Przedstawiamy szczegóły nowych przepisów silnikowych na sezon 2026
Formuła 1 kilka dni temu zatwardziała zmiany w przepisach silnikowych na sezon 2026, które mają zachęcić nowych producentów do wejścia w świat Grand Prix. Lada moment swój powrót do Formuły 1 wraz z Red Bullem powinno ogłosić Porsche, ale zanim to nastąpi postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się szczegółom nowych przepisów silnikowych.
Paliwa
W pełni zrównoważone paliwo jest podstawą przepisów silnikowych na sezon 2026 i wszystkie składniki paliwa muszą być dostarczone ze zrównoważonych źródeł - niespożywczych pochodzenia biologicznego, z prawdziwych odpadów komunalnych lub ze zrównoważonego wychwytywania dwutlenku węgla. Gwarantuje to, że żaden nowy węgiel kopalny nie będzie znajdować się w paliwach wykorzystywanych w Formule 1, a zatem żaden nowy węgiel kopalny nie dostanie się do atmosfery z bolidu Formuły 1 z układu wydechowego bolidu.
Przepisy dotyczące paliw zachęcają do stosowania wszelkich zrównoważonych metod produkcji bez uprzedzeń do wydajności na torze, aby dostawcy paliw mogli wykorzystać Formułę 1 jako krok na własnej drodze do globalnego rozwoju oraz komercyjnego zwiększenia zrównoważonej technologii.
- - Wszystkie składniki paliwa muszą być w pełni zrównoważone
- - Całkowite ograniczenie emisji gazów cieplarnianych będzie zgodne z najnowszymi europejskimi standardami w miarę ich ewolucji
- - Natężenie przepływu paliwa do silnika spalinowego będzie ograniczone energią, a nie masą lub objętością
- - Więcej parametrów zostanie ograniczonych, aby zapewnić, że opracowane paliwo będzie odpowiednią benzyną, która będzie konkurencyjna bez względu na metodę produkcji
Silnik spalinowy
Silnik spalinowy [ang. skrót ICE] pozostanie w układzie V6 o pojemności 1,6 litra z taką samą liczbą obrotów na minutę wraz z ograniczeniem przepływu paliwa, którego celem będzie uzyskanie mocny około 400 kW [544 KM]. Silnik spalinowy zostanie podzielony z grubsza na dwie części:
- - Dolną część, która zawierać będzie w sobie blok silnika, wał korbowy, korbowody, pompy i elementy pomocnicze, które będą bardziej z ustandaryzowane
- - Górnej części, która będzie głównie skupiała się na obszarze komory spalania, a powiązane z nią elementy również będą cechowały się standaryzacją, ale pojawią się tam możliwości do rozwoju systemu spalania pod kątem nowego paliwa
Celem przepisów jest to, aby kwestie rozwoju silnika spalinowego skupiły się głównie na jego górnej części, podczas gdy dolna zostanie bardziej ustandaryzowana wymiarami i posiadała dłuższy okres homologacji.
W całym silniku spalinowym opracowano szereg środków standaryzacyjnych i upraszczających, aby osiągnąć redukcję kosztów.
- - układ MGU-H zostanie usunięty
- - Kanały dolotowe o zmiennej geometrii oraz ich siłowniki oraz sterowniki zostaną usunięte
- - wprowadzone zostaną zakresy dla kluczowych wymiarów (dla przykładu: tłoków, wału, bloku silnika, zaworów, położenia wtryskiwaczy, kół turbosprężarki)
- - Elementy sinika otrzymają dokładniej określone objętości
- - Lista materiałów, których nie można używać przy budowie silnika została rozszerzona, aby uniknąć wielu kosztowanych działań
- - Rozszerzona została standaryzacja elementów lub ich projektowych funkcjonalności (wtrysków, cewki zapłonowe, "powerbox", czujniki momentu/temperatury/ciśnienia)
- - Obszar napędu został rozszerzony, aby zapewnić, że części, takie jak układy wydechowe i wyposażenie dodatkowe było zaprojektowane na cały cykl żywotności układu napędowego, co skutkować będzie znaczną oszczędnością kosztów w ciągu sezonu. Harmonogram modernizacji i homologacji został określony w celu kontrolowania rozwoju oraz zmiany specyfikacji pomiędzy sezonami.
System Odzyskiwania Energii (ERS)
System ERS zwiększy swoją moc do 350 kW (476 KM). Będzie on także kluczowym polem rywalizacji między producentami układów napędowych z naciskiem na zarządzanie przepływem energii w celu osiągnięcia kluczowych celów dla widowiska, zwiększonej hybrydyzacji i podobnej ogólnej wydajności do obecnych układów.
- - przepisy będą dążyły do zwiększenia przydatności cel akumulatorów, energoelektroniki oraz MGU-K dla producentów silników
- - Cele akumulatorów będą obszarem rozwoju, ale ich dostawa będzie miała postanowienia o braku wyłączności, aby ograniczyć potencjalną eskalację kosztów
- - Wprowadzono ograniczenia projektowe w celu poprawy bezpieczeństwa ERS i możliwości kontroli tego układu
- - Wprowadzono kontrole, które ograniczą lub będą wymagały recyklingu materiałów krytycznych
Ogólny układ silnika
Rozmieszczenie kluczowych elementów układu jest bardziej restrykcyjne w przepisach na sezon 2026, aby uniknąć długoterminowej przewagi lub straty jednego producenta. Szereg objętości odniesienia został zdefiniowany, a poszczególne elementy układu muszą się w nim zmieścić.
Przepisy sportowe dotyczące układu napędowego
W każdy roku kierowca będzie mógł skorzystać z:
- - 3 silników spalinowych, 3 turbosprężarek oraz trzech układów wydechowych
- - 2 baterii akumulatorów i dwóch MGU-K
W pierwszym roku obowiązywania przepisów (2026) liczby te zostaną podniesione o 1.
Ograniczenia dotyczące wykorzystania hamowni
Aby kontrolować wydatki zdefiniowano konkretne wymogi dla różnych stanowisk testowych układu napędowego, wykorzystywanych podczas rozwoju jednostek. Potencjalnymi stanowiskami testowanymi (z maksymalną liczbą jakich producent może skorzystać) są:
- - stanowisko dla pojedynczego cylindra: 3 sztuki
- - stanowisko dla całego układu silnika: 3 sztuki
- -stanowisko dla całego układu napędowego: 1 sztuka
- - stanowisko dla całego bolidu: 1 sztuka
- - stanowisko testowe dla ERS: 2 sztuki
Oprócz ograniczenia liczby stanowisk testowych przepisy określają również ograniczenia w czasie ich pracy, które do 2027 roku zostaną ograniczone do poziomu zaledwie 400 godzin dla silnika spalinowego oraz takiej samej ilości dla układu ERS. Zespoły przez najbliższe trzy lata (2023 - 2025), gdy będą pracowały nad nowymi silnikami, będą mogły poświęcić na pracę nad nimi na hamowani 5400 godzin dla silnika spalinowego i 3400 godzin dla systemu odzyskiwania energii kinetycznej.
Przepisy Finansowe dla jednostek napędowych
Regulamin finansowy jednostki napędowej F1 na sezon 2026 został opracowany przez FIA przy pomocy Deloitte LLP. Firma Deloitte LLP wydała Raport Certyfikacji potwierdzający, że zaproponowane Regulacje Finansowe dotyczące jednostek napędowych są odpowiednie do realizacji celów przedstawionych poniżej.
Cele i limity budżetowe
Przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2023 roku, aby pomóc osiągnąć następujące cele:
- - Promowanie długoterminowej równowagi konkurencyjnej mistrzostw w odniesieniu do jednostek napędowych
- - Promowanie długoterminowej uczciwości sportowej mistrzostw w odniesieniu do jednostek napędowych
- - Zapewnienie długoterminowej stabilności finansowej i trwałości Producentów Silników, przy czym zachowując unikalną technologię i wyzwanie inżynieryjne Formuły 1
Poziom limitu kosztów (skorygowany o indeksację) ustalono na 95 milionów dolarów za okresy sprawozdawcze w latach 2022-2025 oraz 130 milionów dolarów od 2026 roku.
Wyłączenia z kosztów
Główne kategorie kosztów ponoszonych przez producentów silników nie objętych limitem budżetowym są następujące:
- - Działania marketingowe i związane z działanością historycznymi
- - Amortyzacja, koszty finansowe, opodatkowanie, straty kursowe
- - Działania HR, Działania Finansowe i Działania Prawne
- - Koszty BHP
- - Działania inne niż dotyczące układów napędowych
- - Produkcja i serwis jednostek dzierżawionych Zespołom Klienta
- - Prace nad bieżącą generacja silników (w latach 2023-2025)
Naruszenia limitów i kary
Naruszenie procedur będzie skutkowało Karami Finansowymi i Drobnymi Karami Sportowymi (w przypadku czynników obniżających).
Drobne naruszenie przekroczenia wydatków (poniżej 5% limitu kosztów) spowoduje kary finansowe i/lub drobną karę sportową.
Istotne naruszenie przekroczenia wydatków (powyżej 5% limitu kosztów) spowoduje odebranie punktów w Mistrzostwach, których dotyczy naruszenie (Zespołowi i/lub Kierowcy) oraz wszelkie inne kary finansowe i/lub Kary Sportowe.
Niezgłoszenie naruszenia spowoduje odjęcie punktów z Mistrzostw Konstruktorów i wszelkie inne kary finansowe i/lub istotne kary sportowe.
komentarze
1. Aragorn
Hmm, w sumie to skoro mają możliwość odbierania punktów w klasyfikacji za przekroczenie limitów budżetowych to aż dziwne, że nie wprowadzili prostej zasady:
O ile procent przekroczysz limit budżetowy, o tyle procent obniżymy twoja ilość punktów w klasyfikacji generalnej.
Wydaje mi się, że byłoby to dość sprawiedliwe rozwiązanie, bo na przyklad kary finansowe za przekroczenie limitów uważam za kompletną bzdurę.
2. Harman1997
Ten silnik to gówno, kazdy to wie,
Wiadomym jest ze w kwalifikacjach okej bedzie cala moc z ersu ale w wyscigu realnie bedzie to 60% tak jak teraz. Wiec nowe silnili na starcie beda slabsze o okolo 150-200 koni. To jest dramat, a bolidy beda tylko ciezsze
3. fistaszeq
@1 ale żeby taki masi czy kto teraz jest w FIA miał z czego żyć
4. Layton
@2 smutna prawda... już te śmieszne kosiarki 1.5l były straszne a teraz zabija im dodatkowo znaczna część mocy... Chyba że wpadną na jakiś pomysł aby kompensować straty energii, nie wiem odzyskiwanie energi podczas hamowania dodatkowo z przednich kół?
5. hubertusss
@ 2 nowe silniki spalinowe będą na starcie słabsze o 350 - 400 KM od tego co jest teraz. Widać, że idą w stronę elektryfikacji. Co sprawi, że sumarycznie moc będzie podobna jak teraz. No i jest duże pole do popisu dla producentów paliw. Dlatego będą ważne sojusze z producentami paliw tak jak np Shell i Ferrari.
6. hubertusss
@4 ty rozumiesz co czytasz. Sumarycznie masz moc ponad 1 tys KM.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz