komentarze
  • 38. Gosu
    • 2010-05-27 22:08:03
    • *.adsl.inetia.pl

    11. Jaro75 mój komentarz był odpowiedzią na post nr 1. Robert przeczytał regulamin jeszcze raz, by się upewnić że Hamiltona nie obowiązują kary, proste nie wiem czemu pomyślałeś to co pomyślałeś ;p

  • 39. dziarmol@biss
    • 2010-05-27 22:13:33
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    36. szerter - wczytaj się w drugi akapit , jasne klarowne wyjaśnienie owego ostatniego okrążenia w Monaco, przepis jest przepis i basta . Mogą wymachiwać zielonymi flagami, mogą pojawiać się komunikaty na kierownicy itd Nic to nie zmienia. A dlaczego argument o okrążeniu formującym jest bez sensu?? tam też machają zielonymi flagami, a mimo to nie wyprzedzają??Ponieważ inny przepis tego zabrania. Reasumując kara dla Schumachera słuszna aczkolwiek zbyt surowa ;-))

  • 40. dziarmol@biss
    • 2010-05-27 22:15:37
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @szerter a jak na to wpadłeś że to nie moje??

  • 41. szerter
    • 2010-05-27 22:20:53
    • *.com-promis.3s.pl

    39. dziarmol@biss - polecam rozłożyć 40.13 w wersji angielskiej (koniecznie) na czynniki pierwsze i przeczytać 34. szerter od "Byt SC na torze regulują..."

    Jest bez sensu dlatego, że wyścig rozpoczyna się po zgaśnięciu czerwonych świateł, które z kolei zapalają się po ZAKOŃCZENIU okrążenia formującego. Okrążenie nie należy do wyścigu.

  • 42. szerter
    • 2010-05-27 22:26:34
    • *.com-promis.3s.pl

    40. dziarmol@biss - zalatuje chamstwem. Napisałem tak tylko po to, żeby nie kierować bezpośrednio do Ciebie zarzutów o bezpodstawność tego twierdzenia, jako że nie jesteś autorem.

  • 43. dziarmol@biss
    • 2010-05-27 22:31:53
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @szerter - Odebrałem to jako ironia pod moim adresem, wszak wskazałem autora oraz niejako podpisałem się pod nim akceptując ten tekst w całej rozciągłości ;-))

  • 44. Ferrante
    • 2010-05-27 22:31:54
    • *.155.125.129

    34. szreter - i na tym właśnie polega niejasność pzepisów, co sama FIA przyznała. Piszesz że zielone flagi były zgodnie z przepisami i tutaj różnimy sie w interpretacji. Jeżeli punkt 40.13 mówi że (z pamięci cytuję) na ostatnim okrążeniu po zieździe SC do pitlane nadal obowiązuje zakaz ścigania się, do samej mety, to w moim rozumieniu, do samej mety obowiązuje żółta flaga, nie zielona.
    Nie upieram się jednak przy swojej interpretacji, chcę wskazać jedynie nieścisłość w przepisach, którą sam FIA przyjęła do wiadomości.

    33. dziarmol@biss - to po jakiego grzyba oni tymi zielonymi przez ostatnie 5 sekund wymachują?

  • 45. dziarmol@biss
    • 2010-05-27 22:44:42
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    44. Ferrante 2. A czemu machają zielonymi flagami na okrążeniu formującym???Sam fakt zielonych flag nie upoważnia do ścigania się , muszą być spełnione jeszcze inne przepisy dodatkowe , nadrzędne...które dopuszczają do wyprzedzania.

  • 46. Ferrante
    • 2010-05-27 22:50:11
    • *.155.125.129

    45. dziarmol@biss - z tych samych powodów dla których machają nimi w trakcie treningów czy kwalifikacji - kolory stanowią informację o sytuacji na torze

  • 47. Ferrante
    • 2010-05-27 22:57:48
    • *.155.125.129

    45. dziarmol@biss - uściślenie. Według mojej interpretacji (nie upieram się ze mam rację) jeżeli wyścig kończy się za SC, to do końca obowiązuje żółta flaga i wymachiwanie nią przez ostatnie 5 sekund jedynie wprowadza w błąd.

  • 48. Ferrante
    • 2010-05-27 22:58:50
    • *.155.125.129

    sorry miało być zieloną zaamiast "nią"

  • 49. dziarmol@biss
    • 2010-05-27 23:04:08
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    No właśnie i w tej konkretnej sytuacji SC zjechał do boksu zgodnie z przepisem który to reguluje, machają zielonymi flagami, na kierownicach pojawiają się komunikaty o wznowieniu ścigania ale wyprzedzanie jest zabronione jako że jest to ostatnie okrążenie co zdaje się reguluje punkt 40.13 . Dla mnie to też jest dość głupie ale skoro tak jest to należy to respektować, a nieznajomość przepisów nie zwalnia z odpowiedzialności ;-))

  • 50. dziarmol@biss
    • 2010-05-27 23:05:59
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    47. Ferrante. Al;e żółta flaga informuje o niebezpieczeństwie na torze a takowego już nie było zdaje się ;-))

  • 51. szerter
    • 2010-05-27 23:06:33
    • *.com-promis.3s.pl

    44. Ferrante - 40.11 tłumaczy dlaczego są zielone. Możliwe, że jest tak dlatego, żeby kierowcy nie mający kontaktu wzrokowego z SC otrzymali poprawną informację, na wypadek niesprawności 'systemu informatycznego' (A. Borowczyk).

    Niepotrzebnie się trzymacie polskiego tłumaczenia tych przepisów, a niestety ono narzuca niewłaściwe skojarzenia.

  • 52. Ferrante
    • 2010-05-27 23:17:08
    • *.155.125.129

    49. - żeby nie być gołosłownym wkleję w całości:
    40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
    Moje pytanie w związku z tym przepisem jest takie: czy po komunikacie "SC in this lap" oznaczającym zjazd przed linią mety, wygaszeniu swiateł przez SC i wywieszeniu zielonej flagi, wyścig kończy się w obecności SC, czy też nie?
    Przypominam że komunikat "SC in this lap" znosi obowiązywanie poprzedniego "SC is deployed".
    W mojej opinii gdyby wyścig miał kończyć sią w obecności SC, nie powinno być zmiany świateł i flagi oraz komunikatu. SC po prostu zjeżdża, jak pisałem wcześniej z przyczyn czysto symbolicznych.
    Niestety przepisy odnośnie zjazdu SC do pitlane, zawarte w punkcie 40.11 nie precyzują zachowania stewardów na ostatnim okrążeniu, mimo że przepisy odnośnie wyprzedzania różnią się.

  • 53. szerter
    • 2010-05-27 23:22:29
    • *.com-promis.3s.pl

    52. Ferrante - 40.11 nie rozróżnia numeru okrążenia, więc odnosi się do każdego.

    No właśnie, w tym przepisie nie ma nic o kończeniu wyścigu za SC, tylko o tym czy SC jest 'diplojnięty'. Ostatnie okrążenie określa moment zjazdu SC a nie fakt kończenie wyścigu z zakazem wyprzedzania. Chyba właśnie zmieniłeś zdanie o 40.13 :D

  • 54. Ferrante
    • 2010-05-27 23:22:45
    • *.155.125.129

    51. szerter - polskiego tłumaczenia na oczy nie widziałem, jedynie opieram się na oficjalnej wersji FIA. Zwróć uwagę na pytanie z posta 52. Czy ta zielona flaga oznaczała że wyścig nie kończy się za SC?, bo jeżeli mimo wszystko kończy się za SC to obowiązuje żółta, zarówno tych z początku jak i z końca stawki

  • 55. Ferrante
    • 2010-05-27 23:26:16
    • *.155.125.129

    53. szerter - nie zmieniam zdania, pokazuję jedynie że przy obydwu można się upierać. Będzie to spór jałowy, skoro sam prawodawca, czyli FIA ma wątpliwości...
    Ale podyskutować zawsze miło, szczególnie jeżeli to merytoryczna rozmowa a nie pyskówka.

  • 56. szerter
    • 2010-05-27 23:44:03
    • *.com-promis.3s.pl

    54. Ferrante - nie, flaga nie determinuje tego, jak się kończy wyścig, nawet jeśli rzeczywiście wyścig skończy się "za SC" to będzie zielona (przynajmniej tak wynika z przepisów). Informuje jedynie, że SC zjechał - kierowcy na końcu mogą tego nie widzieć i dlatego jest zielona odmachiwana do momentu przekroczenia linii S/M przez ostatniego zawodnika.

    Informację o tym czy wyścig kończy się "za SC" można wywnioskować tylko po tych 2 komunikatach przekazywanych uczestnikom. Rok temu były żółte flagi, po co zmienili tego się nigdy nie dowiemy.

    Ciekawe co będzie jeśli kiedyś pod sam koniec wyścigu zdarzy się potężna kraksa pomiędzy 1st SC line a linią S/M i porządkowi nie wyczyszczą toru na ten decydujący moment. Czy aby na pewno wtedy SC zjedzie zgodnie z 40.13?

  • 57. Ferrante
    • 2010-05-28 00:09:30
    • *.155.125.129

    56. szerter - i tutaj właśnie (w pierwszym akapicie) dotknąłeś sedna nieporozumienia. Zgadzam sie z informacyjną rolą flagi zielonej, choć i tak wszyscy wiedzą, że nawet w momencie obowiązywania SC, zjeżdża on przed samą linią S/M ostatniego okrążenia. I tak właśnie powinno się to odbyć, bez niepotrzebnego komunikatu "SC in this lap" i wyłączania świateł na dachu SC. Wówczas wszystko byłoby jasne i nikt z kierowców nie brałby się do wyprzedzania. Niestety odbyło się inaczej, wprowadzając nieporozumienie i ja osobiście nie próbowałbym w ciągu ostatnich kilku sekund, przeprowadzać analizę sytuacji prawnej na torze. Za mało było czasu, za wiele niejasnych sygnałów jak na kilka sekund pozostałe do końca wyścigu. Powinni nie odwoływać SC do końca i jedynie przy pomocy flag dać znać o tym, że jest już w pitlane i należy się doturlać do linii S.M bez żadnych wyskoków. Byłoby wszystko jasne.

  • 58. szerter
    • 2010-05-28 00:39:50
    • *.com-promis.3s.pl

    57. Ferrante - komunikat pojawił się kiedy SC był pomiędzy 4. i 5. zakrętem, więc czasu było dość sporo. Przepisy mają ewidentnie byka, chociaż w tej konkretnej sytuacji można nawet zwalić winę na dyrekcję wyścigu. Mimo to można łatwo mnożyć sytuacje, których regulamin nie przewiduje. Szkoda, że wyczarowali karę, do której nie było podstaw i że tak odległy termin sobie wyznaczyli na rozwiązanie problemu. Jestem bardzo ciekawy co takiego wymyślą, chociaż niesmak i tak pozostanie. Zrobić coś sensownego muszą, bo taki HRT wlekący się w ogonie, jeśli dodatkowo nawali mu wyświetlacz na kierownicy i radio, będzie totalnie zdezorientowany.

  • 59. Ferrante
    • 2010-05-28 00:47:28
    • *.155.125.129

    58. szreter - odpowiedzialny, wg regulaminu jest "the clerk of the course", ktokolwiek to jest, podejrzewam że Charlie Whiting.
    Co do kary, wydaje mi się, że cofniecie MSC na pozycję sprzed manewru, czyli P7, byłoby sprawiedliwe.

  • 60. szerter
    • 2010-05-28 02:32:49
    • *.com-promis.3s.pl

    59. Ferrante - Charlie właśnie nie, on ma funkcję 'race director'. Ten tajemniczy ktoś jest nominowany każdorazowo przez National Sporting Authority (dla niepoznaki w skrócie ASN) kraju gospodarza GP. Z tego co znalazłem musi mieć też narodowość organizatora.

  • 61. Ferrante
    • 2010-05-28 05:12:50
    • *.155.125.129

    60. szerter - faktycznie jest taki przepis, tyle że punkt 12.3 okeślający moc decyzyjną mówi:
    12.3 The clerk of the course shall work in permanent consultation with the race director. The race director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement:
    .
    .
    .
    e) the use of the safety car.

    czyli innymi słowy i tak to "wisi" na Whitingu

  • 62. Ferrante
    • 2010-05-28 05:19:49
    • *.155.125.129

    do adinów !!! ta reklama "desperado" strasznie upierdliwa się zrobiła i chyba wymknęła się z pod kontroli. Nie ważne czy ją wyłączę czy zostawię, od trzech godzin wyłącza mi stronę w Operze. Po prostu po około 3 sekundach strona znika. Musiałem na Firefoxa przeskoczyć, aby ostatnie dwa posty móc napisać.
    Chyba że to moja wina, ale jak dotąd wystarczało wyłączyć, lub obejrzeć i problem znikał, teraz cuś się porobiło...

  • 63. real4256
    • 2010-05-28 07:58:01
    • Blokada
    • *.przyrow2.gre.pl

    Oglądaj 1 i 2 trening na żywo w http://transmisje.net , serdecznie zapraszamy !

  • 64. maniak300
    • 2010-05-28 09:59:37
    • *.ssp.dialog.net.pl

    @63
    wynocha ze spamem

  • 65. jarko dnb 85
    • 2010-05-28 16:34:28
    • *.toya.net.pl

    i dziarmolek mieknie tylko jak pojawiaja sie konkretne argumenty!!haha!

  • 66. Budyn_F1
    • 2010-05-28 19:30:51
    • *.chello.pl

    Kubica posluchal sie siebie.

  • 67. Jacu
    • 2010-05-29 11:24:01
    • *.chello.pl

    65. jarko dnb 85 - raczej zauważyłem, że to ty wymiękasz w postach jak są konkretne argumenty, a tu pijesz do Dziarmola jak na dobrą sprawę temat już był maglowany ze 100 razy - i nie ma sensu nic dodawać. Już dawno rozstrzygnięto, że obowiązywał punkt 40.13 regulaminu, który stanowi wyjątek pozostałych punktów odnośnie zachowania za SC. W tym wypadku bez względu na pokazywane flagi nie można było wyprzedzać. Większość zatrybiła ale do niektórych to jakoś nie dociera. Jeśli chodzi jednak o same zapisy regulaminu FIA to jest on do d.....py i z tym się chyba każdy zgodzi.

  • 68. dziarmol@biss
    • 2010-05-29 19:42:20
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    67. Jacu- Ja po prostu nie reaguję na chamskie prostackie zaczepki akurat tego dresa. pozd. ;-))


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo