Mercedes twierdzi, że osiągi nowych bolidów będą podobne do ubiegłorocznych
Dyrektor techniczny zespołu Mercedesa, Mike Elliott uważa, że nowe bolidy Formuły 1 zaoferują "relatywnie podobne" osiągi co ubiegłoroczne konstrukcje wyścigowe mimo zakrojonych na szeroką skalę zmianom w przepisach technicznych.Zespoły Formuły 1 powoli muszą kończyć prace nad nowymi bolidami, a przed kibicami pozostaje kilka ciekawych tygodni związanych z prezentacjami nowych aut oraz samymi testami, które w tym roku odbędą się pod Barceloną oraz w Bahrajnie.
Rewolucja techniczna jaką zaproponowały władze sportu stanowi największe wyzwanie dla ekip od czasu wdrożenia silników V6 turbo w 2014 roku.
Przepisy aerodynamiczne zostały tak zmienione, aby w teorii poprawić możliwość walki koło w koło poprzez redukcję tzw. brudnego powietrza. FIA nie pozostawiła przy tym zbyt dużej dowolności jeżeli chodzi o projektowanie. Z jednej strony budzi to obawy ekip, które sugerują, że najdalej w 2023 roku wszystkie bolidy będą wyglądały tak samo, z drugiej strony ustawodawca zakłada, że takie podejście pozowali osiągnąć w miarę wyrównane osiągi w stawce, co poprawi widowisko jakim jest walka o mistrzostwo świata.
Oprócz zdecydowanie innego podejścia do projektowania aerodynamiki zespoły w tym roku będą musiały także poradzić sobie z większą masą bolidów oraz z nowymi, 18-calowymi kołami.
Pierwotnie planowane na ten sezon zmiany miały spowolnić bolidy o kilka sekund, ale z czasem, jak zespoły coraz więcej czasu poświęcały na pracę przy nowych bolidach i symulacjach, wydaje się, że już na tym etapie odzyskały one znaczną część osiągów. Czy tak faktycznie jest przekonamy się oczywiście dopiero podczas pierwszych testów.
Mike Elliott z Mercedesa twierdzi, że mimo tak dużej zmiany przepisów technicznych, osiągi bolidów nie będą mocno różniły się od ubiegłorocznych.
"Ogóle osiągi bolidów prawdopodobnie nie będą znacząco różniły się od starych konstrukcji" mówił w materiale wideo przygotowanym przez ekipę Mercedesa. "Celem tych przepisów była oczywiście poprawa możliwości wyprzedzania. Minie trochę czasu zanim przekonamy się czy udało się osiągnąć ten cel."
"Bolidy są nieco cięższe, jednostka napędowa na paliwie E10 [z 10-procentową domieszką bioetanolu] będzie zachowywała się nieco inaczej. Aerodynamika i ustawienia bolidu również będą sprawować się inaczej."
"Dopóki nie wyciśniemy z tego wszystkiego, zanim nie rozwiniemy wszystkiego podczas testów i pierwszych wyścigów, nie będziemy wiedzieli nic na pewno."
"Ogólnie jednak spodziewam się, że osiągi bolidów będą relatywnie podobne do tych z minionego roku."
W ostatnich dniach pojawiało się sporo plotek o problemach czołowych ekip, które rzekomo miały trudności z zaliczeniem obowiązkowych testów zdarzeniowych FIA. Wśród nich pojawił się także Mercedes. Ekipa z Brackley szybko jednak zdementowała te pogłoski i potwierdziła, że jej nowy bolid, W13, uzyskał homologację FIA dokładnie 13 stycznia br.
komentarze
1. X-Y-Z
Prezentacja nowych bolidów tuż tuż, a kompromitacja FIA nadal odwlekana w czasie ???
Jeżeli Massi podjął słuszne decyzje do których rzekomo miał prawo bo zezwalają mu na to przepisy (komunikat FIA po proteście Merca) to dlaczego miałby teraz tracić stanowisko ???
Jeśli Massi zostanie odwołany, (a wiele na to wskazuje) to w sposób jednoznaczny FIA przyzna się do tego, że mistrzem świata F1 2021r jest ............. - PAPIEROWY MISTRZ
2. Krukkk
Tempo kwalifikacyjne prawde Nam powie.
3. pizgatron
@1 Kto pytał?
Ma to jakiś związek z artykułem?
4. xandi_F1
Uważam, że jest to podpucha Merca. Kwestia tego czy na zastraszenie rywali czy zbicie z tropu. RBR też już ma wstępne symulacje. Jeśli u nich wychodzi np. auta stracą 1,5 sek lub więcej to Merc może się prężyć albo ściemniać. To taka hipoteza oczywiście.
5. Frytek
@3
To się nigdy nie skończy. Nawet jeśli będzie artykuł o pogodzie czy o tym dlaczego psy szczekają, to i tak znajdzie się jakiś zapłakany i zasmarkany aby wspomnieć o biednym Lewisku i przeklętym Maksie.
To na tym portalu stało się już normą.
A jeśli chodzi o artykuł to co za różnica czy bolidy będą szybsze czy wolniejsze? Kibic i tak tego nie zauważy ale mam nadzieję że zauważy więcej walki i bardziej wyrównane osiągi bolidów
6. Ecclestone
"z drugiej strony ustawodawca zakłada" - jaki ustawodawca? Ustawodawcą jest organ władzy publicznej, posiadający prawą możliwość tworzenia i decydowania o kształcie ustaw tj. władzę ustawodawczą, np. w Polsce są to Sejm i Senat, w Wielkiej Brytanii są to Izba Gmin i Izba Lordów, w USA są to Izba Reprezentantów i Senat. Od kiedy FIA ma prawo uchwalania ustaw? A czym w ogóle jest ustawa? Bo ja cały czas myślałem, że to akt normatywny stanowiący źródło prawa powszechnie obowiązującego na terytorium danego państwa. Niby szczegół i się czepiam, tylko jeśli ktoś ma choćby podstawową wiedzę z WoSu to trochę głupio wygląda.
7. kempa007
6. Ecclestone bez przesady...
8. Davien 78
4@ RB już w grudniu ujawnił że tempem nowego samochodu dogonili ten ubiegłoroczny.
9. berko
@6. Ecclestone
Czepiasz się, żeby się tylko przyczepić.
@8. Davien 78
Niby tak, ale za chwilę ludzie z Hondy powiedzieli, że nie wierzą w odzyskanie osiągów silnika przez Ferrari i Marca po zmianie paliwa. A więc mają jakiś ubytek mocy nad którym ciągle pracują.
10. Ecclestone
@9
--------------
Nieprawda. Nie powinno się używać słów, których znaczenia się nie rozumie. Posłużenie się "ustawodawcą" w tym kontekście świadczy, że autor nie wie o czym pisze i w efekcie tworzy dziwne sformułowania. Dobre dziennikarstwo charakteryzuje się dbałością o język i precyzją pojęciową, czego tutaj nie ma. Równie dobrze autor mógłby napisać, że kierowcy F1 ścigają się czołgami.
11. berko
@10. Ecclestone
A ja uważam, że zostało to potraktowane na zasadzie skrótu myślowego. Ustawa=przepis, ustawodawca=człowiek ustalający przepisy. Nie ma co brać wszystkiego tak dosłownie.
12. Krukkk
@10. Czepiasz sie nazewnictwa. Nawet Soltys we wsi moze stworzyc ustawe, ja wychodzac z domu moge stworzyc ustawe skierowana do domownikow i przyczepic ja magnesem do lodowki.
A to, ze okreslenie "ustawa" zostalo zarezerwowane dla Wladzy Ustawodawczej funkcjonujacej w Panstwie, to nie wyklucza uzywania tego okreslania przez inne osoby.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz