Alan Permane, główny inżynier wyścigowym ekipy Renault, przed wyścigiem w Barcelonie zachowuje spokój, mimo że zespół Roberta Kubicy w Hiszpanii nie wprowadzi radykalnych zmian do R30. Na wymagający od bolidu efektywnej aerodynamiki tor zespół Polaka przygotował nowe przednie skrzydło, jak również kilka mniejszych zmian, mających poprawić szybkość bolidu.
Alan, po czterech zaoceanicznych wyścigach zespół zdobył 46 punktów. Czy spodziewałeś się tak dobrego początku sezonu?„Sądzę, że to jest bardzo zachęcający początek roku, a my z pewnością wycisnęliśmy wszystko z nadarzających się okazji, co jest bardzo ważne. Wiemy, że nasze bezpośrednie tempo cały czas jest słabsze od czołowej czwórki, ale z naszą strategią na pit wall oraz formą Roberta i Witalija, udało nam się wywalczyć więcej punktów niż mogliśmy się spodziewać.”
Witalij zrobił wrażenie w Chinach swoją dojrzałą jazdą. Jaką satysfakcję daje oglądanie jego postępów?
„Zasługuje na uznanie za sposób w jaki poradził sobie z początkiem sezonu. Nie ukrywaliśmy faktu, że nie miał najłatwiejszego wprowadzenia do Formuły 1, zwłaszcza z powodu braku jazdy po suchym torze podczas zimy. Niemiał także możliwość nabrania doświadczenia podczas wyścigów, gdyż bolid zawodził go kilka razy. Pokazując tak mocną formę w Chinach wywarł jeszcze większe wrażenie i pokazał jak szybko uczy się Formuły 1.”
Ukończenie wyścigu i zdobycie punktów z pewnością doda mu pewności siebie…
„Był bardzo szczęśliwy po wyścigu, a to miła pierwsza nagroda za całą ciężką pracę. Z pewnością doda mu pewności siebie, ale co ważniejsze, teraz ma doświadczenie tego jak zachowuje się bolid podczas całego dystansu wyścigu. W szczególności, widzieliśmy jak udało mu się dbać o opony przejściowe w Szanghaju, wyprzedzając bardziej doświadczonych kierowców, takich jak Schumacher, czy Webber, co pokazało, że już jeździ inteligentnie i sam myśli podczas wyścigów.”
Robert kontynuował swoją mocną formę w Chinach, gdzie po raz kolejny pojechał świetnie. Jak podoba Ci się praca z nim?
„Jego forma jak do tej pory jest bezbłędna, a on wyciska każdy gram z osiągów bolidu na każdym okrążeniu. Równie imponująca jest jego etyka pracy i poświęcenie po za bolidem, które jest największe spośród kierowców, z którymi pracowałem. Spędza niewiarygodnie dużo czasu ze swoimi inżynierami na torze przeglądając dane, analizując zapisy wideo i starając się po prostu poprawić bolid w każdy możliwy sposób. Takie oddanie jest dużą motywacją dla całego zespołu.”
Spoglądając w stronę Barcelony, czy jesteś przekonany, że problemy, które miał zespół podczas zimowych testów zostały zażegnane?
„To prawda, że nie wyglądaliśmy najlepiej podczas testów w Barcelonie i przejechaliśmy ograniczoną liczbę kilometrów, ale problemy, które mieliśmy nie były spowodowane konkretnym torem i nie obawiam się powrotu tam. Barcelona to jeden z tych torów, na których płaci się sporą karę jeżeli ma się słabą aerodynamikę, ale od czasu testów dodaliśmy ogromną ilość docisku do bolidu, więc nie powinniśmy stracić pozycji. Nie będziemy jeździć z tymi samymi ustawieniami co podczas testów ponieważ tor zmienił się do tego czasu, a minione wyścigi pokazały nam jak wyciągać możliwie najwięcej z bolidu.”
Czy Barcelona to nadal ostateczny test pakietu aerodynamicznego?
„Z pewnością był on ostatecznym testem, ale od czasu kiedy zwolniono ostatni sektor, nie jest już tak uzależniony od aerodynamiki. Niemniej, pierwsza część okrążenia pozostaje bardzo szybka, a zakręty numer trzy i dziewięć są szybkimi, wymagającymi łukami, gdzie dobry pakiet aerodynamiczny odgrywa ważną rolę. Nawet zakręty numer cztery, pięć i siedem są relatywnie szybkie jak na standardy większości torów, a gdy bolid posiada słabszą aerodynamikę nie da się tego nigdzie ukryć.”
Większość zespołów zamierza wprowadzić duże poprawki na Barcelonę- czy spodziewasz się dużej zmiany w stawce?
„Nie sądzę, że zmieni się to mocno. Mercedes może nam nieco odjechać, ale my mamy nowe przednie skrzydło i kilka innych części aerodynamicznych, które powinny pomóc nam zrobić kolejny krok do przodu. To nie będzie największa poprawka jaką mieliśmy w tym roku, ale będzie kontynuacją naszego podejścia, dodawania nowych części na każdy wyścig. Będzie bardzo ciekawie zobaczyć jak sytuacja ta rozwinie się pomiędzy różnymi zespołami.”
04.05.2010 14:23
0
CZYLI CAŁKIEM SPORE ZMIANY NA BARCELONE ŁADNIE. BĘDZIE CIEKAWIE,
04.05.2010 14:27
0
Jest nadzieja, że jeśli merc nie odskoczy to w ciągu 2 - 3 wyscigów zostanie połkniety. Zdaje się, że szefowie mercedesa coś mówili o tym, że skupia się na budowie bolidu na przyszły sezon w razie braku widocznych postępów.
04.05.2010 14:44
0
A mnie trochę zaniepokoiło stwierdzenie "Mercedes może nam nieco odjechać" w końcu mieli sie zbliżać do Mercedesa a nie oddalać, ale sądzę że po prostu nie chcą być hurraoptymizmami i wolą nie zapeszac, to dobrze bo potem lepiej być miłe zaskoczonym niż zupełnie rozczarowanym. Myślę że wiele w czołówce się nie zmieni a my liczymy na ciekawy wyścig i dobry wynik Roberta. Pozdrawiam
04.05.2010 15:01
0
Co wyścig, to nowe przednie skrzydło. Kombinują, dodają ... tu loteczkę, tu otworek, tam przekrzywią, tam wyprostują. Szukają chyba optymalnej konfiguracji tego elementu do współpracy z podwójnym dyfuzorem. Jeśli chodzi o smary i paliwa od Total-a, to też gdzieś o tym czytałem ale sprawa chyba ucichła .... proszę nie banować mnie za tą wzmiankę ;)
04.05.2010 15:17
0
4. rafekf1 takie rzeczy, o ktorych tak chetnie piszecie sa na biezaco rozwiajane. Czy jest to Shell, czy Mobil, czy Total- wszyscy staraja sie cos zmienic zeby zyzkac pare kucy. Skoro silniki sa zamrozone, to lepszym olejem mozna zyskac nieco przewagi.
04.05.2010 15:25
0
3. -Olek1906-Mi się wydaje że że chodziło mu o konkretny wyścig,bo Mercedes jest bardziej wydajny aero i Renault nie nadrobi tego w jeden wyścig.Mając nadzieję że wykonają krok do przodu podobny do Mercedesa,to na torze gdzie aero odgrywa ważną role mogą im odjechać.Nie sądzę by facet który zapiernicza 24h/dobę nad rozwojem bolidu myślał że inni rozwijają się szybciej.
04.05.2010 15:28
0
1. szwejk21 Co ty człowieku czytać ze zrozumieniem nie potrafisz. Przecież wyraźnie pisze że ,,To nie będzie największa poprawka jaką mieliśmy w tym roku". Największa poprawka to podłoga którą pewnie Polacy na złom przygarneli. Ide o zakład że skrzydło będzie wyglądać jak stare. Ale poprawka?
04.05.2010 15:29
0
5. @kempa007 ... Pewnie tak jest. Widocznie Reno wspólnie z Totalem zrobiło wielkie halo z oczywistej sprawy. Podobno mieli jakiś magiczny dodatek do paliwa mający skutkować ok.10 KM. Pewnie już to zastosowali i cicho sza.
04.05.2010 15:40
0
Tor w Barcelonie zalicza się do nudnych torów gdzie wyprzedzanie jest znikome cały wyścig to sznur bolidów jadących jeden za drugim przez cały wyścig , miejsce Roberta okolice 7-8 jeśli będzie ciepło ,natomiast jeśli będzie padał deszcz to już inna sprawa atomowy start Roberta i przejście kilka pozycji do przodu + mądra strategia zespołu i Robert kończy wyścig na miejscach 2-4 taka taka jest moja opinia na Circuit de Catalunya , Mclaren będą wysoko jak zostaną im opony .
04.05.2010 15:41
0
paliwo zdaje sie jest homologowane wiec nie wiem, czy jest sobie taka frywolnosc w jego zmianie. Ale trzeba by bylo to sprawdzic w regulaminie.
04.05.2010 16:08
0
Przed sezonem zespoły dostarczają paliwo którego będą używać do badania czy jest zgodne z regulaminem i w trakcie sezonu pobierane są próbki do porównania. Więc dużo zmienić raczej nie mogą.
04.05.2010 16:25
0
Początek sezonu jak dla mnie naprawde spoko, bez zastrzerzeń. Brawo !!!
04.05.2010 16:26
0
co do powyzszych wypowiedzi to wydaje misie ze Alan miał na myśli to ze mercedes prawdopodobnie szykuje jeden duzy pakiet poprawek dzięki któremu może im odskoczyć , natomiast Renault poprawki wprowadzać będzie małymi kroczkami . A z tym skrzydłem to cos im chyba nie idzie , jesli dobrze licze to już 3 w tym sezonie
04.05.2010 18:48
0
Skrzydło pewnie nie różni się aż tak bardzo od poprzedniego, może inaczej jest ustawione, dodane są jakieś nowe elementy
04.05.2010 18:48
0
szału ni ma. cóż... renault miało robić dwa kroki naprzód a jak mówi alan będzie mała, nie największa w tym sezonie zmiana. nie wróży to dużego postępu. no ale cóż, trzeba być realistą. pojadę po onetowsku, liczę na roberta w ferrari w 2011 roku. to jest najkrótsza droga do bardzo dobrych wyników, godnych dobrego kierowcy.
04.05.2010 18:58
0
Co to za sztuka wygrywać w najlepszym bolidzie...
04.05.2010 19:05
0
sztuka polegająca na zdobyciu tego co najważniejsze. tytułu. poza tym ferrari nie ma w tym roku najlepszego bolid. posiada zaś wielką tradycję, zapach spalin w wydechach pracowników, ogromne zaplecze i potencjał oraz pewne starty w tym sporcie. zobaczyć emblematy włoskich kibiców z napisem kubica na monza było by bezcenne. chociaż osobiście faktycznie czuł bym się bardziej usatysfakcjonowany gdyby to w 2011 renault i kubica zdobyli majstra. to było by coś pięknego- ciężką pracą całej ekipy zrobić coś takiego. ale panie i panowie, trzeba być realistami.
04.05.2010 19:07
0
16. nomadwcm-Zadaj to pytanie Massajowi z Brazyli.
04.05.2010 19:29
0
Co do nowego skrzydła to dobrze, że widzą że coś co do tej pory pracowało dobrze może działać jeszcze lepiej. Ale szkoda że inne elementy bolidu nie są tak intensywnie poprawiane. Myślę że inżynierowie Renault pracują nad większymi ulepszeniami ale wprowadzone zostaną w późniejszym terminie.Prawdopodobnie będzie to GP Kanady, tak jak przed sezonem zapowiadali. Bądzmy dobrej myśli że nie skończy się na gadaniu .
04.05.2010 20:21
0
Gdybym miał być złośliwy, a z reguły jestem złośliwy to pragnę zauważyć, że nowe skrzydło to mieli ponoć na każde kolejne GP.
04.05.2010 21:15
0
nowe skrzydło wiosny nie czyni. co najwyżej więcej docisku na zakrętach :) jak pisałem wyżej szału nie ma. mam nadzieję, że mercedes nie odskoczy. chciałbym zobaczyć suchy wyścig i realne tempo zespołów.
04.05.2010 21:18
0
a ja to czekam na monte carlo, własnie tak robert i renault osiągnie potecjał, mają bolid idealnie przygotowany na ten tor, pozatym kubic tez lubi śmigać po takim ciasnym śliskim torze ulicznym, a Barcelona będzie nudna, no chyba ze sie wydarzy cos nieoczekiwanego i na to pocichutku liczyę
04.05.2010 22:31
0
Bardzo cenię Renault za to, że nikt w tym zespole nie owija w bawełnę. Mogliby powiedzieć, że zrobili ogromny postęp, liczą na podium, ale to się nie liczy. Każdy ma swoją działkę, patrzą trzeźwo na sprawę i nikt nie ustaje w wysiłkach nad poprawą. Great teamwork!
04.05.2010 23:06
0
10. kempa007 "Każdy zespół musi przed sezonem dostarczyć próbkę paliw", ale to nie znaczy, że właściwości tego paliwa - oprócz napędu bolidu nie mogą mieć: mniejszej wagi przy tych samych korzyściach, lepszych parametrów smarnych, szybkości tankowania !.......itp to taka sama walka jak tunel aero+b.szybkie centrum komputerowe.....
04.05.2010 23:25
0
Te wszystkie nowości to jedynie dostosowania do konkretnych torów. Jeśli nie będzie deszczy Renault zyska...pewnie jak wielu. I jeszcze jedno od początku tegorocznych wyścigów jestem pod wrażeniem Hamiltona i jego samochodu. Popełnia dużo błedów, jezdzi b.szybko, efektownie niezwykle dużo odrabia....radość dla oczu!
05.05.2010 08:44
0
Tak dalej. Weekend tuz tuz.
05.05.2010 10:43
0
24. hotshots- no nie koniecznie ;-)) A czy pamiętasz ostatni wyścig w 2007 roku kiedy to Ron Dennis usiłował udowodnić zespołom BMW oraz zdaje się Williamsa "machloje" przy paliwie?? Tam chodziło o temperaturę owego paliwa przy tankowaniu.I teraz nasuwa się pytanie czy skoro nawet temperatura paliwa musi mieć odpowiednią ciepłotę(normę) to czy aby skład chemiczny owego paliwa nie tym bardziej??
05.05.2010 11:38
0
27. dziarmol@biss racja,pamietam te akcje - ale jak sam mówisz .....próbował udowodnić - wtedy były maszyny tankujące, duże możliwości ingerencji fizycznie na te płyny (paliwo) a skład chemiczny to tajemnica produkcji - liczą się właściwości końcowe +zakazane przez FIA dodatki +bhp i ekologia ! Stąd prawdziwa konkurencja w paliwach,oponach,silnikach...Kersie chyba już nigdy nie wróci do F1 - za duże możliwości manipulacji . pozdro dziarmo
05.05.2010 11:46
0
zagalopowałem się , zapomniałem po prostu napisać - FIA ma już listy chyba wszystkiego co można, a nie można w F1 - zero dowolności :(
05.05.2010 12:11
0
Panowie, wszyscy zapomnieliście że Ranault ma największy pakiet poprawek zaplanowany na 8-my wyścig sezonu tj. GP Kanady zapowiadany był nawet R30b. Ich program rozwojowy - inny niż większość zespołów - mi osobiście się podoba - chcąc wygrywać trzeba podejmować odważne decyzje - jak do tej pory wykazali się dużą dozą rozsądku opanowania i wiedzy - byle tak dalej.
05.05.2010 19:59
0
dziarmol@biss tu masz prosto z FIA 2010 reguły dla paliw 1. goo.gl/k7qp 2. goo.gl/wsod 3. http://goo.gl/nMLV
05.05.2010 20:01
0
tfu ...sry cyfry 1/2/3 to tylko kolejność linków
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się