FIA poprosiła McLarena o modyfikację kontrowersyjnego tylnego skrzydła
Dzieje się w singapurskim padoku! Z doniesień medialnych wynika, że FIA poprosiła McLarena o drobną zmianę w konstrukcji swojego wątpliwego tylnego skrzydła. Miał to być efekt skutecznych nacisków ze strony Red Bulla.Tylne skrzydło McLarena to obecnie najgorętszy temat w padoku F1, co było zauważalne już wczoraj w trakcie sesji medialnych. Rywale Brytyjczyków nie ukrywali swoich wątpliwości co do legalności takiego rozwiązania, a najwięcej rozgłosu zyskała wypowiedź Sergio Pereza. Z niej jasno wynikało, że obóz Red Bulla nie wierzy w jego zgodność.
Poskutkowało to - podobnie jak w przypadku wątpliwości odnośnie elastyczności przednich skrzydeł - wydaniem dość nietypowego komunikatu przez FIA. W nim z jednej strony Federacja podkreśliła legalność takich elementów pod warunkiem przechodzenia testów obciążeniowych, a z drugiej nie ukrywała rozważania podjęcia dalszych działań.
Te dość zaskakująco pojawiły się już w piątek, o czym poinformowali Auto Motor und Sport oraz Motorsport. Więcej smaczków zawierał zdecydowanie niemiecki raport, w którym wyraźnie zaznaczono, że to Red Bull złożył skutecznie zawiadomienie do organu zarządzającego. Zresztą wkomponowywał się w to komentarz Christiana Hornera dla Sky:
"Oczywiście przeszło to testy, więc tak długo jak FIA jest z tego zadowolona, to... Stanowi to teraz pewien precedens, bo nie chcemy spieszyć się z projektowaniem skrzydeł, które tak się uginają. Jeżeli jednak zostanie to uznane jako regulaminowe, wszyscy postąpią tak samo. Byłbym natomiast zaskoczony, gdybyśmy zobaczyli to ponownie", przyznał 50-latek.
Według AMuS, Byki mocno zaangażowały się w całą sprawę po tym, jak w mediach społecznościowych zaczęło krążyć nagranie z samochodu Oscara Piastriego, na którym klarownie widać odginające się końcówki klapy DRS na prostych. Miało to przekładać się w zysk o wartości 0,1/0,2 sekundy na okrążeniu.
Red Bull uwypuklił także niezwykle małą różnicę między zamkniętym a otwartym tylnym skrzydłem wynoszącą około 12 km/h (podczas gdy u innych miała wynosić 20). Za Austriakami opowiadało się także Ferrari. Włosi w dyskusjach z FIA nie byli jednak aż tak ożywieni, ponieważ sami mają posiadać podobne, lecz na zdecydowanie mniejszą skalę rozwiązanie.
Ostatecznie Federacja pozytywnie rozpatrzyła skargę mistrzów świata i wczoraj poprosiła McLarena o drobną modyfikację w konstrukcji tylnego skrzydła. Z punktu widzenia samej rywalizacji nie powinno to mieć za dużego wpływu, gdyż ów element - ze względu na wymagania w kontekście siły docisku - najwcześniej pojawi się w Las Vegas.
Ciekawostką w tym wszystkim jest informacja o tym, że Red Bull miał prowadzić nawet kampanię na rzecz odebrania punktów ekipie z Woking. Tymczasem - chociaż to skrzydło wydaje się naruszać granice przepisów - należy uznawać za legalne, co podkreślił Zak Brown, rozmawiający również z telewizją Sky Sports:
"Przeszło to każdy pojedynczy test. To przecież F1, a inżynieria w niej jest sprytna. FIA to akceptuje i są w pełni świadomi wszystkiego, co jest w naszym bolidzie, nie mając z tym problemu. To zresztą jest nieuniknione, zważywszy na to, że prowadzimy w mistrzostwach. Wszyscy będą patrzeć na nasz bolid i zastanawiać się, czy to im się podoba czy nie. Taka jest natura tej gry", powiedział CEO McLarena.
komentarze
1. giovanni paolo
Niemniej, mają najszybszy bolid a ta charakterystyka pracy tylnego skrzydła nie dodawała im 0.6s na okrążeniu. W kwestii dyspozycji bolidu w następnych wyścigach mogą być spokojni, nie spadną nagle do q2 jak aston martin rok temu.
2. mm27m
@1
0.6 nie, ale mając możliwość mniejszego oporu na prostych przez większą szparę, można pozwolić sobie na nieco większy docisk ogólnie.
ogólnie - zgadzam się że skrzydło jest sprytnie "nielegalne", ale zgadzam się też z ZB że spełnia wszystkie wymogi i przechodzi testy więc... jest w pełni legalne.
sport w którym są miliardy $$ a nie potrafią zrobić przejrzystych regulaminów oraz skutecznych testów xD
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz