Permane: Renault poprawia się z dnia na dzień
Czwarte miejsce Roberta Kubicy na Sepang było dla zespołu Renault kolejnym, po podium w Melbourne, sukcesem. Alan Permane, główny inżynier wyścigowy, przyznał że mimo sprzyjających okoliczności, rezultat jest dla ekipy niezwykle motywujący, a niewielka strata do liderów klasyfikacji kierowców jest wynikiem konsekwentnej i bezbłędnej jazdy pierwszego kierowcy Renault.„Wynik jest bardzo motywujący, ale to również nie był całkiem zwyczajny weekend. Podczas kwalifikacji mieliśmy do czynienia z niezwykłymi warunkami, ale poradziliśmy sobie z nimi bardzo dobrze. Robert i Witalij spisali się świetnie, a zespół podjął właściwe decyzje we właściwych momentach, podczas gdy innym się to nie udało. W wyścigu Robert wykonał świetny start, zyskał kilka pozycji i od tego momentu wyścig był całkiem normalny. Jego tempo było bardzo podobne do Rosberga, nie było więc możliwości wyprzedzania. Ogólnie, był to naturalny porządek rzeczy”.
Robert stracił nieco do Rosberga podczas wyścigu. Co było przyczyną?
„Właściwie, poprosiliśmy Roberta o obniżenie tempa i ostudzenie bolidu, ponieważ traciliśmy ciśnienie wody. Mieliśmy trochę napięcia w pit wall, ale ciśnienie w końcu się ustabilizowało i wszystko było w porządku podczas ostatnich 20 okrążeń”.
Trzy wyścigi minęły a Robert jest tylko 9 punktów za liderem mistrzostw. Jak bardzo zaimponował zespołowi w tym roku?
„Po prostu nie popełniał żadnych błędów. Na pierwszym okrążeniu w Bahrajnie został uderzony, ale potem wywalczył 11 pozycję. W Melbourne przejechał świetny wyścig pod ogromną presją i to samo zrobił w Malezji. Robert jest bardzo konsekwentny, bardzo szybki i wyjątkowo pracowity – byliśmy zdumieni ilością czasu jaką spędził z inżynierami. Pod każdym względem jest bardzo, bardzo dobrym kierowcą”.
Porozmawiajmy o Witaliju: gdy w niedzielę walczył koło w koło z Hamiltonem, wyglądało na to, że wydoroślał w F1...
„Zdecydowanie. Zauważyliśmy, że jedną z jego świetnych zdolności jest umiejętność zdobywania pozycji na starcie i podczas pierwszego okrążenia. W niedzielę znów był bardzo dobry i odrobił kilka miejsc. Myślę, że złapał Lewisa przez zaskoczenie, gdy zanurkował z przodu, przed pierwszym zakrętem. Zachęcającym było oglądanie Witalija ciężko walczącego o pozycję i nie poddającego się. Naprawdę szkoda, że jego wyścig zakończył się problemem technicznym ze skrzynią biegów”.
Po trzech wyścigach, jak oceniasz mocne i słabe strony R30?
„Jeśli chodzi o mocne strony, samochód jest łagodny dla opon. W ubiegłym roku zmagaliśmy się ze zużyciem tylnych opon, jednak R30 zdaje się być pod względem równomiernego rozłożenia ich zużycia o wiele lepiej wyważony, a przy zakazie tankowania jest to dodatkową zaletą. Ze słabych stron – wiemy, że musimy poprawić ogólny docisk aerodynamiczny. Podczas każdego wyścigu wprowadzaliśmy poprawki, a będzie ich jeszcze więcej”.
Czy spisywały się one zgodnie z przewidywaniami?
„Mamy bardzo dobry tunel aerodynamiczny, który został zimą ulepszony, wykonaliśmy dobrą pracę pod względem poznania współzależności pomiędzy tunelem a torem i ufamy wskazaniom tego drugiego. Nasz dział aero pracuje lepiej niż kiedykolwiek i udaje mu się w tym momencie znajdować bardzo dobre przyrosty. Poziom docisku rośnie niemal z każdym dniem, a następny krok naprzód powinniśmy odnotować już w Chinach”.
Szanghaj to kolejny nowoczesny tor z długimi prostymi i sporą liczbą różnych zakrętów. Jakie są oczekiwania?
„Miejmy nadzieję, że mniej więcej takie same. Jednak Szanghaj pod względem temperatury jest przeciwieństwem Sepang – temperatura wynosi tu około 13, 14 stopni Celsjusza, a wszyscy jeździć będą na takim samym typie ogumienia jak w Malezji. Wyzwaniem będzie zmuszenie twardej mieszanki do pracy, zwłaszcza że zważywszy na długą prostą, nie można po prostu zwiększyć docisku aby opony zachowywały się właściwie, ponieważ trzeba okupić to zbyt wielkimi kosztami prędkości na prostej. W Melbourne podejrzewaliśmy, że samochód nie był tak konkurencyjny w chłodniejszych warunkach, będziemy więc ciężko pracować nad uniknięciem podobnych problemów w Szanghaju”.
komentarze
1. Musashi
Zwiększą docisk aero i skończy się łagodne zużywanie opon :)
2. karol8160
Na pewno tak nie zwiększą żeby opony zbyt szybko się zużywały :)))
3. lukasz1
Jak będą regularnie ulepszac bolid, a Kubica będzie punktowac w każdym wyścigu może byc powtórka z 2008 roku. Trzecie miejsce raczej niejest w zasięgu, ale o 5 można spróbowac powalczyc.
4. Aloti
heh troche napewno niestety :)
5. głodny
Renault a byłe BMW Sauber nieda sie sie porownać tych dwóch team-ów
Cieszy że Roberta chwalą
Oby tak dalej i w przyszłym roku być morze z Robertem mistrza wywalczą
6. Disnej
Renault szykuje zmiany na każde GP, podczas gdy BMW-Sauber wprowadzał jakieś poprawki co kilka GP, Tym samym śladem co BMW podąża także Mercedes bo poprawki zapowiedział dopiero na GP Barcelony, Niemcy widocznie wolno pracują :)
7. gryzipiorek
Precyzyjna informacja - tak lubię. Wiemy, gdzie jesteśmy i idzie ku lepszemu....
8. Bartik
Koledzy jak docisk areo bedzie wiekszy to i opony mniej sie zuzywaja a nie na odwrót.
9. Jacu
@1. Musashi - niekoniecznie, a czasem jest nawet przeciwnie. Przykładów było chociażby sporo w tamtym roku w BMW Sauber. Ze względu na mały docisk opony wiecej się ślizgały i pracowały poza optymalną temperaturą co powodowało graning i w efekcie przyspieszone zużycie - tak w uproszczeniu. Także to nie takie oczywiste jak się czasem wydaje.
10. matito
oby nie było jak kila lat temu już Robert był 1 a tu nawalił mu samochód. Ale to było w BMW teraz jest Renault i liczę że stanie na podium
11. lechu55
Jak na razie Renault spisuje sie bardzo dobrze. Kubica jest 7 w klasyfikacji generalnej kierowców a w klasyfikajcji konstruktoró Renault jest tuz za czolowa "wielką czwórką" Jestem zdania ze Kubica jeszcze nie raz zajmie w wyscigu wysokie miejsce. Nie mówie o poduim bo przy tak silnych rywalach miejsce 4 czy 5 to tez sukces. Natomiast Petrov pokazuje ze stac go sporo. Chocby te dobre starty w jego wykonaniu czy tez wspaniala walka z Hamiltonem. Nie mozna jednak tak od razu wejsc do F1 i juz byc na podium. Petrov powinien w tym sezonie punktowac.
12. MontyF!F!
Ja bym się tymi poprawkami tak nie ekscytował. Bo niby co na razie dały. Jak Renault było za trzecim Mercedesem, tak jest nadal.
Miałbym wielką nadzieję że Reno jednak pracuje nad kanałem, takim jak ma Maclaren. Ostatni wyścig pokazał że są i bez niego bardzo szybcy na prostych. Dodać jeszcze te 6-10 KM, na prostych i można szaleć jak Hamilton.
Widać w wyścigach gołym okiem ile to urządzenie daje na prostych. Jedno jest pewne silniki dają Reno przewagę na starcie. W 3 wyścigach Renówki przed zakrętem pierwszym na prostych mijały przynajmniej 2 bolidy.
13. TrollMan
aż normalnie dziw bierze, że na każdy wyścig mają aktualizowany pakiet aerodynamiczny, czy oprócz reni jest zespół, który na każdy wyścig przywoził pakiet nowych części - na kolejne dwa podobno też maja takie plany.
14. lukasz222
Wszyscy mówią ze Vitaly Petrov ładnie bronił się przed Hamiltonem ale nikt nie wspomniał jak dał się wyprzedzić Toro Rosso.Rosjanin ma tylko dobry start ale resztę już psuje i bardzo dużo Błędów popełnia jak jedzie ale myślę że będzie coraz lepiej.
15. piotrek74
@14 -ob zespół nie chce przyznać się od błędu zakładając mu twardą mieszankę o której bardzo mało wiedzieli
16. MontyF!F!
14. lukasz222
Z tego co wiadomo mi, to miał problemy ze skrzynią biegów. Jak się ma takie problemy to trudno się bronić kiedy nie możesz wrzucić biegu kiedy należy. Chociaż dla mnie Petrov i tak jest słabym kierowcą. Jakby nie te $ które wnosi to widziałbym Fiska w Renault i pewnie Reno byłoby teraz na 4 pozycji wśród konstruktorów. Niby każdy chwali go za pojedynek z Hamiltonem, Petrova. Ale on jechał złą linią jazdy, dlatego został wyprzedzony.
17. Musashi
Petrov jest i dobry i zły. Pamiętajcie, że to są jego pierwsze kroki w F1 i takie np. pierwsze potyczki z Hamiltonem są pewnie za bardzo emocjonalne. Myślę, że realinie jego możliwości będzie można ocenić najwcześniej w połowie sezonu jeśli nie pod koniec. Zresztą to właśnie lubię w Kubicy, że jest takim chłodno kalkulującym bastardo. Niezależnie od sytuacji nigdy nie dostaje małpiego rozumu jak Hamilton.
18. tomiirow
Robert Pr0
19. Givepix
Bmw to takie cioty jak Robert był tam to narzekał że nic nie umieją zrobić a jak jest w Renut to odnosi sukcesy
20. darexmoto
ciesze się ze Robert jest w Renault.Tam się dogadują a w BMW to wszyscy stawiali na Heidfelda a Kubica był tak jakby kierowcą testowym.
21. 21focus
w BBC nazywają Roberta materiałem na mistrza chyba coś w tym jest :)
22. jar188
Niestety ale nie tylko Renault poprawia bolid. McL chwalił się ostatnio poprawą o kilka dziesiątych, RB i Ferrari też nie spoczną na laurach, także na ten sezon pokonanie Mercedesa pod względem szybkości nie klasyfikacji na koniec (Pietrow jeszcze musi się nauczyć co nieco) będzie dużym sukcesem.
Póki co można się cieszyć, że za każdym razem gdy spadnie deszcz i konkurencja popełnia błędy b ot ojest szansa dla Roberta i Renault.
23. legolego79
Ja trzymam kciuki żeby Robert dojeżdżał na takich pozycjach jak w ostatnich dwóch wyścigach i za Witie żeby dorzucał po parę punkcików co wyścig. Wtedy mają szansę na pierwszą czwórkę wśród zespołów...
24. Sadu1
echh gdyby włodek pietrow dorzucil kilka punktow to klasyfikacja konstruktorow wygladala by na pewno lepiej ale i tak nie ma co narzekaci pewnie bedzie coraz lepiej :)
25. Budyn_F1
Podium dla Roberta na wyciagniecie reki.
26. kuczek
ale Renult to jest team a nie takie BMW
27. biter1
To już drugi wywiad z szefostwem Renówki, Najpierw szef, teras inżynier wyścigowy, w którym mówią jak to Robert zaskakująco wiele spędza czasu z inżynierami, i że im podpowiada i stara się brać udział czynny w projektowaniu.
Może o tylko moja wyobraźnia ale czy oni nie wbijają troche szpili Alonso? Czyżby tak świetnie pomagajacy w rozwoju bolidu Fernando był hmmm leniem przy kubicy, a może to tylko taki PR tylko...
Druga sprawa, szkoa mi Vitalija ma naprawdę potencjał ale odnoszę nieprzyjemne wrażenie że zajeżdża bolid... za każdym razem jak coś mu wysiada i ląduje na poboczu ja dostaje zawału że to Robert a potem mam stan przedzawałowy czy Robertowi coś się nie sypnie, tfu tfu odpukać i solą posypać.
co do patentu Mcl z tyli tunelami to mam nadzieję że Renia podtrzyma pierwszą wersję i nie będzie nad nimi pracowała. Jak świetnie widać na prostych wcale nie ustępują Macom a na zakrętach sobie radzą o niebo lepiej, albo jest to kwestia długości/zwrotności bolidu albo te kanały dają ciała na zakrętach. Tak czy siak Renia bardziej potrzebuje aero niż zabawy niepewnymi kanałami.
w porównaniu do BMW to szok z prędkością wprowadzania poprawek, nie wiem jak często wprowadzają je inne zespoły ale myślę że Renault jest jednym z najszybciej rozwijających się zespołów, oczywiście chciał bym żeby przegonili Merca ale przedewszystkim niech się obronią i oddają od FI, to jest przedewszystkim bo Force też ma dobre tempo wyścigowe i po słowach na temat kiedy moga lusterka wprowadzić sądze że mają dobre tempo rozwojowe.
Jak zobaczyłem na początku sezonu bolid Fi tak różniący się od reszty, bardziej masywny i podobny do zeszło sezonowego przeczuwałem ze mogą być silni no i są.
Podobnie jak Kochański chciał bym zobaczyć dobrego kierowce w Fi, jak by sobie poradził z tym bolidem, tak np Massa albo Robert, czy Sutil jest tak mocny czy ten bolid ma taki potencjał.
Podobają mi się komunikaty Renówki, rzeczowe sensowne a nie papka medialna. i wcale nie chodzi o to że chwalą roberta.
Co do BMW, ktoś wspomniał o powolnym rozwoju w kontekście Merca. No właśnie jak czytałem przed sezonem o zmianach personalnych to włos mi się jeżył na głowie żeby nie wyszło z tego drugie BMW, na razie są mocni ale zobaczymy gdzie będą w połowie sezonu a gdzie po europie...
28. ebbpp
Głodny-dokładnie. BMW przygotowywało poprawki raz na prawie pół sezonu. Renia widać,że się stara.
29. volevine
Podoba mi się stwierdzenie „Właściwie, poprosiliśmy Roberta o obniżenie tempa i ostudzenie bolidu"
Brawa dla Roberta bo dość, że jeździ świetnie to ma doskonały kontakt z inżynierami i to procentuje na przyszłość. Dobry wybór Robert!!!!!!!
30. bullit34
Jeszcze nie tak dawno bo w trakcie testów większość użytkowników miała odmienne zdanie co do wyboru przez Roberta Renault twierdzili że może skończyć jeszcze gorzej niż w BMW a tu proszę jaka nagła zmiana zdania. Mnie wprawdzie bardzo cieszy postawa Renault, widza ile zawdzięczaja Kubicy poprzez jego umiejętności no i troszkę szczęścia ale i ten aspekt jest bardzo ważny bo bezkonkurencyjny jak na razie Red Bull ukończył dopiero pierwszy wyścig. Myślę że Robert jak i zespół są zdziwieni taką sytuacja bo sami sądzili iż nawiązanie walki z czołówką nastąpi w połowie sezonu Mnie jak najbardziej cieszy obecna tabela i jestem pewny że teraz może być tylko lepiej. Z czasem Pietrow przywiezie pierwsze punkty niech tylko zapanuje nad emocjami i pozbędzie się pecha. Porównania Reni z BMW nie ma sensu robić bo BMW jest zespołem które sobie odpuściło sezon 2008 w którym to mogli sięgnąć po tytuł gdyby Renault było na ich miejscu na pewno by tak nie postąpili to team z KLASĄ
31. el_diablo
Dobrze jakby zrobili swój F-duct + nowe paliwo Totala to by szaleli na prostych :)
32. bullit34
@30 Jeśli chodzi o ukończenie wyścigu przez RB miałem na myśli pierwsze miejsce Vettela bo jak wiemy do tej pory miał pecha
33. Jamer
Czy wie ktoś, czy Renault będzie już dysponować wzmocnionym-poprawionym silnikiem na następne GP?? pzdr
34. biter1
el_diablo - ale mogli by jak Maki dawać ciała na zakrętach, niech już lepiej bawią się paliwem, nie wszystko co dobre sprawdza się w każdym bolidzie, zwłaszcza że Renia jest delikatnie mówiąc odmienna od reszty, taka krótka i na oko lekko komicznie wyglądająca.
35. iaca
Wszystko ładnie się układa , niestety Robert bardzo ciężko nad tym pracuje bo Renia nie daje 100 % szansy na dobry wynik . Jak razem będą pracować tak jak do tej pory to podium realne w przyszłym roku.
36. romekf1
Macie obejrzyjcie:] zapewniam was ze was to zaskoczy :) naprawde warto:)
http://w ww.you tube.com/watch?v=_VH4LOcc wL8
37. romekf1
oczywiscie to o R30 film
38. RentonB
@35
Jakby kazdy myslal tak jak ty przyszlorocznie bylby taki syf jak BMW, naszczescie w renault zyja chwila.
39. /Lexman/
Widać że Renault ceni Roberta, choć na pewno jest w tym trochę PR, ale tylko na niego mogą liczyć, Witali jak na razie tylko startuje w wyścigu i nie wiadomo jak długo jeszcze to potrwa. Sądzę że GP Chin to będzie taki kubeł zimnej wody,(jeśli pogoda będzie normalna) to mogą być trudności z zakwalifikowaniem się do Q3, niższa temp. nie sprzyja Renault, a takiej się spodziewają. Są bardzo blisko Mercedesa(w ost. wyścigu Robert tracił średnio 0,089s/okr. do ROS). Fakt że w qualach MC wypada lepiej, jednak na starcie RF1 ze względu na wagę odrabia pozycje.
Co ciekawe na autosport jest ankieta na 7 najlepszych kierowców 2010, w niej Robert jest na trzecim miejscu.
1 L. Hamilton /13,53%/
2 S. Vettel /12,89%/
3 R. Kubica /12,85%/
4 F. Alonso / 12,80%/
5 J. Button / 9,94%/
6 N. Rosberg /9,90%/
7 F. Massa /8,40%/
40. lechart
Kubica pokazał znów najwyższą klasę. Potrafi z samochodu "wycisnąć" co tylko możliwe, ale z rozumem, tak aby go nie "zarżnąć". Jeżeli chodzi o Pietrowa, to z moich obserwacji wynika, że "zjada" go ambicja i chęć dorównania bardzo szybko najlepszym, a szczególnie Kubicy. Jego umiejętności, a może i talent, nie pozwalają mu na to. Przy okazji nie "szanuje" samochodu i stąd takie rezultaty. Powinien wyciągnąć wnioski ze swojej dotychczasowej jazdy, następny wyścig ukończyć i tego mu życzę. Miejmy nadzieję, że z wyścigu na wyścig Renault będzie rozwijało samochód szybciej niż inne zespoły. Wszystko na to wskazuje. Najbardziej cieszy mnie jednak to, że Kubica jest w strefie pretendentów do MŚ.
41. lipens
Wyczytałem ciekawe informacje na temat Renault. Renault bardzo poważnie się zbroi. Najdalej w Barcelonie samochód ma mieć przekonstruowane zawieszenie. (wzrośnie siła docisku, Robert będzie mógł szybciej jeździć w zakrętach) i zmodyfikowany silnik. Mocy maksymalnej nie przybędzie, ale zostanie rozwiązany problem z chłodzeniem - Kubica wreszcie będzie mógł jechać na maksa, a nie oszczędzać silnik, tak jak ostatnio. Być może zmieni się też charakterystyka oddawania mocy, będzie dostępna od niższych obrotów. I choć renówki już teraz bardzo dobrze startują, to będą startowały jeszcze lepiej. Końcówka sezonu może być bardzo ciekawa. :))
42. lukasz1
39. Po pierwsza ta ankieta była dostępna w Polsce, czy na całym świecie?-bo to ma spore znaczenie. Po drugie Alonso ma niewielką strate. Niema sie co podniecac. Z tym GP Chin, musze sie z tobą zgodzic.
43. Orlo
Tak tak, nakręcajcie się panowie na super szybki rozwój, na walke o majstra itd. Ja jakoś nie tryskam tak bardzo optymizmem, uważam że Renault wcale nie poprawia się względem rywali. Może i jest lepiej z dnia na dzień, ale tak jest u wszystkich, chodzi o to żeby oni robili szybsze postępy od reszty, a jakoś na razie nic podobnego nie miało miejsca. W ostatnich 2 GP Robert miał jednak troche szczęścia, ale niedługo przyjdą normalne wyścigi a wtedy nie będzie tak różowo, raczej walka o 7-9 pozycję... Chociaż oczywiście chciałbym się mylić...
44. dziadekm
Nareszcie. Oficjalna strona renaultf1.com po POLSKU
45. fabian
Oby ten rozwój Renault nie stanął w miejscu! Muszę przyznać, że po trzech pierwszych wyścigach sezonu moje oczekiwania (i pewnie nie tylko moje) zostały znacznie pobudzone. Obym się nie zawiódł. Czego życzę Robertowi, Renault i sobie :)
46. Sister
Jest jeszcze dłuuuuuuga droga przed nimi. Muszą zrobić o krok więcej i szybciej od rywali ale....modlę się za nich :-)
47. cellam
43. Orlo wkurza mnie wasze podejście Hamilton nie umie w deszczu jeździć jest świetnym kierowcom a Kubica w deszczu super se radzi to ma szczęście zgodzę się ze Reno nie porywa ale jazda Kubicy owszem i nie ma co temu zaprzeczać i przypisywać szczęściu Robert świetnie czuje auto a wy i wasze Opinie przed sezonem były jeszcze gorsze
48. fullbzikaaa
Jest dobrze. Przynajmniej trzymają się czołówki na stałym poziomie, a nie odstają co raz bardziej. To też duże osiągnięcie. Przecież większość osób ze sobą współpracuje od zimy.
49. jar188
@48. fullbzik Nie trzymają się czołówki tylko są za czołówką do której im trochę brakuje i tylko jakaś genialna myśl techniczna w Renault może to odmienić, do momentu wprowadzenia jakichś większych poprawek ,lub wprowadzenia wersji R30B, obraz wyścigów się nie zmieni, czyli jak już napisali poprzednicy realna walka o miejsca 7-9 i liczenie na błędy czołówki oraz deszcz.
50. biter1
47. Sister - wyluzuj człowieku, takich ludzi jak Orlo nie przekonasz nawet jeśli Robert zdobył by Majstra to powiedzą że przez przypadek.
43. Orlo - jeśli przez szybki rozwój rozumiesz to ze raptem przyspieszą o 0.5 sekundy na kółku to albo nie rozumiesz F1 albo nie chcesz rozumieć, wszystkie teamy się rozwijają, podejmują w tym czasie mniej lub bardziej słuszne decyzje, więc Renault raptem nie przeskoczy do przodu. Ważne żeby z każdym wyścigiem robert urywał, dziesiąte czy nawet setne części sekundy w stosunku do poprzedzających zespołów nie w przypadku jakiegoś konkretnego wyścigu ale niezależnie od warunków, żeby w jednym zimnym wyścigu jechał szybiciej niż w poprzednim zimnym żeby w jednym wyścigu w którym potrzeba docisku jechał szybciej niż w drugim, Prawdziwą różnice kto jak się rozwija będzie widać w połowie sezonu jak porównasz wtedy osiągi z początkiem sezonu.
wszyscy mówią o czekaniu na Barcelone i zmianach jakie wtedy zostaną wprowadzone do bolidów. Mam wrażenie żeto błędne myślenie. Nie ma testów wewnątrzsezonowych więc będą wprowadzać ulepszenia z wyścigu na wyścig,
Jak będą coś mieli już to wprowadzą to w Chinach, nie czekając na Barcelone, wiem że między Chinami a Barceloną jest dłuższa przerwa ale nie oznacza jakiegoś okresu przełomu.
51. Orlo
@cellam
A mnie wkurza Twój brak czytania za zrozumieniem. Czy ja coś pisałem o jeździe Roberta? I co do tego ma Hamilton? Wiadomo że Robert jeździ świetnie, ale chyba nie powiesz mi że w normalnych warunkach(czytaj brak karambolu, deszczu w Q lub wyścigu, itd) nie ma szans na tak wysokie pozycje jak w dwóch ostatnich GP. A przecież nie zawsze będzie padać, nie zawsze Red Bull się rozkraczy, nie zawsze w Ferrari nawali silnik, nie zawsze ktoś coś popsuje ze strategią w Q czy w wyścigu, a wtedy jak już wcześniej napisałem przy obecnej formie Renault to Robert będzie raczej walczył o pozycje 7-9(z czego przecież i tak należy się cieszyć, bo raczej niewielu spodziewało się tak dobrej postawy Renaty;-))
52. gryzipiorek
49. jar188 - niestety masz rację. Z tym, że kiedy BMW Sauber było na 5 miejscu, to mówili, ze brakuje im ok 0,3 sek do najlepszych. A teraz Renault brakuje ok 1 sek. Ta różnica stała się relatywnie duża. Jednak widzę chęć rozwoju i konsekwencję w Renault. W 2008 roku RBR bardzo się starało i byli blisko BMW/Sauber- w 2009 roku byli już bardzo blisko Majstra, a obecnie mogą osiągnąć zamierzony cel (wolałbym Ferrari). Czyli - można.
Warto też spojrzeć na Force India - też widać progres - jak w RBR w 2008. Już niedługo mogą być silni.
Mam nadzieję, że Renault zrobi to samo.. albo i jeszcze szybciej i więcej
53. Niespokojny
..., a RBR poprawia się samo między kwalifikacjami, a wyścigiem ;-)
54. leo_
52. Teraz cała stawka jest rozstrzelona, tzn są większe różnice między zespołami. W tamtym roku w sekundzie mieściło się 15 bolidów, teraz - kilka. Zaletą tego jest to, że jest większa szansa na wyprzedzanie, co zresztą juz widać po tych 3 wyścigach. Niestety to wyprzedzanie dotyczy głównie tych sytuacji gdy mocne bolidy, które po nieudanych Q startują z tyłu, wyprzedzają te słabe. Ale lepsze to niż brak takich manewrów, jak to było w poprzednich sezonach. Z powyższego wynika, że wprowadzenie słabych zespołów, o co tak zabiegało FIA, miało prawdopodobnie na celu poprawę widowiskowości F1. Ale czy to nie za mało. Zdecydowanie tak. Już teraz szykują się jakieś dalsze zmiany- m in powrót KERSu, ale już bez ograniczeń z poprzedniego sezonu. Wydaje mi się, że to dobre rozwiązanie, choć wydaje się, że powinno temu towarzyszyć zwiększenie ciężaru bolidu z kierowcą a bez paliwa gdzieś tak może do 640 kg (wyrównanie szans dla cięższych kierowców). Inną rzeczą byłoby maksymalne ograniczenie aero, co podobno jeszcze bardziej zwiększyłoby możliwość wyprzedzania. Wydaje się, że w/w zmiany rzeczywiście powinny sprzyjać większej widowiskowości. Aha, jeszcze jedno. Trzeba zmienić punktację . Jest chyba jednak za duża różnica między pierwszym a drugim i trzecim kierowcą, bo zwiększa to niestety ryzyko szybszego rozstrzygnięcia o tytule mistrzowskim.
55. Chikita
@44 Ale otwórzcie sobie zakładkę "KARIERZE" i zobaczcie co ma Robert napisane w 2008 r. :-)
56. dziadek.józek
jestem nowym czytelnikiem tego forum; z mieszanymi odczuciami czytam wszystkie wypowiedzi - oczywiście kibicuję Kubicy i w związku z tym interesują mnie perspektywy jego sportowego rozwoju. W swoich osobistych ocenach staram się być jednak obiektywny. Z tego tez względu dziwią mnie niektóre oceny np. dlaczego niby Ferrari lub MCL mają mieć monopol na wygrywanie; czy z powodu minionej historii tych zespołów należy im przyznać mistrzostwo.
Dziwią mnie sformułowania, że jak wyścig będzie normalny to wtedy nikt - nawet Renault i KUB nie będą mieli szans na walkę. Otóż nie zgadzam się z takimi opiniami. Dlaczego? Jak wszyscy wiemy mistrz wyłaniany jest z cyklu 19 wyścigów, a więc wynik końcowy jest pewną sumą dobrych i mniej udanych występów kierowców i zespołów. Aktualna sytuacja w klasyfikacjach jest takim samym punktem do oceny występów jak sytuacja po 19 wyścigach. Wypadki, kolizje, usterki, awarie i wiele innych zdarzeń są wpisane w wyścigi i wszyscy o tym dokładnie wiedzą. Ten mój może zbyt długi wywód ma uzmysłowić, że dotychczasowe 3 wyścigi były tak samo normalne jak te wszystkie rozegrane wcześniej. Możemy jedynie mówić o większej lub mniejszej ich dramaturgii spowodowanej wystąpieniem jednej lub kilku jednocześnie wyżej wymienionych okoliczności.
Uważam, że Robert jest bardzo dobrym kierowcą i jego aktualna pozycja nie oddaje jego potencjalnych możliwości, podobnie oceniam samochód; nietrudno sobie wyobrazić sytuację braku kolizji z Sutilem o dojazd na 6, 7 czy 8 pozycji w pierwszym wyścigu - jaka byłaby wtedy klasyfikacja?
W obecnym sezonie każdy wyścig można podzielić na dwie odrębne fazy tj. kwalifikacje w których parametry bolidów istotnie różnią się od tych podczas GP oraz samego wyścigu GP; istotą takiej mojej oceny jest fakt, że szybkość bolidu w kwalifikacjach to nie to samo co wyścig - vide pościgi Kubicy, Hamiltona i Alonso - kończyły się na pozycjach maks. 6 i to przy błędach i awariach niektórych kierowców. Dobre kwalifikacje (szybki bolid) dają przewagę jedynie w pozycji startowej i oczywistym jest, że im bliżej PP tym lepiej. Uważam, że istotą wszystkich ulepszeń - mam nadzieję iż tak podchodzi Renault - jest doprowadzenie do momentu w którym R30 z pełnym bakiem będzie tak samo szybkie jak w kwalifikacjach - wtedy nikt nie ma szans.
Jeszcze uwaga w kwestii kto lepszy - uważam, że na podstawie minionych 3 wyścigów nikt nie jest wyraźnie lepszy, każdy zespół coś już w tym sezonie zepsuł (nie zamierzona zbitka językowa) także Renault dopuszczając do tego iż Petrow powtarza te same błędy szarżując na torze. Wyciągam z tego dość logiczny wniosek, że po tych 3 GP ani Ferrari nie jest pewnym kandydatem na mistrza, ani nim nie jest MCL, nawet RBR czy Mercedes. Sprawa jest otwarta.
pozdrawiam wszystkich fanów F1
57. gryfon_1217
w 2008 walczylo ze soba dwa mcl i dwa ferrari kubica wykorzystywal ich bledy i zdobywal punkty, teraz jest 8 kierowcow wiec wiecej walki, wiecej szans dla kubicy aby zdobyc jak najwiecej punktow. Szansa na pierwsza piatke jest w generalce
58. MontyF!F!
Krótko podsumowując:
RBR ma najszybszy bolid.
Ferrari ma bolid o 0.100 sekundy wolniejszy od RBR, za to lepsze tępo. Nie doszło między nimi jeszcze do walki na całości wyścigu. Massa totalnie nie radzi sobie z bolidem na mokro.
Maclaren- słabe w kwalifikacjach
Mercedes- MSC traktuje to jak zabawę
Renault - Zdane na Kubicę bo Petrov nie daję rady
Myślę że Ferrari zgarnie oba tytuły. Silnikami Ferrari bym się nie przejmował, ostatnia awaria skrzyni od startu spowodowała zarżnięcie silnika i tyle. Myślę że Ferrari stać na odrobienie tych 0.100 s. w kwalifikacjach.
59. MontyF!F!
57. gryfon_1217
Co z tego że jest 8 kierowców jak tylko 4 szybkie bolidy Ferrari i RBR. Maclaren nie jest aż tak szybki a Mercedes ogólnie słaby.
60. fullbzikaaa
@49 Miałem na myśli to, że nie odstają z każdym wyścigiem co raz bardziej od czołówki, czyli RBR, Ferrari i McLarena. Więcej. Porównując czasy kwalifikacji i najszybszych okrążeń z tych 3 wyścigów, to okazuje się, że Reno najszybciej rozwija się. Traci do RBR już tylko 1s. Od Bahrajnu nadrobiło 0,7s. Zresztą RBR i Merc obecnie najwolniej się rozwijają. Myślę, że Robert ma realną szansę na pozycje 5 - 6 w kolejnym wyścigu. Pozycje 1 - 4 są zarezerwowane dla obu RBR, Alonso i Hamilton. Przed Roberta na 5 miejsce może jeszcze wskoczyć Massa. Jak RBR nie weźmie się do roboty, to nie zdziwię się jak w Chinach będą startować z 2 lub 3 linii. Najważniejsze, że Reno odrobiło stratę do Merca z początku sezonu i minimalnie jest już nawet przed nimi. Podobnie rośnie w siłę Force India. Przy okazji jak już tak oceniam zespoły, to cieszy duży postęp Toro Rosso. Williams rozczarowuje, a Sauber słabo. Może teraz coś w Sauberze ruszy, bo w końcu Willy odszedł.
61. cornybogus
ja natomiast chciałbym wybiec w przyszłość i mam powody do zadowolenia ponieważ R30 spisuje sie powiedzmy sobie jasno lepiej jak BMW w ubiegłym sezonie a Robert wpełni wykożystuje potencjał bolidu.Jasną sprawą jest że jak to się mówi ;DO TANGA TRZEBA DWOJGA' gdyby Witek przyjeżdzał o jedną pozycie za ROBERTEM to RENAULT było by dużo wyżej w klasyfikacij.Mam nadzieje że nowe ulepszenia R30 będą szły w dobrym kierunku,Witek się weżnie do roboty i to przyniesie kożyśći.A NAM KIBICOM DOSTARCZY WIELE EMOCIJ
62. modafi
@55. Chikita ktoś nie umie tłumaczyć. w oryginale napisano, że ukończył czwarty siedmiokrotnie stając na podium. widać, że polska wersja dopiero raczkuje. Co to znaczy "KARIERZE" ? :)
63. modafi
@60. fullbzik zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości, jednak chyba bezcelowe jest porównywanie czasów najlepszych okrążeń bo w tym sezonie nie są w ani trochę miarodajne. nawet Lotus zjeżdżając na przedostatnim kółku po świeże opony ma szansę na best lap. w tym sezonie najważniejsze jest TEMPO. pozdrawiam
sorry, że osobno
64. woj25
martwi mnie postawa pietrowa robert orezetuje sie dobże
65. M@teuka
@64 a mnie martwi Twoja pisownia..
66. piotrek74
@60 RBR na ostatnim wyścigu nie musieli nikomu pokazywać potencjału jakim dysponuje ich bolid bo Rosberg nie był dla nich zagrożeniem i mogli jechać luzacko.
Renia na razie ma jeden atut (jak parę osób zauważyło) Waga bolidu na starcie i wiążąca się z nią przewaga
67. Dagmara_W
Jeśli renault poprawi stan swojego auta w różnycn warunkach pogodowych to myśle że na q3 ich stać. bardzo się ciesze i trzymam kciuki za ich niezawodność bo oprócz tej usterki Vitalija to naprawde nie jest zle. zobaczymy co przygotuja i czy to zda egzamin. już się nie moge doczekac na chiny.. wydaje mi się że Chiny będa porównywalne z Bahrajnem jeśli chodzi o emocje i siłe teamów. czasie.
68. Oski9191
66. piotrek74 ma jeszcze jeden nie zjada opon (albo Renia albo Robert) jak poprawią się w Q to już będzie super bo tępo wyścigowe mają dobre;)
69. jar188
68. Oski9191,Tylko,że przez" łagodne obchodzenie się" bolidu z oponami wiąże się jeden problem - odpowiednie dogrzanie opon w niskich temperaturach.
Zobaczymy jak poradzą sobie z tym problemem w Chinach gdzie temperatury mają być niskie.
70. piotrek74
@68 z tymi oponami to tak do końca nie wiadomo bo Pietia jeszcze nie ukończył wyścigu .
A po Australii firmowi szpece od gumek wypowiadali się że były na granicy wytrzymałość i mogły zrobić na każdym następnym okrążeniu BUM,a tępo wyścigowe Renia ma przez pierwsze pół wyścigu dopóki maja przewagę postaci lżejszego bolidu a później witaj FI
71. gryzipiorek
46. sister - modlitwa za Renault nie zawadzi, ale postęp rodzi się raczej w głowach ludzkich - no chyba, że z dnia na dzień ma spływać na konstruktorów boska doskonałość.
Jeśli wierzyć w zapewnienia Permane - od ostatniego GP mają już 3 dni poprawek za sobą. A do GP Chin będą mocno udoskonaleni. Czego im i sobie życzę...
72. troopp
Jak Petrov (Pietrow) w końcu dojedzie do mety.......... Ale błąd. Taki stary team a taki błąd, na parę groszy się załapali. Kogokolwiek mogli wziąć. Kolejka stała.
Robert tych punktów nie nazbiera SAM.
Taki Petrov potrafi rozwalić cały team....
Błąd cholerny
73. 21focus
daj sobie trochę na wstrzymanie... dopiero 3 wyścig, w pierwszym petrov uszkodzil bolid bo zbyt abresywnie wjechal na kraweznik, drugi raz ewidentnie jego blad i wypadl trudno... 3 awaria bolidu... rok temu najezdzales tak samo na kubice?? byl w podobnej sytuacji po kilku wyscigach!
74. pjc
R30 to moim zdaniem udana konstrukcja ale część zespołów jest lepsza od francuskiej ekipy.
Kubica po prostu wykorzystuje potencjał tego bolidu do maximum.
Moim zdaniem są w tej chwili k.4-5 miejsca wśród zespołów występujących w tym sezonie.
Oczywiście nie twierdzę,że nie mają szans na poprawę, ale póki co to Polak robi dla nich wyniki.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz