwa. Co więcej, ta dodatkowa ochrona zostanie osiągnięta bez dodatkowego dodawania masy auta;
- - obciążenie pałąka zwanego roll hoop zostanie zwiększone z 16G do 20G, zgodnie z tym, co wymagane jest od innych serii wyścigowych. Testy obciążeniowe tej struktury zostaną zwiększone z 141 kN do 167 kN;
- - tylne światła znajdujące się na końcówkach skrzydeł będą homologowane i znacząco bardziej widoczne niż obecne. Zostaną wprowadzone boczne światła bezpieczeństwa, aby łatwo można było odczytać stan systemu ERS bolidu, który zatrzymał się na torze;
- - antena GPS zmieni swoje położenie, aby poprawić jej czułość i umożliwić dalszy rozwój aktywnych systemów bezpieczeństwa.
Zrównoważony rozwój
Oczywiście Międzynarodowa Federacja Samochodowa nie omieszkała wspomnieć o wkomponowaniu się w cel dotyczący osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla do 2030 roku:
- - od sezonu 2026 jednostki napędowe Formuły 1 będą jeździły na zrównoważonym paliwie, podkreślając środowiskowe zobowiązanie do odpowiedzialnego ścigania się oraz wyznaczania nowych standardów dla sportów motorowych;
- - nowe paliwo będzie dostępne w formie drop-in, co oznacza wykorzystywanie w każdym pojeździe korzystającym z silnika spalinowego, oferując rozwiązanie potencjalnie zmieniające zasady wykorzystania paliw w sektorze transportowym. Do 2030 roku na świecie będzie 1,2 miliarda pojazdów spalinowych, a rozwój paliwa dla F1 może być wykorzystany do ograniczenia jego emisji na skalę przemysłową,
- - zrównoważony rozwój będzie wzmocniony przez większe wykorzystanie energii elektrycznej w silnikach na sezon 2026, osiągając 50% mocy elektrycznej oraz 50% mocy cieplnej.
Należy także podkreślić, że opublikowane dziś przez FIA zmiany techniczne na sezon 2026 może jeszcze zostać formalnie zatwierdzone przez Światową Radę Sportów Motorowych. Ma to wydarzyć się 28 czerwca.
komentarze
1. Biziscoot
Będzie się działo.
Zobaczymy która stajnia dobrze odrobi lekcje.
2. Malmedy19
Ta, która ma najwięcej pieniędzy.
3. Biziscoot
@2
no ponoć budżety mają być mniejszy co wyrówna szanse ;-)
4. Vendeur
@3. Biziscoot
Limitu budżetu nie dotyczą jednak obecnie AUDI, które do stawki dopiero dołączy...
5. giovanni paolo
No to teraz bolidy od sezonu 2026 będą tycie tycie w porównaniu do tych statków towarowych z obecnej odrażającej dominacji producenta napoju w puszkach i piękna rywalizacja znowu zagości na torach, szczególnie w Monako. Nikt przecież nie chce oglądać tych dużych bolidów (odrażające bo to red bull dominuje przy tych odrażających tankowcach) jeżdżących wokół pętli w Monako..
6. TomPo
Formula Hybrid 1
7. wpiszlogin
Wygląd OK, ale te 10 - 20cm niczego nie zmienią. W porównaniu do bolidów z lat 2000 to nadal będą krowy. Odchudzanie o 30kg to szkoda w ogóle szkoda komentować. Takie zagranie pod publiczkę, bo tego niby chcą fani i kierowcy. Realnie bolidy znowu będą cięższe z powodu większych akumulatorów i robimy kolejny kroczek w stronę Formuły E. Hipokryzja i tyle.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz