komentarze
  • 1. Andrzej369
    • 2022-01-23 14:31:07
    • *.mt.pl

    W Formule Student sędziowie mają lepiej przygotowaną furtkę, jeśli jakiś pomysł nie łamie regulaminu, ale jest sprzeczny z ideą jakiegoś przepisu, to jest on niedozwolony i nie ma żadnej dyskusji...

  • 2. X-Y-Z
    • 2022-01-23 16:39:17
    • *.hypernet.biz.pl

    Paranoja!
    Dwie drużyny grają mecz. Po pierwszej połowie okazuje się, że jest 5 : 0, albo 7 : 1, bo jedna z drużyn ma świetną taktykę i lepiej przygotowała się do meczu. Co według FIA powinien zrobić sędzia ??? Podczas przerwy zmienić zasady żeby dać większe szanse tym co przegrywają, aby uatrakcyjnić widowisko i trzymać kibiców w napięciu. Chyba czas zakończyć przygodę z F1.

  • 3. Andrzej369
    • 2022-01-23 17:22:26
    • *.mt.pl

    @2 Lepiej było jak Zespół X mógł sobie wypracować ogromną przewagę nielegalnymi testami i forsowaniem własnych rozwiązań pod groźbą odejścia, doprowadzając do sytuacji, że inni nie mogli niwelować tej przewagi. A jak już się ktoś zbliża, to pojawiają się zmiany przepisów zmieniające elementy z którymi dominujący zespół miał największe problemy. Ciężko znaleźć balans pomiędzy 2 stronami, ale żadnego przypadku nie można nazwać wyścigiem inżynierów. Trochę szkoda, że nie ma większych szans na coś podobnego do historii Brawn GP, ale w serii WEC funkcjonuje coś takiego jak 'balance of performance' i jest on całkiem ok - lepszemu zespołowi nie odbiera się całej przewagi, ale też nie pozwala się na zbudowanie przez taki zespół przewagi, która byłaby nie do zniwelowania. Obecnie w wielu seriach wyścigowych, w tym w F1 jak powiedział Zak Brown liczą się pieniądze, najbogatsze zespoły o ile nie popełnią bardzo kosztownych błędów są na zupełnie innym pułapie osiągów. Część zespołów środka stawki startuje w F1 na granicy opłacalności - pieniądze na opracowywanie bolidu pochodzą od sponsorów i z nagród za wyniki, podczas gdy najbogatsi mogą opracowywać wiele koncepcji na raz, choć jest to zbędne, ale może zapewnić przewagę.

  • 4. hubertusss
    • 2022-01-23 17:26:24
    • *.17.172.2

    Myślę, że trochę zbyto optymistycznie podchodzą do tego, że auto jadące z tyłu straci tylko 10 % docisku. Już w tekście mamy napisane co w sumie jest słuszne, że tylne skrzydło wyrzuci powietrze w górę. Nie będzie go wiec dla auta z tyłu.
    Dyfuzor wyprowadzający powietrze z pod podłogi auta jadącego z przodu też wyrzuci je w po części górę. Co może spowodować, że przednie skrzydło auta z tyłu tez będzie miało go mniej. Mniej go będzie przy ziemi i mniej go będzie skierowane pod podłogę auta jadącego z tyłu.
    Co do efektu przyziemienia i przeszłości to wciąż będziemy mieli ryzyko utraty tego efektu w zakręcie gdy np auto zostanie podbite.

  • 5. hubertusss
    • 2022-01-23 17:29:16
    • *.17.172.2

    ja bym póki co tutaj tej interwencji FIA się nie bał. Nie wiadomo co zespoły zbudują. Mówione było tylko, że balowane będą rozwiązania które w istotny sposób będą zaburzać strugę powietrza dla jadących z tyłu. No i oczywiście będące poza regulaminem.

  • 6. dexter
    • 2022-01-23 17:46:08
    • *.46.114.pool.telefonica.de

    @Andrzej369

    Formula Student jest technicznie bardziej wyrafinowana. W Formule 1 wiele rzeczy jest okreslonych technicznie a w Formule Student studenci moga sie quasi bardziej wyszalec z wyjatkiem kilku specjalizacji. Dzisiaj projektanci w F1 zyja w ciaglym strachu, ze moga przeoczyc luke w ciasno splecionych regulach i wlasciwie caly przemysl nie robi nic innego tylko szuka luki w przepisach. Formula 1 jest bardzo restrykcyjna jesli chodzi o zasady kontrolowania predkosci samochodu.

  • 7. Frytek
    • 2022-01-23 19:52:35
    • *.163.237.215.ipv4.supernova.orange.pl

    @4
    To fakt, że jak auto zostanie podbite to straci docisk i wręcz odklei się od asfaltu. Może być ciekawie. Ale wydaje mi się że kierowcy nie będą po prostu ciąć zakrętów i nie będzie najeżdżania na tarki. Gorzej jak któryś będzie chciał przekombinować i go podbije. Chyba będą musieli zmienić styl jazdy. Tyle że w trakcie walki nie raz auta jeżdżą na granicy toru, taki Max jest najlepszym przykładem jak wypchnąć rywala z toru i wtedy rywal gwałtownie straci docisk.
    Bardziej mnie zastanawia co ze studzienkami?
    Już teraz Williams potrafił poderwać studzienkę a teraz będzie wręcz wysysana. Na początku będzie naprawdę ciekawie bo to wszystko wyjdzie dopiero w praniu

  • 8. dexter
    • 2022-01-23 21:52:02
    • *.46.114.pool.telefonica.de

    "Ile to my nasłuchaliśmy się o tym, że "brudne powietrze" jest największym problemem współczesnych bolidów F1..."

    Uproszczenie ...

    Tunel i dyfuzory moga zaczynac sie juz pod tylna sciana cockpitu. W tym celu ujednolicono tylne wyjscie podwozia. W ten sposob aerodynamiczny srodek nacisku pojazdu znajduje sie posrodku. Pozwala to unikniac turbulencji powietrza za tylnym skrzydlem i dyfuzorem, ktore jako "Dirty Air" utrudniaja wyprzedzanie bez poswiecania sily docisku. A tylne skrzydlo skonstruowano na nowo jak za czasow pojazdow z ground effect. Nowe zasady podwozia de facto stanowia krok w kierunku generacji pojazdow z fartuchami (bez potrzeby stosowania prawdziwych fartuchow z twardej gumy w dzisiejszych czasach). Poniewaz boczne uszczelnienie podlogi jest wykonywane przez turbulencje i wiry, ktore sa wytwarzane przez aerodynamiczne mocowania przed bocznymi skrzyniami.

    @Frytek

    "Ale wydaje mi się że kierowcy nie będą po prostu ciąć zakrętów i nie będzie najeżdżania na tarki."

    Hehe... Kierowca zawsze wybiera najkrotsza i najszybsza linie. Na przyklad na Hockenheimringu mam zakrety gdzie musze po czesci zabrac tarke. Juz pierwszy naroznik pokonywany jest na czwartym biegu z predkoscia 180 km/h (Porsche). Trzeba zahamowac jak najpozniej i troche zlapac wewnetrzny kraweznik. Na wyjsciu musisz pozwolic, aby pojazd dryfowal na calej szerokosci pasa.

    Albo zakret na wejsciu do Motodromu; ultraszybki skret w prawo na ktorym wlasciwie wcale nie hamujesz. Zanurzamy sie w te krzywa - tak to sie nazywa w zargonie i wykorzystujemy cala szerokosc asfaltu (w tym pas sztucznej trawy przy torze na wyjsciu z zakretu).

    A dwa ostatnie zakrety sa najwazniejsze na Hockenheimringu. Mozna tam zyskac duzo czasu. Ale tylko jesli masz dobrze wywazony pojazd. Podsterownosc nie jest w tym miejscu w ogole potrzebna, bo nie skrecisz samochodem. Zakret jest absolutnym wskaznikiem: jesli auto tam dobrze lezy to wedlug wszelkiego prawdopodobienstwa bedzie bardzo dobry we wszystkich innych pasazach Hockenheimringu. Trzeba tam zanurkowac na trzecim biegu, dac sie daleko wydryfowac; nie trzeba nawet nacisnac na hamulec miedzy dwoma zakretami.

  • 9. matf1
    • 2022-01-23 21:57:58
    • *.dynamic.mm.pl

    Witam.
    Bardzo ciekawy artykuł.
    Ciekaw jestem, kto tym razem będzie dominował.

  • 10. Andrzej369
    • 2022-01-23 23:30:04
    • *.mt.pl

    @6 To prawda - regulamin FS nie narzuca dokładnych wymiarów skrzydła tylko przestrzeń w jakiej ma się mieścić, ale nie o tym pisałem w @1.

    Pytanie odnośnie @8. Czy wiry stworzone na przednim skrzydle i ewentualnie bargeboardach są wystarczające do zabezpieczenia przepływu powietrza pod podłogą przed bocznymi podmuchami, na co mogłyby bardziej wrażliwe być bolidy z wyższym tyłem, ale wydaje mi się że ten koncept nie będzie używany w bolidach z efektem przyziemnym. Również należy zwrócić uwagę na zmianę kształtu i położenia bargeboardów na makiecie, co może oznaczać ważne zmiany w tym elemencie, jak to wpłynie na chłodzenie?

  • 11. Glorafindel
    • 2022-01-24 00:10:41
    • *.icpnet.pl

    3. Andrzej369
    Dlaczego ktoś kto wypracował sobie uczciwie przewagę i osiągnął dominację ma poprzez przepisy być ograniczany bo "jest za silny"? FIA przed sezonem 2021 UMYŚLNIE zmieniła przepisy tak aby uderzyć w Mercedesa.

    Skoro coś działa i jest lepsze od rozwiązań innych to znaczy że jest nielegalne i osiągnięte poprzez forsowanie pomysłów? Merc groził odejściem bo na każdym kroku FIA podkładała im nogi gdy tylko wprowadzali coś innowacyjnego co dawało im przewagę. Tak jak przed sezonem 2021. Świadomie i z premedytacją zmieniali zasady i przepisy tak aby uderzać w Merca niwelując ich przewagę aby "uatrakcyjnić" F1. Skończyło się tak że wydrukowali mistrza w tym sezonie aby był show. Takie gówno chcesz oglądać?

    To trochę myślenie polaczka cebulaczka. Jak się komuś powodzi to na pewno nakradł.

  • 12. Frytek
    • 2022-01-24 08:25:46
    • *.163.237.215.ipv4.supernova.orange.pl

    @8
    Nie chodziło mi o płaskie, okalające tor krawężniki. Tylko o takie które występują najczęściej w ciasnych eskach gdzie auto potrafi być podbite gdy ktos za bardzo wyprostuje tą eskę.
    Najczęściej widzimy fruwające bolidy w eskach na Węgrzech, Monza itp. Gdy bolidy przelatują przez to na trzech kołach. Ale najlepszym przykładem jest Monaco,gdzie wielokrotnie jak ktoś przegiął to wylądował na bandzie.
    Takie przelatywanie na trzech kołach nie będzie wręcz możliwe, skoro większość docisku będzie zależała od odległości bolidu do asfaltu. O to mi chodziło, logiczne jest ze na torze korzystasz z każdego milimetra zakrętu a czasem nawet pobocza ale wtedy pdloga nadal jest blisko podłoża (nie koniecznie asfaltu).
    Kierowcy moim zdaniem będą musieli zmienić swoje przyzwyczajenia i pewnie na początku nie każdemu się to uda. Gdy zabronili kontroli trakcji to Massa wielokrotnie się obracał a na Kubicy nie miało to żadnego wpływu. Zobaczymy którzy kierowcy najszybciej się dostosują, bo może się okazać że zbytnie prostowanie zakrętów będzie miało negatywny wpływ na czas okrążenia, zetnie zbytnio zakręt najeżdżając na krawężnik przez co bolid się uniesie i straci nawet nieznacznie docisk.
    Pamiętaj że zasada działania bolidu całkowicie się zmieni. Będą musieli dbać o to aby bolid był ciągle przyssany do podłoża.
    Tak mi się wydaje ale jak będzie to zobaczymy

  • 13. Frytek
    • 2022-01-24 08:31:41
    • *.163.237.215.ipv4.supernova.orange.pl

    Polecam obejrzeć ten film, gość fajnie tłumaczy zasadę działania nowych bolidów
    https://youtu.be/heR3rlTcZa0

  • 14. Andrzej369
    • 2022-01-24 09:35:02
    • *.mt.pl

    @12 Wierzę, że młodzi kierowcy którzy niedawno jeździli w F2 mogą najwięcej zyskać, natomiast stracić mogą 'starzy wyjadacze' jak Vettel, Hamilton, Perez, z Alonso może być różnie. Ricciardo znów może mieć duże problemy z dostosowaniem się do auta.

  • 15. giovanni paolo
    • 2022-01-24 10:22:19
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    11. A ten dalej swoje. Ferrari buduje w 2017 roku dobrą skorupę a w pierwszych miesiącach 2018 lepiej sobie radzi z oponami? Uchwalmy na 2019 rok nowe przepisy, które mają "ograniczyć brudne powietrze" oraz "zmniejszyć docisk". Mercedes ma problemy z oponami w 2018 roku? Zmieńmy ich grubość oraz pozwólmy stosować felgi z otworami. Niemal każdy zespół ma problemy w 2019 roku z oponami i przy okazji wyścigu w Kanadzie rozwarza chęć powrotu tych z poprzedniego sezonu? Demokratycznie głosujemy za pozostaniem przy wątpliwym produkcie, bo mercedes zdobył 5 razy z rzędu "dublet" a klienci mercedesa mają związane jaja i muszą głosować tak jak ich szefunio rozkaże.
    Testy opon 2020? No w zasadzie to jednach chcemy zeszłoroczne opony bo choć śmieć to jednak już znany. Ale problemy dalej były a "rewolucja" odwleczona w czasie. To Pirelli poprosiło ponownie o zmniejszenie docisku. I dopiero teraz widzimy wielki, gigantyczny spisek majacy na celu strącenie króla z tronu, ale tak nie do końca, tak ledwo ledwo.

  • 16. Skoczek130
    • 2022-01-24 22:47:04
    • Blokada
    • *.toya.net.pl

    @Glorafindel - z ciebie na prawdę jest czubek. Pogódź się w końcu, że sprawiedliwości stało się zadość i lepszy kierowca na przestrzeni sezonu został mistrzem. A co do uczciwości Merca... Vans ta rewolucja tecgniczna w 2014 roku była ewidentnie szyta pod niemieckiego producenta. Budowali bolid z dużym wyprzedzeniem. A ograniczenia sprawiały, że nikt przez lata nie mógł ich dogonić. Śmierdzi to na kilometr, ale fanatycy tego nie dostrzegą. Nie pozdrawiam :P

  • 17. Skoczek130
    • 2022-01-24 22:51:39
    • Blokada
    • *.toya.net.pl

    @giovanni paolo - gdzie tam, Merc jest nieskazitelny w oczach jego fanów. Pzdr

Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2022 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo