WIADOMOŚCI

F-duct Renault już wkrótce
F-duct Renault już wkrótce
Kibiców w Polsce zapewne ucieszy fakt, że zespół Renault już wkrótce przetestuje swoją własną wersję systemu F-duct.
baner_rbr_v3.jpg
Na początku sezonu, zaraz po zaprezentowaniu przez McLarena kontrowersyjnego systemu, Bob Bell, były szef i dyrektor techniczny ekipy zapowiadał, że Renault nie będzie marnowało czasu i środków na wdrożenie nowego pomysłu, który opiera się na redukcji oporu aerodynamicznego tylnego skrzydła.

Po tym jak coraz więcej ekip rozpoczęło pracę nad nowym systemem, Eric Boullier, szef zespołu w kwietniu poinformował, że Renault także pracuje nad swoją wersją F-duct.

Francuski magazyn Auto Hebdo potwierdził, że data wdrożenia systemu w bolidach R30 nie została ustalona, ale sprawdzanie układu powinno odbyć się wkrótce.

„Mogę wam powiedzieć, że F-duct będzie sprawdzany wkrótce” mówił Eric Boullier. „Zamierzamy użyć go wkrótce, ale chcemy upewnić się, że pracuje w 100 procentach zanim pozwolimy mu zadebiutować w wyścigu.”

System F-duct już w kolejnym wyścigu o GP Kanady, na słynnym torze Gillesa Villeneuve’a może przynosić spore korzyści, ze względu na długie proste jak się tam znajdują.

Nad wymyślonym przez McLarena systemem nie pracują jedynie Toro Rosso oraz trzy nowe zespoły.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

47 KOMENTARZY
avatar
Bezimienny

01.06.2010 10:11

0

Oby zdazyli na Kanade


avatar
motyl1604

01.06.2010 10:13

0

Na logike rzecz biorac do Kanady nie musza przywozic F-duct. Tor w sumie podobny do Monako gdzie Robert sobie bez kanalu swietnie poradzil. Jesli dodamy do tego dobrze dzialajace tureckie poprawki to w Kanadzie moze byc ciekawie. W drugiej czesci europejskiego sezonu jest Spa, Silvestrone, Monza i jeszcze kilka torow na ktorych dobrze dzialajacy uklad sie przyda. A ja sobie tak marze ze pod koniec mistrzostw ciulajacy punkty Robert moze sprawic niespodzianke....


avatar
rafekf1

01.06.2010 10:15

0

Nie jest tylko pewne czy w Enstone wyrobią się na następne GP. Jeśli by tak było, to w połączeniu z innymi modyfikacjami szykowanymi na Kanadę Renault ma szanse na bardzo dobry wynik. Oby tak było.


avatar
renault-rk

01.06.2010 10:20

0

no jak zdązą na kanade to kubica bedzie miał lepszą czasówke i może podium:P


avatar
Givepix

01.06.2010 10:20

0

wtedy by miał Robert lepszą czasówkę


avatar
roko

01.06.2010 10:21

0

@2.motyl1604 - Chyba pomyliłeś tory. To że jest to tor uliczny wcale nie oznacza że jest podobny do toru w Monaco. Wręcz przeciwnie, tam się nie stosuje dużego docisku bo zakręty są bardzo ciasne i bardzo wolne więc trzeba przed nimi zwolnić i wystarczy przyczepność mechaniczna. Tak więc Im mniejszy docisk aero tym lepiej a kanał F będzie dodatkowym argumentem.


avatar
kempa007

01.06.2010 10:30

0

2. motyl1604 Czy Ty widziales kiedys wyścig w Kanadzie? Kierowcy mowia, ze jest podobne ale nie w doslownym tego slowa znaczneiu. Podobne jest tylko za sprawa ze jest uliczny i ma kilka ciasnych zakretow, niestety proste to ma dlugi i nazwyja go tez stop and go. Wazna bedzie trakcja i F-duct da tutaj sporrrrooo...


avatar
kempa007

01.06.2010 10:30

0

6. roko niski docisk maja bo liczy sie predkosc na prostych...


avatar
kempa007

01.06.2010 10:38

0

a jaka kierowcy sie zaczna bawic tym F-ductem na prostej po nawrocie to Wall of Champions tylko czeka :D


avatar
jankes15

01.06.2010 10:42

0

nie ma się co podniecać, poza MCL nikt kto przywiózł pierwszy raz F-Duct na GP nie zastosował go już w tym GP. Zobaczcie jak było ostatnio z RedBullem? Też mieli i zrezygnowali, tak samo wcześniej Ferrari, Mercedes itd. Problem polega na tym, że kanał pomaga na prostych ale jednak jesli jest niedopracowany ma niekorzystny wpływ na szybkich zakrętach, zmiejsza docisk aero co jest niekorzystne. McL pracował nad tym 2 lata więc u nich jest to dopracowane, pozostałe zespoły troche się męczyły by jakoś to działało więc nawet jeśli Renault przywiezie jakąś wstępną wersję na Kanadę może się okazać, że może stwarzać problemy. Inna sprawa że w Kanadzie nie ma szybkich zakrętów więc niekorzystny wpływ F-duct może być mniejszy. Tak czy inaczej, liczę że uda im się to przygotować na Kanadę by choć troche przetestować.


avatar
roko

01.06.2010 10:44

0

@8 kempa - No właśnie, Stop & Go. Lubię tamtejsze wyścigi bo nawet na wyjątkowo wolnym zakręcie nr 10 dochodzi do wyprzedzeń ba niejednokrotnie wyprzedza się dwa 'wózki" na raz :)). W Montrealu w ogóle jest dużo miejsc do wyprzedzania. pierwsza sekcja zakrętów po starcie czyli 1 i 2, później sekcja między zakrętami 3 i 6 (tam zdaje się Kubica wyprzedził Heidfelda gdy wygrał GP), wspomniany zakręt nr 10, prosta Droit de Casino, potem ewentualne błędy na zakręcie nr 13 i Ścianie Mistrzów, gdzie wielu kończyło tam swój udział w wyścigu. No jest tego sporo.


avatar
drivtens

01.06.2010 10:50

0

Otwieram wlasny biznes, chetny ktos do zarobiena kasy?? Mowie poważnie.


avatar
shad2pl

01.06.2010 10:50

0

Jaki niekorzystny wpływ na szybkich zakrętach? To nie jest pasywny system i jeśli nie jest włączony to wątpię, że ma jakiekolwiek odczuwalne skutki. Poza tym, że traci się czas na jego testowanie.


avatar
piotrek74

01.06.2010 11:00

0

13. shad2pl-a taki że przerobione tylne skrzydło może nie dawać dużego docisku lub odwrotnie wtedy max prędkość będzie do bani . Przecież to nie jest tylko dziurka w kokpicie ale również całkiem nowy tylny spoiler


avatar
yaneq

01.06.2010 11:04

0

po wypowiedzi wnioskuję, że nie będzie go na gp kanady. a może się mile zdziwimy. będzie za to dość dużo istotnych zmian. mam nadzieje, że połkną mercedesy na śniadanie! swoją drogą kto mi wytłumaczy jak działa f-duct w mercedesach? mają przecież ten system a nic do tylnego skrzydła nie dochodzi. kto wie?


avatar
piotrek74

01.06.2010 11:19

0

Współczuję pracownikom Reni .Na pewno dostają co wyścig od Roberta listę poprawek wielkości Encyklopedii .Chłopaki na pewno nie mają czasu nawet sie ..........


avatar
yaneq

01.06.2010 11:23

0

@17 nie jesteś zbyt zabawny? pytam ponownie... jak działa f duct mercedesa?


avatar
Sister

01.06.2010 11:28

0

9. Kempa007 - dobre to było :-) Obstawiam, że ścianę mistrzów "zaliczą" Koba albo Piecia. Chociaż do mistrzów im daleko :-) . Ale nie życzę im tego oczywiście....


avatar
Antoni

01.06.2010 11:30

0

@16. piotrek74. - Otóż to!


avatar
kempa007

01.06.2010 11:30

0

18. Sister ja tam obstawiam ktoregos z mistrzow. Tradycji musi stac sie zadosc :-)


avatar
Sister

01.06.2010 11:34

0

20. Kempa007 - no dobrze, to niech któryś mistrz się "poślizgnie" :-) Byle nie był to "przyszły" mistrz w pszczółce... :-)


avatar
jfc

01.06.2010 11:36

0

IMHO tor jest zupełnie inny niż Monako. Są 2 naprawdę długie proste co prawda z szykanami, ale do 300km/h się da rozpędzić, a i band nie ma blisko za często. Cała jego "uliczność" polega na nierównej nawierzchni, co akurat powinno pasować Renault. Myślę jednak że przewaga McL spowodowana DOPRACOWANYM f-ductem będzie tam nie do doścignięcia. Za to 3 miejsce dla Roberta może być całkiem realne do osiągnięcia przy słabym Ferrari i mniej więcej podobnym Mercu. Jeśli tylko zrobią krok w rozwoju bolidu, a szykują podobno niemałe poprawki to podium dla Roberta jest bardzo realne.


avatar
mark.kmk

01.06.2010 11:56

0

Bez systemu F-duct raczej będzie trudno o sukces. Na torze w Kanadzie są tylko 3 wolne zakręty pokonywane poniżej 100 km/h na których Reno sobie dobrze radzi, ale są też dwa szybkie nr 5 i 11 na nich będą zyskiwać RB. Pozostałe pokonywane są z prędkościami od 120- 160 km/h jeśli na nich Reno będzie szykie to może będzie podium dla Roberta.


avatar
azz11

01.06.2010 12:00

0

23. mark.kmk A to co? Red Bull już nie startuje? To, że tor może im nie pasować nie znaczy od razu, żę będą ścigać się w ogonie.


avatar
mark.kmk

01.06.2010 12:11

0

Dlatego napisałem że na 2 szybkich zakrętach Red Bull będzie zyskiwał.


avatar
marrccia18

01.06.2010 12:28

0

Oby Renault skonstruowało świetnie pracujący F-duct .Renaul wykonuje dobrą robotę i Jego Kierowcy dobrze jeżdżą (zwłaszcza Kubica)Trzymać tak dalej a kto wie może pracują na Tytół mistrzowski biorąc pod uwagę że auto budowane praktycznie od podstaw a nie jak inne czołowe zespoły które miały materiały w postaci dobrych danych z zeszłego sezonu


avatar
radzix

01.06.2010 12:50

0

myślę że podium w Kanadzie bardzo realne dla Renault! :)


avatar
szerter

01.06.2010 12:57

0

15. yaneq - oficjalna strona F1 -> NEWS -> TECHNICAL -> 2010 -> CHINA oraz TURKEY.


avatar
mac7

01.06.2010 13:04

0

Oby zdążyli na GP Kanady


avatar
zbkie1

01.06.2010 13:05

0

Znalazłem opis toru w Kanadzie z konkluzją, że set-up samochodu wymaga dużej siły docisku aerodynamicznego i doskonałego balansu. Roko pisze, że najważniejsza jest przyczepność mechaniczna a to sprzeczne informacje. Ktoś ma dokładne informacje.


avatar
el_diablo

01.06.2010 13:10

0

Na Kanade nie bedzie gotowy kanał. Większy zestaw poprawek szykowany jest na Walencję. To kanał pewnie jeszce później.


avatar
devious

01.06.2010 13:11

0

@20 to co, Hamilton czy Button zaliczą ścianę? ;P w sumie Alonso chyba też jeszcze tej ściany nie odwiedzał :> Button jest chyba za grzeczny ale Lewis mógłby coś nawywijać ;) Alonso lepiej nie bo odpadnie z walki o mistrza a wtedy Ferrari odpuści sezon znowu - i będzie mniej ciekawie dla kibiców :/ co do systemu F-duct to nie przesadzajcie, system sporo pomaga ale akurat dobrze działa tylko w McLarenie, który nie jest zbyt dobry w wolnych zakrętach (vide Monako) - brakuje im chyba trochę przyczepności mechanicznej plus maja długi bolid... ciężko powiedzieć czy na takim torze stop & go będą aż tak mocni - na pewno będą narabiać na prostych ale mogą tracić na dohamowaniach i wyjściach z zakrętów (które decydują o prędkości na prostych) z tego co dotychczas zaobserwowałem to Renault może być właśnie bardzo mocne w Kanadzie - mają bardzo wysoką v-max, doskonałą stabilność na hamowaniach i świetnie spisują się w wolniejszych zakrętach - i myślę, że nawet bez F-duckt Kubica powalczy z McLarenami... Mercedes powinien być też niedaleko z Makami ;) Ferrari to wielka niewiadoma bo oni sami nie wiedzą co się dzieje, dlaczego raz są szybsi a raz wolniejsi ale raczej takiej straty jak w Turcji mieć nie będą... a Red Bull? mają najszybszy bolid bez względu na tor więc na pewno pierwsza czwórka w Qual będzie znowu ich - ale na pewno nie będą mieć tutaj dużej przewagi i to jeden z nielicznych torów, gdzie są szanse ich pokonać w czystej walce ;) to tor dla mistrzów hamowania a takim mistrzem jest Kubica - więc powinno być naprawdę dobrze w Kanadzie :) czuję podium ;]


avatar
devious

01.06.2010 13:16

0

@30 docisk aero ma też duży wpływ na szybkość nawet w wolnych zakrętach - wydajen tylne skrzydło bardzo wpływa na przyczepność tylnych kół... była o tym niedawno mowa w F1 Racing, Frank Dernie opowiadał, że to mrzonka, że w wolnych zakrętach nie jest ważny docisk a w szybkich przyczepność mech - własnie ponoć w szybkich balans a więc i cała przyczeponość mech musi być idealna by kierowca czuł sie pewnie - a w wolnych najważniejsza jest trakcja a tutaj najwięcej daje odpowiedni docisk tylnego skrzydła... dlatego właśnie w Kanadzie nie jeździ się z takimi płasko ustawionymi skrzydłami jak np. na Monzy - bo jest sporo wolnych zakrętów i kilka szybkich tuż przy ścianach (sekcja 7, 8 i 9 bodajże) wiec docisk będzie tutaj miał spore znaczenie - większe niż Vmax ;) najważniejsza będzie jednak chyba i tak stabilność na hamowaniu i nie zarżnięcie hamulców ;]


avatar
Sister

01.06.2010 13:40

0

32. A dlaczego pozbawiasz możliwości całowania ściany Wielkiego Szu ? :-) ....może dlatego, że Jemu już się to zdarzyło w przeszłości :-) ???


avatar
bananTHC

01.06.2010 13:42

0

oby się wyrobili i działało!!!


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu