Schumi popiera nowe regulaminy
Siedmiokrotny mistrz świata Formuły 1 Michael Schumacher uważa, że nowe reguły obowiązujące od sezonu 2009 i radykalne plany cięć to krok w dobrą stronę.Niemiec nie obawia się, że prestiż Formuły 1 zmniejszy się wraz ze zmianami. Według niego F1 ciągle będzie najważniejszą serią wyścigową.
"Formuła 1 zmieni się trochę, ale pozostanie na szczycie sportów motorowych. Także jest jasne, że pewne kroki musiały zostać podjęte w obliczu obecnej sytuacji finansowej na świecie. Jestem zadowolony, że FIA i zespoły zrobiły pierwsze kroki wspólnie."
komentarze
1. Skoczek130
Zgadzam się z Schumim. wierzę, że nowe regulaminy nie wpłyną na atrakyjność F1.
2. Skoczek130
''''atrakcyjność
3. norbertinho
mi tam wadzi tylko jedna rzecz - nie potrafie przeboleć tego ze znowu spadną obroty silnika, jak ta dalej pójdzie to zaniedługo z MotoGp bedą mocniejsze silniki, no a skrócenie wyscigów tez mi sie nie podoba
4. kamkaj89
norbertinho a co mają obroty do mocy silnika? ;) co do skrócenia wyścigów też jestem przeciwny, wolałbym raczej wydłużenie i zniesienie przepisu o maksymalnym czasie trwania wyścigu. A tak w ogóle to bolidy na przyszły sezon są super, takie retro jak za starych dobrych lat... mogliby jeszcze poszerzyć bolidy do 2m i zostawić przedni spojler taki jak był ;D
5. tomaszek f1
schumi adowolony bo przez najblizsze 100 lat nie pobije nikt jego rekordow toruow tymi pudlami..powiedzcie sami
6. tomaszek f1
<zadowolony>
7. ptasior
@kamkaj89 - mają i to dużo. Moc silnika to ilość obrotów razy moment obrotowy przy danych obrotach.
8. TOTTI
Mi pasi tyle ile teraz trwaja wyscigi i nie chce zadnego przedluzania a tym bardziej skracania. Tez nie potrafie dlaczego obroty silnika spadna juz po raz kolejny i F1 jest coraz wolniejsze przez absurdalne pomysly FIA z cieciem kosztow i jakims KERS. tomaszek f1 - No tez tak sadze. Schumi jest zadowolony bo nikt nie pobije jego rekordow torow bo jego osiagniecia da sie jednak pobic ale tu trzeba genialnego kierowcy, takim jak Kubica xD
9. kamkaj89
ptasior ale można przesunąć różnymi zabiegami moment niżej i będziesz miał tą samą moc ale na niższych obrotach ;)
10. skylinedrag
Logiczne, że szumi popiera nowe decyzje, szczególnie te dotyczące standardyzacji. To lepiej dla niego, bo coraz bardziej będzie liczył się kierowca a mniej bolid. W takim układzie trudno będzie nowym kierowcą pokonać schumiego pod względem zdobytych mistrzowstw i pp.
11. kamkaj89
lub przesunąć wyżej, w zależności od tego jakiej charakterystyki szukasz. a najlepiej to wrócić do jednostek turbo ;]
12. skylinedrag
Tylko schumi już chyba zapomniał, że większość kariery w F1 przejeździł na bolidach z najwyższej półki, do których w wielu sezonach innym zespołom wiele brakowało.
13. kamkaj89
przypomniało mi się jeszcze że raczej im więcej masz obrotów w silniku tym większe siły działają i części muszą być dokładniej wykonane, czyli droższe. Ograniczasz obroty, zwiększasz żywotność silnika i zmniejszasz koszty ;D
14. sivshy
Wiadomo, rekordy bił jeszcze na silnikach V10... Chociaż nie wydaje mi się, aby to było powodem jego entuzjazmu. Po prostu wie, że te zmiany są konieczne. Albo po prostu stara się być poprawny politycznie...
15. dziarmol@biss
2008-12-18 17:40:56 kamkaj89- wobec tego wytłumacz mi skąd w silniku o poj. 2,5 l. wzięło się 750 KM.?
16. re-reikorp
Moc [kW] = Moment obrotowy[Nm] x Prędkość obrotowa [obr/min] / 9550. A że wiadomo, że kute tłoki mamy w F1, to domyślamy się, że ten silnik ma najwyższy moment gdzieś daleko:) I rzeczywiście, max. moment obrotowy a tym samym max moc ma sinik F1 przy 20 000 obr/min.
17. re-reikorp
Możemy zrobić silnik z drewna i będzie to wtedy może 50 obrotów... Ale po co? To F1 jest...
18. kamkaj89
dziarmol@biss, 2,5l w układzie V8 kąt rozwarcia 90 stopni, obroty dochodzące do 19tys., części wykonane z najwyższą dokładnością co do gramów i masz 750koni ;) re-reikorp, nie widziałem w życiu moim, silnika który na wykresie z hamowni ma max moc i max moment przy na tych samych obrotach, jeśli już czepiamy się drobnostek.
19. Skoczek130
Widzę kamikaj89, że znasz się dużo na tych sprawach, więc nie powinienem się na ten temat wypowiadać pozdr.
20. kamkaj89
silniczek f1 przejeżdża koło 2 tys. km i nadaje się w połowie na złom, także jest to wg. mnie wyrzucanie kasy w błoto i przepis z silnikiem na 4 GP uważam za jak najbardziej słuszny, a tak wogóle to aktualne silniki 2,5 to pierdziawy, w porównaniu do 3 litrowych V10 z 2005 roku, swoje powiedziałem. ;)
21. dziarmol@biss
2008-12-18 21:42:29 kamkaj89 -jedna uwaga , zredukuj obroty w tych motorach powiedzmy do 10000 obr/mnin i ile koni uzyskasz? 750? nie rób sobie jaj kolego
22. kamkaj89
Skoczek130 nigdy i nigdzie nie napisałem że się znam ;) jestem tylko fanem F1 który czasem podłubie coś sobie w garażu przy własnym autku i trochę liźnie wiedzy w temacie. Jeśli gdzieś się mylę i gadam głupoty to sorry ;) Nikt nie jest nieomylny i nikt nie musi znać się na wszystkim ;)
23. kamkaj89
"kamkaj89 -jedna uwaga , zredukuj obroty w tych motorach powiedzmy do 10000 obr/mnin i ile koni uzyskasz? 750? nie rób sobie jaj kolego" no chcąc nie chcąc muszę się chyba zgodzić w tym momencie ;) ale jakieś turbo albo dwa i znów masz 750 koni a obroty ciągle poniżej 10000 ;) (tak mi się wydaje)
24. dziarmol@biss
2008-12-18 21:52:27 kamkaj89 - takim fajnym przykładem wpływu obrotów silnika na moc niech posłuży seria GP2 tam mają silniki o poj . 4l. obroty chyba ok 14000 i z tego cacka wyciągane jest ok.550 km. zwróć uwagę na parametry oraz na moc jaka z tego wynika, a co do turbo to niestety zostało zakazane wlaśnie ze względu na piekielną moc jaką wydobywano z tych motorów /:-)
25. skylinedrag
W silniku turbo ograniczeniem są materiały. W swoim czasie BMW dla potrzeb F1 testowało silnik 1.5l turbo 1400KM. W silniku turbo podwyższanie mocy nie jest problemem, bo w głównej mierze zależy od ciśnienia doładowania jakie dmucha sprężarka. Uzyskiwanie natomiast z 2,4l wolnossącego 750KM to wyższa szkoła jazdy. By uzyskać tą samą moc przy 18tyś. obr. jaka jest dotychczas uzyskiwana przy 19tyś obr. należy zwiększyć moment obrotowy(w praktyce poprzez zwiększenie siły wybuchu mieszanki), natomiast moc jest przelicznikiem momentu obrotowego zależnym od obrotów (częstością tych wybuchów w komorze spalania). Moment obrotowy można zwiększyć na różne sposoby np. doprężając silnik ( zastosowanie nad wymiarowych tłoków, komory spalania o mniejszej objętości), doładowanie aerodynamiczne ( nie mające nic wspólnego z doładowaniem kompresorem czy turbosprężarką) itd.
26. leo_
No to dajmy diesle do F1 i też będą niższe obroty, tzn. ta sama moc przy niższych obrotach a przy wyższym momencie obrotowym.
27. skylinedrag
Jeszcze jedno moc maksymalna o niczym nie świadczy, liczy się średnia moc na kołach w zakresie użytecznych obrotów. Dlatego m.in teamy Ferrari, McLaren osiągają lepsze przyspieszenia w zakresie dolnych i wysokich prędkości od "słabszych" teamów z teoretycznie tą samą mocą maksymalną. Oczywiście na osiągi wpływa zestopniowanie przełożeń i FD głowne skrzyni
28. Skoczek130
kamikaj98-a jednak trochę się znasz, że tyle na ten temat piszesz. Nie mówię, że jesteś jakimś tam wielkim znawcą, tylko jednym z lepiej znających się tu forumowiczów w tych sprawach.
29. skylinedrag
leo_ wcale bym się nie zdziwił jakby takie posuniecie nastapiło w przyszłości. W Le Mans już od kilku lat jeżdżą z powodzeniem turbodoładowane diesle np. Audi. W WRCteż spotykane zjawisko
30. skylinedrag
jest jednak druga strona medalu. Jeśli diesel to tylko turbo a co za tym idzie-> wzrost masy i kłopoty z balansem samochodu i kolejny powód gorsza trakcja spowodowana bardziej gwałtownym przyrostem mocy niż w silniku wolnossącym
31. dziarmol@biss
Silniki benzynowe przeżywają stagnację natomiast diesle w ciągu 20 lat przeszły rewolucje i wcale nie zdziwiłbym się jeżeli za kilka lat usłyszymy o silniku diesla który osiągami przerośnie benzyniaka
32. GrzesB
Jak wejdą Diesle to Audi będzie miało swój team :D
33. walerus
a co może nie popierać...?
34. bmwrk
To znaczy ze ograniczenie obrotow bedzie mialo jakis wplyw na predkosc maksymalna, czy tez nie? Ostatecznie przeciez obciecie obrotow o 1000 to jeszcze nie katastrofa.
35. conrad30
Nieeeeee no co ja tu słyszę to horror!Najlepszy text"Moc silnika to ilość obrotów razy moment obrotowy przy danych obrotach."
36. conrad30
Silniki w F1 są " W O L N O S S Ą C E"ale tylko z nazwy bo w rzeczywistości potrafią wciągnąć nawet 650 litrów powietrza na sekundę co pozwala spalić większą dawkę paliwa w ciągu 1 sek.,ale w nijaki sposób się to nie przekłada na moment który jest mierzony w Nm!!!!!!! A jest to siła mierzona w Newtonach którą wał korbowy silnika jest w stanie podnieść na dzwigni o długości 1m przy obrotach w których uzyskuje największą moc,a to w F1 można za pomocą laptopa wgrywając odpowiednią mapę silnika wgrać w parę sekund.(w zależności od toru!)
37. conrad30
Nm(Newtonometry)to tak po krótce
38. dziarmol@biss
1000 obr/min. to dosyć dużo raczej tak , prędkości maksymalne spadną wraz z mocą. można wprawdzie "wydłużyć" poszczególne biegi w skrzyni dla zwiekszenia predkości maksymalnej ale to z kolei "osłabi" ogólne osiągi , można dołożyć powiedzmy jeszcze jeden bieg dla poprawy ogólnej "kondycji"bolidu no i ten nieszczęsny KERS, Z jednej strony ogranicza się moc silnika a z drugiej daje KERS aby zwiększyć moc - ślepy zaułek , powinno się szukać jakichś alternatywnych źródeł energii a nie brnąć w mało rozwojowe rozwiązania, takie jest moje laickie zdanie na ten temat...
39. czmiel_t
Wolnossące czyli inaczej mówiąc atmosferyczne więc wolnossące ;) Moc wylicza się co prawda z momentu i obrotów ale trzeba podstawić jeszcze współczynnik i jak ktoś woli przeliczyć na KM, czyli ((Nm*obr/min)/9555,25) = kW * 1,341 = KM
40. skylinedrag
Tak tylko z tego wzoru nic nie wychodzi konkretnego. Przeliczysz tylko moc chwilową z duuużym zaokrągleniem. Wzory które mam podane na studiach uwzględniają znacznie więcej czynników i zmiennych. Próbowałem. Tu go nie da rady wklepać niestety ;)
41. skylinedrag
Ktoś tam mówił, że zmniejszenie obrotów zmniejszy prędkość maksymalną w niewielkim stopniu. To nieprawda. Prędkości max. na poszczególnych biegach dobiera się długością przełożen skrzyni biegów. Takim sposobem przy niższych obrotach na wale silnika można uzyskać wyższą finalną prędkość obrotową koła samochodu wydłużając przeożenie główne, bądz konkretnego biegu
42. conrad30
Nie zmniejszy sie V max z tego względu iż prędkość maksymalna jest uzależniona od trzech warunków!!!1waga,2moc,3wszelkie opory(powietrza, trakcyjne)Tyle!!!Gearboxy są tak profesjonalnie wytrzaskane w F1 że obroty ograniczone w takim stopniu nie mają nic wspólnego z akceleracją czy Vmax
43. czmiel_t
Nie moc tylko moment. To co ciągnie pojazd to moment a moc jest m.in. z niego wyliczana.
44. conrad30
czmiel_t-mocy się nie wylicza z momentu i obrotów!Nie wiem skąd ty to wziąleś!
45. conrad30
yyy jestem w pracy ale sie poświęce i napisze
46. conrad30
nie bede walił wzorów bo nie oto chodzi!Moc silnika jest to ilość pracy jaką silnik jest w stanie wykonać w czasie 1sekundy i jest mierzona w PS,KM,KW i paru innych jednostkach,a moment obrotowy jest to 1 moment wybrany w całym zakresie obrotów silnika i w nim właśnie osiąga on swoją moc MAKSYMALNĄ!! Określany jest w jak wcześniej pisałem w Nm i podane są zawsze obroty przy których ma on swego powera!POZ
47. conrad30
Moment może być też podany w kilogramometrach i jest to mierzone w ten sam sposób,tylko zamiast siły w Newtonach jest podana siła jaką mase silnik jest w stanie podnieść w czasie 1 s na wysokość 1m.
48. conrad30
no i jeszcze musze cie zdziwić bo to co ciągnie pojazd to niestety...MOC ale w zakresie OBROTÓW silnika jest taki MOMENT w którym ciągnie bardziej!
49. ptasior
@conrad30 - co masz na myśli pisząc, że "moment obrotowy jest to 1 moment wybrany w całym zakresie obrotów silnika i w nim właśnie osiąga on swoją moc MAKSYMALNĄ"? Może nie rozumiem o co Ci chodzi... Moment obrotowy zmienia się dynamicznie w zależności od ilości obrotów i takie coś nazywa się charakterystyką silnika...
50. conrad30
skylinedrag-coś tam wiesz i szacunek,ale...Po pierwsze im większa komora spalania tym lepiej(suma komór spalania to pojemność skokowa silnika podawana zazwyczaj w ccm)bo i wiecej spalisz mieszanki paliwowo powietrznej.Tłoki niestety muszą być takie same bo inaczej ich nie włożysz do bloku cylindrów.Są nieco inne bo są niższe i szersze a ich skok jest krótszy,ale napewno nie są nadwymiarowe.Aby uzyskać moc przy 18obr/min taka jak przy 19stu trzeba obniżyć moment,bo podwyższając najwyższa moc może przypadać na 20000 a to już poza zakresem.Częstotliwość wybuchów w komorze będzie zawsze taka sama(praca bedzie wykonana podczas 4 suwów)!POZ!
51. conrad30
ptasior-poczekaj troszke to ci wyjaśnie bo teraz nie moge
52. czmiel_t
To włóż przyjacielu 180konny silnik od motoru do Civica TypeR i spróbuj wycisnąć z niego 8sek do 100km/h. Jeśli Ci się to uda to przyznam Ci rację, że ciągnie moc a nie moment ;) Dla niewtajemniczonych Civic TypeR 2.0 benzyna 200KM i 7.5sek do setki na motorach się nie znam ale przyjąłem jakiś motor, który ma 180KM więc wystarczy setka w 8sek dla Civic'a.
53. conrad30
ptasior-kruciutko chodziło mi o maksymalny moment obrotowy.
54. conrad30
czmiel-t-jeśli moc jest mierzona na kołach no to co innego!ale jeśli na silniku to bez różnicy!!!Jeśli do 180 konnego motoru dołączysz ciężar na sznureczku by dorównać wadze civica to na bank dojdzie do setki w 8 sek albo lepiej!
55. pz0
Jaka piękna dyskusja na temat wypowiedzi Schumiego...
56. skylinedrag
conrad30 jak nie masz pewności to nie zabieraj głosu, bo możesz wprowadzić kogoś w błąd. Podważyłeś moje słowa i napisałeś jako sprostowanie takie herezje których się czytać nie chce.
Napisałeś : "Po pierwsze im większa komora spalania tym lepiej(suma komór spalania to pojemność skokowa silnika podawana zazwyczaj w ccm)"-większej bzdury nie słyszałem. Pojemność skokowa silnika to średnica cylindra do kwadratu x skok tłoka x liczba cylindrów. Komora spalania nie wlicza się do pojemności skokowej!!! Komora spalania znajduje się nad denkiem tłoka(znajdującego się w górnym martwym położeniu). Czyli przeważnie w głowicy silnika, bądz w wyżłobionym denku tłoka w dieslach. Komora spalania im mniejsza tym lepsza (oczywiście ważny jest jej kształt by zapewniła odpowiednie zawirowanie mieszanki).
Czemu mniejsza obj. komory spalania=lepsze rozwiązanie?
bo zapewnia większy stopień sprężania czyli, stosunek objętości skokowej silnika do objętości komory spalania. Większy st. sprężania przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji, lambda może być >>1, większa sprawność silnika, wyższe ciśnienie naciskające na denko tłoka, co przyczynia się do podwyższenia momentu obrotowego). Wadą jest większa możliwość wystąpienia spalania stukowego i konieczność stosowania paliwa o wyższej liczbie octanów. I jeszcze raz przeczytaj to co napisałem, bo odnosze wrażenie i kilka innych osób, że kompletnie wie wiesz o czy gadasz, tylko podważasz to co inni mówią.
57. ptasior
@conrad30 - jeśli chodziło Ci o maksymalny moment obrotowy, to pisząc. że silnik osiąga moc maksymalną przy najwyzszym momencie obrotowym jesteś w błędzie! Teoretycznie jest to możliwe, ale jeszcze się z czymś takim nie spotkałem. Przeważnie moc maksymalna jest przy troche wyższych obrotach niż maksymalny moment obrotowy, bo moment nie spada od razu zbyt drastycznie i dlatego większe obroty rekompensują mniejszy moment. A moc jest zależna od momentu i obrotów, chociaż ciężko Ci w to uwierzyć...
58. dziarmol@biss
No i żeby jakoś optymistycznie zakończyć tą twórczą dyskusję wyciągnąłem taki oto wniosek że "im cięższy łom tym lżejsza śmierć" dobrej nocy /:-)
59. re-reikorp
Kamkaj4867 - Max moment i tym samym max moc w silnikach F1. W domyśle ograniczonych ustawowo do 20k :/ To chyba oczywiste...
60. miki008
popiera bo ma za to kasiore
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz