Zespół Williamsa wierzy, że poprawa osiągów FW35 odnotowana w Abu Zabi kiedy to ekipa powróciła do tradycyjnej konfiguracji wydechu z sezonu 2012, bez wykorzystywanie efektu Coandy, jest dobrym prognostykiem na przyszłość.
Zespół z Grove zaliczył fatalny sezon, jak do tej pory zdobywając tylko 1 punkt. Wiele wskazuje na to, że ekipa miała problemy z eksploatacją potencjału drzemiącego w wykorzystaniu gazów wydechowych, czyli między innymi efektu Coandy.Jako, że przyszłoroczne przepisy nie będą pozwalały już na wykorzystanie tego efektu, gdyż końcówka wydechu będzie musiała być zlokalizowana 170 – 185 mm za tylną osią pojazdu, Williams wierzy w poprawę swoich osiągów w sezonie 2014.
„Bolid lepiej się prowadzi, jest bardziej przewidywalny i aktualnie samochód oraz aerodynamika robią w mniejszym lub większym stopniu to co powinny robić” mówił dla serwisu Autosport.com Valtteri Bottas.
„Auto spisuje się lepiej i dobrze, że w przyszłorocznym bolidzie nie będzie już efektu Coandy.”
„Pozostałe ekipy były o krok przed nami w rozwijaniu efektu Coandy i jestem pewny, że aktualnie zyskują dużo więcej na tym niżmy.”
„W przyszłym roku aerodynamika bolidu będzie musiała poradzić sobie bez tego efektu a to dobra wiadomość dla nas i szansa na dogonienie reszty stawki.”
08.11.2013 13:59
0
Oby im się udało bo na dzień dzisiejszy wygląda na to że sir Frank Williams prędzej stanie na nogi niż jego team
08.11.2013 15:05
0
Mógłby ktoś napisać na czym polega efekt Coandy? Poprostu jestem ciekawy :)
08.11.2013 15:33
0
@2 ciocia wikipedia Ci powie ;)
08.11.2013 15:55
0
@2 Valek Zjawisko polega na tym, że płyn (gaz lub ciecz - w przypadku F1 spaliny) "przyklejają" się do powierzchni obok której się przemieszczają - i w ten sposób odpowiednio kształtując powierzchnię można kierować strumieniem tego płynu - tak jak wsadzając rękę pod kran woda zaczyna płynąć po dłoni "przyklejając się" do niej na chwilę nawet od spodu... Można ten eksperyment przeprowadzić w domu ustawiając rękę pod skosem pod kranem :) W ten sposób inżynierowie F1 omijając przepisy nt. wydechu potrafią nadal skierować spaliny na dyfuzor... A tak poza tym - na przyszłość to google masz i poszukaj sobie wyjasnienia :)
08.11.2013 18:16
0
To chyba jedyna strategia dla Wiliamsa i zespołów z końca stawki - do bólu formalizować wszystko, żeby przestrzeń na możliwe innowacje była jak najmniejsza. Wtedy nawet z geniuszem Newaya RBR będzie o dziesiąte sekundy przed Wiliamsem, co w różnych warunkach pogodowych i losowych namiesza od czasu do czasu w stawce.
08.11.2013 18:51
0
To jest żenada - Williamsowi ma pomóc zablokowanie wszelkiego postępu! Sami nie potrafią nawet naśladować innych zespołów! To już koniec mojego ulubionego teamu.
08.11.2013 18:56
0
@2 Puść wodę z kranu delikatnym strumieniem tak, aby się nie rozpryskiwała. Przyłóż do strumienia łyżkę (najlepiej taką do zupy, ale najbardziej płytką) stroną wypukłą - będzie wychylać się w stronę strumienia.. Odwróć łyżkę stroną wklęsłą i przyłóż do strumienia - będzie odpychana od strumienia. To jest "efekt Coandy" Skrzydła samolotów są wypukłe od góry, spoilery bolidów wypukłe od dołu, aby wykorzystać kierunek wektoru siły "efektu Coandy" do lepszego docisku.
08.11.2013 20:03
0
@2 Żeby to zrozumieć musisz wybrać blue pill. I pamiętaj: there is no spoon. Jeśli wybierzesz czerwoną Morfeusz Hakowski drugi raz nie przyjdzie i nie wytłumaczy.
08.11.2013 22:16
0
8. RyzyWuj smutasie , jestes bucem? Nie drwij z ludzi jezeli o cos pytaja, forum nie jest tylko dla zdebilowacialych fanatykow redbullracingteam ale dla wszystkich kibicow F1.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się