WIADOMOŚCI

Zasady dotyczące wykorzystania skrzyni biegów zostały zmienione na rok 2022
Zasady dotyczące wykorzystania skrzyni biegów zostały zmienione na rok 2022
Chcąc uprościć regulacje związane z wykorzystaniem skrzyń biegów, FIA i F1 postanowiły postawić na rozwiązanie, które kibice kojarzą obecnie z jednostkami napędowymi. Od sezonu 2022 każdy kierowca będzie mieć dozwoloną pulę przekładni, a zamontowanie nadprogramowego elementu będzie skutkować karą na starcie.
baner_rbr_v3.jpg

Od kilku lat w F1 obowiązuje system, w myśl którego skrzynia biegów w każdym samochodzie musi wytrzymać sześć pełnych rund. Po takim okresie zespoły mogą ją wymienić, a kierowca nie dostaje żadnej kary. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, w której zawodnik nie dojeżdża do mety poprzedniego wyścigu. W takim wypadku w jego bolidzie można bezkarnie zamontować nową przekładnię.

Oprócz "wyścigowych" skrzyń biegów ekipy mogą używać tzw. "piątkowych", dzięki czemu zmniejsza się ryzyko awarii tego komponentu w późniejszej fazie weekendu wyścigowego.

Wszystkie te zasady przestaną jednak obowiązywać w sezonie 2022. Jak informuje Auto Motor und Sport, FIA zatwierdziła zupełnie nowe regulacje związane z przekładnią, które będą takie same jak w przypadku wykorzystywania elementów jednostki napędowej.

Nie będzie już musiała ona wytrzymywać określonej liczby wyścigów z rzędu, a zamiast tego na każdy bolid będzie przypadać dozwolona pula. Będzie ona podzielona na 4 komponenty obudowy i 4 wnętrza skrzyni biegów. Jeżeli jakiś team wyjdzie za ten limit, kierowca zostanie przesunięty na starcie o pięć pozycji.

Według doniesień Auto Motor und Sport, 9 zespołów zgodziło się na takie rozwiązanie. Jedynym przeciwnikiem tego jest Aston Martin, który chciałby mieć nieograniczoną liczbę wymian:

"Ciągle musimy pracować przy napiętym budżecie. Jeżeli zespół chce wydać więcej pieniędzy na tę rzecz, to tych funduszy będzie brakować gdzie indziej. Nie byłoby natomiast problemu z karami", mówił menedżer stajni z Silverstone, Andy Stevenson.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

8 KOMENTARZY
avatar
ahaed

30.11.2021 18:33

0

Zacznijmy ich karać za wymianę opon na pitstopie.


avatar
michal395

30.11.2021 19:05

0

coraz głupsze regulacje, i czemu to kierowca ma za to cierpieć?


avatar
Aeromis

30.11.2021 19:39

0

@2. michal395 Z tego samego powodu dzięki któremu ma profity będąc w skuteczniejszym zespole.


avatar
michal395

30.11.2021 20:04

0

@3 no nie do końca, to jest taka sama sytuacja jak z kolizjami podczas pitstopu


avatar
Raptor202

30.11.2021 21:18

0

Jakie to ma znaczenie, co wprowadzają teraz, skoro jeszcze zmienią to 10 razy w trakcie trwania sezonu?


avatar
Andrzej369

01.12.2021 00:55

0

Panowie, spokojnie. Jak autor artykułu opisał już teraz jest limit, że skrzynię można wymienić po 6 wyścigach, co obecnie daje 4 skrzynie na sezon. Za wcześniejszą wymianę jest kara. Jeśli tylko przepisy będą sensownie napisane (ale niestety mogą nie być), to zespoły będą mogły na jednej skrzyni przejechać 7 wyścigów, a na innej 5. I w takim przypadku myślę, że ekipy robiłyby tak jak z silnikami, czyli bardziej zużyte skrzynie zamiast używać w wyścigu używają w treningach, a w wyścigach korzystają już z świeższych elementów.


avatar
Doradca2021

01.12.2021 09:32

0

@6 jest jedną różnica. Mianowicie zespoły używają już teraz więcej skrzyń bo jest furtka w postaci nie dojechania w poprzednim wyścigu do mety co pozwala im wymienić skrzynie biegów.


avatar
Mariusz_Ce

01.12.2021 09:49

0

@7 i właśnie tego chcą się pozbyć. Limit to limit, bez kombinowania .


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu