WIADOMOŚCI

Verstappen sensacyjnie zgarnął pole position w zaciętej walce w kwalifikacjach na Silverstone
Verstappen sensacyjnie zgarnął pole position w zaciętej walce w kwalifikacjach na Silverstone © Red Bull

Max Verstappen po raz kolejny wszedł na wyżyny swoich umiejętności, sięgając po pierwsze miejsce na starcie do GP Wielkiej Brytanii, mimo problemów z balansem samochodu. Pierwszą trójkę kwalifikacji uzupełnili Oscar Piastri oraz Lando Norris.

2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Pogoda przed rozpoczęciem czasówki była pochmurna, a temperatura powietrza i toru wynosiła zaledwie kolejno 19 i 25 stopni Celsjusza. Szanse na deszcz wynosiły 30%.

Jeszcze zanim kwalifikacje ruszyły, otrzymaliśmy wiadomość o karze przesunięcia o 10 miejsc na starcie dla Olivera Bearmana, za zbyt szybką jazdę w warunkach czerwonej flagi podczas 3. treningu. Mimo swoich przygód z porannej sesji, zarówno Bearman, jak i Bortoleto pojawili się na torze już na samym początku czasówki.

Q1 - Wymieszana stawka i wypadek Colapinto

Mimo niskich szans na deszcz, Pierre Gasly tuż po rozpoczęciu okrążenia pomiarowego zgłosił delikatny deszcz w okolicach zakrętu Luffield.

W Q1, bez niespodzianek, wszyscy kierowcy wybrali miękkie opony - po pierwszych okrążeniach w czołowej trójce dość niespodziewanie znalazł się Fernando Alonso, który do najszybszego Oscara Piastriego stracił 0,106 s. Zaskakująco dużo do najszybszego czasu stracili kierowcy Ferrari, którzy prezentowali znakomite tempo w trakcie treningów.

Na ok. 7 minut przed końcem Franco Colapinto wypadł z toru w ostatnim zakręcie na okrążeniu pomiarowym. Argentyńczyk uderzył w bandę przednim prawym kołem, lecz zdołał jeszcze wydostać się z pułapki żwirowej. Zawodnik Alpine dostał jednak polecenie, aby zatrzymać swój bolid, tak więc na torze pojawiła się czerwona flaga.

O 15:21 sesja została wznowiona. Według doniesień z alei serwisowej, cały czas padał delikatny deszcz. Gdy kierowcy wyjechali na tor, do końca sesji zostało około 6 minut. Niemal od razu zawodnicy zaczęli meldować o zmianie warunków na torze - Lewis Hamilton powiedział przez radio, że zrobiło się bardziej ślisko.

Delikatne opady deszczu nie przeszkodziły jednak kierowcom w poprawie czasu - zawodnicy zaczęli wymieniać się fioletowymi czasami sektorów co oznaczało, że nikt nie mógł być pewny awansu do kolejnej sesji kwalifikacyjnej.

W ostatecznym rozrachunku z kwalifikacji na etapie Q1 odpadli Liam Lawson, Gabriel Bortoleto, Lance Stroll, Nico Hulkenberg oraz rzecz jasna Franco Colapinto.

Sporym zaskoczeniem było odpadnięcie Liama Lawsona, który w ten weekend wraz ze swoim partnerem zespołowym prezentował dobre tempo. Podobnie rozczarowały czasy kierowców Saubera, którzy stracili na tym, że jako pierwsi wyjechali z alei serwisowej po wznowieniu rywalizacji.

Gorąco zrobiło się również w garażu Ferrari z uwagi na to, iż Lewisowi Hamiltonowi zabrakło paliwa na kolejną próbę pokonania szybkiego okrążenia - Brytyjczyk dokończył Q1 w alei serwisowej. Ostatecznie obaj kierowcy Scuderii awansowali do Q2, ale dopiero z 10. i 14. pozycji.

Q2 - Ferrari wraca do gry

Na początku drugiej sesji kwalifikacyjnej świetnym okrążeniem popisał się Max Verstappen na świeżym komplecie miękkich opon. Holender na tym etapie czasówki wykręcił drugi najlepszy czas mimo, iż po drodze, według jego doniesień, miał problemy z wbiciem biegu w jednym z zakrętów.

Kierowcy McLarena również nie zostawili żadnych wątpliwości odnośnie ich tempa - pomimo niewyraźnej formy w sesjach treningowych, kwalifikacje zdecydowanie zaczęły układać się po myśli Norrisa i Piastriego co oznaczało, że zostali oni jednymi z głównych kandydatów do walki o pole position.

Na torze na chwilę zapadła cisza, lecz na 5 minut przed końcem, wszyscy kierowcy biorący udział w drugiej sesji kwalifikacyjnej ruszyli do walki o awans do Q3. Poza pierwszą dziesiątką znaleźli się kierowcy Ferrari oraz Kimi Antonelli, co zapowiadało kapitalną walkę w końcówce.

Nad torem w końcu zaczęło się rozjaśniać, a w tabeli wyników błysnęli Leclerc i Hamilton, którzy wykręcili dwa najlepsze czasy. Pod koniec ze strefy zagrożenia wyszedł także Kimi Antonelli, a na etapie Q2 z kwalifikacji odpadli Carlos Sainz, Yuki Tsunoda, Isack Hadjar, Alex Albon oraz Esteban Ocon.

Warto zwrócić uwagę na awans do Q3 Olivera Bearmana, który w każdej z sesji kwalifikacyjnych prezentował znacznie lepsze tempo od Estebana Ocona.

Q3 - Genialny Max Verstappen

Przed rozpoczęciem Q3 niemożliwym było wskazać jednoznacznego faworyta kwalifikacji z uwagi na cały czas zmieniające się warunki pogodowe. Gdy wyszło słońce, temperatura zaczęła wzrastać, co sprzyjało Ferrari.

Kierowcy z czołówki w większości wybrali świeże opony miękkie - wyjątkiem był Mercedes, który zmuszony był wykorzystać jeden komplet używanego ogumienia.

Pierwszy na metę wleciał Max Verstappen, lecz już chwilę później jego czas poprawił Oscar Piastri o prawie 0,3s. Lando Norris zanotował wolniejsze okrążenie od zespołowego partnera i przedzielił Piastriego i Verstappena. George Russell stracił do lidera 0,6s, a za chwile na drugie miejsce wskoczył jeszcze Lewis Hamilton, który do kierowcy McLarena stracił jedynie 0,135s.

Po swoim okrążeniu Piastri zlecił swojemu zespołowi sprawdzenie podłogi po szerokim wyjeździe w zakręcie Stowe.

W decydującej części czasówki jako pierwsi swoje okrążenia zaczęli kierowcy McLarena. Obaj poprawili się, ale to Piastri pozostał na czele. Hamilton pokonał Leclerca, lecz kierowcy Scuderii uplasowali się za George'em Russellem. 

Jako ostatni na metę wjechał Max Verstappen, który genialnym okrążeniem zdeklasował rywali i zgarnął pole position przed GP Wielkiej Brytanii.

Wyniki

# Kierowca Czas Opony
1

Max Verstappen

Red Bull

1:25.886
S
2

Oscar Piastri

McLaren

1:25.963
+0.077 s
S
3

Oliver Bearman

Haas

1:26.005
+0.119 s
S
4

Alexander Albon

Williams

1:26.093
+0.207 s
S
5

Fernando Alonso

Aston Martin

1:26.108
+0.222 s
S
6

Lando Norris

McLaren

1:26.123
+0.237 s
S
7

Esteban Ocon

Haas

1:26.136
+0.250 s
S
8

Carlos Sainz

Williams

1:26.175
+0.289 s
S
9

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:26.177
+0.291 s
S
10

Charles Leclerc

Ferrari

1:26.186
+0.300 s
S
11

George Russell

Mercedes

1:26.236
+0.350 s
S
12

Andrea Kimi Antonelli

Mercedes

1:26.265
+0.379 s
S
13

Yuki Tsunoda

Red Bull

1:26.275
+0.389 s
S
14

Lewis Hamilton

Ferrari

1:26.296
+0.410 s
S
15

Pierre Gasly

Alpine

1:26.328
+0.442 s
S
16

Liam Lawson

Racing Bulls

1:26.440
+0.554 s
S
17

Gabriel Bortoleto

Sauber

1:26.446
+0.560 s
S
18

Lance Stroll

Aston Martin

1:26.504
+0.618 s
S
19

Nico Hulkenberg

Sauber

1:26.574
+0.688 s
S
20

Franco Colapinto

Alpine

1:27.060
+1.174 s
S
# Kierowca Czas Opony
1

Lewis Hamilton

Ferrari

1:25.084
S
2

Charles Leclerc

Ferrari

1:25.133
+0.049 s
S
3

Lando Norris

McLaren

1:25.231
+0.147 s
S
4

Max Verstappen

Red Bull

1:25.316
+0.232 s
S
5

Oscar Piastri

McLaren

1:25.316
+0.232 s
S
6

Oliver Bearman

Haas

1:25.534
+0.450 s
S
7

Fernando Alonso

Aston Martin

1:25.593
+0.509 s
S
8

Andrea Kimi Antonelli

Mercedes

1:25.620
+0.536 s
S
9

George Russell

Mercedes

1:25.637
+0.553 s
S
10

Pierre Gasly

Alpine

1:25.711
+0.627 s
S
11

Carlos Sainz

Williams

1:25.746
+0.662 s
S
12

Yuki Tsunoda

Red Bull

1:25.826
+0.742 s
S
13

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:25.864
+0.780 s
S
14

Alexander Albon

Williams

1:25.889
+0.805 s
S
15

Esteban Ocon

Haas

1:25.950
+0.866 s
S
# Kierowca Czas Opony
1

Max Verstappen

Red Bull

1:24.892
S
2

Oscar Piastri

McLaren

1:24.995
+0.103 s
S
3

Lando Norris

McLaren

1:25.010
+0.118 s
S
4

George Russell

Mercedes

1:25.029
+0.137 s
S
5

Lewis Hamilton

Ferrari

1:25.095
+0.203 s
S
6

Charles Leclerc

Ferrari

1:25.121
+0.229 s
S
7

Andrea Kimi Antonelli

Mercedes

1:25.374
+0.482 s
S
8

Oliver Bearman

Haas

1:25.471
+0.579 s
S
9

Fernando Alonso

Aston Martin

1:25.621
+0.729 s
S
10

Pierre Gasly

Alpine

1:25.785
+0.893 s
S
# Kierowca Czas Liczba okrążeń
1

Max Verstappen

Red Bull

1:24.892
18
2

Oscar Piastri

McLaren

1:24.995
+0.103 s
21
3

Lando Norris

McLaren

1:25.010
+0.118 s
20
4

George Russell

Mercedes

1:25.029
+0.137 s
19
5

Lewis Hamilton

Ferrari

1:25.095
+0.203 s
19
6

Charles Leclerc

Ferrari

1:25.121
+0.229 s
21
7

Andrea Kimi Antonelli

Mercedes

1:25.374
+0.482 s
18
8

Oliver Bearman

Haas

1:25.471
+0.579 s
18
9

Fernando Alonso

Aston Martin

1:25.621
+0.729 s
15
10

Pierre Gasly

Alpine

1:25.785
+0.893 s
21
11

Carlos Sainz

Williams

1:25.746
+0.854 s
12
12

Yuki Tsunoda

Red Bull

1:25.826
+0.934 s
13
13

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:25.864
+0.972 s
12
14

Alexander Albon

Williams

1:25.889
+0.997 s
13
15

Esteban Ocon

Haas

1:25.950
+1.058 s
12
16

Liam Lawson

Racing Bulls

1:26.440
+1.548 s
6
17

Gabriel Bortoleto

Sauber

1:26.446
+1.554 s
9
18

Lance Stroll

Aston Martin

1:26.504
+1.612 s
9
19

Nico Hulkenberg

Sauber

1:26.574
+1.682 s
9
20

Franco Colapinto

Alpine

1:27.060
+2.168 s
6
Galeria

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

13 KOMENTARZY
avatar
kiwiknick

05.07.2025 17:34

4

3

Max to jest Max, i tyle w temacie.



avatar
Forman1ak

05.07.2025 17:35

3

2

Jeżeli Maks przejdzie do Mercedesa w przyszłym roku i ten będzie mieć znowu maszynę jak po rewolucji w 2014 to gościu będzie kroił każdego o ponad sekundę w kwalach włącznie z jakimkolwiek partnerem zespołowym i będziemy mieli gorsze czasy niz w 2023 roku.


avatar
Litwak

05.07.2025 17:39

1

8

Po GP Austrii dużo było wpisów, ale dominacja Mclarena, gdzie ta dominacja. Przewaga a nie dominacja. Kapitalne poprawki RB i charakterystyka toru i PP. Liczyłem na mocniejsze Ferrari znowu 4 siła w stawce. Już było dobrze po Austrii... Jutro ciężki wyścig Mclaren bedzie musiał gonić szybszego RB. 


avatar
Hansi

05.07.2025 20:47

0

Komentarz oczekuje na akceptację moderatora.


avatar
Danielson92

05.07.2025 17:39

6

0

Szkoda, że Hamilton popełnił błędy w ostatnim przejeździe. Mógł być pierwszy rząd. Maxa raczej by nie pokonał. Holender pojechał fenomenalnie po raz kolejny. Ciekawe czy znów ustawili mu bolid pod kwalifikacje, żeby tam wszystko wyciągnąć. Może w wyścigu uda się przedzielić McLareny. Wygrać będzie ciężko. Ferrari też powinno być mocne w tempie wyścigowym.


avatar
Kalinski98

05.07.2025 17:59

3

0

@Danielson92  Widać było w pewnym momencie że zahaczył żwir. Szkoda. Może też opony nie wytrzymały 


avatar
Danielson92

05.07.2025 18:08

1

0

@Kalinski98

 

No właśnie to miałem na myśli. Też nerwowe ruchy kierownicą w końcówce okrążenia. To kosztowało go pierwszy rząd najprawdopodobniej. Byłoby fajnie tak  jak 4 lata temu zobaczyć Verstappena i Hamiltona obok siebie. Chociaż stawka teraz zupełnie inna niż wtedy. Ale pewnie wspomnienia z tamtego wyścigu  i ich zderzenia by ożyły. 


avatar
tysu

05.07.2025 19:54

0

@Danielson92  W sumie to wszyscy spartolili ten ostatni sektor, Norris, Piastri, Hamilton, więc różnie to mogło się potoczyć.


avatar
Kalinski98

05.07.2025 17:50

0

Szkoda że ferrari nie dowiozło opon do ostatniego sektora..mogło być P2-P3 przed MCL


avatar
Martin 90

05.07.2025 17:58

2

4

Kiwiknick, napisałeś to jak jest naprawdę ,chlopak ma talent i tyle w temacie 👌


avatar
Supersonic

05.07.2025 20:29

2

2

Verstappen znów pokazał, że jest mistrzem i jest najlepszy. Każdy rywal popełnił jakiś błąd. Hamilton zawalił ostatni zakręt, Piastri zawalił ostatni zakręt, Norris zawalił ostatnią szykanę. Tylko jeden Verstappen wszystko poskładał i nikt nic z tym nie zrobi włącznie z tymi osobami, które dają łapkę w dół każdemu, kto pochwali Verstappena.


avatar
AntyFanMclaren

05.07.2025 21:15

0

1

Komentarz oczekuje na akceptację moderatora.


avatar
DanRicc

05.07.2025 22:01

0

Ale Verstappen zrobił okrążenie w Q3, jak go nie lubię, tak tutaj chylę czoła.

Fajnie że Hamilton przed Leclerkiem, szkoda że nie udało się dostać chociaż do pierwszego rzędu.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.